بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۰۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۹
کد خبر : ۱۳۶۷۹۰
در ادبیات اقتصادی، خانوارها به عنوان سپرده گذار و بنگاه ها به عنوان تسهیلات گیرنده از نظام تامین مالی که بانک یکی از نهادهای آن است تعریف می شوند. فرآیندی که در این چرخه اتفاق می افتد به این شکل است که خانوارها سپرده های خود را در اختیار بانک ها قرار داده و سود دریافت می کنند و در مقابل بانک ها با اضافه کردن کارمزد خود به این سود، آن را با نرخی بالاتر در اختیار بنگاه های اقتصادی جهت تولید قرار می دهند.

از آنجا که در شرایط نابسامان اقتصادی مانند وضعیت رکود تورمی که اقتصاد کشور در حال حاضر با آن در چالش است، صرفه تولید به دلیل نبود تقاضا، افزایش هزینه ها و افزایش ریسک کاهش پیدا می کند، بنگاه ها ترجیح می دهند تا منابع خود را به جای سرمایه گذاری در تولید به عنوان سپرده در اختیار بانک قرار داده و سود سرمایه خود را از بانک دریافت کنند چرا که کلیه سپرده های بانکی از مالیات معاف می باشد. در این حالت که هم اکنون نیز بروز یافته است، بنگاه ها که بایستی به عنوان تسهیلات گیرنده از نظام بانکی باشند، خود به عنوان سپرده گذار فعالیت می کنند؛ لذا تولید در اقتصاد کاهش پیدا کرده و شرایط نابسامان اقتصادی دامن زده می شود.

جهت جلوگیری از ورود این سرمایه هایی که مختص تولید و به حرکت انداختن چرخ های اقتصاد است به سمت بانک ها،‌ لازم است از سود سپرده بنگاه ها در بانک مانند سایر فعالیت های اقتصادی بنگاه مالیات اخذ شود تا این انتخاب برای آن ها بهینه نباشد؛ این مهم سبب می گردد تا سپرده گذاری در بانک برای بنگاه از صرفه کمتری نسبت به تولید برخوردار شده و این سرمایه ها دوباره به بخش تولید بازگردد.

برای مثال فرض کنیم که یک بنگاه در یک فعالیت تولیدی، ۳۰ درصد کسب سود کند. علاوه بر ریسک هایی که این بنگاه بایستی در فرآیند تولید بپذیرد، بایستی ۲۵ درصد نیز مالیات پرداخت کند. لذا سوددهی بنگاه برابر ۲۲.۵ درصد خواهد شد. در این شرایط، وقتی بانک ها به سپرده گذاران خود ۲۲ درصد سود پرداخت می کنند، بنگاه ترجیح می دهد تا سرمایه خود را به جای وارد کردن به تولید در کنار ریسک هایی که با آن همراه است در بانک سپرده گذاری کند.

حال در صورتی که بر سود سپرده بنگاه ها در بانک نیز مانند سایر فعالیت های اقتصادی مالیات وضع شده بود، تولید برای آن ها به صرفه تر می شد زیرا وضع مالیات ۲۵ درصدی بر سود سپرده بنگاه ها در بانک سبب می گردد تا خالص سود سپرده گذاری ۲۲ درصدی در بانک برای بنگاه ها برابر ۱۶.۵ درصد شود و لذا برای بنگاه به صرفه تر باشد تا در تولید سرمایه گذاری کند.

بنابراین وضع مالیات بر سود سپرده بنگاه ها در بانک مانند سایر فعالیت های اقتصادی، می تواند به عنوان سازوکاری ضدرکود در اقتصاد عمل کرده و سبب بازگشت سرمایه ها به سمت تولید و فعالیت های مولد اقتصادی شود.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
مهرزادمشهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۷
درپاسخ به این مطلب باید گفت اگرموانع تولیدوبوروکراسی اداری برداشته شود سپرده بانکها خودبه خودبه سمت تولید میروند وگرنه بستن مالیات به سود سپرده ای که باتورم 40درصدی نهایت 22درصد سود میگیردجز آسیب رساندن به نظام بانکی و خدشه دارکردن اعتماد مردم فایده ای ندارد.
تولید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۰
اگر دلتان برای تولید می سوزد مالیات و عوارض بنگاههای تولیدی را کاهش دهید.لازم نیست سود بانکی را به صورت دستوری نعیین کنید.
آرین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۱ آبان ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۸
نویسنده مقاله همین که مالیات سود سپرده ازش بگیرن از حرفش پشیمون میشه ساده لوح
کارشناس بانکی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۱ آبان ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۰
معلوم نشد این مطلب نظریه است یا خبر بهر حال باید عرض کنم منابع بانکها از محل جمع اوری سپردههای اندک مردم و انباشت ان و تزریق ان به واحدهای تولیدی و اقتصادی است و بنابر این اگر به سپرده مردم مالیات اخذ شود انهم در شرایط کنونی که نرخ پس انداز کمتر از نرخ تورم است و این یعنی جریمه سپرده گذاران انوقت ایا میتوان انتظار انباشت پول از ناحیه سپرده گذاران باشیم و محل تامین سرمایه در گردش بیش از 90درصد واحدهای تولیدی از کجا باید صورت گیرد و ایا فکر میکنید منابع درامدی کشور بگونه ای است که از طریق بودجه تامین شود و با فکر میکنید بازار پول همانند سایر بازارها با دخالت عوامل غیر اقتصادی میتواند کارایی داشته باشد و انوقت منابع پولی به سمت تولید هدایت میشوند و یا خروج سرمایه از چرخه داخلی به خارج و یا به سمت بازار دلالی و واسطه گری رشد میکند که خود عامل رشد تورم و ضد تولید و بیکاری است لطفا در ارائه طرحها و نظرات همه جوانب مورد ارزیابی قرار گیرد متشکرم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۶
سود هر بخش از فعالیتها نیز در قالب دستورالعملهای دولت وتصمیم مجامع پس از کسر هزینه ها ومالیات وعوارض وانواع اندوخته ها بین صاحببان سپرده های سرمایه گذاری موسسه به تناسب نوع تصمیمات متخذه توزیع می شود .یعنی سود توزیع شده در حقیقت سهمی از فعالیت های موسسه است که تمامی غرامت ها - عوارض وانواع مالیاتها ویا بخشودگی خاص خود را در خود مستتر دارد.- --زیان ناشی از نرخ تورم که هرساله از ارزش دارائی سپرده گذاران کاسته است را ایا سازمان مالیاتی جبران می نماید-اخذ مالیات منوط به مصوبات خاص می باشد و تفاهم نامه بانک مرکزی با سازمان امور مالیاتی فاقد وجاهت قانونی است-. در حقیقت سود توزیع شده درامد صاحبان سرمایه پس از کسر مالیات است . ودر نهایت اگر موسسه ای غیر مجاز است ورسما" وبدون هیچ گونه محدویت فعالیت می نماید نشانه بی کفایتی - - عدم وحود نظارت وکنترل مناسب از سوی سیستم های نظارتی ودر نهایت بی مبالاتی مجریان سیستم های مالیاتی سنوات ماضی است - وجلوگیری از فرار مالیاتی
امرایی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۱
بخش اصلی فرارهای مالیاتی مربوط به بخش بازرگانی و خدمات است و این بخش از اقتصاد با وجود درآمدهای بالا کمترین مالیات را می پردازد در حالی که از تولیدکنندگان و حقوق بگیران و سرمایه گذاران، دولت مالیاتی سنگینی اخذ می کند. با اجرای این طرح دولت در واقع اقدام به جریمه افرادی می کند که در بازسازی اقتصادی و سرمایه گذاری جهت توسعه کشور، کاهش بیکاری و .... نقش دارند.