بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۴
در بررسی فرآیند بازگشایی نماد یک شرکت بورسی مطرح شد:

آیا اقدام ناظر بورس برای مجاز شدن نماد "پدرخش" صحیح بود؟

نماد معاملاتی شرکت درخشان تهران پس از 13 روز توقف نماد به دلیل اعلام تعدیل منفی 74 درصدی سود برآوردی سال مالی 93، طی هفته جاری مورد بازگشایی قرار گرفت؛ اما در اولین روز بازگشایی، سهم کشف قیمت نشد و این فرآیند در روز معاملاتی بعد با افت حدود 35 درصدی قیمت سهم انجام شد.
کد خبر : ۱۳۸۶۹۹
نویسنده :
کیوان فر
نماد معاملاتی شرکت درخشان تهران پس از 13 روز توقف نماد به دلیل اعلام تعدیل منفی 74 درصدی سود برآوردی سال مالی 93، طی هفته جاری مورد بازگشایی قرار گرفت؛ اما در اولین روز بازگشایی، سهم کشف قیمت نشد و این فرآیند در روز معاملاتی بعد با افت حدود 35 درصدی قیمت سهم انجام شد.

به گزارش بورس نیوز، با اعلام پیغام ناظر بازار سهام "پدرخش" طی معاملات دیروز بدون محدودیت دامنه نوسان جهت معامله آماده شد و طی فرآیند بازگشایی نماد سهم در محدوده 340 تومان قیمت خورد تا قیمت سهم نسبت به قیمت بسته شدن نماد 35 درصد افت کند.

اما نکته جالب توجه در خصوص بازگشایی نماد "پدرخش" نحوه مجاز شدن آن جهت معامله بود؛ چراکه این نماد در حالی از سوی ناظر مجاز اعلام شد که "پدرخش" با معامله کمتر از 3600 سهمی قیمت خورد.

حال آنکه طبق قوانین و مقررات بورس اوراق بهادار لازم به نظر می رسد یک نماد معاملاتی زمانی مجاز شود که حجم عرضه و تقاضا به میزان قابل قبولی برسد؛ بطوریکه بتوان گفت با این حجم معاملاتی، میزان عرضه و تقاضای سهم به تعادل نسبی رسیده است. اما مجاز شدن نماد "پدرخش" طبق نظر ناظر بازار تنها با حجم معاملاتی کمتر از 3600 سهمی انجام شد.

بدین ترتیب سوال اصلی اینجاست که آیا به اعتقاد ناظر چنین تعادلی در نسبت عرضه و تقاضا وجود داشته که بر مبنای آن نماد "پدرخش" تنها با معامله کمتر از 3600 سهمی مجاز گردد؟

حال آنکه اگر به سابقه معاملاتی این سهم پیش از توقف نماد بپردازیم، به وضوح مشخص است که حجم معاملات روزانه این سهم حداقل طی 10 روز معاملاتی گذشته آن، به طور متوسط بیش از 150 هزار سهم بوده و کشف قیمت آن با معامله حدود 3600 سهمی در پی بازگشایی نماد چندان منطقی به نظر نمی رسد.

اما گویا نظر ناظر بازار برخلاف این موضوع بوده تا با تصمیم وی سهم مذکور با حجم نزدیک به 3600 تایی برای معامله مجاز شود.

افزون بر اینکه در فرآیند کشف قیمت این سهم شش فروشنده به طور متوسط 600 سهم را به دو خریدار عرضه کردند. از این رو این سوال مطرح می شود که آیا منطقی است که محدوده مناسب برای کشف قیمت این سهم بورسی تنها با نظر هشت سهامدار حقیقی تعیین گردد؟

حال آنکه چنین کشف قیمتی در تاریخ بازار سرمایه و آن هم برای سهام شرکتی که در بازار دوم بورس قابلیت معامله دارد، قدری سوال برانگیز است و چنین رویه ای حتی برای یک سهم فرابورسی نیز که حجم مبنا ندارد، عملی نمی شود. اما نماد "پدرخش" تنها با معامله حدود 13 درصدی نسبت به حجم مبنای سهام خود جهت معامله مجاز شد؛ از این رو اقدام ناظر بر مبنای این میزان عرضه و تقاضا چندان با منطق سهامداران "پدرخش" و نیز قوانین بازار همخوانی ندارد؛ گرچه طبق قوانین بورس اوراق بهادار، اجرای عمده بندهای قانونی موجود تنها با نظر و صلاحدید ناظر بازار قابلیت تغییر و اجرا دارد و این چالشی است که برخی بی ثباتی ها را در جریان اجرای قوانین موجب شده است.

از این رو شاید وقت آن رسیده باشد که در خصوص برخی قوانین موجود اصلاحاتی صورت گیرد تا سرمایه سهامداران تنها با نظر یک فرد به مخاطره نیفتد.

در پایان گفتنی است با وجود آنکه بسیاری از سهامداران و فعالان بازار معتقد بودند معاملات دیروز "پدرخش" بایستی ابطال شود، اما ناظر بازار چنین نظری نداشت و اقدامی در این راستا انجام نداد و پیگیری های خبرنگار ما برای گفتگوی تلفنی با علی صحرایی ناظر بورس بی نتیجه ماند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۱
از این اتفاقا زیاد میفته !
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۰
بورس نيوز عزيز اگر شما به پي بي اي ساير سهامهاي اين گروه نگاه كنيد نشان دهنده بالا بودن قيمت بيش از اندازه پدرخش است كه احيانا با سفته بازي بالا رفته... به نظر بنده پكرمان بهترين سهام اين گروه است
پرانک
-
دوشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۳
آیا شرکتها میتوانند اطلاعیه های خود را مستقیم بر روی کدال ثبت کنند ؟
چرا شرکتی که من نوعی سهامدار آن هستم باید اول اطلاعات مالی و غیره را اول به آقایان بدهد بعد ایشان اگر دلشان خواست به بازار انعکاس بدهند ؟
چه تضمینی وجود دارد که این اطلاعات مورد سوء استفاده قرار نگیرد؟
چرا چند روز قبل از انتشار اطلاعات سهم مورد نظر واکنش با اطلاعیه منتشر نشده را نشان میدهد.؟
در این بین سهامداری که مدتها مالک بوده و زیان دیده بوده سهامش را که به سود رسیده ازدست میدهد و یا سهام متضرر از دست عده ای خالی شده و به شخصی که اطلاع ندارد قالب میشود؟
آیا این خیلی سخت است که مدیران شرکتها خود مستقیما اطلاعات را روی کدال ثبت کنند و یا حد اقل همزمان با دریافت توسط بورس بدون لحظه ای درنگ بر روی کدال درج شود؟
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۳
شما که اینقدر در فکر پدرخش هستید چرا در مورد عرضه اولیه سیدکو که به حقیقیهای زیادی ندادند و انلاینها را خراب کردند چیزی ننوشتی؟
واقعا به کی رسید 400میلیون سهم؟؟