بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۹
کد خبر : ۱۳۷۵۱۵
در برنامه مناظره حدود سه ساعته دیروز شبکه یک سیما، ۵ شرکت کننده موارد مختلفی از وضعیت بازار سرمایه و دلایل نزول ۱۰ ماه اخیر شاخص بورس را مطرح کرده و با مخالفت ها ، موافقت ها و حاشیه هایی مواجه شدند.

به گزارش پایگاه خبریبورس پرس، در جریان پخش زنده مناظره شبکه سیما که دیروز جمعه از ساعت 16:35 دقیقه به مدت حدود سه ساعت برگزار شد، مسائل موثر بر بورس و روند 10 ماه اخیر شاخص مورد بحث و بررسی قرار گرفت تا رویکرد گذشته نگر و آثار کمی و کیفی تصمیمات و رویدادها بر بازار سرمایه بیشترین حجم مباحث را به خود اختصاص دهد.

این درحالی است که همزمان با پخش این برنامه زنده و بعد از اتمام آن، فعالان بازار سرمایه با حضور در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی، نظرات موافق و مخالفی را به میان آوردند.

*جابجایی یک نماینده مجلس با استاد دانشگاه

در این برنامه به جای نادر قاضی پور نماینده ارومیه در مجلس، رضا راعی استاد دانشگاه حاضر شد و درکنار محمد حسن نژاد نماینده مجلس و از فعالان قدیمی بازار سرمایه، علیرضا عسکری مارانی (مدیرعامل سرمایه گذاری ملی ایران و ازکارشناسان ارشد بازار)، سیدعلی حسینی (مدیرعامل بورس انرژی و معاون سابق سازمان بورس و اوراق بهادار ) به نمایندگی از بورس ها و همچنین بهمن آرمان (رئیس اسبق اداره مطالعات و بررسی‌های اقتصادی بورس تهران) به عنوان کارشناس قرار گرفت.

در میان این 5 نفر حاضر در مناظره ، آرمان و حسن نژاد ضمن تخصیص بیشترین وقت برای خود ، در برخی مباحث رو در روی هم قرار گرفتند و به انتقاد صریح از هم پرداختند و حتی برخی آمارهای اعلامی از سوی یکدیگر را به چالش کشیده و حاشیه هایی را ایجاد کردند. در عوض عسکری مارانی و حسینی و راعی سعی در بیان آرام نظرات و آمار به صورت واقعی و کارشناسی شده کردند و در اکثر مباحث با یکدیگر هم رای بودند.

*سئوال و نتیجه نظرسنجی

در نظر سنجی هم پرسیده شده بود که تا سال آینده سرمایه گذاری در کدام یک از سه بازار ساخت و ساز مسکن، سپرده بانکی و خرید سهام از بورس ، بازدهی بالاتری دارد؟

در پایان برنامه مشخص شد سرمایه گذاری در ساخت و ساز با 51.7 درصد گزینه اول سرمایه گذاری بوده و سپرده بانکی با 26.36 درصد و سرمایه گذاری در بورس با 21.91 درصد در رتبه های ایستاده اند. این درحالی است کهتعداد مشارکت کنندگان در این نظر سنجی اعلام نشد تا مشخص شود این نتایج از چه درجه اهمیتی برخوردار است و چقدر می تواند قابل اتکا باشد ؟

*گلایه های مردم و اصلی ترین مباحث

براساس این گزارش، بعد از پخش نظرات مردم و گلایه های اکثر سهامداران از شرایط بازار و همچنین نظرات رئیس جمهور، سخنگوی دولت ، وزیر اقتصاد، رئیس سازمان بورس و توکلی و نادران ، دو نماینده مجلس (که در میانه برنامه پخش شد )، هر یک از حاضرین به مدت سه دقیقه نکات و کلیاتی را در مورد بازار سرمایه مطرح کردند و در ادامه بحث آزاد شروع شد.

عمده مسائل مطرح شده از سوی 5 شرکت کننده هم مربوط به وضعیت یکی دو سال اخیر و نقش عواملی چون تصمیم مجلس به افزایش 5 برابری نرخ خوارک پتروشیمی و اشتباه دولت و مجلس در ورود به این مقوله ، رشد 3 برابری دلار و اثر آن بر بازار سرمایه ، حبابی بودن بازار در سال گذشته ، کاهش شاخص و ارزش روز بازار ، شرایط ناخوشایند صنایع مهمی چون فولاد و معدن و پتروشیمی و ...، وجود رانت ،جایگاه بازار سرمایه در تولید ناخالص داخلی و تامین مالی پروژه ها ، سودآوری شرکت ها و تقسیم سود، آمار سهامداران ایرانی و سهامداران فعال و ضرر و زیان اکثر فعالین در یک سال اخیر و... بود.

*مهمترین نظرات نماینده مجلس

در این برنامه حسن نژاد مسائلی مانند به دست آوردن دو هزار میلیارد تومانی دولت از از افزایش نرخ خوارک پتروشیمی و از دست دادن 84 هزار میلیارد تومان از ارزش روز بازار سهام ، رشد 121 درصدی شاخص در سال گذشته و نزول چندین درصدی آن در سال جاری ، مخالفت وی با تعیین نرخ خوراک پتروشیمی توسط مجلس و درشان نبودن مجلس در چنین تصمیماتی، اثر رشد سه برابری دلار در افزایش شاخص سال گذشته و شکل گیری حباب، الکی بودن رشد 4.5 درصدی اقتصاد در سال جاری، گول زدن مردم برای سرمایه گذاری در بورس و شکستن کاسه ها بر سرپتروشیمی ، اشتباه مردم در ورود به بوررس با فروش دارایی و"بازی اشکنک داره؛ سر شکستنک داره"، انداختن سهام به مردم و به ما چه گفتن ها در شرایط منفی بازار ، تحلیل نمودار شاخص همراه با نمایش روند آن ، عدم پیگیری طرح تحقیق و تفحص از سازمان بورس به دلیل جلوگیری از شوک به بازار و ریزش شاخص به 65 هزار واحد ، بهترین بودن بورس در بین بازارها و .. را مطرح کرد.

این مواضع حسن نژاد در حالی با بیشترین انتقاد و سئوال از سوی حاضرین و سئوال کنندگان همراه شد که وی در پاسخ به سئوال ببینده ایی درباره بهترین مدیر سازمان بورس گفت: سنم قد دوران رجایی سلماسی و میرمطهری را نمی دهد اما معتقدم عبده تبریزی فوندانسیون و صالح آبادی بنای خوبی را برای بازار سرمایه ساختند.

* مهمترین مطالب نماینده بورس ها

حسینی هم ضمن دفاع از عملکرد سازمان بورس و شرکت های بورس اوراق بهادار و فرابورس و ارایه آمار به برخی از مهمترین اقدامات انجام شده مانند شکل گیری صندوق توسعه بازار و صندوق های بازارگردانی اختصاصی، راه اندازی بازار بلوک، هماهنگی با سازمان خصوصی سازی برای عرضه ها، انتشار اوراق فروش تبعی و حمایت صنایع اشاره کرد.

وی همچنین درباره نقش قانون بازار در توسعه سال های اخیر بازار از طریق بهبود خدمات کارگزاران، معاملات آنلاین، ساختار مناسب بورس ها، عادی بودن نوسان بازارهای سهام و لزوم عارضه یابی نوسان های غیرعادی، پیش بینی سود 75 هزار میلیارد تومانی شرکت های بازار و نقش مهم بازارسرمایه در تامین مالی، طبیعی بودن نوسان شاخص و کوتاه مدت بودن دوره بررسی 10 ماه اخیر بازار، اعلام هشدارهای مسئولان بورس به مردم در سال گذشته و هنگام روند صعودی قیمت ها و شاخص ، لزوم دخالت و حمایت منطقی دولت از بازار سرمایه ، نقش عواملی چون کاهش شدید قیمت های جهانی سنگ آهن و نفت و جود نرخ بهره بین بانکی حدود 30 درصدی در بازار، انتشار ماهیانه آمار تامین مالی شرکت ها از بازار در سایت رسمی سازمان بورس، نبود مافیا در بازار ، دغدغه مسئولان در حمایت از سهامداران و حق دادن به مردم بابت زیان های وارده و ... نکاتی را مطرح کرد و به مواضع دیگر حاضرین و برخی سئوال کنندگان پاسخ داد.

* اهم مواضع نماینده فعالان

عسکری مارانی هم ضمن اشاره به تصویر آینده بازار سرمایه در افق 1404، درباره لزوم توجه به شاخص هایی چون ارزش روز بازار و P/E ، ورود کالاهایی با سهم بیش از یک درصد تولید ناخاص داخلی به بورس کالا،حمایت قوانین دائمی و مناسب و پرهیز از قانون گریزی و ریسک پذیری، مصادره شدن و نه وجود رانت در سود شرکت های پتروشیمی و معدنی برای جبران کسری دولت، اثر مخرب افزایش غیر منطقی نرخ خوراک پتروشمی و تعیین نرخ 23 درصدی اوراق مشارکت بر بازار سرمایه و توقف صادرات و تعیین بهره مالکانه 30 درصدی معادن و قطعی هر ساله گاز و برق بر شرکت های بورسی ،نقش ایران خودرو در کنترل تورم و رشد اقتصادی کشور ، لزوم توجه رئیس جمهور به مسائل اقتصادی و به دست گرفتن پرچم اقتصادی توسط روحانی و ... مواردی را به صورت فنی و کارشناسی مطرح کرد.

*نکات استاد دانشگاه

راعی هم علاوه بر اشاره به لزوم پرداختن به علت ها دربازار سرمایه و عدم دخالت دولت در اقتصاد و بازار و فاصله زیاد بازار سرمایه با بلوغ به مسائلی چون نبود فرماندهی واحد در اقتصاد و مستقل نبودن بازار سرمایه و وابستگی آن به بانک مرکزی ، وجود ریسک های های سیستماتیک و غیر سیستمایتک متعدد، رشد همه بازارها و کالاها با افزایش سه برابری دلار،دستوری بودن شبکه بانکی و وام های تکلیفی بانک ها ،لزوم توجه دولت به رونق یا رکود اقتصاد و نه شاخص بورس،مخالفت با اعتیاد شدید دولت ها به نفت و عدم توجه کافی به صادرات محصولات با ارزش افزوده و... اشاره کرد.

* کارشناس منتقد چه گفت؟

بهمن آرمان نیز علاوه بر بیان خاطره ایی در 20 سال پیش و حضور وی در نشست سالانه بورس ها در کانادا، مخالفت هایی با نماینده مجلس و نماینده سازمان بورس را مطرح کرد . عمده صحبت های وی نیز بر انتقاد از دولت درباره تعیین نرخ خوارک 13 سنتی پتروشیمی و نکوهش معاون وزیر نفت، قیمت خوراک پتروشیمی در کشورهای منطقه ، تصمیم گیری در پشت درهای بسته و... بود.

براساس این گزارش، همچین علاوه بر طرح سئوالاتی از سوی ببیندگان برنامه ، سه خبرنگار به همراه چهار فعال بازار سرمایه سئوالاتی را از 5 شرکت کننده مناظره مطرح کردند.

در پایان برنامه هم نتیجه نظر سنجی بدون اعلام تعداد نفرات پاسخ دهندگان به تصویر کشیده شد و برنامه مناظره با نظرات موافق و مخالف به اتمام رسید.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر