بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۴
مجدداً در آستانه روز موعود قرار گرفتیم، روزی که قرار است بنابر گفته های مسئولین و مقامات کشورمان و گروه 1+5 به عنوان آخر دور از مذاکرات هسته ای به جهت رسیدن به یک توافق جامع باشد.
کد خبر : ۱۳۸۸۷۱
نویسنده :
آموخته
با اتمام ساعات معاملات روز چهارشنبه 93.08.28 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 207 واحد افت به رقم 55911 واحد رسيد. عکس این وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 268 واحد رشد عدد 146962 واحد را تجربه كرد. شاخص كل بورس نيز در روز جاري با 161 واحد کاهش به رقم 75248 واحد رسيد.

همچنین در این روز "همراه" با 62 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "فولاد" با 33 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 1 واحد کاهش به رقم 845 واحد رسید.

در این شرایط امروز "مارون" با 2.6 واحد رشد شاخص فرابورس بیشترین تأثیر مثبت را برجا گذاشت و در مقابل "جم" با 1.9 واحد کاهش آن، بیشترین تأثیر منفی را بر این نماگر در پی داشت.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 2333 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 767 میلیارد ریال رسید.

مجدداً در آستانه روز موعود قرار گرفتیم، روزی که قرار است بنابر گفته های مسئولین و مقامات کشورمان و گروه 1+5 به عنوان آخر دور از مذاکرات هسته ای به جهت رسیدن به یک توافق جامع باشد.

بنابرگزارش بورس نیوز، این مذاکرات شاید در شرایط فعلی بیش از هر قشری از جامعه برای فعالان بازار سرمایه از اهمیت ویژه ای برخوردار باشد چراکه دماسنج اقتصاد کشور جزء اولین بخش هایی از اقتصاد است که به نتیجه این مذاکرات واکنش سریع نشان می دهد.

اما در روز گذشته و امروز شاهد اتفاقی در بازار سرمایه بودیم که در مذاکرات دور قبل یا رخ نمی داد و یا اگر هم اتفاق می افتاد این چنین و با این شدت نبود، روز گذشته اغلب حقیقی های فعال بازار سرمایه اقدام به فروش سهام خود نمودند بطوریکه روند اکثر قیمت سهام شرکت های بورسی منفی شد و شاخص کل بورس نیز با افتی 556 واحدی رو به رو گردید. همچنین امروز نیز اهالی بازار با افت بیش از 161 واحدی مواجه شدند که تداوم روند شکل گرفته از روز گذشته بود.

براین اساس اولین نتیجه گیری از این اتفاق، بدبینی اهالی تالار به نتیجه پایانی مذاکرات هسته ای می باشد چراکه تجربیات به دست آمده از مذاکرات چند دوره قبل آن چیزی نبود که بازار و اهالی آن پیش بینی می کردند لذا اهالی تالار در این دوره با پیش دستی اقدام به فروش سهام خود نمودند تا به نوعی جلوتر از روند حرکت نمایند. در اینکه استراتژی مذکور درست است یا غلط هیچ بحثی نداریم اما توجه اهالی تالار را تنها به یک نکته جلب می کنیم. این نکته را قدیمی های بورس بیشتر درک می کنند چراکه به خوبی آن را لمس کرده اند، "اتفاقات زمانی رخ می دهد که کسی انتظارش را ندارد"، این نکته را تا روز سه شنبه به خاطر داشته باشید شاید یک بار دیگر بکار آمد.

چند نکته جهت اطلاع و یک نکته جهت اقدام

"ثنوسا": از قیمت 628 تومان در تاریخ 17 آبان ماه روند صعودی را آغاز کرده و امروز پس از گذشت 9 روز معاملاتی در قیمت 864 تومان همچنان با صف خرید مواجه است و جالب تر آنکه در تاریخ 4 آبان مدیر عامل این شرکت نیز با ارسال نامه شفاف سازی بر عدم تعدیل سود تأکید کرده و شرکت را عاری از اتفاق با اهمیت که منجر به افزایش سودآوری شود دانسته است.

براین اساس پیگیری های اهالی تالار از علت صف خرید و رشد قیمت قابل توجه شرکت طی این مدت تنها یک نتیجه داشت، "سمگا" از طریق زیرمجموعه خود یعنی شرکت توسعه امید افق گردشگری در حال خرید سهام است. براین اساس نظر اهالی تالار که قصد خرید سهام این شرکت را دارند به دو نکته جلب می کنم، اولاً که شرکت افق گردشگری تنها اقدام به خرید یک درصد از سهام شرکت مذکور نموده و طی روزهای اخیر نیز حتی یک سهم هم خریداری نکرده پس این شرکت تنها دید سرمایه گذاری آن هم در حجم اندک دارد و به دنبال کرسی مدیریتی نیست، ثالثاً توجه داشته باشید که خریدهای شرکت مذکور نه تنها در شرایط فعلی سبب رشد سودآوری "ثنوسا" نمی شود بلکه با رشد هیجانی قیمت سهام سبب فاصله گرفتن قیمت سهام مذکور از ارزش ذاتی خود می شود. قابل توجه خریداران سهام "ثنوسا"، امروز پی بر ای شرکت رقم 210 را نشان می دهد، توجه کنید 210.

"غپینو": با خبر شدیم که تمامی جرایم بدهی ارزی شرکت بخشیده شده و قرار است این بدهی با نرخ ارز مرجع که در گذشته رایج بود و این وام نیز با این نرخ دریافت شده بود بازپرداخت شود. در صورتیکه این خبر تأیید رسمی شود می تواند سهام این شرکت وارد مسیر جدیدی از روند حرکتی در بازار سرمایه می شود. گفتنی است "غپینو" امروز به علت برگزاری مجمع افزایش سرمایه 50 درصدی متوقف شد.

"ولغدر": در نماد این شرکت لیزینگی امروز شاهد حجم معامله قابل توجهی بودیم، اهالی تالار صف خرید تشکیل شده برای "خاور" و برخی شایعات از احتمال فروش سهام "ولغدر" که تحت مالکیت "خاور" می باشد را عامل اصلی رشد قیمت سهام و افزایش حجم معاملات می دانند.

بانکی ها: در تمامی نمادهای فعال این گروه شاهد افت قیمت سهام و کاهش حجم معاملات بودیم، در صورتیکه نتیجه ای مثبت در مذاکرات در حال انجام به دست آید، این گروه دیدنی خواهند شد.

"سیدکو": این تازه وارد امروز با حجم بیش از 133 میلیون سهمی مواجه شد. به نظر می رسد. زودتر از پیش بینی ها روند بی ثبات و خسته کننده گروه سیمان گریبان این شرکت را گرفته است. شاید این سهم فاصله چندانی تا خط پایان نداشته باشد.

اما نکته مهمی که قرار بود جهت اقدام عنوان کنیم مربوط می شود به اتقاق دیروز که در ارتباط با معاملات سهام "قاسم" رخ داد. قصد نداریم در این باره ریز شویم هرچند که بسیار جای بحث دارد اما تنها در همین حد می گوییم که جناب مدیر اتفاق خرید 250 هزار سهم "قاسم" توسط دو شخص حقیقی آن هم از یک شرکت کارگزاری نه تنها سهوی نبوده بلکه اتفاقی بوده حساب شده که تنها مسبب آن ضعف سیستم معاملاتی شما بوده که براحتی قابل تغییر است لذا اگر قرار است با اقدام پسندیده شما از نرم افزارها و سیستم های تولید داخل و بومی استفاده کنیم شرط اول آن آگاهی خود شما از قابلیت ها و ضعف های آن می باشد چراکه تکرار اینگونه موارد جز وارد آمدن لطمه به شفافیت و رعایت عدالت در بازار سرمایه هیچ نتیجه دیگری در بر ندارد. آقای مدیر اگرچه امروز ضعف روز گذشته سیستم معاملاتی را برطرف کردید اما لطفاً از این پس جوری برنامه ریزی نمایید که اقدام قبل از واقعه باشد نه نوشدارو پس از مرگ سهراب.

در انتها اهالی تالار دو روز پایانی هفته جاری را برای بازار سرمایه بسیار حساس می دانند چراکه اخباری که در روزهای پنج شنبه و جمعه خواهد رسید می تواند تا حدودی اندک مشخص کننده باشد اما از آنجاییکه اتفاق زمانی رخ می دهد که کسی انتظارش را ندارد باید بسیار محتاط عمل کرد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۱
یه دونه ای بورس نیوز
پرانک
SINGAPORE
چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۱
سهام سیمانیها روند بی ثبات و خسته کننده ندارند . روند رو برشد و خوبی را طی میکنند . البته اگر بخواهیم بصورت بنیادی به این گروه نگاه کنیم خواهیم دید با رشد سالانه قیمت سیمان بعلت فاصله قیمت واقعی و قیمت مصوب در هر شرایطی از بهترینها هستند . فقط باید بصورت دقیق جستجو کرد و بهترینها را انتخاب کرد . اگر منظور سود آنی باشد در بورس نباید سرمایه گذاری کرد چون بورس قمارخانه نیست . بورس مکانی برای سرمایه گذاری واقعی جهت رونق اقتصاد و استفاده صنعت از سرمایه های خرد و کلان جهت سود بردن از یک کسب و کار شرافتمندانه است و این مهم بصورت شانسی و ریسکی اتفاق نمی افتد . سهامهای خوب چراغ خاموش حرکت میکنند و سهامهای پر سر و صدا جهت سفته بازی و کسب منفعت نوسان گیران . ما اگر فکر کنیم با تبلیغات مثبت یا منفی میتوانیم روی قیمت سهام تاثیر بگذاریم باید به دانش خود نسبت به بورس شک کنیم . سیمان از مهمترین محصولات پولساز در ایران است . بعلت قیمت پایین و تولید بالا بمحض پیدا شدن کمی توازن بعرش خواهد رسید و در غیر اینصورت هم اکنون هم در فرش است و در بدترین شرایط هم قیمتهای فعلی جایی برای کاهش ندارند چون در عرض سه سال اصل پول بر میگردد .
محمود
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۱
یقینا با توجه به نظرات موافق در خصوص توافق هسته ای شنبه شاید هم یکشنبه انشاالله مساله ختم بخیر گردد نتیجتا حقیقی ها بازنده خواهند شد صبر سفارش انبیا است. تمام سهام زیر قیمت ذاتی خصوصا سهام بنیادی؟؟؟؟؟
امید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۴
یعنی در خرید عرضه اولیه قاسم بدون همکاری کارگزاری ک... و صرف ایراد در سیستم معاملاتی توانستن این خرید را داشته باشند ؟!
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۳ - ۰۰:۰۵
سلام
بورس نیوز عزیز
ثنوسا نه تنها از ارزش ذاتی فاصله نگرفته بلکه درحال حاضر 10 الی 15 درصد آن ای وی خود معامله میشه ، به ازای هر سهم فقط 6000 تومان زمین کیش داره ، حدود 2000 تومان برج ظفر هستش ، حدود 600 تومان بانک ونون داره تا همینجا 8600 تومان.........
علی شاه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۳
بورس نیوز عزیزم !
فرموده بودید :
(("اتفاقات زمانی رخ می دهد که کسی انتظارش را ندارد"، این نکته را تا روز سه شنبه به خاطر داشته باشید شاید یک بار دیگر بکار آمد.))

میخواستم عرض کنم اگر حق با شما باشد قطعا این فرمایش شما خیر بسیاری برای کسانی که توصیه ی شما را شنیده باشند خواهد داشت ، اما اگر مذاکرات به نتیجه نرسید آیا به این مسئله فکر کرده اید که برخی با توصیه شما و بخاطر اعتماد به دانش شما ممکنه صبر کنند و چه آسیبی را ببینند.

من خودم حقیقتا با وجود ناامیدی به مذاکرات ، تنها 5 درصد پرتفوی ام را با ضرر نقد کردم ، و هنوز تا روز آخر تصمیم به نگهداری سهمهام و امیدواری دارم ،، اما به حق شهامت این را ندارم که به دیگران بگم نتیجه مذاکرات چی میشه و چه با سهمهاتون بکنید .

امیدوارم بعد از 11 ماه ویران کننده ، دوباره دلهامون شاد بشه . توکل به خداوند رحمان
ابراهیم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۳
غالبر از نظر بنیادی بهترین سهام به نظر میرسد زیرا همچنان در کف قیمتی است و قیمت شیر نیز افزایش یافته
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۱ آذر ۱۳۹۳ - ۰۱:۰۸
بورس نیز تحلیل ثنوسات لایک داره