بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۶
کد خبر : ۱۳۶۹۷۷

محمودرضا خواجه‌نصیری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادیخبرگزاری فارس، با اشاره به اینکه دلایل متعددی برای بازگشت رونق به بازار وجود دارد که از جمله آن خوش‌بینی سهامداران به مذاکرات است، اظهار داشت: اخیراً هم خوش‌بینی‌هایی از آینده مذاکرات ایجاد شده، اما در بازار اثر نداشت، اما اکنون با تقویت جریان نقدینگی و تداوم آن در کنار اعتمادسازی‌های ایجاد شده به واسطه سیاست‌های مدیریتی شرایط با ثبات همراه با صعود را شاهد بودیم.

وی افزود: روند شکل گرفته ناشی از چند عامل متعدد از جمله چشم‌انداز مثبت از آینده مذاکرات است و نمی‌توان گفت که وضعیت بازار در یک روز به وجود آمده است، بنابراین سیاست‌های اقتصادی دولت هم در خصوص کاهش تورم، خروج از رکود، کاهش تورم، جریان ورود نقدینگی، خوش‌بینی نسبت به مذاکرات هسته‌ای، اقدامات انجام شده در حوزه ذخیره قانونی بانک‌ها و احتمال تغییرات مجدد در نرخ سود بانکی از جمله مهمترین عوامل بازگشت بازار است.

خواجه‌نصیری با اشاره به اینکه عوامل ذکر شده در روند بهبودی بازار اثرگذار بوده است، گفت: ثباتی که از ابتدای شهریور ماه ایجاد شد و به دنبال آن نوسان کم‌دامنه و رو به رشد منجر به اعتمادسازی در میان سهامدارانشده است.

مدیر امور بورس‌های سازمان بورس تأکید کرد: بر اساس فاکتورها و مؤلفه‌ها نقدینگی همچنان در حال ورود به بازار است که توانایی تقویت بیشتر بازار را خواهد داشت، در کنار آن عرضه کنندگان بالقوه هم که در 8 ماه گذشته بخش قابل توجهی نقش‌آفرینی کردند، اکنون به پایان خود رسیده و با سیاست‌های مدیریتی و حضور فعال صندوق توسعه بازار روند رو به رشد قطعاً ادامه‌دار خواهد بود.

وی گفت: عرضه کنندگان بالقوه اکنون از بازار خارج شده و تقاضاکنندگان هم نسبت به عرضه‌ شرکتها در حال افزایش است.

* پیش‌بینی‌های 6 ماهه شرکت‌ها در شرایط سخت اقتصادی محقق شد/ سودآوری صنایع با بهبود شرایط اقتصادی

خواجه‌نصیری با بیان اینکه گزارش 6 ماهه‌ برخی از شرکتها با توجه به شرایط رکودی نشان از تحقق وعده‌های از پیش تعیین شده دارد، گفت: بازار با توجه به رکود 8 ماه گذشته انتظارات بسیار بدتری از ارائه گزارش صنایع داشت، اما این شرکت‌ها در شرایط سخت بودجه‌های خود را محقق کردند.

وی گفت: در گروه خودروسازی و قطعه‌سازی می‌بینیم که صنعت از فضای زیان خارج شده و عملیات مثبت در پیش گرفتند که این مسأله به تنهایی نوید و پیام افزایش سودآوری در 6 ماهه دوم سال دارد.

مدیر امور سازمان بورس‌های سازمان بورس با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاران از عرضه‌های آینده پس از طی دوران طولانی مدت رکود نباید هیجان‌زده شوند، گفت: این اعضا قطعاً وجود خواهد داشت، اما بازار با توجه به حجم و ارزش معاملات اکنون در نقطه تاریخی قرار دارد.

وی گفت: شواهد همچنان نشان از تخلیه عرضه‌کنندگان بالقوه دارد و با توجه به ورود جریان نقدینگی روزهای باثبات و پررونقی در آینده مورد نظر است و قطعاً با رشد شاخص همراه با حجم و ارزش معاملات این موضوع تأییدی براین شرایط خواهد بود.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر