بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۳ - ۰۶:۳۴
کد خبر : ۱۳۷۴۲۵

تهران - ایرنا - دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی، فرمول قیمت گذاری خوراک مجتمع های پتروشیمی را که برای ١٠ سال در کمیسیون های انرژی و برنامه و بودجه مجلس تصویب شده را مطلوب و قابل قبول توصیف کرد و گفت: مشخص بودن قیمت در درازمدت و اطمینان خاطر سرمایه گذار از برگشت سرمایه 25 درصدی از جمله مزیت های این فرمول است.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه(سنا)، احمد مهدوی ابهری با بیان آنکه وزارت نفت مخیر است در زمان هایی که با این رقم هم سرمایه گذاری جلو نمی رود، دوباره آن را افزایش دهد، افزود: در الگوی جدید، نرخ خوراک پتروشیمی ها وابسته به محصول می شود؛ به عبارتی هرچه قیمت جهانی محصول افزایش یابد، قیمت گاز هم بالا می آید و بالعکس. از طرفی اگر دولت قیمت برخی محصولات مانند اوره را تکلیفی کند، مقرر شده که روی قیمت گاز تخفیف داده شود تا از این جهت فشاری به تولید کننده وارد نشود.

وی اضافه کرد: در صورتی که سرمایه گذاری در مناطق کمتر توسعه یافته و محروم صورت گیرد، وزارت نفت در آنجا هم تخفیف هایی قائل خواهد شد.

مهدوی ادامه داد: در مجموع ما این قاعده را در خصوص خوراک گازی پذیرفته ایم اما درخصوص خوراک مایع هنوز تصمیم مشخصی گرفته نشده که آن هم مهم است و داریم پیگیری می کنیم چرا که اکثر واحدهای زیانده از خوراک مایع استفاده می کنند.

این مقام مسوول، یکی دیگر از ویژگی های مثبت فرمول جدید را قبول خسارت از سوی وزارت نفت در مواردی دانست که خوراک پتروشیمی ها به هر دلیلی قطع شود.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با بیان اینکه با تعلیق تحریم های پتروشیمی، موج تقاضا برای محصولات پتروشیمی ایران شدت گرفته، افزود: صدور این محصولات به کشورهای اروپایی از جمله اروپای شرقی افزایش یافته است.

این مقام مسوول همچنین کشورهای آسیایی را بزرگترین بازار هدف محصولات پتروشیمی ایران ذکر کرد و افزود: کشورهای آسیای میانه و حوزه قفقاز، آسیای جنوب شرقی، چین، ترکیه، هند و کشورهای آفریقایی از مهمترین بازارهای مصرف محصولات پتروشیمی ایران هستند، ضمن آنکه صادرات ما به کشورهایی همچون ایتالیا هم شروع شده است.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی اخبار منتشر شده در خصوص سودهای غیرمتعارف برخی واحدهای پتروشیمی را رد کرد و گفت: وقتی پتروشیمی ها در بورس حضور دارند، عملکرد آنها مشخص است و به چنین اخباری نمی توان بها داد.

وی در تشریح این ماجرا افزود: واقعیت این است که در گذشته سرمایه گذاری هایی در این بخش با دلارهای ارزان و یوروهای 800- 700 تومانی صورت گرفت و الان نوبت به بار نشستن این طرح هاست. مضاف بر اینکه این نکته را نباید ناگفته گذاشت که از چه سرمایه گذاری، چه سودی حاصل می شود و قیمت تمام شده یک واحد جدید پتروشیمی در حال حاضر چقدر است؟ مثلا واحدی که ارزش آن به 5 هزار میلیارد تومان می رسد، اگر 10 درصد هم سود کند، می شود 500 میلیارد تومان؛ موضوعی که انتشاردهندگان این شایعات اسمی از آن نمی برند.

مهدوی به واحدهایی همچون 'کارون و خوزستان' اشاره کرد که زیان داده اند و همین طور 'بوعلی' که در سال گذشته تنها 4 درصد سود کسب کرده است.

به گفته دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی، برای سرپا نگه داشتن این صنعت و توسعه آن نیاز به سرمایه ای 70 میلیارد دلاری داریم.

پیش از این عباس شعری مقدم مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی معاون وزیر نفت هم اعلام کرده بود: صنعت پتروشیمی برنامه جذب 70 میلیارد دلار سرمایه را برای 7 تا 10 سال آینده تدوین کرده است.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
اكبرباقري
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۹
عرض سلام و ادب و احترام دارم.اينجانب رشته مهندسي پليمرهستم و دفاعيه از.ارشدمم.نزديكه.سابقه مديريتي دربسيج دارم.و شوراي حوزه مقاومت هستم.فرزندسرهنگ پاسدار و ايثارگرهستم.به صنعت علاقه زياديءدارم.خواستم خواهش كنم اگرءامكانش بود بهم كمك كنيد.خداوندبشما خيرونيكي عطا فرمايد.سپاسگزارم.باقري از.فارس داراب09353193532