بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۰۱ آبان ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۳
کد خبر : ۱۳۶۷۷۱
مجله زندگی ایده آل - شقایق جعفری :بخواهیم یا نخواهیم سال‌هاست که نام کشور تایلند بیش از آن که با طبیعت بکر یا معابد کهن عجین شده باشد، با گردشگری جنسی پیوند خورده و شهرتش در این زمینه به حدی است که معمولا نخستین نکته‌ای که هر گردشگری در دنیا با شنیدن نام تایلند به یاد می‌آورد همین است. تمایل ایرانی‌ها برای سفر به کشورهایی مثل تایلند، ارمنستان و ترکیه چند سالی است افزایش چشمگیری داشته است اما انتشار خبر جمع‌آوری تمامی ‌فاحشه‌های خیابانی از سطح شهر پاتایا و تبدیل این شهر به یک شهر توریستی خانوادگی خبر مهمی ‌بود که حتما تاثیر زیادی در کاهش مسافران این کشور خواهد داشت.

پاتایا یکی از شهرهای ساحلی کشور تایلند است که از مقاصد اصلی گردشگران تایلند محسوب می‌شود و سالانه بیش از پنج میلیون توریست را جذب می‌کند. جزیره مرجانی در جنوب غربی پاتایا یکی از زیبا‌ترین جزایر مرجانی با داشتن سواحل شنی سفید، آب تمیز و مرجان‌های فراوان است که گردشگران می‌توانند سوار بر قایق کف شیشه‌ای، مرجان‌های زیبای آن را مشاهده کنند. باغ نانگ نوچ در جنوب پاتایا مملو از انواع گل‌های ارکیده، نخل‌های زیبا، گیاهان تزئین شده و گل‌های گوناگون از اقصا نقاط جهان است. هر روزه نمایش‌های فرهنگی و شوی فیل‌ها در این مکان اجرا می‌شود.

پاتایا تعطیل شد

باغ‌وحش ببرها در شمال شهر پاتایا بیش از 200 ببر بنگال و 100هزارکروکودیل را در خود جای داده است. شوی حیوانات مانند پرش ببرها از حلقه آتش، راه رفتن روی بند، کشتی کروکودیل‌ها، رقص و بازی بسکتبال فیل‌ها ازجمله نمایش‌هایی است که در این باغ‌وحش اجرا می‌شوند. دنیای زیر آب محبوب‌‌ترین مکان برای توریست‌های این شهر است و بزرگ‌ترین و مدرن‌‌ترین آکواریم آسیا در جنوب پاتایا قرار دارد. چندین و چند پارک، باغ و معابد زیبا در این شهر قرار دارند که شما به عنوان توریست می‌توانید از سر زدن به آنها لذت ببرید.

سفری مملو از خطر

اما داستان اینجاست که پاتایا بیش از آن که با طبیعت یا معابد کهن عجین شده باشد، با گردشگری جنسی پیوند خورده و شهرتش در این زمینه به حدی است که معمولا نخستین نکته‌ای که هر گردشگری در دنیا با شنیدن نام تایلند به یاد می‌آورد، تجارت جنسی است. اقتصاد تایلند وابسته به این تجارت است و بیش از نیمی‌ از درآمد این کشور از طریق آن تامین می‌شود. در میان فهرست مقاصد گردشگری تورهایی که در سراسر دنیا مسافران‌شان را به تایلند می‌برند معمولا نام شهر کوچک ساحلی پاتایا جداگانه آورده می‌شود تا مسافران درباره اینکه آیا به این منطقه هم خواهند رفت یا نه، مطمئن شوند. دلیل اینکه به‌شکلی خاص بر نام پاتایا تاکید می‌شود این است که این منطقه از گذشته‌های دور به دلیل داشتن مراکز فراوان فساد، شهرتی جهانی داشته است .

مهسا جباری، کارمند آژانس هواپیمایی است. او درباره وضعیت سفر به پاتایا به ایده‌آل می‌گوید: «تورهای گردشگری به مقصد تایلند ارزان‌تر هستند، به طوری که آرزوی سفر خارج رفتن را حتی برای کسانی که پس‌اندازی تقریبا یک میلیونی دارند، برآورده می‌کند. به این ترتیب بسیاری از کسانی که پس‌اندازی اندک دارند هم می‌توانند به تورها بپیوندند و به سواحل این کشور سفر کنند.»

پاتایا تعطیل شد

او در ادامه در مورد شیوع بیماری ایدز در تایلند و هشدارهایی در این زمینه توضیح می‌دهد:«در سال گذشته- یعنی زمانی که تعداد گردشگران ایرانی ورودی به تایلند افزایشی بیش از 30 درصد داشت- انجمن صلیب سرخ تایلند درباره افزایش نگران‌کننده شمار مبتلایان به ایدز در این کشور هشدار داد تا جایی که نگرانی از ابتلا به ایدز گردشگران ایرانی غیرپایبند به مسائل اخلاقی، به حدی بالاست که سفارت ایران در تایلند پیش‌تر در این باره به‌طور علنی هشدار داده از هموطنان خواست برای حفظ سلامت خود در این سفر دقت لازم را داشته باشند، اما این هشدارها چیزی از تعداد مسافران به این شهر کم نکرد. »

پاتایا از فساد پاک می‌شود

اما داستان اصلی اینجاست که دولت نظامی‌جدید تایلند اعلام کرده قصد دارد شهر «پاتایا» را از شهری که به نام «شهر گناه» شناخته می‌شود به یک شهر خانوادگی تغییر دهد. دولت نظامی‌جدید تایلند همراه نیروهای نظامی‌این کشور کار پاکسازی شهر پاتایا را از روسپی‌های خیابانی، مراکز غیر‌قانونی فحشا و بستن کلوپ‌های غیرقانونی روابط جنسی آغاز کرده‌ است. هدف دولت نظامی‌جدید تایلند این است که شهر پاتایا که به بدنامی‌مشهور شده و اغلب محل جذب توریست‌های عیاش و بی‌بندوبار بوده، به شهری برای جذب خانواده‌ها تبدیل شود.

از زمان استقرار دولت نظامی‌جدید تایلند همه‌روزه به طور متوسط 100زن خیابانی دستگیر شده‌اند و کلوپ‌های شبانه بدون مجوز تعطیل می‌شوند. پلیس تایلند کلوپ‌های بدون مجوز را می‌بندد و حتی کارکنان و مشتریان این کلوپ‌ها را دستگیر می‌کند. با شنیدن این خبر سری به چند آژانس هواپیمایی پرطرفدار شهر زدیم تا تاثیر این خبر را در میزان فروش تورها و مقصد مسافران‌شان جویا شویم.

مسافران جدیدی متقاضی این تورها می‌شوند

مهرداد کلانتری دو سالی است که کارشناس تور تایلند است. او درباره این خبر می‌گوید: « شاید این خبر بعد از تغییر قیمت بلیت‌ها مهم‌‌ترین اتفاق چند سال اخیر برای گردشگران و البته آژانس‌های مسافرتی باشد. تا آنجایی که ما می‌دانیم این خبر هنوز به گوش همه نرسیده اما قطعا در کاهش متقاضیان سفر به این مقصد بسیار تاثیرگذار است. خانواده‌های زیادی بوده‌اند که تنها پاتایا را به‌عنوان یک شهر با سواحل و طبیعت زیبا برای سفر انتخاب می‌کردند اما بعد بازگشت از مسائل غیراخلاقی و بی‌قانونی آنجا شکایت داشتند و از رفتن به آن پشیمان بودند اما ما مسافرانی هم داریم که در سال سه یا چهار بار متقاضی سفر به پاتایا بودند که مطمئنا این خبر برای این دسته افراد تاثیرگذار خواهد بود.»

پاتایا تعطیل شد

مریم آزمند، یکی از مدیران آژانس‌های مسافرتی تهران در این باره می‌گوید: «تایلند از تورهای پرطرفدار اکثر آژانس های هواپیمایی است که با تخفیف و پروازهای چارتر در طول هفته چند پرواز را به خود اختصاص می دهد و برای جذب گردشگران تایلند بیشتر روی سواحل زیبا یا حتی برخی از سنت‌ها و جشن‌های‌شان تبلیغ می‌شود ولی درکنار آن، وجود برخی تفریحات ناسالم و مسائل غیراخلاقی در این سفرهاست که در سایه امکانات گردشگری و مدیریت صحیح منابع، گردشگران ایرانی را به خود جذب می‌کنند.

اما اگر قرار باشد قوانین جدیدی در این کشور اجرا شود با اینکه از تعداد زیاد مسافرانی که به‌خاطر مسائل جنسی وارد این شهر می‌شدند کاسته می‌شود، اما در عوض این احتمال وجود دارد که با وضع قوانین جدید و خالی شدن شهر از فساد، خانواده‌های بیشتری برای دیدن جاذبه‌های دیگر این کشور راهی تایلند شوند؛ جاذبه‌هایی که در سایه فساد گم شده بودند.»
اشتراک گذاری :
ارسال نظر