بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۳
سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان گفت: در این مذاکرات جزئیات طرح‌ها و مباحث مطرح در مذاکرات مورد بررسی قرار خواهد گرفت و بحث‌های ان در چارچوب بحث‌هایی است که در مذاکرات مطرح است.
کد خبر : ۱۳۶۷۱۴
 "مرضیه افخم" سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در نشست سخنگویی این هفته در ابتدا با اشاره به مذاکرات دو روزه ایران و 1+5 در سطح کارشناسی، اظهار داشت: این مذاکرات طبق برنامه که که از قبل توافق شد این مذاکرات به ریاست آقای بعیدی نژاد 2 روزه خواهد بود.

وی ادامه داد: در این مذاکرات جزئیات طرح‌ها و مباحث مطرح در مذاکرات مورد بررسی قرار خواهد گرفت و بحث‌های ان در چارچوب بحث‌هایی است که در مذاکرات مطرح است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان تصریح کرد: ما در حوزه‌های مختلف با کشور همسایه ترکیه همکاری داریم که در این راستا شاهد سفر نخست‌وزیر این کشور به ایران را شاهد بودیم. افخم افزود: گفتگوی سازنده‌ای پیرامون مسائل منطقه بین دو کشور برقرار است و ما معتقدیم گفتگو و مشارکت کشورهای منطقه یکی از روش‌های اصولی و درست برای کمک به حل مسائل منطقه خواهد بود چرا که این گفتگوها می‌تواند از پیچیده‌تر شدن شرایط جلوگیری کند. 
 
وی تصریح کرد: ما همین اصل را در ارتباط با کشورهای حوزه عربی پیاده می‌کنیم به هر حال منطقه در شرایط حساسی است بنابراین بحران‌های منطقه‌ای نیازمند گفتگو، همکاری و مشارکت کشورهاست و انتظار می‌رود تا دیدگاه‌ها با توجه و رویت شرایط مخصوص منطقه باشد. 
 
افخم اضافه کرد: موضوعاتی که در حوزه رسانه‌ای مطرح می‌شود و بعضا طرح این موضوعات از واقعیت برخوردار نبوده ما نسبت به آن بی‌تفاوت نبوده و واکنش‌های لازم را نشان دادیم.  
 
وی با اشاره به سفر وزیر امورخارجه کشورمان به عربستان گفت: سفر وزرا بخشی از بندهای مذاکراتی فی‌مابین همه کشورهاست و برای این سفر جدول زمانی نهایی تهیه نشده هر زمان که ما ارزیابی داشته باشیم که زمینه برای این سفر و همکاری‌ها مساعد است هماهنگی‌های لازم را انجام خواهیم داد. 
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان با اشاره به این که تماس‌ها و گفتگوها میان ایران و 1+5 برقرار است اظهار داشت: هماهنگی‌ها برای انجام مذاکرات در سطوح بالاتر در دستور انجام است و پس از هماهنگی‌های قطعی زمان دقیق آن اعلام خواهد شد.  
 
افخم با اشاره به این که اعلام مواضعی که سخنگویان وزارتخانه‌ها می‌کنند به این معنی نیست که کار داخلی روی آن انجام نشده است گفت: این اعلام مواضع تحت نظر وزرا انجام می‌شود و این موضوع در رابطه با وزارت امور خارجه نیز منطبق است هم چنین برخی از این متون اظهارنظرهای صریح شخص وزیر امور خارجه است. 
 
وی ادامه داد: این دیدگاه که وزیر امور خارجه هم باید در برخی امور مستقیما دست به اظهارنظر بزند دیدگاهی غیرکارشناسانه است و وزیر امور خارجه کشورمان مستقیما بر حوزه‌های منطقه‌ای، فرامنطقه‌ای نظارت کرده و مواضع لازم را از طریق سخنگو اعلام می‌کنند. 
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به این سوال که موضع وزارت خارجه نسبت به اظهارات اخیر وزارت امور خارجه آمریکا مبنی براینکه در صورت لغو تحریم‌های هسته‌ای تحریم‌های حقوق بشر لغو نخواهد شد چیست اظهار داشت: تحریم هایی که مورد مذاکره است تحریم‌های هسته‌ای است در عین حال مواضع تیم مذاکره کننده ما به جمهوری اسلامی ایران در رابطه با لغو تحریم‌ها و شرایط شکل گیری توافق جامع به طور صریح و روشن در مذاکرات تبیین شده و بر طبق توافق ژنو بحث روشن شدن و تثبیت موضوع فعالیت صلح آمیز هسته ای ایران برای طرف‌ها و لغو تحریم‌ها، باید صورت گیرد.  
 
افخم تاکید کرد: به طرف‌های مذاکراتی خود توصیه می‌کنیم که در برهه زمانی باقی مانده که بسیار حساس است مذاکرات را به صحنه رسانه‌ها نکشانند. 
 
وی افزود: مشکلات فنی وجود دارد که طرف‌ها در حال بررسی آن هستند و امیدوایم به زودی حل و فصل نهایی صورت گیرد.  
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان تاکید کرد: در خیلی از موضوعات جزییات مورد بحث قرار گرفته است.
 
افخم در تشریح سفرهای اروپایی وزیر امور خارجه کشورمان  اظهار داشت: دکتر ظریف اواسط هفته آینده سفری را به اسپانیا خواهند داشت و در پایان آن نیز به چین سفر خواهند کرد.  
 
وی اضافه کرد: سفر به اسپانیا یک سفر دو جانبه است و سفر به چین در راستای شرکت در یک اجلاس منطقه‌ای است که این اجلاس مربوط به امور افغانستان خواهد بود و این دور چهارم برگزاری این اجلاس به میزبانی کشور چین است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر