بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۳
در پی عدم افزایش نرخ شکر علی رغم رشد 45 درصدی قیمت چغندر:

سازمانی که از تولیدکننده حمایت نمی کند!

خبری که شاید در نگاه اول سبب خرسندی و رضایت شود اما در باطن خود عدم حمایت مسئولین ذیربط از تولید داخلی را نهفته دارد، موضوعی که این روزها به بهانه حمایت از مصرف کننده تبدیل به یک شوی مدیریتی در بین برخی صنایع مختلف گردیده است.
کد خبر : ۱۳۷۰۵۶
نویسنده :
آموخته
طی هفته جاری در یکی از خبرگزاری های رسمی کشور شاهد انتشار خبری با تیتر "قند و شکر فعلاً گران نشد/کام مصرف کنندگان شیرین ماند" بودیم، خبری که شاید در نگاه اول سبب خرسندی و رضایت شود اما در باطن خود عدم حمایت مسئولین ذیربط از تولید داخلی را نهفته دارد، موضوعی که این روزها به بهانه حمایت از مصرف کننده تبدیل به یک شوی مدیریتی در بین برخی صنایع مختلف گردیده است.

براساس گزارش بورس نیوز، شکر به عنوان یک کالای اساسی با اهمیت از جمله محصولاتی است که علی رغم نیاز روز افزون داخلی به آن با تأثیر گذاری مستقیم بر زندگی مردم هنوز نتوانسته به عنوان یک محصول خودکفا در کشور معرفی شود و همچنان باید برای رفع نیاز داخل چشممان به مرزهای خارج باشد. اما به راستی دلیل این موضوع با توجه به وجود شرکت های تولیدکننده داخلی در صنعت مذکور با توان تخصصی بالا در چیست؟

چندی پیش سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده خبر از افزایش 45 درصدی نرخ چغندر به عنوان ماده اولیه تولیدکنندگان قند و شکر داد که همین موضوع سبب شد تا شرکت های تولیدی به واسطه انجمن خود درخواست افزایش 30 درصدی محصولات خود را به سازمان مذکور ارایه نمایند اما این سازمان به بهانه اینکه افزایش قیمت شکر در شرایط فعلی صحیح نیست این موضوع را به هفته های آتی موکول کرد.

حال سوال اینجاست که چرا شرایط فعلی تنها برای تولیدکنندگان مهیا نیست و چغندر کاران از شرایط رشد قیمت محصول برخوردارند؟ اگر امکان دارد یک مقام مسئول توضیحی در خصوص این شرایط ارایه کند تا ما نیز یک آشنایی نسبی با این شرایط پیدا کنیم؟

اما نکته دوم اینکه چرا سازمان مذکور به جای ایجاد شرایطی مطلوب برای هر دو طرف تولیدکننده و مصرف کننده و حمایت از آنها، طرف تولیدکننده را نادیده گرفته و با افزایش هزینه های آنها اقدام به حمایت از مصرف کننده به قیمت زیان نمودن تولید کننده می نماید؟ موضوعی که در بلندمدت موجب وارد شدن فشار برطرف مصرف کننده نیز می گردد.

آیا بهتر نیست با بستن درب های واردات این محصول و حمایت از تولیدکننده هم در تولید این کالای اساسی به خودکفایی دست پیدا کنیم و هم برای تعیین قیمت این محصول اساسی و پراهمیت در زندگی مردم خودمان تصمیم بگیریم نه تولیدکننده خارجی؟!

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۸
اقا یک عده وارد کننده را از کار وکاسبی نندازید خوبیت نداره
علي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۲
من بعنوان يك مصرف كننده با اين سخن شما موافق نيستم!‌ اين سازمان از مصرف كننده هم حمايت همه جانبه و اصولي نميكند!‌ دليل اين گفته اين است كه نرخ هاي حك شده بر روي برخي اقلام آنقدر آزادانه و بدون كارشناسي و بي‌ضابطه است كه تعدادي از فروشگاههاي حتي زير آن قيمت به فروش ميرسانند! دو نمونه از اين اقلام را مثال ميزنم: رشته آشي 100% ماده اوليه آن آرد است و آرد هم در نهايت كيلويي 2000 تومان باشد، يك رشته آش نيم كيلويي 2500 بفروش ميرسد، يعني 150% سود! و مثال ديگر ماست است! 100% ماده اوليه ماست يعني شير (اميدوارم كه اينطور باشد)كيلويي 1100 تومان است(جالب است درحاليكه نرخ خريد شير را 1440 تومان اعلام شده، به گفته انجمن دامداران،‌كارخانجات لبني شير را از دامداران 1100 تومان ميخرند!!!) حالا بگوييم 1500 تومان! باز هم ماست را كيلويي 3500 تومان به بالا ميفروشند! يعني 130%‌سود!! بنظر بنده اين سازمان اشكال ساختاري دارد، زيرا يك سازمان نميتواند هم حامي مصرف كننده باشد و هم توليد كننده!!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۷
لطفا ای همه صغری وکبری بهم نبافید در اخبار شبکه 1 اعلام شد چرا مرغ وارد کرده اند نه تنها بیشتر از مصرف داریم حتی می توانیم صاذر کنیم درصورت صحت چرا مرغ کیلویی هزار تومان کیلویی 7000 تومان است
نیما
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۴
آقای رئیس ستاد تنظیم بازار بیاد جواب بده اینجوری صنعت مملکتو نابود میکنن و سودش میره تو جیب ی عده دلال و وارد کننده های بزرگ
ژاندارک
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۳
سازمان نظارت در مورد قندی ها سیاست چماق و چقندر را اتخاذ کرده بدین مضمون که قیمت همینه اگه نمیخواهی وارد میکنیم .به نظر من اگر قرار است قیمت با واردات کنترل شود انحصارا در اختیار قندی ها باشد که اینظوری سهامدار هم اسیب نبیند البته با عرض معذرت از سلطان شکر.اصلا اقا من کار ندارم نصفه پرتفوی من قندیه دوستان مددی.
مهدی
UNITED KINGDOM
دوشنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۳ - ۲۳:۴۰
بابا این حرفا چیه !!! اولا که قند و شکر واسه سلامتی انسان مضر هستن و هر چقدر گرانتر بشه به نفع سلامت جامعه است دوما دولتی های عزیز با این کارشون یعنی افزایش قیمت چغندر و عدم افزایش محصول نهایی یعنی شکر قصد دارن عملا شرکت های قندی رو ورشکسته کنند تا بعد با خیال راحت بگن تولید داخلی نداریم و بدین طریق واردات زیاد کنند و دوستان عزیزشون رو به نون و نوایی برسونند.
متاسفم از این همه رانت و .......