بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۷
شرکت آلومینیوم ایران پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 29 اسفند ماه 93 براساس عملکرد شش ماهه نخست خود را با تعدیل مثبت 231 درصدی و پوشش 48 درصدی سود برآوردی یک هزار و 189 ریالی عنوان کرده است.
کد خبر : ۱۳۸۸۳۱
نویسنده :
جمشیدی
شرکت آلومینیوم ایران پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 29 اسفند ماه 93 براساس عملکرد شش ماهه نخست خود را با تعدیل مثبت 231 درصدی و پوشش 48 درصدی سود برآوردی یک هزار و 189 ریالی عنوان کرده است.

کاهش قیمت خرید مواد مصرفی و افزایش نرخ فروش محصولات

در همین ارتباط، رییس هیأت مدیره شرکت آلومینیوم ایران در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: افزایش قیمت خرید مواد اولیه مورد نیاز تولید در حالی موجب تحقق زیان طی دوره سه ماهه نخست امسال شده بود که این مجموعه در پی کاهش 50 تا 70 دلاری نرخ خرید مواد مصرفی و افزایش نرخ جهانی LME موفق به بهبود وضعیت سودآوری شرکت و دستیابی به سود عملیاتی شده است.

داریوش پاک بین افزود: اگرچه در حال حاضر شاهد کاهش نرخ جهانی LME هستیم، اما با توجه به برنامه و برآوردهای شرکت دستیابی به سود برآوردی 80 میلیارد تومانی تا پایان امسال چندان دور از ذهن نخواهد بود. علاوه بر این، طبق برآوردهای انجام شده هدف اصلی "فایرا" دستیابی به سود 150 میلیارد تومانی طی سال مالی آینده است.

وضعیت پروژه های در دست اجرا و آثار مثبت درآمدی آنها بر "فایرا"

وی به مراحل احداث کارخانه آندسازی در خیرآباد اراک اشاره کرد و اظهار داشت: این پروژه به منظور تولید محصول آند به عنوان مواد اولیه مورد نیاز تولید "فایرا" و مجموعه های فعال هم گروه طی 18 ماه آینده به بهره برداری می رسد و در راستای تأمین نقدینگی مورد نیاز 250 میلیارد تومانی آن، مبلغ 100 میلیارد تومان از منابع مالی شرکت استفاده شده و مابقی مبالغ مورد نیاز از طریق دریافت وام کم بهره از دولت تأمین خواهد شد. این در حالی است که در صورت عدم موفقیت "فایرا" در دریافت وام بانکی نسبت به جذب سرمایه گذاری های جدید جهت اجرایی شدن پروژه مذکور اقدام می شود.

رییس هیأت مدیره شرکت آلومینیوم ایران افزود: در پی احداث کارخانه آندسازی بطور میانگین سالانه حدود 100 هزار تن آند تولید می شود که این میزان درآمد ارزی 50 میلیارد تومانی با احتساب ارز مبادله ای و نیز درآمد 100 میلیارد تومانی براساس نرخ ارز آزاد برای این مجموعه محقق خواهد کرد. علاوه بر این، در حالی سالانه حدود 100 میلیارد تومان هزینه های ناشی از واردات این محصول بر "فایرا" تحمیل می شود که در پی اجرای پروژه مذکور این هزینه ها بسیار کمتر خواهد شد.

پاک بین همچنین با اشاره به احداث کارخانه تولید شمش آلیاژی در شهر کاشان، در این خصوص افزود: با بهره برداری از این طرح توسعه طی اواخر آذر ماه سال جاری، سالانه حدود 30 الی 40 هزار تن شمش آلیاژ تولید می شود.

وی افزود: عملیات بهسازی 74 دیگ نیز در حال انجام است که در پی راه اندازی مجدد 10 دیگ بخار، مقرر شده تا با کمک کارشناسان چینی هر چهار روز، دو دیگ بخار پس از بهینه سازی به فرآیند تولید باز گردانده شود.

رفع مشکلات موجود در زمینه زیست محیطی

رییس هیأت مدیره شرکت آلومینیوم ایران به یکی از مشکلات اصلی "فایرا" طی سال های گذشته اشاره کرد و ابراز داشت: موضوع آلایندگی و چالش های به وجود آمده پیرامون مسایل زیست محیطی از سال 89 تا امسال موجب تحمیل جرایم حدود 230 میلیارد تومانی بر این مجموعه شده بود که با توجه به پروژه های در دست اجرای شرکت همچون احداث کارخانه آندسازی و بهسازی دیگ بخار و نیز با کمک سازمان محیط زیست مشکل مذکور نیز مرتفع گردید.

پروژه تولید یخ خشک یکی از مهمترین برنامه های آتی "فایر"

پاک بین به اجرای طرح توسعه ای تولید یخ خشک به عنوان یکی از مهمترین برنامه های آتی این مجموعه اشاره کرد و گفت: این پروژه به منظور راه اندازی فیلتر هوشمند در کوره ها و پاکسازی محیط کارخانه اجرایی می شود و حدود 90 میلیارد تومان منابع مالی جهت اجرای آن نیاز است. این در حالی است که پیش بینی می شود تا بهره برداری از این پروژه حدود 200 میلیون تومان نقدینگی از محل تولید و ذخیره یخ خشک عاید شرکت شود.

وی افزود: فاز اول اجرای این پروژه طی 12 ماهه آینده در قالب راه اندازی فیلترهای هوشمند اجرایی می شود و پس از آن مراحل تولید یخ خشک و مایع آغاز می شود که البته پروژه مذکور اکنون در مرحله انجام مذاکرات به سر می برد و هنوز نهایی نشده است.

تعامل و همکاری با شرکت های فعال هم گروه جهت جلوگیری از خام فروشی

رییس هیأت مدیره شرکت آلومینیوم ایران به برنامه های "فایرا" جهت جلوگیری از خام فروشی محصولات تولیدی اشاره کرد و ابراز داشت: این مجموعه در حال حاضر محصولاتی همچون شمش بلیت و آلیاژ تولید می کند و با فروش محصولات تولیدی به مجموعه های فعال در صنایع پایین دستی محصولات نهایی همچون ورق، سیم و پروفیل های مختلف تولید می شود. علاوه بر این، بسیاری از مجموعه های فعال تولیدکننده محصولات نهایی از توان دریافت تسهیلات بانکی جهت توسعه فعالیت های خود و اجرای طرح های توسعه ای برخوردار نیستند. از این رو "فایرا" در نظر دارد تا با همکاری و مشارکت در بهره برداری از این طرح ها از خام فروشی محصولات تولیدی و صادات آنها جلوگیری به عمل آورده که این امر به طور قطع آثار مثبتی بر وضعیت سودآوری "فایرا" و سایر مجموعه های هم گروه در پی خواهد داشت. برهمین اساس مراحل اولیه تحقق این برنامه از سوی "فایرا" در حال پیگیری است.

کاهش میزان صادرات محصولات و پاسخ به تقاضای داخلی

پاک بین با اشاره به کاهش حدود 20 هزار تنی صادرات محصولات طی سال مالی جاری نسبت به سال گذشته، در این خصوص افزود: با توجه به نیاز بازار داخلی به محصولات تولیدی "فایرا" در صدد کاهش میزان صادرات محصولات برآمدیم و فروش خارجی تنها در صورت نیاز به تأمین خارجی مواد اولیه و براساس 95 درصد نرخ ارز آزاد در بورس کالا انجام می پذیرد. برهمین اساس صادرات حدود 60 تا 70 هزار تنی تولیدات برای امسال برآورد شده که این رقم طی سال گذشته حدود 90 هزار تن بوده است.

وی در خصوص واردات مواد اولیه مصرفی تصریح کرد: بخش عمده ای از 300 هزار تن آلومینای مصرفی از کشورهایی همچون هند، ویتنام و استرالیا تأمین می شود و علاوه بر آن، بخشی از ماده مصرفی آند نیز به صورت وارداتی فراهم می شود که فرآیند واردات مواد اولیه مورد نیاز تولید نیز با ارز آزاد انجام می شود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۰
اطلاعیه تکمبارو تورو قرآن و نه سربرگی نه امضایی نه مهری
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۱
ممنون از کمک به سرمایه گذاران برای خرید بهتر.