بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۳ - ۰۱:۲۵
کد خبر : ۱۳۶۶۴۳
گزارش ها نشان می دهد مردم چین علاقه ای به استفاده از خودروهای ساخت کشورشان ندارند.

بهاره چراغی:تحریم صنعت خودرو پای خودروسازان چینی را به بازار خودرو کشور باز کرده است. چندی پیش خبر‌هایی مبنی بر واردات چند مدل مختلف از خودروهای چینی توسط سایپا در رسانه‌های مختلف منتشر شد و ایران خودرو نیز برای اینکه از این چرخه عقب نماند اقدام به واردات دو مدل خودرو رنو با نام‌ های کلیو 4 و کپچر کرد.

با این حال بسیاری از فعالان صنعت خودرو و البته مصرف کنندگان به دلیل نوپا بودن صنعت خودرو چین از ورود محصولات چینی به بازار دو قطبی و کم تنوع خودرو ایران چندان دل خوشی ندارند.

از سوی دیگر خودروسازان کشورمان نیز به دلیل خروج شرکای قدیمی، برای حفظ خطوط تولیدی در این شرکت‌ها اقدام به عقد قراردادهای تامین قطعه و مونتاژ خودرو با شرکت‌های چینی کرده اند که با استقبال افکار عمومی مواجه نشده است.

در حالی که بازار خودرو کشور هر روز رنگ و بوی بیشتری از خودروهای چینی به خود می گیرد، بسیاری از صنعتی ها نسبت به حضور چینی ها هشدار داده اند و بسیار نگران وضع موجود در بازار خودرو هستند، به طوری که مدیر عامل ایران خودرو در هیجدهمین نمایشگاه خودرو در تبریز عنوان کرد که اگر اتکا صنعت خودرو ما به کشور چین باشد مطمئن باشید صنعت خودرو با شکست روبه رو خواهد شد.

مدیران عامل دو شرکت خودروساز نیز در چند روز گذشته به نگرانی های حضور خودروسازان چینی واکنش نشان دادند، به‌طوری‌که یکه‌زارع، مدیرعامل ایران خودرو سهم چینی‌ها در سبد محصولاتی این شرکت را 10 درصد خوانده و مدنی مدیرعامل سایپا نیز دیروز اذعان کرد که سهم چینی‌ها در این شرکت تنها 5 درصد خواهد بود.

به هر حال به نظر می رسد که خودروسازان کشور برای توسعه بخشیدن به صنعت خودرو تصمیمات جديدي اتخاذ نکرده اند. یکی به‌دنبال واردات خودرو چینی رفته و دیگری نیز از دوبی رنو وارد می‌کند. این در حالی است که در هیچ کجای دنیا یک شرکت خودروساز اقدام به واردات خودور نمی کند.

از سوی دیگر بعد از دو فصل ركود در شش ماهه اول سال 93 فروشندگان خودرو در شش ماهه دوم سال انتظار بازاري گرم براي خودرو دارند. هرچند به نظر مي‌رسد خوش‌بيني به بازار خودرو در حالي كه اقتصاد همچنان گرفتار ركود است چندان واقع‌بينانه نیست. اما آمارهاي غيررسمي نهادهاي دولتي نشان مي‌دهد كه در سه‌ ماهه نخست سال 93 صنعت خودرو رشد بالاي 70 درصدي را شاهد بوده است که نشان دهنده حركت رو به جلوی این صنعت و افزايش تقاضا بوده است.

بازار خودرو در ايران به دو قسمت تقسيم شده است. بازار خودروهاي داخلي و بازار خودروهاي وارداتي. با ورود روزافزون خودروهای چینی به کشور به نظر می رسد که بازار خودروهای وارداتی داغ تر از خودروهای داخلی باشد، این در حالی است که با ممنوعيت واردات خودروهاي بالاي 2500 ‌سي‌سي، قيمت‌ ها در اين بازار افزايش يافته و همچنان اين روند صعودي با شيبي ملايم ادامه خواهد داشت.

شاید اگر ایران خودرو به جای واردات خودرو های چینی، به فکر وارد کردن تکنولوژی تولید از فرانسه به ایران بود، امیدواری ها به صنعت خودرو و کیفیت آن کمی بیشتر می شد.

دو قطب خودروساز کشور این بار به دنبال سود بیشتر از محل واردات خودروهای پینی افتاده اند و قرارداد تولید با برندهای اروپایی را به دست فراموشی سپرده اند. سایپا و ایران خودرو بعد از سرمایه‌گذاری‌های گسترده در بانک‌ها و لیزینگ و تملک شرکت‌ های مختلف این بار به فکر واردات افتاده اند، این در حالی است که برخی از مسوولان حمایت از تولید ملی را در دستور کار خود قرار می‌دهند.

گزارش ها نشان مي دهد مردم چین علاقه اي به استفاده از خودروهاي ساخت کشورشان ندارند. همین موضوع باعث شده که خودروسازان چینی برای فروش خودروهایشان در کشور چین کار بسیار سختی داشته باشند، چرا که نه تنها با دیگر تولید‌کنندگان چینی در رقابت هستند بلکه با خودروسازان بزرگ دنیا همچون جنرال موتورز نیز باید دست و پنجه نرم کنند. چینی ها نیز در چنین شرایطی از صنعت گل آلود خودرو ایران ماهی های درشتی می گیرند که نمونه های بارز آن را می تواند در بازار خودرو ایران به خوبی مشاهده کرد. چندي قبل خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که در چین تنها یک چهارم خریداران خودروهای داخلی را انتخاب می‌کنند. در حال حاضر نزديك به 10 شركت فعال و نيمه فعال خودروساز چيني در ايران حضور دارند و محصولات توليدي آنها نيز شامل چندين مدل سواري، وانت و خودروي سنگين مي‌شود.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۱
عزیزم توی ایران هم اگر واردات خودرو ازاد بشه 1 درصد هم از خودروهای ایرانی نمیخرن