بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۰۱ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۶
کد خبر : ۱۳۶۷۶۵
دیپلمات‌ها چمدان‌ها را بسته و عازم وین شدند تا طی امروز و فردا مباحث کارشناسی را درباره موارد اختلافی پی بگیرند. همزمان با این سفر گزارش ماهانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز درباره پایبندی کشورمان به طرح اقدام مشترک (توافق ژنو) انتشار یافته است و از طرف دیگر در حوزه رسانه‌ای و جبهه غیر رسمی نیز فعالیت‌ها روند شتابانی به خود گرفته و مخالفین در هر دو سوی میدان فعال شده‌اند. جالب آنکه اقداماتی که در دو سوی اردوگاه از سوی تندروها انجام می‌پذیرد یک نوع مبادله پینگ‌پنگی است که طرف مقابل را برای اخلال و فشار بر روند مذاکرات تجهیز می‌کند.

بازی‌های رسانه‌ای نیز از جمله مواردی است که این روزها زیاد به چشم می‌آید و قصد آن تاثیر‌گذاری روانی بر روند مذاکرات است از جمله آنکه سخنان یوکیو آمانو دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به شکلی انعکاس یافته که گویی طرف ایرانی همکاری لازم و مطلوب را با بازرسان آژانس ندارد، این در حالی است که متن گزارش آژانس موید همکاری تمام عیار و منطبق با برنامه توافق میان ایران و آژانس است و خود آمانو نیز تاکید داشته که تنها در بخشی از بندهای پنجگانه توافق، پیشرفت حاصل نشده که البته مقامات ایرانی بارها اعلام کرده‌اند این تاخیر نه معطوف به طرف ایرانی که برآمده از تعلل خود آژانس انرژی اتمی بوده است.

ماجرای افشای یک موضوع محرمانه
یکی از موضوعاتی که منتقدین تندرو مذاکرات در داخل بر روی آن مانور گسترده‌ای داده و مذاکره‌کنندگان کشورمان را با هجمه و حملات رسانه‌ای روبرو می‌کردند، این بود که مذاکرات محرمانه اعلام شده است. جالب آنکه این روند در مذاکرات پیشین نیز به منصه ظهور رسیده و بطور معمول نتایج و برآیند مذاکرات از کانال‌های رسمی و متعارف به اطلاع مقامات ذی‌صلاح در شورای عالی امنیت ملی و دیگر ارکان می‌رسید. با همه این اوصاف تندروها محرمانه خواندن مذاکرات از سوی تیم مذاکره‌کننده دولت یازدهم را عاملی نامطلوب ارزیابی می‌کردند.

جالب آنکه افشای سخنان وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگو با اعضای کمیسیون امنیت ملی و رسانه‌ای شدن آن توسط یک روزنامه خاص، یک سال پیش در چنین روزهایی پس از سفر نیویورک و دو هفته مانده به آغاز مذاکرات ژنو، واکنش‌های متعددی را در پی داشته و حتی ظریف را از فرط ناراحتی روی ویلچر برد و البته تذکر صریح رئیس مجلس را نیز در پی داشت. حال یک سال پس از آن موعد و در حالی که مذاکرات در پیچ نهایی و تند خود قرار دارد، یک‌بار دیگر افشای گفت‌وگوی معاون وزیر امور خارجه، سیدعباس عراقچی با اعضای کمیسیون امنیت ملی توسط یکی از منتقدین پرو پاقرص مذاکرات یعنی جواد کریمی قدوسی سوال برانگیز شده است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌ خارجی مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، گفته است: «عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خبر داد با وجود اینکه آمریکا در مذاکرات نیویورک و وین قبول نمی‌کرد ایران بیش از 1300 سانتریفیوژ روشن داشته باشد اما در مذاکرات اخیر پذیرفت که ایران 4000 سانتریفیوژ روشن داشته باشد.» این سخنان در حالی اعلام عمومی می‌شود که عراقچی در گفت‌وگو‌های علنی خود صحت و سقم پیشنهادات پیرامون غنی‌سازی را که در رسانه‌های داخلی و بین‌المللی اعلام می‌شود، همواره تکذیب کرده و بدیهی است در فضای فعلی که کنگره و لابی‌های صهیونیستی فشار عمده‌ای را روی دولت اوباما وارد می‌کنند تا درباره پذیرش غنی‌سازی کمترین انعطاف ممکن را داشته باشد، افشای این خبر دست تندروها را برای فشار بر دولت اوباما و مذاکره‌کنندگان غربی بیشتر می‌کند.

ضمن آنکه طرف ایرانی نیز همواره بر حفظ 9200 سانتریفیوژ فعال خود تاکید دارد و افشای اعلام چنین رقمی در جلسه‌ای با این میزان از اهمیت، امکان بازی و مانور طرف ایرانی را کاهش داده و در افکار عمومی و به طرف مقابل چنین القاء می‌کند که طرف ایرانی به حفظ این میزان از سانتریفیوژها قانع است! حال باید پرسید که چرا کریمی قدوسی با وجود تاکید و تصریحات مبنی بر عدم انعکاس مذاکرات کمیسیون امنیت ملی و تعیین‌سازوکار مشخص برای آن که باید از قول سخنگوی کمیسیون انتشار رسانه‌ای بیابد، چنین خبری را آن هم در این برهه حساس انعکاس داده است.

جنجال‌سازی همزمان با گزارش آژانس
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دوشنبه شب گزارش ماهانه خود پیرامون پایبندی ایران به طرح اقدام مشترک (توافق ژنو) را انتشار داد. در این گزارش طی 14بند، تاکید شده است که ایران از 20 ژانویه 2014 تاکنون به تعهداتش عمل کرده است. نکته جالب آنکه همزمان با اعلام این گزارش که بر حسن‌نیت طرف ایرانی تصریح دارد، خبرگزاری رویترز سخنان یوکیو آمانو در کنفرانس شورای حکام درباره پادمان‌های هسته‌ای را انعکاس داده و مدعی شده آمانو گفته است: پیشرفت کندی در تحقیقات آژانس درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران حاصل شده است.

این در حالی است که آمانو در این جلسه، گفته است: ایران بخش اعظم گام‌های عملی مورد توافق با آژانس را اجرایی کرده اما هنوز همه آنها را اجرایی نکرده است. حال چرا خبرگزاری رویترز این خبر را اینگونه آن هم در این برهه زمانی انعکاس داده جای تعجب دارد. بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان نیز گزارش آژانس را تایید‌کننده تلاش‌های طرف ایرانی دانسته و انعکاس سخنان آمانو در جلسه پادمان‌ها از سوی رویترز را جهت‌دار و به دور از واقعیت عنوان کرده است.

ذهنیت‌سازی درباره تمدید مذاکرات
درحالی که طرفین با جدیت اعلام کرده‌اند که برنامه‌ای برای تمدید مذاکرات نداشته و با تمام توان برای رسیدن به توافق هسته‌ای تا ضرب الاجل تعیین شده تلاش خواهند کرد، رسانه‌های غربی خطی خبری را دنبال می‌کنند که درصدد القای این نکته است که مذاکرات در موعد مقرر به فرجام نرسیده و نیازمند تمدید است. رویترز مدعی شده که پیشنهادات طرفین مورد قبول یکدیگر قرار نگرفته و نظرات فاصله‌های زیادی دارند و جز شکست مذاکرات یا تمدید آن چاره دیگری باقی نمانده است. این خبرگزاری مدعی شده طرف غربی پیرامون سانتریفیوژها طرحی داده که آن را سازشکارانه می‌داند اما طرف ایرانی حاضر به انعطاف تا این میزان نیست. از طرف دیگر این خبرگزاری طرح ایران برای لغو کامل تحریم‌ها در زمینه بانکداری و انرژی را چالش‌برانگیز خوانده چرا که غربی‌ها معتقد به تعلیق تحریم‌ها و سپس لغو آن هستند و بدیهی است که نزدیکی دیدگاه‌ها نیاز به چانه‌زنی‌های زمان‌بر و جلب نظر طرفین و تدوین‌سازوکار دارد.

آخرین فعل و انفعالات در عرصه رسمی
اریک شولتز، معاون سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به شایعات چند روز گذشته و خبر نیویورک تایمز پیرامون دور زدن کنگره توسط اوباما در مقوله لغو تحریم‌ها، گفته است: دولت آمریکا هیچ طرحی برای لغو تحریم‌ها علیه ایران بدون موافقت کنگره ندارد. وی تاکید کرده که دولت قطعا با کنگره پیرامون لغو تحریم‌ها رایزنی خواهد کرد و گزارشات مبنی بر تلاش دولت برای کنار گذاشتن کنگره در این توافق نامعقول است، نکته‌ای که ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز به زبانی دیگر آن را بیان کرده و تاکید می‌کند: در صورتی که توافق جامع حاصل شود ما درباره چگونگی کاهش تحریم‌ها شفاف خواهیم بود. این مفهوم که ما با کنگره گفت‌وگوهایی نداشته‌ایم و اینکه هیچگونه اقدام کنگره نیاز نیست، مضحک است.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز اعلام کرده که می‌توان به حصول توافق نهایی تا پایان ضرب‌الاجل 24نوامبر امیدوار بود و کشورش از هیچ تلاشی در این زمینه کوتاهی نکرده و با ایده‌های خلاقانه می‌توان به توافق جامع دست یافت. پاتروخوف دبیر شورای عالی امنیت ملی روسیه نیز که در تهران است، گفت: بهره‌مندی از برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای حق مسلم و بلاشرط ایران است. سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه نیز گفته است که مدیران سیاسی 1+5 اوایل نوامبر نشست مشورتی برگزار خواهند کرد البته وی تعیین زمان دقیق مذاکرات را منوط به تصمیم طرف آمریکایی دانسته است.

آرمان- عبدالرضا کنی

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۱
نونشون داره آجر میشه