بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۰۲ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۵
کد خبر : ۱۳۶۸۷۰
خبرگزاري آريا- «شايعه» ؛ مساله اي دردناک است که اين روزها جامعه ما را مي آزارد. کسي اما به اين فکر نمي کند که شايعه تا چه حد مي تواند روح و امنيت جامعه را به خطر بيندارد. همه ما فقط«شايعه»را دست به دست رواج مي دهيم. خبر داري که.... در روزنامه خواندي که.... در اينترنت خواندي که.... امروز در تاکسي شنيدم که..... امروز در اداره مي گفتند.... امروز در دانشگاه مي گفتند.... هيچ کدام اما سندي ندارند. يک روز مي گويند "داعش" آمده ، روز ديگر مي گويند" ابولا" آمده، حالا هم مي گويند اسيدپاش ها در اين شهر و آن شهر صورت دختران و زنان نشانه گرفته اند. يک روز از 17 دختري سخن مي گويند که در اصفهان مورد حمله قرار گرفته اند، روز ديگر از رخدادي مشابه در مشهد و تهران سخن به ميان مي آورند.
دهه 90 است هم وايبر آمده و هم اينستاگرام و تلگرام و ساير شبکه هاي اجتماعي.«شايعه»البته خيلي زود و راحت دست به دست مي شود.«شايعه»طوفاني از وحشت راه مي اندازد. "دخترکان بيچاره"؛ آن 4 خانم اصفهاني حالا در درياي شايعه گم شده اند. کسي به آنها فکر نمي کند.
همه "واقعيت" را ول کرده اند و به کار وقت گير ديگر مشغولند؛«شايعه سازي»!
مادر بيچاره "حالا مانده است با دخترک زيباروي سابق اش چه کند. ناي بالارفتن از پله هاي بيمارستان ها را ديگر ندارد. از همه مهمتر و سخت تر«شايعه»امان اش را بريده است.«شايعه»شايد خانواده اش را حتي "بي آبرو" کند.
دست کسي در کار نيست خودمان«شايعه» رادست به دست مي کنيم؛ خود خودمان! موبايل هايمان پرشده است از پيام هاي شبکه هاي اجتماعي که خودمان آن را دست به دست مي کنيم.

چند نفر بودند؟!
فرمانده انتظامي اصفهان آمار ارايه شده توسط شبکه هاي اجتماعي و رسانه هاي غيررسمي را شايع عنوان کرد. عبدالرضا آقاخاني همچنين گفته بود:«تاکنون تعداد 4 مورد اسيدپاشي به بانوان در شهر اصفهان به تاييد پليس رسيده و آمارهاي بالاي ارايه شده توسط شبکه هاي اجتماعي و رسانه هاي غيررسمي در اين خصوص کذب است.»
اين مقام مسوول همچنين با اشاره به سوء استفاده مخالفان از اينگونه حوادث گفته است:« شهروندان به اين گونه شايعات توجهي نکنند. پليس مخالف اطلاع رساني به مردن نيست بلکه معتقد است که اينگونه اخبار بايد به موقع و همراه با آگاهي سازي، آموزش و هشدار، انتشار پيدا کند.»
وي تاکيد مي کند:« به هيچ عنوان حق نداريم باعث نگراني و تشويش مردم شويم به گونه اي که مردم احساس امنيت نداشته باشند. بايد تلاش کنيم که جلوي شايعه پراکني را بگيريم.»
به گفته پليس اصفهان؛ پليس با تمامي قوا و امکانات و تجهيزات مدرن با مخلان نظم و امنيت برخورد مي کند و اجازه نمي دهد کسي به شهروندان تعرض کند.
جانشين فرمانده ناجا نيز اخبار اعلام شده در مورد اسيدپاشي را از سوي رسانه هاي غيررسمي شايعه و کذب خوانده و گفته است:« اشرار از سمت کشورهايي که کنترل خوبي بر مرزهايشان ندارند مي خواهند به ايران آسيب بزنند. عده اي از آنها شناسايي شده اند که حتما با آنها برخورد مي کنيم.»
اشتري معتقد است:« اگر مقاومت ماموران نبود امکان داشت اين اتفاقات در جاي ديگري يا حتي در مرکز کشور رخ دهد ، با توجه به اينکه تمام تجهيزات پليس بومي و صددرصد ساخت داخل است با اقتدار کامل با اراش مقابله مي کنيم.»

يکي از اخبار سايت خبرآنلاين که مربوط به 3 سال پيش است اما درشبکه هاي اجتماعي دست به دست مي شود!

از تهران و مشهد چه خبر!
با توجه به اخبار رسمي، اما اخبار غيررسمي به شايعات مختلفي دامن زده است. مشهد و تهران شهرهايي هستند که در اين مورد ، مورد هجوم شايعات قرار گرفته اند. اين اخبار اما در حالي در فضاي مجازي و بين کاربران در حال تبادل است که به نظر مي رسد خبري که مربوط به سال 90 و توسط خبرآنلاين منتشر شد، ضمن انتشار عکس اين خبر که تاريخ آن متعلق به 30 آبان سال 90 است و با تيتر اسيدپاشي بر روي يک مادر و دختر در مشهد منتشر شده است، نشان مي دهد که اخباري که در فضاي مجازي در حال انتشار و گسترش روز افزون است و به تبع آن فضاي رعب و وحشت را براي بسياري از شهروندان ايجاد کرده است از اين مساله نشات مي گيرد که همواره افکار عمومي براي اخبار غيررسمي اهميت بيشتري قائل بوده است و عده اي در اين بين به دنبال متشنج کردن واقعيت هستند. اينها در حالي است که رسانه ها و مطبوعات در ايران و ساير نقاط دنيا در مهمترين اهداف خود، واقعيت را مدنظر قرار مي دهند.
اما رسانه هاي غيررسمي بدون توجه به واقعيت ها و تحقيق و تفحص به گزارش ها و آمارهاي اشتباه مشغول است و بروز اين قبيل مسايل در جامعه به بحث جدي تري در حوزه خبر و گزارش برمي گردد و آن هم اين مساله است که فعاليت در رسانه بيش از استعداد و خلاقيت نيازمند تحصيلات آکادميک در اين رشته است. گزارش از محل وقوع حوادث و اخبار و اطلاعات زمانيکه از مجراي رسانه هاي رسمي و البته بي طرف منتشر مي شود منطبق با واقعيت ها هستند و مي توانند افکار عمومي را در مجراي صحيح قراردهند.
از طرفي اسيدپاشي و جنايتي که از سوي پليس و مسوولان در حال پيگيري است با معضل ديگري نيز دست به گريبان است و آن هم مساله شوخي هاي زشتي است که در سطح شهر رواج پيدا کرده و البته برخي و نه همه موتورسواران را در سطح شهر با بطري به دنبال دختران جوان مي کشاند و با بهانه اسيدپاشي به گسترش بي اخلاقي و شوخي هاي زننده اي مي کشاند که در بعد واقعي آن منجر به پاک کردن صورت مساله و قبيح ندانستن عمل اسيدپاشي مي کند. حالا اما برخي به بهانه شوخي با بطري آب و سوار بر موتور بانوان شهرها را مي ترسانند تا خود لحظه اي بخندند!

***
وقت براي دست به دست کردن«شايعه»زياد داريم. اين يکي جذاب است؛ اما بياييد از آن بگذريم. به آن دختر زيبارو فکر کنيم به مادرش و پدرش. آن ديوانه يا خائن به دام مي افتد شک نکنيد. حالا زمان نشان دادن فرهنگ مان است. به مادر دخترک فکر کنيم او حالا غمي سنگين دارد. بايد تمام آيينه ها را از خانه جمع کند . دخترش ديگر نبايد او را ببيند. بياييد به او کمک کنيم«شايعه»گردي اسيدي است که همه ما را تهديد مي کند. شايد روزي سطلي پر از«شايعه»به صورت ما هم پاشيده شود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۰۲ آبان ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۰
وقتی این اتفاق بیوفته دیگه حتی برخورد با کسانی که این کارو کردند دردی از حادثه دیده دوا نمی کنه ، نیروی انتظامی وظیفه اش اینه که برای مردم امنیت ایجاد کنه و این انتظار ماست که باید برآورده بشه
ahmad
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۰۲ آبان ۱۳۹۳ - ۲۳:۳۷
من که کارم طوری است تمام تهران را از صبح تا شب زیر پا میگزارم اصلا پلیسی نمیبینم مردم اگه همدیگر را بکشند از پلیس خبری نیست پلیس راهنمایی هم وجود نداره دوربین گزاشتن رفتنند خانه هایشان
313
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۰
راه های کاهش تبعات سوختگی با مواد شیمیایی
و اسید



سوختگی‌های شیمیایی ممکن است برای هر کسی رخ بدهد.
- تعداد موارد سوختگی با اسید باتری بسیار فراوان است.
- سوختگی با مواد شوینده و جرم‌زدا که در خانه‌های زیاد استفاده می‌شوند.
- سوختگی با مواد شیمیایی در آزمایشگاه‌ها
- سوختگی با مواد شیمیایی در کارخانه‌ها و کارگاه‌ها
- حتی سوختگی با مواد سفیدکننده دندان و کلر آب استخر!
پس می‌بینید که شما به عنوان یک بانوی خانه‌دار یا یک دانشجوی رشته شیمی یا کارگر هم تا حدی باید از مسأله اطلاع داشته باشید. ماهیت ماده ایجادکننده سوختگی شیمیایی: سوختگی ممکن است با اسید، باز، مواد خورنده، اکسیدکننده، حلال‌ها یا حتی تسلیحات شیمیایی مثلاً گاز خردل یا عوامل تاول‌زا مانند فسژن رخ بدهند. ph ماده، مقدار آن، مدت تماس بدن با آن، وسعت پوست درگیر و نقطه‌ای که دچار مصدومیت شده، عوامل تعیین‌کننده در میزان آسیب و شدت آن هستند. سوختگی‌های قلیایی خطرناک‌تر از سوختگی‌های اسیدی هستند و بیشتر در بدن نفوذ می‌کنند. سوختگی با موادشیمیایی همیشه پوستی و سطحی نیست و ممکن است مخاط سیستم تنفسی، دهان و دستگاه گوارش به خاطر برخورد استنشاقی یا خوراکی با موارد شیمیایی - مثلاً به خاطر خودکشی - بشدت آسیب ببینید.
پس چه باید کرد؟
۱- مصدوم ممکن است کاملاً ناآرام و مشوش باشد. او ممکن است به خاطر از دست رفتن بینایی، اصلاً شما را نبیند، سعی کنید با عبارات آرامش‌بخش و واضح به او اطمینان بدهید. به او اعلام کنید که قصد یاری‌اش را دارید و حتماً به او بگویید که چه می‌خواهید بکنید.
۲- در حد امکان عامل آسیب‌رسان را از بدن بیمار دور کنید. ممکن است در کارگاه‌ها پودر فشرده قلیا روی بدن مصدوم ریخته باشد، در این صورت قبل از هر کاری باید پودر را از بدن مصدوم بزدایید.
۳- آب و فقط آب!
خمیردندان، جوش شیرین و پانسمان کردن را فراموش کنید. آب را به بدن بیمار برسانید. نیازی نیست که شما در خارج بیمارستان از سرم شست‌وشو استفاده کنید. آب معدنی و آبی که برای ریختن در رادیاتور حمل می‌کنید، می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. اگر دسترسی به جریان آب لوله‌کشی شیر دارید، جریان ملایم آب را روی سطح بدن بیمار برقرار کنید. در غیر آن صورت با همان ظرف آب خودتان جریانی ملایم و مداوم را برقرار کنید.
بیمار باید حدود ۳۰ دقیقه با این آب شست‌وشو شود. لازم نیست که با دست روی محل دچار آسیب بکشید. همزمان به اورژانس اطلاع بدهید و تا پیش از آمدن آمبولانس، کار را متوقف نکنید. حتی اگر سوختگی به نظر خودتان و مصدوم جزئی باشد، همچنان به کارتان ادامه بدهید. در مورد سوختگی چشم، بهترین و ساده‌ترین نوع شست‌وشو آن است که شخص، چشمش را در ظرف آبی بنهد و باز و بسته کند.
۴- لباس و زیورآلات بیمار را از تنش خارج کنید
لباس‌های آغشته به مواد شیمیایی همه زحمات شما را به باد می‌دهند. شما از یک سو بیمار را شست‌وشو می‌دهید و از سوی دیگر، اسید یا باز کم کم دوباره روی بدن بیمار نشت می‌کنند.
۵- به یاد داشته باشید که مصدوم ممکن است همیشه آسیب خالص سوختگی شیمیایی نداشته باشد. مثلاً ممکن است کسی راننده یک محموله مواد شیمیایی باشد و بعد از واژگونی هم دچار سوختگی شیمیایی شود و هم آسیب‌های دیگری مانند خونریزی، شکستگی، آسیب ستون‌مهره‌ها. یا ممکن است محفظه یک ماده شیمیایی در کارگاهی منفجر شود و کارگر مصدومیت‌های همراه دیگر هم داشته باشد. در این صورت علاوه بر اقدامات بالا، شما باید شیوه‌های ابتدایی برخورد با یک مصدوم را هم بلد باشید که در فرصتی دیگر در مورد آن توضیح خواهم داد.
۶- همین اقدامات ساده بالا، بیشتر مواقع مهم‌تر از همه کارهای پیشرفته‌ای هستند که در بیمارستان‌ها ممکن است برای بیمار انجام شوند. پانسمان، دبردیمان، تزریق مسکن، آنتی‌بیوتیک، واکسن کزار، ارزیابی حدت بینایی، ارزیابی نوع ماده سوزاننده، محاسبه وسعت سوختگی و میزان تجویز سرم، ارزیابی همولیز یا هموگلوبینوری و هایپوکلسمی و جراحی‌های ترمیمی را به پزشکان واگذار کنید. چیز مهم واکنش منطقی، خونسردانه، سریع شما در لحظات و دقایق اولیه بروز حادثه است. البته باید گفت که پیشگیری‌های فردی و اجتماعی می‌تواند از وقوع فاجعه جلوگیری کند.
- مواد شیمیایی را از دسترس کودکان دور نگه داشته و در محل مناسب نگهداری کنیم.
- مواد شیمیایی باید در جایی نگهداری شوند که تهویه مناسبی دارند.
- برچسب درست و واضح روی ظرف‌های مواد شیمیایی بزنید.
- تا جایی که ممکن است بی‌جهت از مواد شیمیایی استفاده نکنید. مثلاً موردی که زیاد مشاهده می‌شود مخلوط کردن سفیدکننده و جرم‌زداها برای تمیز کردن سرویس‌ها و حمام‌ها، آن هم بدون ماسک و با پنجره بسته است.
- ازلباس و دستکش و عینک‌های محافظ چشم هنگام استفاده از مواد شیمیایی استفاده کنید.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۳
ازتون خواهش ميكنم ي كاري كنيد ماواقعا آرامشمون روازدست داديم .تروخدامسولين پيداكردن اينا براي شماك كاري نداره
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۷
اين حرومزاده هايى كه با كارهايى از قبيل اسيدپاشى ، زورگيرى ، سرقت و غيره امنيت جامعه رو به خطر ميندازند جزاشون فقط اعدام است غير از اين باشه بى فايده است .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۳ - ۰۰:۴۹
بايد اعدام بشن
هموطن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۰
تنها و تنها اعدام بازدارنده است.
هر مجازات دیگری در نظر گرفته شود منجر به افزایش این پدیده شوم خواهد بود.
مسئولین جدی بگیرند!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!