بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۴
کد خبر : ۱۳۶۷۴۷
ه گزارشسخن، دکتر حسن هاني زاده، کارشناس مسائل بين الملل، درباره روند مذاکرات هسته اي گفت: روسها سياست خاصي را دنبال مي کنند. سياست روسها اين است که همواره در مذاکرات حضور پيدا کنند و از رهگذر مذاکرات هسته اي به نوعي به اهداف خود دست پيدا کنند و از آمريکا و غرب امتيازگيري کنند. روسها از اينکه بتوانند همواره در مذاکرات نقش کليدي داشته باشند تا از آمريکا امتياز کسب کنند استقبال مي کنند. از اينرو طولاني شدن مذاکرات ايران و1+5 به نفع روسيه خواهد بود تا در آينده بتواند موضوع اوکراين و ساير موضوعات مربوط به منطقه را با آمريکا حل کند. شايد به نظر برسد اين نوعي باجگيري روسيه از همه کشورهاي شرکت کننده در مذاکرات 1+5 باشد.

وي افزود: هر گونه تحولي در منطقه و جهان مي تواند تاثير مستقيمي بر روند مذاکرات داشته باشد. انتخاباتي که در پيش است بر سير مذاکرات هسته اي تاثير خواهد گذاشت و اين تاثير مي تواند مثبت يا منفي باشد. در هر حال مذاکرات طولاني خواهد بود و آمريکا و غرب تلاش مي کنند از رهگذر طولاني شدن مذاکرات به يک راه حل نرسند و تحريمها را در يک فرايند زماني کوتاه لغو نکنند و از تحريمها به عنوان اهرم فشار عليه ايران استفاده کنند.

دکتر هاني زاده در پايان گفت: به نظر نمي رسد باراک اوباما در شرايطي باشد که بتواند يک طرفه تحريمها را لغو کند اما باراک اوباما مي تواند از اختيارات رياست جمهوري خود استفاده کند. به نظر نمي رسد رئيس جمهور آمريکا بتواند بدون مجوز کنگره اقدام به لغو تحريمها کند. انتخابات کنگره آمريکا در پيش است و لابي صهيونيستي نيز بر انتخابات کنگره تاثير گذار است.
آریا

اشتراک گذاری :
ارسال نظر