بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۳
این روش، سرمایه گذاران خارجی را تا حد زیادی با الزامات ارزشگذاری سهام در ایران آشنا خواهد کرد. نام علمی این روش FDDM می باشد که مخفف کلمه Family based Discounted Dividend Model است.
کد خبر : ۱۳۷۲۹۵

به بهانه پیشرفت در مذاکرات ایران و غرب در این مقاله قصد داریم روش نوینی برای ارزش گذاری سهام در ایران ارایه نماییم که ارزشگذاری بر مبنای حرف اول فامیلی نام دارد.

این روش، سرمایه گذاران خارجی را تا حد زیادی با الزامات ارزشگذاری سهام در ایران آشنا خواهد کرد. نام علمی این روش FDDM می باشد که مخفف کلمه Family based Discounted Dividend Model است.

با توجه به اینکه در ایران برخی شرکتها سود سهام خود را در بازه های زمانی مختلف و بر اساس حروف الفبا پرداخت می کنند گاهی اوقات پیش می آید که اثر تنزیل کردن این سودها بسته به حرف اول نام خانوادگی افراد باعث می شود ارزش ذاتی سهام برای افراد با فامیلی های مختلف ارقام متفاوتی باشد. در مثال زیر کاربرد این مدل دیده می شود به طوری که ارزش یک سهم برای یک شخص که فامیلی اش با الف آغاز می شود در حدود 220 تومان و در همان تاریخ با همان مفروضات برای فرد دیگری که فامیلی اش با ی آغاز می شود در حدود 200 تومان برآورد می شود!!!

برای مثال فرض کنید کارشناسان می خواهند شرکت لیزینگ ایرانیان با نماد وایران را برای سه سرمایه گذار با نامهای آقایان احمدی، صارمی و یاری ارزشگذاری کنند. در رابطه با نماد و ایران اطلاعات زیر موجود است.

جدول زمان بندی پرداخت سود به شرح زیر است:

ارزش گذاری بر مبنای حرف اول فامیلی (FDDM)

همچنین فرض کنید ارزشگذاری در تاریخ 30/4/1393 انجام می شود و سهم لیزینگ ایرانیان قرار است در تاریخ 31/4/1393 به مجمع برود و سود تقسیم کند. در رابطه با سود هر سهم شرکت و سود تقسیمی، کارشناسان تخمین های زیر را ارائه داده اند:

ارزش گذاری بر مبنای حرف اول فامیلی (FDDM)

بعلاوه فرض کنید نرخ بازده مورد انتظار در مدل ارزشگذاری 27 درصد است و نرخ رشد پایدار سود سالانه 5 درصد است. همچنین فرض کنید جدول زمان بندی پرداخت سود در سالهای بعد نیز به همین ترتیب باشد. با این مفروضات می خواهیم هر سهم وایران را برای آقایان احمدی، صارمی و یاری ارزشگذاری کنیم.

سود آقای احمدی بر اساس جدول بالا در تاریخ 18 مرداد و به فاصله 18 روز از مجمع پرداخت می شود و ارزشگذاری سهام برای ایشان به شرح زیر است:

ارزش گذاری بر مبنای حرف اول فامیلی (FDDM)

سود آقای صارمی در تاریخ 22 مهر و به تاریخ 84 روز پس از مجمع پرداخت می شود و ارزش ذاتی سهام برای ایشان به شرح زیر است:

ارزش گذاری بر مبنای حرف اول فامیلی (FDDM)

همچنین سود آقای یاری به فاصله 161 روز از تاریخ مجمع در 9 دی هر سال پرداخت خواهد شد و لذا ارزشگذاری سهم برای آقای یاری به شرح جدول زیر است:

ارزش گذاری بر مبنای حرف اول فامیلی (FDDM)


خلاصه کلام اینکه ارزش هر سهم وایران با توجه به نام خانوادگی افراد متفاوت خواهد بود و این تفاوت کاملا علمی و معنادار است.

تبعات بین المللی مدل ارزشگذاری بر مبنای فامیلی

این مدل انقلابی در مبحث ارزشگذاری در جهان ایجاد خواهد کرد و به نوعی مدل آربیتراژ را مردود خواهد کرد. برای مثال هر سهم وایران پیش از مجمع خود در سال جاری یکبار در قیمت 2085 صف خرید شد. مشاوران و سبدگردانان بین المللی محترم باید توجه داشته باشند که در آن تاریخ برای آقای احمدی و صارمی باید سهم نگهداری می شد و یا حتی خرید جدید صورت می گرفت اما برای آقای یاری باید سهام به فروش می رفت.

محدودیت های این مدل

طبیعی است هر مدلی هر چقدر هم که کارامد و دقیق باشد دارای محدودیت هایی نیز هست. برای مثال فرض کنید آقای 苹果 از چین قصد دارند در ایران سرمایه گذاری کنند. و یا فرض کنید خانم девушка از روسیه قصد دارند سهام لیزینگ ایرانیان را بخرند. طبیعتا مدل بالا برای این اشخاص جوابگو نخواهد بود.

البته نگارنده پیشنهاد می کند کمیسیونی متشکل از اساتید علوم مالی چین و روسیه به همراه نماینده ای از سازمان بورس و نماینده ای از امور سهام شرکت تشکیل شود و با ارایه جدول پرداخت سود به زبانهای مختلفی نظیر چینی ماندارین، سیریلیک، لاتین، ترکی استانبولی و انگلیسی راه را برای حضور سرمایه گذاران خارجی در کشور هموار نموده و علاوه بر آن این مدل بی نظیر را نیز جهانی سازی نمایند.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۲
بی مزه!
سعید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۶
کاملا درست و واقع بینانه بود.
سود مجمع باید به حساب سهام دار واریز بشه (بر اساس دستور العمل سازمان بورس و اوراق بهادار)
نه اینکه بگن 6 ماه یا یک سال بعد! برید از بانک ... سود سهامتون رو بگیرین؟؟؟!!!
حسینی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۶
بسیار زیبا و مفید

واقعا نمیدونم امور سهام برخی شرکتها بر چه مبنای بر اساس فامیلی جدول زمانبندی پرداخت سود را اعلام میکنند.
مدیار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۸
جالب بود :-)

دمت گرم.
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۸
اولا این مدلها فقط روی کاغذ جواب میده وگرنه در دنیای واقعی درصد خطای تحلیلها بالاتر از اینه که چندروز تاخیر در دریافت سود سهام بخواد روی ارزشگذاری تاثیر قابل ملاحظه بذاره.
ثانیا نظریه آربیتراژ همین الانشم بش انتقاد وارده چون در صورت عدم وجود فرصت آربیتراژ دلیلی واسه حرکت بازار وجود نداره
سورن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۸ آبان ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۳
با سلام
مقاله بسیار زیبایی بود،آقا مهدی با نظر شما موافق نیستم برای نمونه آیا تا بحال به این مسئله که چرا بابت پرداخت زودتر و به موقع قبوض خدماتی جایزه در نظر می گیرنداندیشه کرده اید؟
محل تامین این جوایز از کجاست ؟آیا از جیب سازمانهای ذی ربط است ؟ نه از محل محاسبه سود تفاوت زمان واریز و سررسید ،بی شک تفاوت ارزش فعلی و آتی یک مسئله جدی در نرخ بازده سرمایه گذاری است،علی الخصوی در مبالغ بالای سرمایه گذاری و درواقع می تواند یک فرصت جدید سرمایه گذاری در اختیار شما قرار دهد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۸
آقایونی که اسم خودتونو کارشناس گذاشتید بهتره بدونید که اکثر شرکتهای بورسی بر اساس تعداد سهام سودتقسیم میکنند نه اولویت فامیلی که هیچ منطقی هم نداره، خوب اگه اینجوری بود همه میرفتن فامیلی که با الف شروع میشد رو انتخاب میکردن.!جای تاسف دارد برای شما.
ali
جمعه ۰۹ آبان ۱۳۹۳ - ۲۳:۴۱
دوست عزیز واسه حرفتون سندی هم دارید؟؟؟؟
یک ایرانی عاشق ایران
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۸ آبان ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۴
۶ ساله در بورس فعالیت دارم چنین چیزی هنوز ندیدم.همیشه یک تاریخ برای حقیقی و یک تاریخ برای حقوقی تعیین میشد برای گرفتن سود سهام.
sasan
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۸ آبان ۱۳۹۳ - ۲۲:۴۰
به نطر من تاريخ تقسيم سود چون از قبل مشخصه كسي كه مي خواد سرمايه گذاري كنه تاريخ رسيدن به سودشو در نظر مي گيره بخاطر همين هم برخي شركتها كه سودشونو سريع مي دهند قيمتهاي بالاتري دارند و اين ربطي به فاميل نداره و اين كار از نظر من چرنده . و من هر موقع رفتم بانك سود سهاممو بگيرم خدا خدا مي كردم سيستمشون جواب بده . بخاطر كد سهامداري مخلوط فارسي با عدد . برخي موارد به متصدي بانك تا 3 تا 4 بار اصرار كردم تا بالاخره گفت درست شد!!! . يا حروف فارسي رو سمت چپ تايپ ميشه يا حرف آخر كوچيك يا بزرگ مي خوره يا فاصله مي ندازن يا نمي اندازن . خلاصه من هميشه با گرفتن سود از بانك با كد سهامداري مشكل دارم و از مسولين مي خوام به هر سهامدار يك كد عددي بده مثل كد ملي . بيچاره شديم 10 رقم هم باشه حفظش مي كنيم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۰۹ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۲
عالی بود خدایی.