بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۴
کد خبر : ۱۳۶۹۱۳
آرمان- فرشته فریادرس:بورس اوراق بهادار تهران که تاکنون بیش از 10 درصد کاهش را در سال جاری تجربه کرده است با پرشی بزرگ به کانال 74 هزار واحدی رسید. این پرش سومین حرکت مثبت بورس در سال 93 است. عده‌ای این تحول را آغاز حرکت مثبت بورس نام گذاری کرده و عده‌ای دیگر آن را تنها نوعی هیجان ناگهانی حاصل از اخبار خوش سیاسی می­دانند. به منظور بررسی چند و چون این تحول در بازار بورس به گفت و گو با حسین خزلی خرازی، کارشناس بازار سرمایه پرداختیم که در پی می آید.
رشد اخیر بازار بورس طی روزهای اخیر را تا چه اندازه می‌توان ناشی از نتیجه مذاکرات و اخبار خوش سیاسی قلمداد کرد؟
مادامی که بازار مالی و بورس حدود 8 ماه شاخص سیر نزولی داشته باشد و قیمت انواع سهام بین 20 تا 60 درصد پایین بیاید، قیمت‌ها برای خرید بسیار جذاب خواهند بود. این مثل فنری است که فشرده و انباشته شده است اما ممکن است این فنر جمع شده بورس بالاخره باز شود. حال زمان و شدت بازشدن این فنر تابع چند عامل و خبرهای خوشی است که به بازار بورس رسیده است. از عوامل بیرونی می­ توان به بهبود فضای مذاکرات و اخبار مثبت آن اشاره کرد و عامل دیگر کاهش نرخ تورم و افزایش نرخ رشد اقتصادی است.
برای این که روند مثبت بورس پایدار باقی بماند باید چه اقداماتی انجام داد؟
زمانی که نشاط به بازار بر می‌گردد و در شرایطی که پول به سمت بورس سرازیر می‌شود و صف‌های خرید و طرف تقاضا بیشتر از عرضه است؛ با قدرت گرفتن طرف تقاضا بر میزان قیمت‌ها هم افزوده می‌شود و به دنبال آن شاخص بورس هم بالا می‌رود. در چنین حالتی مدیریت بازار باید تدابیری بیندیشند که این رفتار هیجانی و پرشی نباشد؛ اتفاقی که در سه ماهه پاییز سال 92 رخ داد. در این حالت در درجه اول باید شرکت های بورس سهام شناور آزادشان را بیشتر کنند. علاوه بر آن در زمان اقبال عمومی و ورود هیجان و نقدینگی که موجب افزایش سرمایه می‌شود، باید تعداد سهام افزایش پیدا کند که نقدینگی وارد شده صرف خرید سهام جدید شود و نه افزایش قیمت­ها. راهکار دیگر ورود شرکت‌های جدید به بازار بورس است. به عنوان مثال در 9 ماهه نخست سال 92 که دوران طلایی بورس نام­گذاری شده بود و میزان شاخص و قیمت‌ها هم با رشد شدید مواجه بودند، تعداد بسیار کمی سهم وارد بازار شد که بیشتر آن هم به شرکت­های کوچک اختصاص داشت. هنگامی که نقدینگی وارد بازار می شود، تعداد شرکت‌ها هم باید افزایش یابد.
فکر می­کنید برخورد بازار بورس نسبت به اخبار خوشی که دریافت کرده است، منطقی بوده است یا هیجانی؟
همیشه در بازارها رفتار هیجانی و روانی وجود دارد. یعنی همیشه اثر اخبار در اذهان سرمایه‌گذاران متفاوت است. اما با توجه به این­که سرمایه­ گذاران حدود 9 سال است که درگیر پرونده انرژی هسته­ ای هستند و حدود یکسالی است که منتظرند که این حلقه تحریم­ ها و محاصره‌های اقتصادی باز شود؛ به نظر می‌رسد که برخورد آنها نسبت به سال‌های گذشته منطقی‌تر باشد. به طوری که چهار سال گذشته با دریافت کوچک‌ترین خبر ، مصاحبه و تیتر روزنامه‌ای، بازار فرو کش می‌کرد یا با رونق روبه‌رو می‌شد. اما در حال حاضر سرمایه‌گذاران حرفه‌ای‌تر نسبت به اخبار برخورد می‌کنند و واکنش هیجانی کمتری را شاهدیم. در چنین حالتی مدیران بازار باید تدابیری داشته باشند که با مکانیزم های خود بازار یعنی عرضه و تقاضا، بازار را کنترل کنند و سعی کنیم در مجموع ارزش ذاتی بازار نسبت به رشدهای سال‌های آینده از ارزش جاری آن خیلی فاصله نگیرد. هم اکنون در 8 ماهه گذشته ارزش جاری بازار و بسیاری از سهم‌ها و صنایع بالاتر از ارزش بازارشان است و البته جا دارد که قیمت‌ها تا حدودی رشد کند.
آیا دوباره شاهد شاخص منفی بورس خواهیم بود؟
بله. هر خبر تهدیدآمیزی برای اقتصاد و سیاست کشور و هر خبر منفی که اذهان سیاستگذاران را درگیر کند، ممکن است شاخص بورس را منفی کند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۳
نگران نباش دوباره جمع ميشه