بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۷
بازار سهام در حالی معاملات هفته نیمه تعطیل خود را آغاز کرد که فضای مثبت بر تالار شیشه ای حاکم شد و در این میان بانکی ها با حضور بیشترین نمادهای خود ﻣﺆثرترین گروه بر رشد 876 واحدی شاخص بورس بودند.
کد خبر : ۱۳۷۵۲۶
نویسنده :
کیوان فر

بازار سهام در حالی معاملات هفته نیمه تعطیل خود را آغاز کرد که فضای مثبت بر تالار شیشه ای حاکم شد و در این میان بانکی ها با حضور بیشترین نمادهای خود ﻣﺆثرترین گروه بر رشد 876 واحدی شاخص بورس بودند.

به گزارش بورس نیوز، این شرایط مثبت در حالی از شروع معاملات روزانه تاکنون ادامه یافت که "خودرو" نیز در این حرکت مثبت بیش از سایر نمادها شتاب گرفته تا با معاملات سهام خود در فهرست نمادهای ﻣﺆثر بر نماگر بازار سهام جای گیرد.

بدین ترتیب، "خودرو" با سرعت نزدیک به دامنه نوسان مثبت حداکثری قیمت سهام خود در پیشرفت و سرعت معاملات آن به بیش از 110 میلیون سهام در روز جاری رسید.

جالب آنکه این حجم قابل توجه معاملات سهام ایران خودرو بیشتر توسط حقیقی ها رقم خورده تا 75 درصد این تعداد سهام توسط این گروه از سرمایه گذاران خریداری شود، حال آنکه حدود 80 درصد حجم سهام فروخته شده از سوی حقوقی ها بوده است.

در این محدوده اما با وجود حجم عرضه های زیادی که در این نماد وجود دارد، اما سرمایه گذاران توان جذب آن را داشته اند و برخی معتقدند حجم قابل توجه فروش این سهام توسط سرمایه گذاری سمند بوده که به پایان رسیده و از این به بعد حجم عرضه قابل توجهی در نماد مذکور از سوی این سهامدار مشاهد نخواهد شد. چرا که تاکنون نیز تمامی عرضه های انجام شده توسط خریداران جذب شده است.

این فضای مثبت به وضوح بیان کننده این مطلب است که "خودرو" لیدر بازار شده و در روزهایی که روند قیمت آن رو به نزول می رود، سایر گروه ها نیز با افزایش عرضه مواجه می شوند و افزایش اقبال به این سهم رشد میزان تقاضا در بازار را در پی دارد؛ بطوریکه در حال حاضر نیز نسبت تقاضا به عرضه سهام در کلیت بازار به حدود 20 برابر رسیده که رقم قابل توجهی است.

در دیگر نمادهای گروه خودروسازان نیز روند صعودی در سقف قیمت ها مشاهده شده و داد و ستد میلیونی سهام در نمادهایی همچون "خبمهن"، "ورنا" و "خساپا" رقم خورد.

پیشتازی دو گروه خودرو و بانک نیز نشان می دهد خوش بینی ها به حصول توافقات بر سایر نظرات غالب است.

بطوریکه گروه بانکی نیز با توجه به تأخیر روند حرکتی خود در مقایسه با خودرویی ها، امروز با صف خرید سنگین تری نسبت به خودروسازان رو به رو شدند. آنچنان که بانک ملت شاهد صف خرید 373 میلیون سهمی بود و تنها 12 میلیون از این سهم میان سهامداران جا به جا شد.

براساس این گزارش گفتنی است شاخص کل نیز تحت تأثیر این فضای مثبت وارد کانال 75 هزار واحد شد؛ محدوده ای که دستیابی به آن از 19 خرداد ماه امسال تاکنون برای این نماگر به آرزویی دور از دسترس تبدیل شده بود.

در بازار فرابورس نیز روندی مشابه به چشم خورد تا نماگر این بازار به مدد رشد قیمت سهام و حجم معاملات نمادهای "ذوب"، "زاگرس" و "دی" به بیش از 857 واحدی افزایش یابد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ارش
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۹
فملی رو دریابید
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۲
ایران خودرو فردا با احتساب افزایش سرمایه در سقف قبلی است وازآنجا که روز آخر حقهای استفاده نشده 500میلیون حقوقی برداشته فردا 30درصد خالص رو سوده پس فروشنده است وضمنا برای عبور ازاین قیمت به بهونه قوی نیاز داره پس فردا خریدار تو بازار کم شده وفروشنده زیاد میشود