بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۲
در قسمت فروش واحدهاي تجاري،مسكوني و اقامتي و هتل اين نكته مشخص مي شود كه شركت قيمتهاي پيش فروش را قيمت تمام شده در نظر گرفته اما قيمتهاي كنوني با توجه به دوران ركود مسكن اختلاف فاحشي با اعداد اعلام شده توسط شركت دارد.
کد خبر : ۱۳۷۲۸۴

طی روزهای گذشته در گزارش هایی به بررسی شرکت پدیده و نحوه انجام و پیشرفت پروژه پرداختیم همچنین ابهاماتی نسبت به صورت های مالی و نحوه قیمت گذاری واحدهای تجاری،اقامتی و اداری مطرح کردیم .

آنچه برای بسیاری از سهامداران و خوانندگان خبرهای "پدیده" حائز اهمیت می باشد پرداختن به ابهامات مالی این مجموعه و بیان آنهاست. بنابراین در این گزارش به نکاتی قابل تامل درباره اطلاعات مالی شرکت پدیده شاندیز و ابهامات آن می پردازیم.

شرکت توسعه بین المللی صنعت گردشگری پدیده شاندیز و شرکتهای تابعه

بعد از بررسي زیر مجموعه های شرکت توسعه بین المللی صنعت گردشگری پدیده ،اين نكته مشخص ميشود كه نزدیک به 85 درصد شرکت ابنیه و ساختمان پدیده که مهمترین و اصلی ترین شرکت تابع توسعه بین الملل می باشد، دراختيار اين شركت است که در راستای سیاست هیئت مدیره مبنی بر مشارکت عموم مردم در اجرای پروژه های این شرکت و همچنین تقاضای سرمايه گذاران برای خرید سهام اين شرکت ، نزدیک به 15 درصد سهام شرکت ابنیه و ساختمان به صورت عرضه تدريجي در اختیار عموم قرار گرفت تا مالکیت 100 درصدی توسعه بین المللی صنعت پدیده از شرکت ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز به 85 درصد تقلیل یابد.

نکته مهم و قابل تامل در رابطه با عرضه شرکت ابنیه و ساختمان پدیده توسط شرکت مادر یعنی همان شرکت توسعه بین الملل ، این می باشد که این میزان 15 درصدی در حال حاضر افزایش نمی یابد ، و تناسب به تقاضای عمومی و تصمیم هیئت مدیره افزایش خواهد یافت که البته افزایش چندانی نخواهد بود و میزان شناوری سهم به تقاضای عمومی در مشارکت پروژه ها بستگی دارد.

چند نکته در رابطه با صورتهای مالی شرکت ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز

شرکت ابنیه و ساختمان شاندیز

این شرکت که در واقع اصلی ترین زیرمجموعه "پدیده" می باشد همان مجموعه ای است که سهامدار پروژه شاندیز، پدیده کیش و پدیده پارسیان می باشد و سهام این شرکت توسط شرکت مادر یا همان شرکت توسعه بین المللی پدیده عرضه شده است.

شركت ابنیه و ساختمان که در سال 88 شروع به فعالیت کرد در حال حاضر با سرمایه ای معادل 150 میلیارد ریالی مشغول به كاراست که البته این شرکت اخیراً با افزایش سرمایه 25 درصدی ، دارای سرمایه 187 میلیارد ریالی گردیده است، افزایش سرمایه ای که به صورت جایزه به سهامداران شرکت ابنیه و ساختمان تعلق گرفت.

اين شركت در حال حاضر مرکز خرید ، تعطیلات و سرگرمی پدیده شاندیز را به عنوان یکی از پروژه های اصلی و مهم خود افتتاح كرده است . افتتاح این بخش از پروژه ی پدیده شاندیز در زمان مقرر توانسته جوابگوی بسیاری از ابهامات و شایعات پیرامون شرکت پدیده و سهام آن باشد. در کنار پروژه ی پدیده شاندیز، پروژه کیش شرکت ابنیه و ساختمان پدیده نیز در مراحل عملیاتی قرار گرفته است.

وضعیت عملیاتی

چند نکته در رابطه با صورتهای مالی شرکت ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز

با توجه به جدول فوق، درآمد فروش شرکت ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز در سال 91 و 92 از محل فروش واحدهای تجاری، اقامتی و هتل ها بوده است.این درآمدها از محل تنها پروژه ی پدیده شاندیز بوده که با پیشرفت پروژه و نیز اضافه شدن سایر پروژه های این شرکت ، افزایش و تعدیل قابل چشمگیری داشته.

توجه به یک نکته

به طور معقول حاشیه سود یک صنعت؛ حال چه آن صنعت گروه ساختمان باشد و چه گروه های دیگر؛ میانگین حاشیه سود مشخص و ثابتی دارد اما با توجه به اطلاعات مالی ارایه شده از شرکت ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز گویا این قاعده استثناهایی هم می تواند داشته باشد.

در جدول ذیل کلیه شرکت های ساختمانی که موضوع فعالیت آن ها ساخت واحدهای تجاری و مسکونی است و عمده درآمد آن ها از محل فروش این واحدها ست آورده شده است.

چند نکته در رابطه با صورتهای مالی شرکت ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز

همان گونه که پیداست حاشیه سود عملیاتی شرکت ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز با بزرگترین شرکت ساختمانی این گروه یعنی "ثاخت" تقریبا برابر بوده در حالی که نسبت بهای تمام شده به فروش ابنیه و ساختمان حدود نصف شرکت بین المللی توسعه ساختمان می باشد.

نکته ای که در این میان می تواند سوال هر خواننده ای را برانگیزد این است که شرکت ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز چه ساز و کار و الگویی برای کاهش بهای تمام شده واحد های ساخته شده خود به کار می برد؟

یکی از استراتژی های پدیده سرمایه گذاری در زمین های بکر و مکان یابی محل هایی است که کسی سرمایه گذاری نکرده باشد با این تفکر بهای تمام شده زمین که امروز یکی از بخشهای مهم قیمت تمام شده ساختمان است کاهش می یابد .

پروژه کیش این شرکت خود گویای این مطلب است زیرا قسمت غربی جزیره هیچ پیشرفتی تا قبل از حضور این شرکتنداشت اما پس از شروع پروژه قیمت زمین و درخواست برای تعریف پروژه جدید در این بخش جزیره افزایش پیدا کرد.

تغییر کاربری زمین ها:

سال 85 در ابتداي دولت نهم با رويكرد استقلال استانها اختيارات شورای عالي شهر سازي به استانداري ها تنفيذ اختيار شد. شركت پديده نيزدر سال 87 با همين رويكرد مجوز هاي پروژه شانديز را از استانداري خراسان رضوي و شهرداري شانديز اخذ كرد وتغيير كاربري زمين ها از كشاورزي به مسكوني و تجاري انجام شد همچنين تمامي پروژه ها مجوز شهرداري را اخذ نمودند .

شبهات پيش آماده در مورد مجوز ها و كاربري زمينهاي پروژه پديده شانديز هم بعد از آن پیش آمد كه اين مصوبه (تنفيذ اختيار به استانداري ها ) در سال 90 توسط ديوان عدالت اداري لغو گشت و جهاد كشاورزي مدعي كاربري كشاورزي زمين ها شد كه پس از ارجاع به دادگاه حكم تبرئه پديده صادر شد.

پیش دریافت ها


چند نکته در رابطه با صورتهای مالی شرکت ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز

همان طور که از جدول فوق پیداستشرکت ابنیه ساختمان در سال 90 مبلغ 101 میلیارد تومان پیش فروش واحدهای تجاری و اقامتی و هتل داشته که در آن سال هیچ یک از آنها به درآمد فروش تبدیل نشده است حال آنکه در سال 92 مبلغ پیش دریافت ها از بابت پیش فروش واحد های تجاری ، اقامتی و هتل به مبلغ 304 میلیارد تومان رسیده که تنها حدود 48 میلیارد تومان آن به عنوان درآمد فروش شناسایی شده و در سال 92 نیز رقم پیش دریافت ها به 473 میلیارد تومان رسیده که از این میزان تنها 82 میلیارد تومان به درآمد فروش تبدیل شده است.

به عبارت بهتر از مجموع حدود 878 میلیارد تومان پیش فروش واحدهای انجام شده در سال های 90 ، 91 و 92 حدود 15 درصد آن به درآمد فروش تبدیل شده است .

به دلیل پیش فروش واحدهای تجاری و مسکونی که طبق آن خریدار درصدی از مبلغ واحد مورد نظر را نقدا پرداخت می کند و الباقی با چک های تا زمان تحویل واحد مورد نظر پرداخت می شود .این اسناد در حساب پیش دریافتها عمل می شود تا پس از وصول شدن به حساب درآمد منتقل گردد.

ابهامي ديگر در صورتهای مالی

با بررسي صورتهاي مالي(يادداشت 2-22) در قسمت فروش واحدهاي تجاري،مسكوني و اقامتي و هتل اين نكته مشخص مي شود كه شركت قيمتهاي پيش فروش را قيمت تمام شده در نظر گرفته اما قيمتهاي كنوني با توجه به دوران ركود مسكن اختلاف فاحشي با اعداد اعلام شده توسط شركت دارد.


چند نکته در رابطه با صورتهای مالی شرکت ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز

در صورت های مالی هیچ اشاره ای به قیمت واحدهای اداری مجموعه نشده است.


سایت تحلیل برتر 

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
مهدی سالار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۰
فعلن که همه چی ارومه.جز تبر برداشتن بورس نیوز که داره تنه رو میزنه.ولی قصدش زدن ریشست که محاله بتونه چون گذر زمان همه چیز رو مشخص خواهد کرد که نیت شما فقط تخریب پدیدست
حسن محمدپور
UNITED STATES
چهارشنبه ۰۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۵
سلام
بورس نیوز یکجا گفتی پروژه افتتاح شده ؟ کی افتتاح شد ما خبر دار نشدیم الان میشه رفت تو هتل 5 ستاره اش یا 7 سال دیگه ؟
سیروس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۷
باسلام خدمات زحمت کشان پدیده و کارشناس محترم بورس نیوز که ما را از نگرانی خارج کرد ، با این گزارش همه ابهامات به نوعی مشخص شده یعنی اینکه سهام پدیده هیچ مشکلی ندارد و سهامداران با خیال راحت می تونند سهامداری کنند و نگران آینده نباشن.
آبدار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۷
با سلام
قیمت پیش فروش واحدهای پدیده ارقامی که اعلام فرمودید نیست.
در یادداشت 22-2 صورت مالی ، درآمد واحدها ثبت شده که حاصل قیمت فروش واحدها در درصد پیشرفت پروژه منهای درآمد شناسایی شده سال قبل است . قیمت های پیش فروش حدود میانگین مشهد یا بیشتر میباشد . فدای شما
یکی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۱
تو بخش آگهیهای فروش روزنامه خراسان خوندم پیکان مدل 1380 ، پانزده میلیون تومان ، پس یعنی همه چی تو این کشور ممکنه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۹
با آرزوی سربلندی برای سهامداران و شرکت عظیم پدیده .
lمحب
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۷ آبان ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۴
از بورس نیوز به خاطر اطلاع رسانی دقیق متشکریم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۷ آبان ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۸
با تشکر از شما عزیزان پدیده پایدار است قیمت داره افزایش پیدا میکنه بخرید ببرید
جعفر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۷ آبان ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۲
من که با اون همه ضرری که تو بورس کردم دیگه حاضر نمیشم پولمو بیارم توی بورس. حتی اگه توی پدیده ضرر کنم که اونم احتمالش خیلی ضعیفه. پدیده همیشه صعودی بوده و خواهد بود.
محمدصادق
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۷ آبان ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۴
با تشکر از توجه دوستان : درصورت مالی فقط درآمد سال جاری واحدهایی که پیش فروش شده اند آنهم به نسبت پیشرفت پروژه وبا کسر درآمد شناسایی شده سالهای قبل افشا میشود و برای بخشهایی از پروژه که به قصد فروش ساخته نمیشود درآمدی منظور نمیشود بلکه در داراییهای ثابت شرکت طبقه بندی میشوند .
پس پیش از اینکه به صورت مالی شرکت ایراد واردکنید کمی مطالعه بفرمایید . عزت زیاد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۷ آبان ۱۳۹۳ - ۲۳:۲۱
دوست عزیز من لطفا شما واحدی در مجموعه پدیده برای پیش فروش یا تحویل پیدا بفرمایید خصوصا تجاری مطمئن باشید کسانی پیدا می شوند تا متری بیش از 300000000 ریال خرید نمایند لطفا یخورده تحقیق کنید بعد مثلا مطلب بنویسید . با تشکر
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۰۹ آبان ۱۳۹۳ - ۲۳:۱۵
با سلام به تمام خوانندگان عزیز من دارای یک واحد تجاری در شهر رویای پدیده شاندیز هستم متقاضیان زیادی برای خرید به من مراجعه میکنند من حاضر به فروش نیستم اعتقاد دارم ملک تجاری در این مجموعه بین المللی وبا این وسعت با پتانسیل بالای جذب توریست خارجی و داخلی قابل قیمت گذاری نیست
جمال
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۶
با توجه به اینکه شهرها از اين برج‌ها و ساختمان‌های تجاری اشباع شده و بقول دکتر عبده تبریزی در برخی نقاط به ازای هر 5 نفر، یک نفر صاحب مغازه و مالک تجاری وجود دارد، چند سئوال:
1) متوسط قیمت یک مغازه در پدیده شاندیز و به تبع آن اجاره مغازه با چه نقطه ای از شهر مشهد قابل مقایسه است؟
2) چه دلیلی وجود دارد که همشهریان مشهدی چهل کیلومتر (رفت و برگشت) مسافت را برای خریدهای خود طی کنند. ایا همه مغازه های پدیده می توانند همیشه 30% تخفیف دهند؟
3) با توجه به چند هزار واحد تجاری در پدیده چند میلیارد تومان باید هر روز در آنجا توسط مردم خرید شود تا مغازه ها توجیه داشته باشند؟ آیا می توان این مقدار نقدینگی را به آنجا کشاند؟
4) آیا انبوه بازاریان مشهدی اجازه خواهند داد تا تکنیک های احتمالی بازاریابی پدیده کارساز باشد؟
5) و بالاخره اگر مغازه ها با توجه به قیمت چند صد میلیونی خود سود مورد انتظار را نداشته باشند و یکی یکی خالی شوند و یا بفروش گذاشته شوند چه بلایی سر سرمایه گذاران خواهد آمد؟
حسام
شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۰
تحلیلتون واقعا جالب بود من دقیقا 3 ساله این مسیرو میرم و میام و همیشه با خودم همین مسئله رو فکر کردم که واقعا چه دلیلی میتونه وجود داشته باشه که مردم حداقل 60 کیلومتر رفت و برگشت مسیری رو برای خرید بروند و اینکه آیا واقعا اینقدر مشتری وجود داره که یک نفر بخوان سرمایه و عمرشو اونجا صرف کنه تا کاسبی کنه. و الان با افتتاح شدن هایپرش و میزان استقبال از اون میشه فهمید که این حدس درست بوده و واقعا بسیار بعید است که کسی بتونه اونجا کاسبی کنه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۸
هیچ شرکتی تا حالا اینقدر قدرتمند و با تدبیر نبوده که این نشان از شان بالای پدیده است
پدیدار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۵
دیروز از هایپر مارکت پدیده 17 هزار نفر بازدید و خرید کردند. حالا شماها همش درباره مسافت بحث های بی نتیجه کنید. پدیده سرش انداخته پایین و داره منظم کارهاشو انجام می ده و به این همه تحلیل های الکی که فقط به درد بورس می خوره و همش بازی با اصطلاحات و کلمات و احساسات و آمار و ارقام هست اهمیتی نمیده . مناظره دیروز شبکه اول سیما خود گویای تفاوت فاحش دیدگاه مردم و مسئولان بورس بود.لطفا اینقدر هم بورس را با پدیده مقایسه نکنید چون هیچ فصل مشترکی با هم ندارند.با آرزوی توفیق برای بورس و پدیده
ناشناس
شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۳
17 هزار نفر برای روز تعطیل و اون هم با اون جایزه تخلیش چیزی نیست. شما میدونی چقدر نیروی کارگری و اداری تو همون هایپردر حال کارند بعلاوه پول آب و برق و گازی که بابت هایپر هزینه میشه.چقدره. خدا کنه پدیده رونق داشته باشه هرچند آینده نشون میده و بهتره الکی دفاع نکنید
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۹
سلام بر سهامداران پدیده خبر خیلی مهمی چند ساعت قبل در سایت پدیده درج شده مبنی بر حمایت رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی جناب آقای پور مختار از پدیده و طرحهای اینچنینی ، ایشان در در ادامه صحبت هایش شهر رویایی پدیده رو یک عزم ملی دانسته و تاکیده نموده که باید از یان طرح حمایت شود . ضمناً آقای پور مختار با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری درخصوص اقتصاد مقاومتی ، خاطرنشان کرد: در فضای اقتصاد مقاومتی ما نیاز به کار، تلاش و تولید داریم و می‌بایست با تکیه بر توانمندی‌های اقتصادی و نیروی انسانی، مجموعه‌های مختلف نسبت به حمایت از سرمایه‌گذاران و استفاده از این امکان و ظرفیت خوب و بالا اقدام عملی کنند.
ناشناس
UNITED STATES
يکشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۹
یک کلاه برداری محترمانه اینکه هم ملک بفروشی هم سهام!!!!! متاسفانه حرکت پدیده فقط این فرهنگ رو جا انداخت اینکه میشه بدون زحمت هم پولدار شد جوری که به قول یک دوستی مردم روستاشون تمام سرمایشونو فروختن سهام پدیده خریدن. یعنی واقعا آقای پهلوان دلش برا مردم سوخته ؟ آیا بدون کار و تلاش سرمایتو بدون هیچ ریسکی در عرض یک سال چند برابر کنی شرعی و درسته؟ جالب اینه که به اسم پدیده زمینهای اطرافش چند برابر شده ولی هیچ اتفاق خاصی تو آبادانی شهر شاندیز نیفتاده.
احسان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۶
ای کاش به جای این حرفا این هیات مدیره پدیده یا ... یه طرح کارشناسی تهیه می کردن و به مردم ارائه می دادن که طرحشون حداقل نصف این قیمت الان سهامش میارزه. فقط آقایون ادعا می کنن.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۳
یک حساب دو دو تا چهار تا مشخص میکنه که داستان پدیده درس عبرتی سنگین برای ساده لوحان جوگیر در طول تاریخ اقتصادی ایران خواهد شد
امیر از مشهد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۹
سلام.تمام این داستان ها از زمانی شروع شد که چند تا شرکت سهام فروش درپیتی اومدن دارن سهام میفروشن مثل سهام تبرک و سهام ابرده و سهام پردیسبان...سوالم اینه که چرا بورس نیوز به اینا گیر نمیده؟؟؟آیا اونا این همه تاحالا سهام به این مردم ساده فروختن،آیا کسی تا به حال حتی یک متر از زمین هایی که قراره توش سرمایه گذاری کنن رو دیدن؟؟پشت این پرده،دست های آلوده هست.ولی بورس نیوز بدونه که نمیتونه از هر آب گل آلودی ماهی بگیره.چون دیگه پدیده جهانی شده.
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۶ دی ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۶
پدیده کارش درسته... حالا شما هی تحلیل کن..
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۳
پدیده ورشکست شده حالا هی به خودتون امیدواری بدین
احسان ازمشهد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۷
پدیدشیره/دست دشمنناشش توبرف گیره/رقیباش هم زمین گیره/
ناشناس
UNITED STATES
جمعه ۲۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۰
من پدیده کارمیکنم هنوز پول کارگرنداده.چهارماه