بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۴
اصولا ایجاد امکان خرید حق تقدم استفاده نشده بدون کسر مبلغ اسمی 100 تومان هرسهم توسط کارگزاری (همزمان با خرید آنلاین سهم)مطابق قوانین بورس بوده است؟
کد خبر : ۱۳۶۹۵۰
پاسخ دادستان بورس در خصوص حق تقدم استفاده نشده "خکاوه" به پرسش یکی از سهامداران که در این خصوص ابهام داشته است:

پرسش:

با سلام اینجانب از طریق حساب انلاین مقدار زیادی حق تقدم استفاده نشده خکاوه خریداری نمودم. متاسفانه کارگزاری مربوطه هیچ گونه تذکری به بنده در مورد نخریدن این حق تقدم به بنده نداده و پس از آن ( تا مهلت بسته شدن حق تقدم)درخواست واریز 100 تومن مبلغ اسمی سهم را ننمودند. پس از بسته شدن حق تقدم مدعی این موضوع شدند که ما هیچ گونه مسولیتی را نمی پذیریم و شما باید اصل پولی که از کارگزاری کسر شده بعلاوه سود آن را به کارگزاری بدهید.

سوال بنده از شما اینست که: آیا اصولا ایجاد امکان خرید حق تقدم استفاده نشده بدون کسر مبلغ اسمی 100 تومان هرسهم توسط کارگزاری (همزمان با خرید آنلاین سهم)مطابق قوانین بورس بوده است؟ آیا عدم مطالبه مبلغ اسمی سهم در تاریخی که این حق تقدم باز بوده و اینجانب با توجه به نداشنتن پول واریز ی این مقدار حق تقدم (در صورت اعلام کارگزاری به بنده)حتما نسبت به فروش آن اقدام می کردم،حقی برای اینجانب ایجاد می نماید تا از طریق مراحع ذیصلاح نسبت به احقاق آن اقدام نمایم؟ با تشکر


پاسخ وکیل بورس:

در صورت خرید و فروش آنلاین سهام یا حق تقدم خرید سهام ، قاعدتا مدیریت خرید و فروش آن به عهده مشتری بوده و کارگزاری در این خصوص تکلیفی بر عهده ندارد.در صورت داشتن حق تقدم ، کارگزاری تکلیفی جهت مطالبه مبلغ 1000 ریال مبلغ اسمی سهام از شما نداشته و شما خود می بایست با علم و اطلاع کافی نسبت به خرید حق تقدم سهام اقدام می نمودید.لذا پس از گذشت مهلت استفاده از حق تقدم قاعدتا مسئولیتی متوجه کارگزار شما نمی باشد.خرید حق تقدم نیز مستلزم کسر مبلغ 1000 ریال قیمت اسمی هر سهم نبوده و این دو مقوله جدا می باشد.


امیر حسام موسوی - وکیل پایه یک دادگستری




اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
حامد
Iran, Islamic Republic of
چهارشنبه ۰۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۴
این جمله شما اشتباه است
"با توجه به نداشنتن پول واریز ی این مقدار حق تقدم (در صورت اعلام کارگزاری به بنده)حتما نسبت به فروش آن اقدام می کردم"
زیرا شما حتی در صورت اطلاع کارگزاری نمی توانستید حق تقدم استفاده نشده خویش را بفروش برسانید.
چنانچه هر فرد حق تقدم استفاده نشده خریداری کند ملزم به پرداخت ارزش اسمی آن سهام می باشد و این نوع حق تقدم قابلیت معاملات ثانویه را ندارد.
سعید
Iran, Islamic Republic of
شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۰
سلام وقت بخیر
حق تقدم خریداری کردم و در زمان تعیین شده سهم اسمی با همان ۱۰۰ تومان پرداخت نکردم و از پرتفوی خارج و حق تقدم ازم گرفته شد،الان بعد از کسر سهم اسمی مابقی سهم برگردانده میشود؟؟ ب صورت نقد یا سهم؟آیا وارد پرتفوی میشود یا واریز ب حساب بانکی میشود؟؟
غلامعلی ماشینچی
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۳
سلام متاسفانه انچنان این موضوع را پیچیده میکنن تا بتوانن بنحوی از عدم اطلاع رسانی وعدم اگاهی سرمایه گذار بهر بجویند اگر قرار است بجز مبلغ اسمی حق درحراجی مبلغ 100 تومان دیگر واریز شود چرا مانند خرید حق بشرکت واریز نمیشود وکارگزاری مبلغ مورد بعث را جداگانه طلب میکند ضمن اینکه از بروشنده نیز بابت این کسر میشود بعبارتی از بک موضوع دوبار مبلغ دریافت میگردد وشرکت نیز چشمان خود را بسته وفقط 100 تومان را درزمان حراجی از کارگزاری دریافت میکند که این خود دارای شبهاتی است که تاکنون هیج مقامی جوابگوی این نگردیده وازقراین معلوم است که صندوقی دراینگونه موارد ایجاد شده وهمه بصورت نامحسوس در سود حاصله سهیم هستن بهصورت اگر درمرحله حراجی مبلغ 100 تومان واریز نشود چه پیش خواهد امد ایا باز تکرار میشود یا کلا مبلغ خرید سرمایه گذار بکجا میرود چرا راهکار اساسی درست نمیشود