بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۰
کد خبر : ۱۳۸۸۹۶
خبرگزاري آريا-جان کري ماموريت دارد از ايفاي نقش "پليس بد" توسط فرانسه در مذاکرات جلوگيري کند.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا، منابع غربي مي گويند که «جان کري» وزير امور خارجه آمريکا که اکنون در فرانسه براي ديدار با «لوران فابيوس» همتاي فرانسوي خود به سر مي برد، قرار است فردا شب (پنجشنبه شب) و يا صبح جمعه به وقت محلي وارد وين شود.
ديدار کري و فابيوس براي همه قابل توجه است چرا که فرانسه در مذاکرات ژنو 2 در سال گذشته نقش «پليس بد » را بازي کرد و مذاکرات را که مي رفت در همان دور به توافق اوليه برسد، با زياده خواهي هايش متوقف کرد.
حالا پس از يکسال بايد ديد آيا فابيوس قرار است دوباره همان نقش را تکرار کند يا در قالب جديدي در اين مذاکرات ظاهر مي شود.
در همين حال روزنامه گاردين نوشت: اختلافاتي بين گروه 1+5 که در مذاکره با ايران هستند وجود دارد و فرانسه در مقايسه با ديگر اعضاي اين 6 کشور، به طور مداوم مخالف واگذاري امتيازات به ايران مي باشد.
گاردين ادامه داد که «جان کري» وزير خارجه آمريکا روز 4 نوامبر به پاريس سفر کرد تا گفت وگوهايي را با «لوران فابيوس» وزير خارجه فرانسه صورت دهد و به دنبال اطمينان حاصل کردن از اين مطلب بود که فابيوس در روزهاي پاياني مذاکرات مداخله آشکار نکند. در مراحل پاياني مذاکرات در خصوص توافق موقت ژنو در سال 2013، فابيوس عليه هرگونه واگذاري امتياز به ايران هشدار داد و گفت که پاريس در يک «بازي احمقانه» وارد نمي شود.
يک منبع فرانسوي آشنا به مذاکرات مي گويد، «براي فابيوس، رابطه با کشورهاي خليج (فارس)، عربستان سعودي و قطر، از نظر اقتصادي و اشتغال فرانسه در سالهاي آينده مهم تر از ايران است.»

وزراي گروه 1+5 به وين مي آيند
منابع چيني به خبرنگاران خود خبر داده اند که وزير خارجه اين کشور شنبه به وين سفر مي کند. «سرگئي لاوروف» وزير خارجه روسيه نيز گفته است که اگر به توافق نزديک شويم به وين مي روم.
مذاکره کننده ارشد هسته اي روسيه با بيان اينکه هيچ گونه مانعي براي حصول توافق جامع وجود ندارد و تنها مساله موجود اراده سياسي براي کسب توافق در پايتخت هاي کشورهاي شرکت کننده در مذاکرات است، تاکيد کرد: اگر توافق هايي در مذاکرات به دست آيد، سرگئي لاوروف وزير امور خارجه روسيه و ديگر وزيران امور خارجه کشورهاي عضو گروه 1+5، براي شرکت در مذاکرات به وين خواهند آمد اما حال سخن گفتن در مورد امکان شرکت وزراي خارجه در مذاکرات وين زود است.

تحليل هاي رسانه اي درباره آينده مذاکرات
"النهار" درباره آينده مذاکرات هسته اي مي نويسد:در روزهاي اخير بعضي "مواضع" نشان داده است که عمده اختلافات دو طرف بر سر چيست، يکي بحث سانتريفيوژها است، ديگري بحث خودداري ايران از دادن اجازه به بازرسان آژانس براي بازرسي سر زده از تاسيسات هسته اي ايران و ورود به برخي از تاسيسات هسته اي و مراکز نظامي. مساله سوم مساله تحريم ها است که به تحريم هاي ايالات متحده و جامعه بين المللي عليه ايران باز مي گردد. ايران مي خواهد تحريم ها به يک باره رفع شوند، در حالي که امريکايي ها و به همراه آنها اروپايي ها مي گويند که هر گونه رفع تحريم ها منوط به مراحل اجراي توافق امضا شده است.
قضيه سوم که به نوعي با قضيه دوم و مساله رفع تحريم ها ارتباط دارد، پايين آمدن قيمت نفت است که تا 20 درصد کاهش يافته و ايران را ناراحت کرده است. ايران از اين نگران است که اين کاهش قيمت بر اقتصاد و طرح هاي توسعه اي و سرمايه گذاري هاي خارجي آن تاثير بگذارد. شايد از اين هم نگران باشد که اين مساله بر خدمات اجتماعي تاثير بگذارد. مساله اي که مي تواند مشکلات اجتماعي به وجود آورد. آن چه بر نگراني هاي ايران مي افزايد اين است که مي داند طرفي که باعث کاهش قيمت نفت شده کيست و با چه هدفي اين کار را انجام مي دهد، اين طرف رقيب يا دشمن به دنبال دستيابي به اهداف سياسي يا گرفتن امتياز از ايران است. به اعتقاد اين ديپلمات غربي مطلع ادامه کاهش قيمت نفت مي تواند تندروهاي داخل ايران را قانع کند که در فرايند مذاکرات تسهيلاتي به وجود آيد تا هر چه سريع تر به نتيجه برسد چرا که در برابر ايران مسئوليت هاي استراتژيکي قرار دارد که نمي تواند از آنها شانه خالي کند مثل کمک به حکومت اسد در سوريه يا حزب الله در لبنان.
به طور خلاصه اين که اين منابع معتقدند که واشنگتن و تهران نياز به ادامه مذاکرات تا بعد از 24 نوامبر دارند، براي همين بعيد نمي دانند که رسيدنشان به راه حل براي هر دو ممکن باشد. همچنين بر اين باورند که که اوباما علي رغم شکست در انتخابات ميان دوره اي کنگره همچنان عالي ترين فرمانده نيروهاي مسلح است و حرف اول و آخر را در عرصه سياست خارجي مي زند.

احتمال رسيدن به توافق مقطعي
برخي از تحليلگران بعيد مي دانند که توافق نهايي تا 24 نوامبر حاصل شود. به اعتقاد بسياري از آنها ايران و 1+5 به يک "توافق مقطعي" خواهند رسيد که اجازه مي دهد مذاکرات همچنان ادامه يابد.
در همين رابطه مارک فيتزپارک، کارشناس در مرکز بين المللي مطالعات استراتژيک به خبرگزاري فرانسه مي گويد: «با توجه به دور بودن مواضع دو طرف بعيد است که توافق نهايي مگر در لحظه آخر حاصل شود.»
او بعيد مي داند که تا 24 نوامبر توافقي ميان دو طرف به دست آيد. به اعتقاد او ايران و مجموعه 1+5 فرصت را براي رسيدن به يک "توافق مقطعي" که بتواند همانند ژوئن گذشته روند مذاکرات را ادامه دهد، غنيمت خواهند شمرد و به چنين توافقي خواهند رسيد.
اين موضوع را سرگي لاوروف، وزير امور خارجه روسيه نيز بعيد نمي داند، وي مي گويد که احتمال رسيدن به توافق "جايگزين" در آخرين لحظات "عصر 23 نوامبر" براي اين که از شکست مذاکرات جلوگيري شود، وجود دارد.

اوباما منافع آمريکا را قرباني توافق نهايي مي کند!
"واشينگتن اگزمينر" مي نويسد: منتقدين رويکرد دولت آمريکا معتقدند که اوباما منافع حياتي ايالات متحده را براي رسيدن به توافق قرباني کرده است. آنها معتقدند که اوباما با استفاده از رويکرد نيکسون در قبال چين به دنبال پايان 35 سال خصومت و ايجاد رابطه حسنه با ايران است تا در کنار ريچارد نيکسون که در سال 1972 درها را رو به چين باز کرد، قرار بگيرد. گزارش هايي که از پيشنهاد هاي محرمانه و بعضاً نه چندان محرمانه ي واشينگتن به تهران منتشر مي شود، اين معني استنباط مي شود که اين تلاش ها براي ممانعت ايران از رسيدن به سلاح هسته اي نيست.
توني بادران، محقق مرکز دفاع از دموکراسي ها در اين رابطه مي گويد «شکي نيست که مهمترين اولويت اوباما در خاورميانه، تنش زدايي با ايران است. اين تلاش ها موجب بازگشت نفوذ ايران در منطقه خواهد شد.» نگراني از ريسک بيش از اندازه رئيس جمهور در اين مسئله موجب شده است تا مخالفين درباره قبول کردن توافق بد با تهران هشدار دهند و اعلام کنند که لايحه ي تحريم هاي جديد که به خاطر درخواست دولت جلوي آن گرفته شده بود را تصويب خواهند کرد.
در حالي که اعتراض شديد اسرائيل به هرگونه توافق ايالات متحده با ايران، در صدر خبرها قرار دارد، عربستان سعودي و ديگر کشورهاي عربي حوزه خليج فارس هم به صورت عصبي گونه اي در حال مشاهده ي گسترش نفوذ تهران و گروه هاي شيعه در عراق، لبنان و يمن هستند که واکنشي از سوي اوباما نداشته است. بادران در اين باره مي گويد «وي موفق شده است تا مجموعه اي جديد از اولويت ها در منطقه را به همه تحميل کند.» اين درحالي است که اوباما اخيراً در نامه اي به آيت الله خامنه اي گفته است در صورت رسيدن به توافق هسته اي، دو کشور مي توانند بر سر مبارزه با گروه تروريستي داعش با يکديگر همکاري کنند.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۳ - ۲۲:۵۹
امیدوارم ایران تنبیه بسیار سختی را برای فرانسه در نظر گرفته باشد
چه فابیوس باشد وچه فابیوس نباشد
ژاندارک
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۴
دو فرموده گرانبها از پیامبر اکرم:

هان مکن نذری که نتوانی وفا
و
گرد کاری که در توان تو نیست هرگز مگرد

وحافظ چه زیبا تیکه میاندازه میفرماید:

حافظ از دولت وصل تو سلیمانی شد
یعنی از وصل تواش نیست به جز باد بدست.

توضیح هم میخواد؟ دستم خسته شد.