بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۴ آبان ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۵
اداره نظارت بر محصولات شیمیایی و پتروشیمی سازمان حمایت طی گزارشی از عدم پرداخت یارانه کود شیمیایی به شرکت های تولیدکننده طی سال گذشته توسط دولت و نیز افزایش قیمت فروش کود اوره خبر داد.
کد خبر : ۱۳۷۰۱۵
نویسنده :
جمشیدی-آموخته
اداره نظارت بر محصولات شیمیایی و پتروشیمی سازمان حمایت طی گزارشی از عدم پرداخت یارانه کود شیمیایی به شرکت های تولیدکننده طی سال گذشته توسط دولت و نیز افزایش قیمت فروش کود اوره خبر داد.

در همین ارتباط، دبیر انجمن صنفی صنعت پتروشیمی در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: دولت طی سال گذشته به دلیل کسری بودجه و کمبود نقدینگی هیچ اقدامی جهت پرداخت یارانه کود شیمیایی به شرکت های پتروشیمی ننمود، به گونه ای که مجموعه های پتروشیمی در حالی طی دوره مذکور محصولات خود را به مبلغ 613 تومان به ازای هر کیلو به فروش می رساندند که قیمت فوب خلیج فارس هزار تومان محاسبه می شد.

احمد مهدوی ابهری افزود: واحدهای پتروشیمی با فروش محصولات خود با قیمتی کمتر از قیمت فوب خلیج فارس آثار منفی ناشی از عدم پرداخت یارانه از سوی دولت را جبران کردند و به عبارت بهتر مبالغ یارانه از جیب شرکت های پتروشیمی پرداخت گردید.

وی در خصوص افزایش 75 درصدی قیمت فروش کود اوره طی سال 92 نسبت به 91 نیز گفت: کود اوره در حالی طی سال 91 با قیمت 612 تومان به ازای هر کیلو به فروش می رسید که این مبلغ طی سال 92 با رشد حدود 10 درصدی به 700 تومان افزایش یافت.

دبیر انجمن صنفی صنعت پتروشیمی با اشاره به مشکل قطعی گاز مصرفی مجموعه های پتروشیمی، در این خصوص عنوان کرد: با توجه به وعده های وزارت نفت مبنی بر بهره برداری از فازهای 12 و 13 طرح پارس جنوبی تا پایان امسال انتظار می رود میزان تولید گاز طبیعی حدود 100 میلیون متر مکعب افزایش یابد.

برهمین اساس پیش بینی می شود با اجرای این پروژه مشکل تأمین خوراک مصرفی واحدهای پتروشیمی تا حدودی مرتفع گردد و این مجموعه ها با قطعی گاز مواجه نشوند. این امر به طور قطع بر وضعیت تولید، فروش و سودآوری شرکت های مصرف کننده گاز طبیعی آثار مثبتی برجای می گذارد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر