بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۰۲ آبان ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۸
کد خبر : ۱۳۶۸۹۴

عصر بانک؛طی سه ماه گذشته روند حرکتی شاخص کل بازار سرمایه نزولی بوده است. حتی پس از انتشار خبر رشد 4.5 درصدی اقتصاد ایران در فصل بهار نیز بازهم شاخص روند کاهشی را رها نکرد. تحلیلگران بازار در این دوره زمانی پیش بینی می کردند، بورس تهران در پی انتشار اخباری تردید آمیز در مورد آینده مذاکرات هسته ای قدرت خود برای حرکت صعودی را از دست داده است. حتی برخی فعالان بازار نقل می کردند در صورتی که رشد اقتصادی سال 93 مطابق پیش بینی های دولت پیش نرود، بازهم بازار سرمایه مسیر نزولی را پیش می گیرد. همزمان برخی تحلیلگران بازار نیز نقل می کردند مهرماه همزمان با انتشار گزارش های عملکرد شش ماه گذشته بورس تهران، فرصت مناسبی برای خریدهای جدید و به دنبال آن رشد شاخص پیش می آید.

مهرماه نیز در حالی به پایان رسید که این پیش بینی کارشناسان خوشبین بازار محقق شده بود. طی سه روز پایانی هفته شاخص بازار سرمایه، بیش از 2 هزار واحد رشد داشت و موفق شد از مرز طلسم شده، 74 هزار واحد عبور کند. در پایان ماه نیز وضعیت عمومی بازار سرمایه براساس گزارش سازمان بورس نسبتا مطلوب ارزیابی شده است. در این ماه تعداد 12 هزارو 87 میلیون سهم در 1 میلیون و 41 هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت، و به ترتیب 13.6 درصد و9.5 درصد افزایش را نسبت به ماه گذشته تجربه کرد.

همچنین ارزش معاملات نرمال به 27 هزارو 211 میلیارد رسید و حجم معاملات معاملات نرمال با 12 هزار و 41 میلیون سهم به ترتیب با3.6 درصد کاهش و 21 درصد افزایش نسبت به ماه گذشته همراه شدند.

براین اساس 3280681 برگه اوراق مشارکت به ارزش 3286 میلیارد ریال معامله شد که نسبت به شهریور ماه گذشته افزایش 109 درصدی را نشان می دهد. این در حالی است که شاخص کل با 2447 واحد افزایش نسبت به ماه قبل معادل 3.41 درصد افزایش، به رقم 74133 واحد رسید.

شاخص بازار اول با 2028 واحد افزایش به رقم 54 هزارو 707 واحد بالغ گردید و شاخص بازار دوم با 3344 واحد افزایش به عدد 145179 واحد رسید. طی مهر ماه سهام زراعت و خدمات وابسته با 25.24 درصد، حمل ونقل، انبارداری و ارتباطات 23.64 درصد، استخراج سایر معادن با 17.22 درصد و ساخت محصولات فلزی با 16.51 درصد بیشترین تغییر در شاخص را نسبت به سایر گروه ها به خود اختصاص دادند. به این ترتیب بورس مهرماه را برخلاف شش ماه گذشته با روندی مثبت به سرانجام رساند. البته در مهرماه نیز تنها سه روز پایانی اش برای بازار سرمایه مطلوب بود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۰۲ آبان ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۸
سبدکالای دولت تدبیر اعتماد مردم را کلا"درسطح کشور ازبین برده وبویژه آمارهای
متفاوت بین دولت مردان