بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۰۲ آبان ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۷
کد خبر : ۱۳۶۸۹۱

رييس جمهوري با بيان اينکه براي توافق دائم هسته اي قدمهاي خوبي برداشته شده است، گفت: امکان توافق نهايي با کشورهاي گروه 1 + 5 در زمان باقي مانده وجود دارد چون در بسياري از مسائل کلي اين توافق تقريبا به نقطه نظرات مشترک رسيده ايم.

به گزارش ايرنا، حسن روحاني اين موضوع را در پايان نهمين سفر داخلي خود در استان زنجان به خبرنگاران محلي اعلام کرد.رييس شوراي عالي امنيت ملي اظهار داشت: ما همه توان خود را براي رسيدن به توافق هسته اي انجام داده ايم. به توافق رسيدن در يک مساله بسيار مهم آن هم نه با يک کشور بلکه با شش کشور قدرتمند دنيا کار آساني نيست اما تجربه اوليه نشان داد که مي توانيم يک توافق موفق با آنها داشته باشيم .

روحاني با بيان اينکه براي توافق نهايي هم قدم هاي خوبي برداشته شده است، افزود: البته اين قدم ها کمتر از کاري است که ما انتظار آن را داشتيم و زمان باقي مانده هم زياد نيست اما امکان توافق نهايي در همين زمان هم وجود دارد.

اين در حالي است كه مهلت توافق موقت هسته اي ميان ايران و کشورهاي 1 + 5 شامل امريکا، انگليس، فرانسه، روسيه و چين (پنج عضو دائم شوراي امنيت سازمان ملل) به علاوه آلمان روز سوم آذرماه آينده به پايان مي رسد.

اين در حالي است كه ،معاون وزير خارجه آمريکا مي‌گويد که برداشته شدن کامل تحريم‌ها منوط به بازگشت برنامه هسته‌اي ايران به مراحل قبلي است و در صورت عدم توافق ميان ايران و 1+5، همه ايران را مسئول خواهند دانست.وندي شرمن معاون وزير خارجه آمريکا برنامه هسته‌اي ايران را يکي از بزرگترين چالش‌هاي دوران معاصرتوصيف کرد.

وي با بيان اينکه هدف از نشست دو روزه واشنگتن بررسي راهبرد جمهوري اسلامي در مذاکرات هسته‌اي است، گفت: همانطور که مي‌دانيد مذاکرات ايران و 1+5، يا آنطور که دوستان اروپايي ما ترجيح مي‌دهند، 3+3، در چه مرحله اي است و من نمي‌خواهم اينجا چيزي بگويم که مذاکرات را تضعيف کند.

اين ديپلمات ارشد آمريکايي در خصوص همکاري‌ ايران با بازرسان بين‌المللي و سطح غني سازي اورانيوم گفت که ايران در يک اقدام بي‌سابقه، به بازرسان اجازه دسترسي روزانه به تأسيسات هسته‌اي داده است و حتي توافق کرده که پيشرفت بيشتري در برنامه هسته‌اي خود نداشته باشد.

نماينده آمريکا در مذاکرات هسته‌اي با اشاره به نتايج برنامه مشترک اقدام و تعليق بخشي از تحريم‌ها، گفت باقي تحريم‌ها تنها در صورتي برداشته مي‌شود که 1+5 و ايران به توافقي جامع دست يابند که جهان را از ماهيت صرفا صلح‌آميز برنامه هسته‌اي تهران، مطمئن سازد. وي همچنين گفت تعامل با ايران، مانند تعامل با هر کشور ديگري، به معني آن نيست که آمريکا در مورد مسائل ديگر آن کشور از جمله مسئله حقوق بشر، ساکت بماند. شرمن با اشاره به ترديد مردم و دولت ايران نسبت به وعده‌هاي آمريکا در مذاکرات هسته‌اي، گفت: بگذاريد به صراحت بگويم... ما وعده‌اي نمي‌دهيم که نتوانيم به آن پايبند بمانيم.

وي با بيان اينکه تا پيش از توافق هسته‌اي برنامه هسته‌اي ايران با تمام سرعت در حال پيشرفت بود، گفت مذاکرات کنوني از انتظارات بسياري از ناظران فراتر رفته است.

زمان براي توافق هسته‌اي کافي است

در همين رابطه ،فرانک اشتاين ماير و جان کري، وزيران خارجه آلمان و آمريکا پس از ديدار دوجانبه در نشست مطبوعاتي در برلين درباره ايران و برخي مسائل منطقه‌يي و بين‌المللي به سوالات خبرنگاران پاسخ گفتند.

اشتاين ماير درباره روند مذاکرات هسته‌اي ايران، گفت: من در مذاکرات ايران بيش از 10 سال است که در سمت‌هاي مختلف درگير بودم. در طول سال‌هاي 2005 تا 2009 در هر يک از گفت‌وگوها شرکت کردم و پس از آن نيز به عنوان وزير امور خارجه درگير مذاکرات بوده‌ام. ما مي‌توانستيم توافق با ايران را زودتر از اين زمان داشته باشيم. اما ما درباره هر گونه توافقي گفت‌وگو نمي‌کنيم. آن‌چه که ما به دنبالش هستيم يک توافق سياسي است که به ما اين ضمانت را بدهد که ايران قابليت دستيابي به سلاح هسته‌اي نداشته باشد. اين تنها معيار مهم در مذاکرات هست. زيرا مسووليت ما اين است که در خاورميانه بتوانيم صلح و امنيت را ايجاد کنيم.

هم‌چنين جان کري در پاسخ به سوالي درباره مذاکرات ايران و گروه 1+5، گفت: من درباره مذاکرات ابراز اميدواري مي‌کنم نه خوش‌بيني. ما اميدوار هستيم که بتوانيم پلي ميان فاصله‌هايي که هنوز وجود دارد ميان دوطرف برقرار کنيم. هر دو طرف جدي و فشرده گفت‌وگو مي‌کنند. من فکر مي‌کنم آن‌ها درک کرده‌اند که در مذاکرات چه چيزي نياز است. بگذاريد در اين باره به صراحت صحبت کنم که چه چيزي نياز است و به اين سوال اصلي پاسخ دهم که چرا ما اين مذاکرات را داريم. شوراي امنيت سازمان ملل محدوديت‌هايي را براي برنامه هسته‌اي ايران به دليل برخي سوالات پاسخ داده نشده درباره روند اين برنامه اعمال کرده است. بنابراين ايران وظيفه بسيار ساده‌اي دارد. تمام کاري که بايد انجام بدهد اين است که به جهان ثابت کند که با شفافيت و تعهد اعلام کند که برنامه هسته‌اي‌اش صلح‌آميز است. چهار راه براي بمب هسته‌اي ايران وجود دارد که بايد هر يک از اين چهار راه غيرقابل دسترسي باشد. بر همين اساس ما به دنبال دستيابي به اين اتفاق هستيم که ضرب‌الأجل اعلام شده در اين باره کافي است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر