بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۰۱ آبان ۱۳۹۳ - ۰۰:۴۷
کد خبر : ۱۳۶۷۷۵

مجلس شورای اسلامی در روزهای اخیر در حال بررس طرحی بسیار مهم، جنجالی و احتمالا چالش آفرین "حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر” است که با مخالفت و انتقاد ناظران، تحلیلگران اجتماعی و دولت همراه بوده است. امروز رییس جمهور در سخنانی درباره این طرح به مجلس هشدار داد.

به گزارش راه مردم؛حسن روحانی در سخنانی در جمع مردم زنجانی دو هشدار جدی به مجلس شورای اسلامی در بررسی طرح "حمایت از آمران به معروف” داد. روحانی هشدار داد که این طرح به شکاف در جامعه و افزایش ناامنی دامن نزند.

رییس جمهور گفت: «امر به معروف و نهی از منکر اختصاص به هیچ فرد و جناح و دسته‌ای ندارد و هیچ کس نمی‌تواند بگوید من آمر به معروف و ناهی از منکرم و دسته و جناح دیگر را به عنوان عمل‌کننده به منکر متهم نماید.»

او گفت: «دوست دارم پایان کار مجلس شورای اسلامی در مساله امر به معروف و نهی از منکر انسجام و وحدت بیشتر جامعه و هدایت کل جامعه به سمت نیکی باشد، چون از دیدگاه اسلام یک گروه آمر به معروف نیستند، بلکه همه مسلمانان وظیفه امر به معروف و نهی از منکر را بر دوش دارند.»

دومین هشدار روحانی به مجلس درباره ایجاد نا امنی در کشور بود، او گفت: «مبادا تحت لوای شعار زیبای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه ما ناامنی آغاز شود چون اساس معروف، امنیت است و برای برادری و کرامت انسانی و احترام به یکدیگر مطرح شده است پس مبادا که منکر را تنها به یک مساله خلاصه کنیم و دروغ و تهمت، رشوه‌خواری و بورسیه تقلبی را منکر نپنداریم.»

طرح "حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر” در حالی در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است که افکار عمومی این روزها درگیر اسیدپاشی های زنجیره ای در شهر اصفهان است.

روز گذشته نیز روزنامه جمهوری اسلامی از نمایندگان مجلس خواسته بود که در بررسی طرح واقع اسید پاشی زنجیره ای در اصفهان را مورد توجه قرار دهند.

دولت پیش از این از طریق وزارت کشور و معاونت پارلمانی مخالفت خود را با تصویب این طرح در مجلس اعلام کرده بود. وزیر کشور با نگارش نامه به رییس مجلس خواستار خارج کردن طرح از صحن علنی مجلس شده بود.

نمایندگان مجلس روز (چهارشنبه ۱۵ مهر) کلیات طرح "حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر” را تصویب کردند. هم اکنون جزییات این طرح در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است.

این طرح 24 ماده دارد که تاکنون هفت ماده آن به تصویب رسید.

روز گذشته تصویب ماده 5 واکنش هایی را در پی داشت. براساس یکی از بنده های این ماده "اماکنی که بدون تجسس در معرض دید عموم قرار می‌گیرند مانند قسمت‌هایی مشترک آپارتمان‌ها، هتل‌ها، بیمارستان‌ها، و وسایل نقیله مشمول حریم خصوصی نیست و امر به معروف و نهی از منکر می‌تواند در آن صورت گیرد.”

بر اساس مصوبه جدید مجلس قسمت‌های مشاع ساختمان‌ها و جاهایی که در معرض دید عمومی است و همین‌طور وسایل نقلیه جزو حریم خصوصی به حساب نمی‌آیند.

کامبیز نوروزی حقوقدان در گفت‌وگویی با فرارو "تعریف مجلس از حریم خصوصی را نادرست” دانسته است.

نوروزی در این باره گفت: «از نظر قواعد حقوقی در بحث حریم خصوصی برای تشخیص آن ضابطه هایی وجود دارد و آن این است که حریم خصوصی جایی است که اشخاص بدون اجازه نمی توانند به آن وارد شود. به عنوان مثال کسی بدون اجازه صاحب خانه نمی تواند وارد خانه شود یا در مورد بسیاری از دفاتر کاری اشخاص نمی توانند بدون اجازه صاحب کار و یا مالک دفتر وارد آن شوند چرا که این مکان ها جزو حریم خصوصی است.»

صالح نیکبخت وکیل دادگستری نیز در یادداشتی در روزنامه آرمان درباره این تبصره ماده 5 گفت: «تصویب تبصره حاضر موجب می‌شود در این‌گونه موارد امر به معروف و نهی از منکر که یک دستور قرآنی و شرعی است و از طریق مذاکره و به صورت تذکر قابل حل است، بعضا به مناقشه تبدیل شود و افراد چه آمرین و چه کسانی که مورد امر و نهی قرار می‌گیرند و چه موضوعی که به موجب آن امر به معروف و نهی از منکر صورت می‌گیرد محل مناقشه قرار بگیرد.»

نمایندگان مجلس دیروز بند ۶ طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر را نیز به تصویب رساندند که مربوط به حدود رفتار و اقدامات آمران به معروف و ناهیان از منکر می‌شود» و براساس آن «هیچ شخص یا گروهی حق ندارد به عنوان امر به معروف و نهی از منکر به اعمال مجرمانه از قبیل توهین، افترا، ضرب، جرح و قتل مبادرت نماید. مرتکب طبق قانون مجازات اسلامی، مجازات می‌شود.»

تنها احمد سالک، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس و نماینده اصفهان «پیشنهاد الحاقی به ماده ۶ را مبنی بر حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر در مقابل اشخاصی که به این افراد تعرض و حمله می‌کنند، مطرح کرد که این پیشنهاد الحاقی مورد موافقت قرار نگرفت»

در ‌‌نهایت این ماده با ۱۵۵ رای موافق، و سه رای ممتنع از مجموع ۲۰۵ نماینده حاضر در صحن مورد موافقت قرار گرفت. اما نکته قابل تامل این بود که 13 نماینده با تصویب آن مخالفت کرده بودند.

امروز نیز نمایندگان مجلس ماده 7 این طرح را بررسی کردند و براساس تصمیم نمایندگان مجلس "مجازات اشخاصی که مبادرت به اعمال مجرمانه نسبت به آمر به معروف و ناهی از منکر نمایند، قابل تعویق، تخفیف و یا تعلیق نیست.”

محمدحسین میرمحمدی نماینده مردم خوانسار و گلپایگان در مجلس پیشنهاد حذف کلمه تعویق و تخفیف از متن این ماده را مطرح کرد که این پیشنهاد نیز با مخالفت نمایندگان به تصویب نرسید.

بررسی طرح حمایت از "آمران به معروف و ناهیان از منکر” به صورت کلی با واکنش مثبت در افکار عمومی و رسانه ها همراه نبوده است.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۱ آبان ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۸
لطفا به این مجلسی ها بفرمایین اگه نصف شبی یکی با طناب از پشت بام بیاد بالکنتون خوشتون میاد .اخه بالکن مشاع و تو دید عمومی میگن؟
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۶
خدا به داد مردم برسه، یکسری می شوند حق و بقیه باطل، چه به روز این مردم خواهد آمد؟

خدا نکنه که یک اختلاف سیاسی و اجتماعی و یا درخواست صنفی برای عده ای پیش بیاد، به لوای قانون مسلما بدترین برخورد ها سرکوب ها انجام می شوند و تازه اگر کسی هم دم بزند و اعتراض کند خود محکوم است، من واقعا برای آینده کشور می ترسم.
حسين
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۱
با سلام
عرض شود که «امر» و «نهي» مهمه ولي مهم تر از اون «معروف» و «منکر» هست که بايستي قبل از تصويب امر و نهي، معروف و منکر ابتدا تعريف و سپس تصويب بشه ولي چون يک قضيه ي شرعيه خود شارع حکيم اونو تعريف کرده ولي هيچ جا نفرموده که داشتن ماهواره منکره يا نداشتن چادر مصداق بيحجابيه
امر معروف و نهي از منکر پسنديده است بشرطيکه به حرمت و شخصيت اشخاص و حريم امن آنان خدشه اي وارد نيايد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۴
این انتخابات مجلس بیاد که کلا ما به هیچکدوم از اینا رای ندیم برن پی کارشون بشینن خونه با این طرح هایی که میدن تو همه چی گند زدن
ناشناس
پنجشنبه ۰۱ آبان ۱۳۹۳ - ۲۳:۱۶
بله باید اینکار رو بکنیم یک نفر از اینها هم نباید وارد مجلس بعد شود
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۷
به زور نميتوان فرهنگي رو در جامعه پياده کرد مردم خود بايد به اين برسند که حجاب امر مثبتي است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۱ آبان ۱۳۹۳ - ۲۳:۱۶
درود بر روحانی
siamak
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۹
قبل از این طرح نیز افرادی در لوای امر به معروف نهی از منکر باعث اغتشاش و درگیری بودند دیگه چه برسه به تصویب طرح هیچ کس منکر امر به معروف ونهی از منکر نیست حتی اگه قانون محدوده و مجازات رو تعیین کرده باشه باز هم افرادی هستند که قانون رو دور بزنن وقتی که فرهنگ استفاده از یه چیز در جامعه تعریف نشه و جا نیفته با تصویب این قانون ها کاری از پیش که نمیره هیچ سوء استفاده هم بیشتر و قانون شکنی میشه مثلا همین آمار تصادفات رو نگاه کنین در جهان چندم هستیم؟؟مگه ما قانون راهنمایی ورانندگی نداریم ولی وقتی خود مردم استفاده صحیح از وسیله و به قول در بیشتر موارد عبور از چراغ قرمز یا سرعت زیاد را به نوعی زرنگی میدونن باز تصویب قانون فایده داره؟؟؟؟؟؟