بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۳
مستطيل شيشه اي تالار

جوانه امید در بورس

دیروز برای اولین بار در کشور مناظره ای با حضور برخی کارشناسان جهت نقد و بررسی افت شاخص بورس طی 10 ماه اخیر برگزار شد که مباحث مطرح شده در آن انتقادات فراوانی را در پی داشت؛ بطوریکه نظر اکثر بینندگان این مناظره که از فعالان بازار سرمایه و بورس بودند، تأمین نشد.
کد خبر : ۱۳۷۵۳۳
نویسنده :
کیوان فر
با اتمام ساعات معاملات روز شنبه 93.8.10 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 796 واحد رشد به رقم 55678 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 733 واحد افزایش عدد 144888 واحد را تجربه كرد. شاخص كل بورس نيز در روز جاري با 876 واحد رشد به رقم 75028 واحد رسيد.

همچنین در این روز "وبملت" با 73 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "فولاد" با 3 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 6 واحد افزایش به رقم 857 واحد رسید.

در این شرایط امروز "ذوب" با 1 واحد رشد شاخص فرابورس بیشترین تأثیر مثبت را برجا گذاشت و در مقابل "پترول" با 0.27 واحد کاهش آن، بیشترین تأثیر منفی را بر این نماگر در پی داشت.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 2616 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 670 میلیارد ریال رسید.

به گزارش بورس نیوز، دیروز برای اولین بار در کشور مناظره ای با حضور برخی کارشناسان جهت نقد و بررسی افت شاخص بورس طی 10 ماه اخیر برگزار شد که مباحث مطرح شده در آن انتقادات فراوانی را در پی داشت؛ بطوریکه نظر اکثر بینندگان این مناظره که از فعالان بازار سرمایه و بورس بودند، تأمین نشد.

در نتیجه بازار بی توجه به این نشست کار خود را آغاز کرد و از ابتدای صبح بازار شاهد حضور خریداران فعال بود؛ بطوریکه در روند صعودی امروز بورس گروه خودروسازی و بانکی پیشتاز سایر فعالان بازار بودند. اما در این بین چند اتفاق مهم افتاد؛ اولین موضوع ابلاغیه جدید دولت جهت خروج غیر تورمی از رکورد به طیب نیا بود که حاوی 12 بند برای رونق بازار سرمایه است تا در احکام جدید دولت بر تقویت بازار ثانویه تأکید شود.

مهمترین بندهای این ابلاغیه طراحی اوراق بهادار با پشتوانه وام های رهنی و غیر رهنی به منظور استفاده بانک ها و ﻣﺆسسات اعتباری، تقویت بازار ثانویه اوراق بهادار از طریق معاملات اختیار معامله بر روی سهام، ایجاد ساز و کار تعیین نرخ سود شناور مصون از تورم برای اوراق بهادار دولتی و استفاده از بورس کالا برای فروش املاک و مستغلات بانک ها است.

همچنین بیشتر اخبار مهم و ﻣﺆثر بر روند معاملات حواشی این موضوع بود که ایران و آمریکا به شدت علاقه مند به حصول توافق تا سه آذر ماه امسال هستند و طبق اخبار به گوش رسیده تا آن زمان احتمال نگارش توافقنامه وجود دارد تا نهایی شدن جزییات آن در مرحله بعدی محقق شود.

از طرفی انتشار گزارش های میان دوره ای برخی شرکت ها همچون "خودرو" طی روزهای گذشته نشان دهنده این امر بود که اگر شرایط اقتصادی کشور بهبود یابد، صنایع می توانند از زیان خارج شده و دوباره نگاه ها را به سمت بورس معطوف کنند.

چند نکته صرفاً جهت اطلاع

"خودرو" : این سهم بورسی امروز با معاملات خود چشم سرمایه گذاران را به تابلوی معاملات خیره کرد و حجم معاملات در این نماد به بیش از 110 میلیون سهم رسید. بطوریکه گرچه حجم عرضه های موجود در نماد مذکور بسیار قابل توجه بود، اما سرمایه گذاران این عرضه ها را جذب کردند. بدین ترتیب معاملات این سهم به بازار هیجانی مثبت داد تا سایر نمادهای خودروساز نیز پشت سر ایران خودرو حرکت کنند.

اما در این نماد خودروساز بیشترین حجم عرضه توسط سرمایه گذاری سمند و صندوق توسعه بازار بوده و در خصوص این عرضه ها نمی توان به سرمایه گذاری سمند خرده گرفت، چرا که این سهامدار عمده متعهد پذیره نویسی بوده و برای پرداخت پول به سهامدارانی که در برنامه افزایش سرمایه ایران خودرو شرکت نکرده اند، بایستی اقدام به فروش سهام کند اما ﺳﺆال اصلی اینجاست که چرا صندوق توسعه بازار در روزهای آغاز روند مثبت در بورس فروشنده است!

"بانکی ها": این گروه نیز که طی این مدت با افت قیمت سهام خود روبه رو بوده و اقبال چندانی را از سوی خریداران شاهد نبودند، با قوت گرفتن احتمال کاهش نرخ سود سپرده های بانکی در پی افت نرخ تورم در کشور دوباره به میدان آمدند. بطوریکه با خوش بینی های موجود در تالار نسبت به مذاکرات هسته ای و حصول توافق با صف خرید سنگین سهام همراه شدند.

بازگشایی دو نماد بانک ملت و گردشگری نیز در افزایش هیجانات ناشی از معاملات "خودرو" و کلیت گروه بانکی بی تأثیر نبود. افزون بر اینکه گزارش عملکرد شش ماهه بانک ها از مطلوب بودن تحقق سود آنها حکایت دارد.

در بانک تجارت نیز که حجم معاملات به بیش از 250 میلیون سهم رسید، گویا بایستی 270 میلیون سهم فروش رود تا نقدینگی لازم برای برخی اجرای طرح ها و پروژه ها فراهم شود. خریداران در نماد "رمپنا" نیز امروز در سقف قیمت ها به صف نشستند و پس از معامله حدود 11 میلیون سهمی، کمتر از یک میلیون تقاضای خرید سهام در سقف قیمت مجاز روزانه بدون پاسخ باقی ماند.

"سیمان": سهام این گروه نیز در حالی از محل تنش های منطقه ای عراق و عدم امکان فروش صادراتی خود مدتی است با مشکلاتی دست و پنجه نرم می کند، با دو خبر در حوزه محصولات خود همراه شدند. خبر اول موافقت وزارت راه با بتنی شدن 10 درصد جاده های کشور بود که هم اکنون دو پیمانکار در برخی جاده های کشور در حال اجرای این طرح هستند.

خبر دوم نیز ممنوعیت صادرات سیمان خارج از کانال بورس کالا می شود تا پس از سال ها انتظار این محصول خاکستری پا به معاملات بورس کالا بگذارد که تحقق این امر بستگی به موافقت وزارت صنعت و معدن دارد. بدین ترتیب اکثر نمادهای سیمانی امروز روندی مثبت را با معاملات متعادل سپری کردند.

در پایان نیز بایستی از شاخص تشکر ویژه داشته باشیم؛ چرا که این نماگر توانست پس از حدود پنج ماه دوباره کانال 75 هزار واحدی را پس بگیرد تا امیدها به آغاز مجدد روند صعودی در بورس در دل سرمایه گذاران جوانه بزند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۳
به چند دلیل موثق معتقدم بازار فردا پر عرضه ودر خیلی از نمادها منفی است ....میگی نه ببین
حمید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۹
بانک صادرات قرار بود سهام پتروشیمی رو بفروشه تا درامدش افزایش پیدا کنه و از این وضعیت زیر قیمت اسمی در بیاد، خبری نشد آیا؟
هدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۹
با تشکر . ایکاش چنین نمیشد سهامداران واقعی دوست دارند هیجانی عمل نشود . سبز پوشی کل سهام بتدریج باشد تا نوسان گیران و حقوقیها یکشبه جیبهای تازه وارد ها را خالی نکنند.معلوم نیست فردا سکه کدوم طرف بگردد با تشکر از شما
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۵
جریان این شرانل چیه که با گزارش خوب داره با پی به ای 3 معامله میشود؟؟؟ تشکر
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۳ - ۰۲:۱۷
ای کاش من میفهمیدم چطور ایران خودرو با پی بر ای 10 و بدون سود تقسیمی هر روز مثبت 4 هست ، اما فولاد و تاپیکوی من بیچاره، با پی بر ای 5 و 4 و سود تقسیمی مناسب هر روز راکد و منفی اند. خسته شدم از دستشون.