بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۰
آغاز معاملات آبان ماه 93 با رشد اندک شاخص بورس و حرکت در مدار 74 هزار واحدی همراه شد و طی روز جاری همانند روزهای پایانی هفته گذشته حجم مناسبی از سهام مورد معامله قرار گرفت.
کد خبر : ۱۳۶۹۵۸
نویسنده :
آموخته
با اتمام ساعات معاملات روز شنبه 93.08.03 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 42 واحد افزایش به رقم 54749 واحد رسيد. عکس این وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 148 واحد افت عدد 145030 واحد را تجربه كرد. شاخص كل بورس نيز در روز جاري با 19 واحد رشد به رقم 74152 واحد رسيد.

همچنین در این روز "فملی" با 75 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "شاراک" با 22 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 0.60 واحد افت به رقم 842 واحد رسید.

در این شرایط امروز "مارون" با 1 واحد رشد شاخص فرابورس بیشترین تأثیر مثبت را برجا گذاشت و در مقابل "وگردش" با 0.45 واحد کاهش آن، بیشترین تأثیر منفی را بر این نماگر در پی داشت.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 1591 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 805 میلیارد ریال رسید.

به گزارش بورس نیوز، آغاز معاملات آبان ماه 93 با رشد اندک شاخص بورس و حرکت در مدار 74 هزار واحدی همراه شد و طی روز جاری همانند روزهای پایانی هفته گذشته حجم مناسبی از سهام مورد معامله قرار گرفت.

در این روند معاملاتی، گروه بانکی همچون روزهای اخیر با رشد قیمت سهام رو به رو شدند؛ گرچه به نظر می رسد این سهم ها طی روزهای آتی اصلاح قیمتی داشته باشند. چراکه امروز در اکثر نمادهای گروه معاملات متعادلی مشاهده شد و پس از واگذاری از صف های خرید سهام نیز رقم قابل توجهی باقی نماند.

از اتفاقات مهم بازار امروز توقف نماد ایران خودرو بود تا همزمان با عدم حضور "خودرو"، شایعات مختلف بر سر میزان سود اعلامی این غول خودروساز تا زمان برگشت آن همچنان ادامه دار باشد. با این وجود همه جا صحبت از تعدیل مثبت سود هر سهم این شرکت است و برخلاف آنچه که به نظر می رسید تا توقف نماد مذکور تأثیر مثبتی روی همه نمادهای این گروه اعمال کند، اما در عمل اتفاقی نیفتاد.

در گروه ساخت محصولات فلزی نیز شاهد حجم معاملات بسیار قابل توجه در نماد "فاذر" هستیم؛ بطوریکه طی 10 روز گذشته رقمی حدود 125 میلیون از این سهم در بازار مورد داد و ستد قرار گرفته که اکثر فعالان روی این نماد سرمایه گذاران حقیقی هستند. بدین ترتیب در پایان معاملات امروز و پس از معامله حدود 14 میلیون از این سهم حدود 4.5 میلیون تقاضای خرید در نماد "فاذر" بدون پاسخ باقی ماند.

شاید ارایه گزارش شفاف سازی توسط مدیران این شرکت به سازمان بورس جهت اطلاع رسانی پیرامون ارایه اطلاعات با اهمیت و شفاف سازی نسبت به اتفاقات قابل توجهی که در معاملات این سهم در حال رخ دادن است، امری بدیهی باشد.

اما گروه پتروشیمی این روزها در فضایی به دور از انتشار هرگونه اخبار جدید همچنان با چالش روند نزولی مواجه است و تنها برخی نمادهای کوچک این گروه نظاره گر روند مثبت کوتاه مدتی هستند. افزون بر اینکه بایستی دید با فرا رسیدن فصل سرما آیا بازهم مشکل قطعی گاز مصرفی مجتمع های پتروشیمی حال و روز آنها را بیش از این خراب تر می کند و یا بهره برداری از فازهای مختلف پارس جنوبی طی سال جاری می تواند روزنه های جدیدی را پیش روی آنها قرار دهد!

این روزها اما "سمگا" لقب سهم پرحاشیه بازار را از "حسینا" ربوده؛ بطوریکه پس از افزایش قیمت قابل توجه این سهم طی هفته های اخیر و با وجود آنکه سهم چند روزی است وارد دامنه نوسان منفی شده، مشاهده می شود که حتی در صف های فروش سهام نیز "سمگا" خریداران خاص خود را دارد.

علاوه بر این، نکته اینجاست که علی رغم بالا رفتن حجم عرضه ها در دامنه منفی قیمت سهام، خریداران حقیقی در حال جمع آوری این سهم هستند.

اما شاید بتوان گفت بایستی در شرایط فعلی متقاضیان چنین سهمی با چه دل و جرأتی اقدام به خرید آن می کنند؛ گرچه به نظر می رسد خریداران این سهم افراد عادی نباشند، بلکه این احتمال می رود که افرادی خاص با دسترسی به اخباری نهانی متقاضی خرید این سهم در روند نزولی قیمت آن هستند.

در پایان گفتنی است آنچه این روزها در بازار به وفور مشاهده می شود، سیل توقف و بازگشایی نمادها جهت اعلام تعدیل سود هر سهم است و انتظار می رود طی این هفته سایر شرکت هایی که گزارش عملکرد شش ماهه را اعلام نکرده اند، اطلاعات میان دوره ای خود را ارایه کرده و به تابلوی معاملات برگردند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
مرتضی اسدی پور میبدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۴ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۲
باسلام لطفاً از حتاید بنویسید که چرا نماد آن یک سال بسته است و هیچکدام از بازرسین بورس اقدامی برای اطلاع رسانی و باز نمودن آن نمی کنند. ما سهامداران چه تقصیری داریم که بایستی پولمان بمدت یک سال بلوکه گردد و حتی سودی هم دریافت نکنیم. با حترام سهامدار