بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۶
کد خبر : ۱۳۶۷۴۱
لیان کشیدن دختران امروزه به عنوان یک ژست تلقی می‌شود و بسیاری از دختران در کافی شاپ‌ها و سفره‌خانه‌های سنتی در حال کشیدن قلیان با هم سن و سالان و بعضا همراه با خانواده‌هایشان دیده می‌شوند.


به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز، بسیاری خانواده‌ها تصور می‌کنند که قلیان هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند و ضرر آن از سیگار بسیار کمتر است ولی باید گفت که دود قلیان بر سیستم هورمونی زنان تاثیر می‌گذارد و میزان هورمون‌ استروژن را کاهش می‌دهد و شانس باروری زنان را کم می‌کند، همچنین مصرف قلیان در دوران بارداری خود عامل بروز سقط جنین و اختلال در رشد جنین و زایمان زودرس است و از دیدگاه طب سنتی ایران نیز عاملی برای افزایش غلظت خون و بروز بسیاری از بیماری‌هایی که با افزایش غلظت خون همراه است، می‌شود.

قبح کشیدن قلیان توسط زنان در جامعه ایرانی

یک سری باورهای نادرست و واقعیت درباره کشیدن قلیان وجود دارد که برای شما بیان می کنیم:

باور غلط 1- از آنجا که تنباکوی قلیان از طریق آب فیلتر می‌شود، کلیه مواد مضر آن تصفیه می‌شود.
واقعیت 1- کشیدن تنباکو از طریق آب، مواد سرطان‌زای آن را تصفیه نمی‌کند. این دود می‌تواند به اندازه دود سیگار اثر مخرب بر روی ریه و قلب داشته باشد.

باور غلط 2- استنشاق دود قلیان ریه‌ها را نمی‌سوزاند، به همین دلیل مضر نیست.
واقعیت 2- دود قلیان وقتی استنشاق می‌شود، ریه‌ها را نمی‌سوزاند، زیرا از طریق آبی که در پایین آن قرار دارد خنک می‌شود. با اینکه دود خنک می‌شود، اما هنوز هم حاوی مواد سرطان‌زایی است که برای بدن مضر است.

باور غلط 3- کشیدن قلیان سالم‌تر از کشیدن سیگار است.
واقعیت 3- دود قلیان بیش از دود سیگار مضر است. قلیان به طریقی متفاوت دود تولید می‌‌کند: دود سیگار از سوختن تنباکو ایجاد می‌شود، در حالی که دود قلیان از طریق گرم شدن تنباکویی که در کاسه‌ای بالای آن قرار دارد از طریق زغال تولید می‌شود. محصول نهایی آن یعنی دود، یکسان است که حاوی مواد سرطان‌زا است.

باور غلط 4- کشیدن قلیان به اندازه کشیدن سیگار اعتیادآور نیست، زیرا نیکوتین ندارد.
واقعیت 4- تنباکوی قلیان هم مثل تنباکوهای معمولی حاوی نیکوتین است. در واقع، در یک جلسه 60 دقیقه‌ای قلیان، فرد در معرض حجم دودی 100 تا 200 مرتبه بیشتر از یک سیگار قرار می‌گیرد.

باور غلط 5- تنباکوی گیاهی قلیان سالم‌تر از تنباکوی معمولی است.
واقعیت 5- این هم مثل کشیدن سیگار گیاهی یا "طبیعی"، فرد را در معرض مواد سرطان‌زا قرار می‌دهد.

در جاهایی که قلیان بصورت گروهی استفاده می شود، ده ها نفر به صورت همزمان در حال مصرف قلیان هستند و علاوه بر اینکه دود قلیان خود را مصرف می‌کنند، دود قلیان اطرافیان خود را نیز استنشاق می نمایند. لذا فرد غیرسیگاری که در معرض دود سیگار اطرافیان خود هست، از خطرات و مضرات سیگار در امان نخواهد بود.

نکته آخر اینکه با دست خودمان نگاه های دیگران را به سمت ناموس خود سوق ندهیم و فرزندانمان را با این فرهنگ غلط نابود نکنیم.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۹
این پارازیت هایی که برای مقابله با شبکه های ماهواره ای میندازید فکر میکنید ضررش کمتره تازه قلیون اگه ضرر داره برای همه ضرر داره گیر دادید به خانم ها بابا دست از سر این خانم ها بکشییییییید آقایوووون
313
پنجشنبه ۰۱ آبان ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۷
دست بکشن که دنیا رو به گند میکشین جنبه ندارین خوب البته بعضی ها تون در ضمن با جنبه هاش که قلیان نمی کشن و اونم با ... شما واقعا خانم باشین هیشکی نمی تونه بگه بالای چشمتون ابرو...