بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۰۹ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۵
روزنامه مردم سالاری در سرمقاله خود نوشت: با فوت آيت‌الله مهدوي‌کني، گمانه‌زني‌ها براي انتخاب رياست مجلس خبرگان رهبري بالا گرفته است.
کد خبر : ۱۳۷۴۰۲
به گزارش همدان پرس؛ آيت‌الله‌ هاشمي‌رفسنجاني که با فوت آيت‌الله مشکيني رياست مجلس خبرگان را براي دوره کوتاهي بر عهده داشت، با اتفاقات تأسف بار سال 88 صلاح بر اين ديد که رياست مجلس خبرگان رهبري را به مهدوي‌کني واگذار کند و براي نخستين بار از هيات رئيسه اين مجلس به کنار ماند. اينک با فوت يکي از متنفذترين روحانيون در نظام جمهوري اسلامي، جناح اصولگرا با چالش‌هاي اساسي مواجه شده است. اين جناح که در اثر بي درايتي، روحانيون سرشناس خود را يکي بعد از ديگري از خود دور کرده و شيخوخيت آنان را سست نموده بود، همانند اتفاق ناشايستي که براي آقاي ناطق‌نوري پيش آمد، اينک نه تنها در ميان خود دچار خلاءهاي پر ناشدني شده است بلکه در رقابت با ديگر گروه‌هاي سياسي نيز با نقاط ضعف اساسي روبروست.

اينک مي‌توان گفت جناح اصولگرا بي سر شده است. احمدي‌نژاد مقبوليت خود را از دست داده است. جريان پايداري به سرکردگي و راهبري آقاي مصباح يزدي،نه تنها توان اجماع سازي ندارد بلکه عامل اختلاف نيز هست. فوت سران مؤتلفه از وزن اين گروه ديرپاي سياسي در معادلات جناح محافظه‌کار کاسته است.آقاي لاريجاني و نيروهاي وابسته به او سر در سوداي تعادل دارند. اينک در اين هرج و مرجي که بر جريان محافظه‌کاران حاکم شده، مهدوي‌کني فوت مي‌کند تا چالش انتخابات پيش روي مجلس خبرگان رهبري نيز بر مشکلات آنان افزوده شود.

هاشمي‌رفسنجاني به عنوان پر نفوذترين روحاني در ميان هشتاد روحاني حاضر در مجلس خبرگان رهبري، رئيس بالقوة اين مجلس قلمداد مي‌شود. اما اين به مزاج جريان راديکال محافظه‌کار خوش نمي‌آيد. نيروهاي سنتي اين جريان تا پاي مسائل «حاشيه‌اي» به ميان نيايد، از رياست‌هاشمي بر اين مجلس به شدت استقبال مي‌کنند، اما اين وضع براي حاشيه سازان تحمل‌پذير نيست.بنابراين بايد بديلي براي ‌هاشمي ساخته شود که محافظه‌کاران سنتي به سوي او رغبت نشان دهند. شايد موجه‌ترين گزينه‌اي که توان اقناع محافظه‌کاران سنتي براي رو‌گرداني از ‌هاشمي را داراست، يک‌ هاشمي ديگر است:‌ هاشمي‌شاهرودي؛ اما فاصله مواضع ‌هاشمي‌شاهرودي به ‌هاشمي‌رفسنجاني آن چنان نيست که بتوان رقابتي ميان اين دو متصور شد؛ اگر چه اينک از افرادي خاص نام او به گوش مي‌رسد که او را مناسب ترين گزينه براي رياست مجلس خبرگان عنوان مي‌کنند.

از سوي ديگر مي‌توان ادعا کرد که‌ هاشمي‌شاهرودي آنقدر باهوش است که از سرنوشت همتايان خود، همچون ناطق‌نوري و‌ هاشمي‌رفسنجاني عبرت بگيرد و همراه کساني نشود که با بزرگان خود چنان کردند. از اين رو است که‌ هاشمي‌شاهرودي شانس زيادي براي کنار آمدن با مخالفان ‌هاشمي‌ ندارد، ضمن اينکه ائتلاف‌ هاشمي‌رفسنجاني و‌هاشمي‌شاهرودي در کنار حمايت گستردة دکتر روحاني، مي‌تواند دست بالاي مجلس خبرگان را داشته باشد و با کوتاه کردن دست محافظه‌کاران تند‌رو، زمينه را به گونه‌اي فراهم آورند که اين مجلس منشأ خيرات بسيار براي نظام و رهبري و نيز مردم غيور ايران اسلامي ‌شود.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر