بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۰
از اواخر سال گذشته و همچنین ابتدای سال جاری، افزایش نرخ خوراک اولیه مجتمع های پتروشیمی منجر به برآوردی نامطلوب از آینده صنعت پتروشیمی با توجه به اعمال تحریم ها و مشکلات ناشی از دریافت وجه محصولات صادراتی شد بطوریکه در نهایت این موضوع کاهش حجم صادراتی و عدم رشد سهام شرکت های پتروشیمی را در پی داشته است.
کد خبر : ۱۳۷۱۶۷
نویسنده :
محمدآموخته
عدم کشف قیمت شکر تولیدی در داخل کشور و همچنین کاهش تقاضا برای محصولات مجتمع های پتروشیمی از جمله چالش های اساسی این روزهای بورس کالا محسوب می شوند در همین راستا خبرنگار بورس نیوز با حضور در دفتر مدیر عامل کارگزاری پگاه یاوران نوین به مصاحبه با سید وحید وحیدی در خصوص وضعیت فعلی بورس کالا و مسائل مختلف موجود در آن پرداخت که شرح مصاحبه با مدیرعامل کارگزاری پگاه یاوران نوین را در ذیل می خوانید:

بورس نیوز؛ جناب وحیدی پس از لغو محدودیت صادراتی برخی محصولات پتروشیمی انتظار می رفت با توجه به محاسبه قیمت محصولات صادراتی براساس نرخ دلار آزاد شاهد افزایش حجم صادرات اینگونه محصولات باشیم ولی برخلاف انتظار استقبال مطلوبی از مصوبه فوق به عمل نیامده؛ به نظر شما کاهش حجم معاملات محصولات پتروشیمی به چه دلیلی است؟

از اواخر سال گذشته و همچنین ابتدای سال جاری، افزایش نرخ خوراک اولیه مجتمع های پتروشیمی منجر به برآوردی نامطلوب از آینده صنعت پتروشیمی با توجه به اعمال تحریم ها و مشکلات ناشی از دریافت وجه محصولات صادراتی شد بطوریکه در نهایت این موضوع کاهش حجم صادراتی و عدم رشد سهام شرکت های پتروشیمی را در پی داشته است.

بورس نیوز؛ شکر جزو کالاهای اساسی کشور می باشد که همچون گذشته کشف قیمت از طریق بورس کالا انجام نمی گیرد و قیمت آن در داخل کشور براساس نرخ وارداتی محاسبه می شود؛ با توجه به شرایط فوق در حال حاضر وضعیت نرخ کالای شکر در بورس کالا به چه روالی می باشد و آیا شرکت های داخلی تمایلی به عرضه شکر از طریق بورس کالا را دارند؟

با توجه به اینکه کالای شکر در رینگ کشاورزی بورس کالا قرار گرفته است، بر همین اساس با توجه به عدم رونق رینگ کشاورزی، شرکت بورس کالا می بایست در مقررات رینگ کشاورزی تجدید نظر نموده تا خریداران و عرضه کنندگان تمایل به ورود معاملات خود در بورس را داشته باشند. به همین جهت و به دلیل کم رونق بودن معاملات در این بازار، کشف قیمت شکر نیز در بورس کالا صورت نمی پذیرد. در خصوص نرخ گذاری نیز با توجه به اینکه مقدار تولید داخلی کاهش محسوسی داشته است، قیمت نیز براساس شکر وارداتی تعیین می گردد.

بورس نیوز؛ پیشنهاد شما برای کشف قیمت کالای شکر در بورس کالا برچه اساسی است؟

مجلس شورای اسلامی با تصویب قانون افزایش بهره وری کشاورزی زمینه لازم برای رونق معاملات کالاهای پذیرفته شده بخش کشاورزی را فراهم نمود، اما قانون مذکور در دولت قبلی اجرا نگردید. ولی در دولت تدبیر و امید آیین نامه اجرایی ماده 33 قانون مذکور که ناظر بر کشف قیمت کالاها در بورس می باشد، نیز تصویب و ابلاغ گردیده و امید است تا با اجرای آن شاهد رونق معاملات در بورس کالا و ساماندهی به بازار محصولات کشاورزی باشیم.

بورس نیوز؛ در چند سال اخیر عرضه سیمان در بورس کالا به دلیل اختلاف نظر میان انجمن صنفی صنعت سیمان و دولت بر سر قیمت گذاری محصولات با مشکل مواجه شده و همچنان عرضه سیمان پشت درب های بسته بورس کالا قرار گرفته است؟ به نظر شما آیا عرضه سیمان در بورس کالا اجرایی خواهد شد؟

زمانیکه دولت در قیمت گذاری کالای عرضه شده در بورس کالا ورود می نماید منجر به رنگ باختن معنا و مفهوم بورس کالا می گردد زیرا بورس کالا خواهان ارزشگذاری قیمت کالا براساس عرضه و تقاضا می باشد و در غیر این صورت عرضه سیمان در بورس کالا نیز باعث رویکرد مثبت این صنعت نخواهد شد.

بورس نیوز؛ مصوبه اخیر هیأت مدیره سازمان بورس مبنی بر ارایه اعتبار 5 درصدی شرکت های کارگزاری به مشتریان خود چه تأثیری در افزایش حجم معاملات محصولات موجود در بورس کالا می تواند داشته باشد؟

بیش از 70 درصد از شرکت های کارگزاری از سرمایه ای حدود یک تا 3 میلیارد تومان برخوردار می باشند که اعتباردهی بر مبنای 5 درصد سرمایه فوق هیچگونه تأثیری به عنوان محرکی برای رونق معاملات بورس کالا محسوب نخواهد شد.

چراکه در بورس کالا بیش از 50 درصد معاملات به صورت نقدی انجام می گیرند و قراردادهای سلف نیز تنها در بخش فلزات مورد استفاده قرار می گیرند و در مجموع اعطاء اعتبار از سوی شرکت های کارگزاری در چارچوب مصوبه اخیر باعث جلب نظر مشتریان و افزایش حجم معاملات بورس کالا نمی گردد.

بورس نیوز؛ وضعیت آتی بورس کالا را چگونه ارزیابی می کنید؟

بورس کالا یکی از بازارهای منسجم و متشکل کشوری می باشد که تحت نظارت سازمان بورس فعالیت نموده و از حمایت های قانونی برخوردار است و رونق آن نیز هم راستا با وضعیت اقتصادی کشور بوده و در صورت خروج از وضعیت رکود اقتصادی، در آینده با رونق مناسبی رو به رو خواهد شد.

بورس نیوز؛ گویا اخیراً شرکت کارگزاری پگاه یاوران نوین موفق به اخذ مجوز برای ورود در بازار سهام شده است؟ آیا خبر فوق صحت دارد؟

شرکت کارگزاری پگاه یاوران نوین یکی از شرکت های زیر مجموعه هلدینگ شرکت صنایع شیر ایران می باشد. این شرکت نیز اخیراً موفق به اخذ مجوز معاملات اوراق بهادار شده است و طبق برنامه ریزی های بعمل آمده خواهان حضوری منسجم در بازار سرمایه می باشد.

در حال حاضر 3 شرکت از صنایع شیر ایران در بازار سهام پذیرفته شده است و بزودی شرکت های دیگری نیز پذیرفته خواهند شد که منجر به فعالیت بیشتر شرکت کارگزاری پگاه یاوران نوین و ارائه خدمات متنوع خواهد شد.

بورس نیوز؛ جناب وحیدی به عنوان سوال آخر به نظر شما چه کم و کاستی هایی در شرکت های کارگزاری فعال در حوزه بورس کالا وجود دارد که نیاز به توجه بیشتر مسئولین دارد؟

صنعت کارگزاری به عنوان یکی از صنایع جوان محسوب می گردد که با مسائل زیادی مواجه می باشد از آن جمله می توان به عدم شناخت صریح فعالیت های آن در قوانین اشاره نمود، به عنوان مثال شرکت های کارگزاری با تشخیص اشتباه مالیات مواجه هستند به این نحو که خریداران کالا از بورس شرکت های کارگزاری را به عنوان فروشنده معرفی می نمایند و یا شورای اسلامی شهر عوارض شرکت های کارگزاری را چندین برابر سایر صنوف تعیین نموده که تمامی این موارد نشان از عدم تبیین صریح فعالیت های کارگزاری دارد، که وظیفه کانون کارگزاران و سازمان بورس در حمایت از کارگزاری ها را سنگین می نماید.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر