بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۵
کد خبر : ۱۳۸۹۱۱
مذاکرات ایران و ۱+۵ برای رسیدن به راهکاری جامع در مذاکرات هسته‌ای، در حالی از سه‌شنبه 27 آبانماه‌ به طور غیررسمی از سر گرفته شد که تا سوم آذر، آخرین روز تعیین شده برای مذاکرات زمانی، پنج روز باقی است و در این فاصله اندک تا پایان مذاکرات، گمانه زنی‌های متفاوتی درباره سرنوشت مذاکرات مطرح می‌شود.

به گزارش «تابناک»؛ دور تازه‌ مذاکرات گسترده با هدف دستیابی به راهکاری جامع برای رفع چالش‌های پیش آمده بر سر برنامه هسته‌ای ایران، در حالی از اسفندماه سال گذشته (1392) در وین از سر گرفته شد و سرانجام پس از شش دور مذاکرات سخت و نفس‌گیر که آخرین دور آن، هفده روز در جریان به طول انجامید، مذاکرا‌ت برای مدت چهار ماه تا سوم آذرماه تمدید شد تا در این مدت مذاکرات با لحنی جدی در خصوص نقاط اختلاف میان طرفین صورت پذیرید.

این مذاکرات در سفر رئیس‌جمهور و وزیرامورخارجه کشورمان به نیویورک و در حاشیه اجلاس سالیانه مجمع عمومی سازمان ملل نیز پی گرفته شد؛ اما پس از دور هفتم مذاکرات، همچنان برخی اختلافات پابرجا ماند که مهم‌ترین آن‌ها در خصوص تعداد سانتریفیوژ‌ها و برخی جزئیات دیگر بود تا در ‌‌‌نهایت مذاکرات برای ارائه راه‌حل‌های منطقی و دستیابی به توافق معقول، دوباره در پایتخت اتریش از سر گرفته شود.

دردور هشتم مذاکرات که 22 تا 24 مهرماه در وینبرگزار شد، درباره برخی جزئیات دیدگاه‌های نزدیکی حاصل آمد اما همچنان برخی اختلافات پابرجا ماند و سپس در دور نهم مذاکرات که 18 تا 20 آبان ماه به میزبانی عمان برگزار شد که پس از این مذاکرات، ارزیابی برخی رسانه‌ها از دست یافتنی‌تر شدن توافق حکایت داشت؛ توافقی که احتمال وقوعش در دهمین دور مذاکرات که از سه شنبه 27 آبان ماه در وین کلید خورد.

حال در فاصله پنج روز تا پایان مذاکرات، بیش از هر زمان دیگری است و جدی‌ترین مخالفان توافق نیز در بدبینانه‌ترین تحلیل‌ها از توافق موقت دیگر و تمدید مذاکرات خبر می‌دهند و البته توافق بر سر تمدید مذاکرات تا اینجای کار، با تکذیب طرف ایرانی همراه شده است.

روز نخست مذاکرات پیش از ناهار کاری محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه با کاترین اشتون هماهنگ کننده ١+ ٥ با مذاکرات کارشناسی آغاز و در پایان شب نیز با مذاکرات کارشناسان پایان یافت. همچنین در نخستین روز از دهمین دور مذاکرات در وین، دیدارهای دو و چند جانبه‌ای میان ایران، آمریکا، اتحادیه اروپا و چین برگزار شد و روز دوم مذاکرات نیز با دیدارهای دو و چند جانبه پی گرفته شد. این دور از مذاکرات، حساس ترین و مهمترین مرحله مذاکرات و به گفته محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان مرحله آخر مذاکرات است.




20:10-خبرگزاری «آسوشیتدپرس» خبر دادهکه جان کری، وزیر خارجه آمریکا، امروز در اقدامی اعلام نشده و غیر منتظره، برای دومین بار طی روزهای اخیر با همتای عمانی خود دیدار و گفت و گو کرده است. دیداری که موضوع هسته ای ایران و مذاکرات ایران با کشورهای عضو 1+5 محور آن بوده است.

19:57-خبرنگار اعزامی بی‌بی‌سی به وین که مذاکرات 1+5 و ایران را برای این شبکه خبری گزارش می‌کند از سایه تهدید خواسته‌های جدید کشورهای غربی بر آینده مذاکرات سخن می‌گوید. وی در صفحه خود در شبکه اجتماعی توئیتر نوشته که «به رغم ادامه گفت‌وگوهای (نمایندگان) ایران و آمریکا، موضع سخت 1+5 (و در خواست‌هایی) از جمله پروتکل الحاقی، می‌تواند مذاکرات را تهدید کند.»

17:54-هیئت‌های مذاکره‌کننده ایرانی و آمریکایی از لحظاتی پیش نشست دوجانبه‌ خود را آغاز کردند.

16:46-نشریه آمریکایی «فارین افرز»، در این خصوص نوشت که آمریکا توافقنامه هسته‌ای بین خود و عربستان را برای 6 سال دیگر به تعویق انداخت و این موضوع سهم بسزایی در سردی روابط بین دو کشور در سال‌های گذشته داشته است؛ اما دست‌یابی ایران به عنوان رقیب سرسخت عربستان در منطقه به انرژی هسته‌ای، بالاترین تهدید برای ریاض محسوب می‌‌شود. این موضوع فقط جنبه امنیتی ندارد، بلکه به بالابردن جایگاه بین‌المللی ایران در مقابل عربستان نیز کمک می‌کند.

این مجله در ادامه می‌‌نویسد: توافق هسته‌ای بین ایران و غرب، باعث می‌شود تا سران ریاض بیش از این، تعلل آمریکا در امضای توافق هسته‌ای با عربستان را بر نتابند و به دنبال هم‌پیمانان دیگری برای پیشبرد برنامه اتمی خود باشند، شاید فرانسه یا روسیه، به طوری که برخی شرکت‌های عربستانی با شرکت «اریفا»ی فرانسه برای مشارکت در برنامه های هسته‌ای توافقنامه امضا کرده‌اند. مذاکرات هسته‌ای بین عربستان و آمریکا از سال 2008 توسط سعودالفیصل و کاندولیزا رایس وزیران خارجه عربستان و آمریکا شروع شده است، اما واشنگتن در این مسیر تعلل می‌کند و از ریاض خواسته است تا به قوانین آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای پایبند باشد.

16:35-رئیس قوه قضائیه گفت: ما به صورت مکرر حمایت خود را از تیم مذاکره کننده اعلام کرده ایم و اکنون نیز می خواهیم که مسئولان مذاکره کننده متناسب با سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب و نظام اسلامی قدمی از حقوق ملت، عقب ننشینند و بدانند که در راه استقامت و پایداری بر حقوق ملت، حمایت یک ملت بزرگ پشتیبان آنان است.

16:30-«مرضیه افخم» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که روز چهارشنبه با پایگاه روسی «اسپوتنیک» صحبت می‌کرد، در پاسخ به سوال این پایگاه در مورد روند مذاکرات، گفت: «باید صبور باشیم. مذاکرات ادامه دارد.»

16:01-مجید تخت روانچی و سید عباس عراقچی معاونان وزیر امور خارجه ایران با نیکلاس دوریویر نماینده فرانسه و سایمون گس نماینده انگلیس در گروه 1+5 دیدار و گفت و گو کردند.

15:55-«دیوید آلبرایت» رئیس موسسه علوم و امنیت بین الملل آمریکا در فضاسازی تازه‌ای علیه برنامه هسته‌ای ایران، برای کمیته فرعی تروریسم، منع گسترش و تجارت کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا پیشنهاد "4 هزار سانتریفیوژ و بازه زمانی 6 تا 12 ماه را برای گریز هسته ای" برای ایران را ارائه داده است.

15:47-«جن ساکی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه گمانه‌زنی‌ها در مورد تاریخ سفر «جان کری» وزیر خارجه این کشور به اتریش برای شرکت در مذاکرات هسته‌ای را رد کرد و گفت تاریخ این سفر هنوز مشخص نشده است.

15:43-مرضيه افخم در جمع خبرنگران گفت: مذاكرات در سطح كارشناسي در وين به صورت فشرده در حال انجام است. گروه‌هاي كارشناسي به صورت فعال از زمان بندي مذاكرات استفاده مي كنند و مطالب متعددی كه در برخی تحليل‌ها ديده شده نادرست است. مذاكرات با جدیت در جريان است و فضاي فشرده دارد و بحث‌ها بسیار جدي است. وی در خاتمه گفت: دو طرف همه موضوعات مطرح شده در گذشته را يك بار مرور مي كنند.

گاردین: 95 درصد مسیر توافق طی شده است

15:30-رادیوی صدای روسیه گزارش داد، هونگ لی، سخنگوی وزارت امور خارجه چین درباره دهمین دور مذاکرات ایران و 1+5 گفت: چین امیدوار است که همه طرف‌ها به دنبال رسیدن به توافق باشند و از راه‌حل تدریجی پیروی کنند. او ادامه داد: چین خواهان ایفای نقش سازنده در روند امضای توافق میان ایران و 1+5 است.

15:10-سید عباس عراقچی در پاسخ به این پرسش که منظور رییس جمهور از انعطاف پذیری ایران در مذاکرات چه بود، گفت: ما ایده‌ها و پیشنهادهای زیادی را همواره ارائه کردیم که اگر بخواهد رفع نگرانی شود، این ایده ها کفایت می کند. امروز ملاقات های دوجانبه، سه جانبه و چهارجانبه در هتل کوبورگ میان ایران و نمایندگان گروه 1+5 برگزار می‌شود.

15:00-روزنامه گاردین در گزارشی به نقل از دیپلمات‌ها نوشت که 95 درصد کار توافق هسته‌ای تمام شده است و اکنون منتظر تصمیمات پایتخت‌های ملی درباره ظرفیت غنی سازی ایران طی چند سال آینده و ترتیباتی هستند که تحریم های ایران برداشته شود.

طبق این گزارش، اختلافاتی بین گروه 1+5 که در حال مذاکره با ایران هستند نیز وجود دارد و فرانسه در مقایسه با دیگر اعضای این ۶ کشور، به طور مداوم مخالف واگذاری امتیازات به ایران می باشد. یک منبع فرانسوی آشنا به مذاکرات می گوید: «برای فابیوس، رابطه با کشورهای خلیج (فارس)، عربستان سعودی و قطر، از نظر اقتصادی و اشتغال فرانسه در سال های آینده مهم تر از ایران است.»

14:40-خبرگزاری اتریش (آپا) نوشت: سفر وزیر خارجه آمریکا به وین که قرار بود عصرامروز انجام شود به تعویق افتاده است. جان کری وزیر خارجه آمریکا امروز در لندن می ماند و فردا پنجشنبه در پاریس با لوران فایبوس وزیر خارجه فرانسه دیدار می کند.

همچنین شنیده شده است که وزیرخارجه امریکا فردا پنجشنبه با سعودالفیصل وزیرخارجه عربستان در پاریس دیدار می کند.

14:30-تایمز اسرائیل در مقاله‌ای به بررسی موضوع مذاکرات میان ایران و آمریکا درباره برنامه هسته‌ای تهران پرداخت و دستیابی به توافق بلند‌مدت میان دوطرف را تضمین شده ندانست. به اعتقاد نویسنده این مقاله تنها دستاوردی که می‌توان از آن مطمئن بود رویارویی اوباما با یک کنگره انتقادی است. پیروزی جمهوریخواهان در انتخابات میان دوره‌ای به این معناست که هر توافقی می‌تواند با مخالفت کنگره مواجه شود. حتی تلاش برای تمدید مذاکرات نیز احتمالا دردسر تازه‌ای برای اوباما در مجلس نمایندگان به همراه خواهد داشت.

14:28-ایتارتاس گزارش داد، سرگئی ریابکوف، وزیر امور خارجه روسیه روز چهارشنبه با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5، گفت: دستیابی به راه‌حل نهایی بر سر برنامه هسته‌ای ایران می‌تواند به افزایش ثبات در منطقه خاورمیانه کمک کند. ابتکار عمل روسیه برای حل این مساله بر اساس یک رابطه متقابل موجب پیدایش رویکردهایی شده که هم‌اکنون تهران و گروه 1+5 بر سر آن رایزنی می‌کنند. پیشرفت به دست آمده در این مسیر می‌تواند تاثیری مثبت در وضعیت خاورمیانه داشته و به موفقیت‌آمیز بودن تلاش‌ها برای ایجاد خاورمیانه عاری از سلاح‌های کشتار دسته جمعی کمک کند.

وزیر امور خارجه روسیه هم‌چنین با اشاره به سازمان همکاری‌های شانگهای، گفت: بعد از حل مساله هسته‌ای ایران پیوستن این کشور به سازمان همکاری‌های شانگهای بسیار مهم و تعیین‌کننده خواهد بود.

13:47-ریانووستی گزارش داد، ایران تمایلی به تمدید مذاکرات ندارد. یک خبرگزاری خارجی به نقل از یک منبع نزدیک به هیات مذاکره کننده ایران گفت تهران هیچ تمایلی به تمدید مذاکرات ندارد.

13:40-روزنامه سعودی «الشرق الاوسط» چاپ لندن، روز چهارشنبه به نقل از منبعی که آن را منبع ایرانی کاملا مطلع نامید، اعلام کرد که تمدید مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه موسوم به «1+5» بدترین گزینه برای طرف ایرانی به شمار می‌رود.

الشرق الاوسط به نقل از این منبع ایرانی که نامی از آن نبرد نوشت که دو طرف مذاکره به نوعی اجماع (و توافق) هر طور که می‌خواهد باشد، نیاز مبرم دارند؛ حال این توافق چه توافق کامل باشد، چه چارچوب توافق یا تمدید مذاکرات برای مدتی طولانی‌تر باشد. تمدید مذاکره، بدترین سناریو به شمار می‌رود چرا که بیم واکنش‌های تندروها در تهران و واشنگتن و همچنین بیم تغییرات سیاسی در واشنگتن می‌رود.

الشرق الاوسط با بیان اینکه «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران قبل از رسیدن به وین، درباره «بالا رفتن سقف خواسته‌های غربی‌» در مذاکرات هشدار داد، نوشت که احتمال می‌رود که جان کری وزیر امور خارجه آمریکا که روز گذشته مذاکراتی را با همتای انگلیسی خود در لندن برگزار کرد، به وین برود.

13:32-سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزرای خارجه ایران با هیات آمریکا ساعت 14:30امروز به وقت وین (17 به وقت تهران) بر سر یک میز و برای سومین بار به گفت‌وگو می‌نشینند. پیش از این اعلام شده بود که قرار است این مذاکرات ساعت 12 ظهر به وقت وین برگزار شود. معاونان وزير خارجه ايران و آمريكا روز گذشته نيز دو دور مذاكرات در وين داشتند كه يك دور مذاكرات با حضور نماينده اتحاديه اروپا برگزارشد.

13:20-خبرنگاران که به‌تدریج به وین می‌آیند هنوز درگیر حاشیه‌های ابتدایی مانند پیدا کردن هتل مناسب، دسترسی به هتل پله کوبورگ (محل برگزاری مذاکرات)، تهیه سیم‌کارت با اینترنت خوب و ... هستند. از جمله غذاهایی که اینجا هست و برخی از ایرانی‌ها از آن استقبال می‌کنند ساندویچ فلافل است، هم نام آشنایی برای آنها است، هم اینکه فردی ایرانی در آن رستوران کار می‌کند.

هوای بارانی هم مسئولان وین را بر آن داشته است تا محلی چادرمانند را مقابل هتل محل مذاکرات برپا کنند تا خبرنگاران در آنجا اسکان یابند. هرچند، که پوشیده بودن کامل چادر، نمایی مناسب از محل مذاکرات را در اختیار خبرنگاران قرار نمی‌دهد. هنوز تنور مذاکرات داغ نشده و حتی تیم مذاکره کننده روسیه نیز در راه پیوستن به مذاکرات است، با این حال انتظار می‌رود با ورود برخی وزرای خارجه به وین، طی روزهای پیشِ‌رو فضای خبری رونق بگیرد.

13:10-خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت: مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 روز چهارشنبه وارد اصل مطلب می‌شود؛ در حالیکه هنوز احتمال تمدید مذاکرات وجود دارد.

در گزارش خبرگزاری فرانسه می‌خوانیم: مذاکره‌کنندگان ایران و شش قدرت جهانی روز چهارشنبه برای دستیابی به یک راه حل جادویی و دست نیافتنی در خصوص برنامه‌ی هسته‌ای ایران دست به کار می‌شوند که بتواند تندروها را هم در واشنگتن و هم در تهران راضی کند. با توجه به فرصت کم باقیمانده برای ایران و گروه 1+5 تا ضرب‌الاجل 24 نوامبر، زمان در آخرین دور این مذاکرات به سرعت در حال سپری شدن است.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، به نظر می‌آید اصلی موارد اختلافی میان طرف‌های مذاکره کننده ظرفیت غنی سازی ایران و زمان و چگونگی لغو تحریم‌ها علیه این کشور باشد. ایران خواهان حفظ ظرفیت کنونی سانتریفیوژهایش است و تاکید دارد که این تعداد سانتریفیوژ را برای تامین سوخت راکتورهای آینده‌اش نیاز دارد؛ در حالی‌که غرب از تهران می‌خواهد این ظرفیت خود را به میزان چشمگیری کاهش دهد.

از طرفی دیگر، ایران خواستار لغو یکجا و کامل تحریم‌هاست، اما آمریکا اعلام کرده است ابتدا تحریم‌ها را به حالت تعلیق در می‌آورد و در صورت پایبندی ایران به تعهداتش آن‌ها را لغو خواهد کرد. با توجه به این اختلافات، بسیاری از تحلیلگران تمدید مذاکرات را انتظار دارند چون به گفته یک کارشناس انجمن کنترل تسلیحات آمریکا جایگزین آن‌، یعنی ترک میز مذاکره می‌تواند فاجعه‌آمیز باشد.

13:00-بهروز کمالوندی معاون سازمان انرژی اتمی گفت: ما تا به حال هیچ مذاکره‌ای در خصوص انتقال سوخت کشورمان به خارج نداشتیم و این موضوع مطرح نشده است؛ اما آن‌چه مسلم است ایران تولید کننده مواد اولیه سوخت است، و ما سوخت 20 درصد را برای رآکتورهای اتمی با کیفیت خوبی تولید کرده‌ایم.

معاون سازمان انرژی اتمی کشورمان درباره توافق اخیر جمهوری ایران و روسیه درباره ساخت دو نیروگاه اتمی جدید گفت: سفر هفته پیش آقای صالحی به روسیه نتیجه ماه‌ها مذاکره بین دو کشور بود که در آن سه سند امضا شد و می‌توان گفت اسناد استراتژیکی است که روابط دو کشور را در مرحله عطف در تاریخ خود قرار می‌دهد. یکی از این اسناد در ارتباط با پروتکل الحاقی و موافقتنامه‌ای است که در سال 1992 بین دو کشور امضاء شد. در آن‌جا قرار بود 4 نیروگاه توسط روسیه در ایران ساخته شود، که نتیجه آن همین نیروگاه یکم بوشهر است.

وی تأکید کرد: با توجه به تغییر و تحولاتی که به وجود آمده بود و تعهدات بین‌المللی کشورها از جمله روسیه در زمینه مسؤولیت‌های مدنی و غیره باید بازنگری می‌شد. البته در خود این قرارداد پیش بینی شده بود که اگر لازم باشد بازنگری شود. اینجا علاوه بر این‌که در خصوص 4 نیروگاه صحبت شد امکان افزایش آن به 4 نیروگاه دیگر در نظر گرفته شد، یعنی در حقیقت افق این‌که ایران و روسیه بتوانند در زمینه 8 نیروگاه باهمدیگر همکاری داشته باشند.

وی اظهار کرد: البته 2 نیروگاه قرار است ساخته شود به همین دلیل قرارداد دیگری امضا شد که علی‌القاعده این قرارداد باید ماه‌ها بعد از این پروتکل امضاء می‌شد، اما چون می‌دانستیم این پروتکل به نتیجه خواهد رسید، به طور همزمان کارکردن روی قرارداد احداث 2 نیروگاه را شروع کردیم که این هم به نتیجه رسید و در همان روز امضاء شد که در حقیقت جنبه‌های تجاری و فنی احداث این دو نیروگاه را پیش‌بینی می‌کند.

12:58-یورونیوز گزارش داد، ضرب الاجل نهایی مذاکرات هسته‌ای ایران احتمالا تمدید می‌شود.

12:55-اسپوتنیک گزارش داد، جف راسکی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 گفت: در صورت حصول یک توافق هسته‌ای واشنگتن ابتدا تحریم‌هاعلیه ایران را تعلیق می‌کند و زمانی که از پایبندی ایران به تعهداتش اطمینان حاصل کند آن‌ها را لغو خواهد کرد. با توجه به نگرانی‌های دولت‌های پیشین آمریکا به علاوه اعضای کنگره از نظر آمریکا لغو ابتدایی تحریم‌ها از نظر منطقی و سیاسی درست نیست. تعلیق تحریم‌ها اجازه می‌دهد که در صورت عدم پایبندی ایران به توافق نهایی آنها را به جای اولیه خود بازگردانیم.

دیدار هیات ایرانی با هیات‌های روسیه و آلمان

12:52-حسین فدایی دبیرکل جمعیت ایثارگران با اشاره به تنگ‌تر شدن زمان و جدی‌تر شدن مذاکرات، گفت: محدودیت برای تعداد سانتریفیوژها، تغییر احتمالی کاربری اراک و محدودیت‌هایی که ممکن است تیم مذاکره‌کننده دلایل موجهی در رابطه با آنها ارائه دهد - فارغ از این‌که ما این دلایل را درست بدانیم یا نه یا این توافقات با خطوط قرمزمی‌سازد یا نه - به این امید بود که بتوانند تحریم‌ها را از میان بردارند؛ یعنی اگر امتیازی داده می‌شود به این خاطر است که تحریم‌ها شکسته شود و تحریم‌های چهارگانه شورای امنیت، اتحادیه اروپا، کنگره و رییس‌جمهور آمریکا لغو شود.

فدایی با طرح این سوال که آیا اگر ما به نقد هیئت مذاکره‌کننده بپردازیم، به نفع ماست یا نه؟ افزود: هیئت مذاکره‌کننده از پشتوانه بالایی برخوردار است و آن حمایت رهبری است. ایشان فرمودند که تیم مذاکره‌کننده مورد اعتماد ماست و ما از آنها حمایت می‌کنیم. در این صورت این مسئله در افکار عمومی چگونه جلوه می‌یابد و چه آثاری خواهد داشت؟ آثار ورود به نقد در رابطه با هیئت مذاکره‌کننده منتهی به شکل‌گیری نوعی دوقطبی در جامعه می‌شود. اگر حزب‌الله راهبرد فنی صحیحی داشته باشد ما دستاوردهای مناسبی خواهیم داشت.

"الان عده کمی معتقدند ما اساسا نباید مذاکره کنیم. چون مذاکره یعنی بده بستان و در این مذاکرات ما بازنده‌ایم و مذاکرات از اساس غلط است و کاری هم به دستاوردها نداریم و اگر دستاوردی هم داشته باشیم و هیئت مذاکره کننده خطوط قرمز را هم در نظر بگیرد و دستاوردهای مثبتی هم داشته باشیم، این هم غلط است چون به زعم این افراد ، این دولت دولت مناسبی نیست و این منجر به ثبات دولت می شود!!! این نگاه، نگاه صحیحی نیست.

دبیرکل جمعیت ایثارگران ابعاد اجتماعی توافق و یا عدم توافق هسته‌ای را در میان مردم جامعه بسیار حائز اهیمت برشمرد و افزود: در مورد مسائل مربوط به مذاکرات هسته‌ای و ابعاد اجتماعی آن تاکید می کنم که ورود به حوزه اجتماعی بسیار قابل توجه است. در حالی که در این عرصه نیروهای حزب‌الله حضور کمتری دارند. شاهد ماجرا هم این است که در حال حاضر اخباری که ما دنبال می‌کنیم مطلقا مسایل سیاسی و در رأس آن مسایل هسته‌ای و در حوزه داخلی هم مسئله انتخابات و موضوع اصولگرایان است. واقعا آیا این مسائل امروز با متن زندگی واقعی مردم ارتباط دارد و برای مردم کاملا ملموس است؟ به نظرم ملموس نیست.

12:50-داریوش اسماعیلی کمیسیون صنایع و معادن مجلس در نطق میان دستور خود در جلسه علنی امروز مجلس گفت: قطعا مجلس شورای اسلامی از این مذاکرات پشتیبانی می‌کند و نتیجه آن هر چه باشد در صورتی که از خطوط قرمز ترسیم شده توسط رهبری عبور نشود با جدیت مورد حمایت خواهد بود.

محمدحسن آصفری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز گفت: اختلافی که بین مسئولین آمریکا به ویژه کنگره و دولت این کشور وجود دارد اجازه نتیجه رسیدن مذاکرات را از طرف غربی می‌گیرد و 5 کشور دیگر حاضر در مذاکرات باید فکری به حال خود کنند و اقدام جدی به عمل آورند زیرا آنها پاسوز آمریکا شدند. مطمئناً نتیجه‌بخش نبودن مذاکرات بیشتر به ضرر 5 کشور دیگر است تا آمریکا.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به کش و قوس‌های موجود بین سیاسی و آمریکایی گفت: کش و قوس‌های موجود در داخل آمریکا به دلیل اختلافات بین دو جریان دموکرات و جمهوری‌خواه است و نبایستی 5 کشور دیگر در زمین بازی که آمریکایی‌ها برای منافع سیاسی خودشان پهن کرده‌اند، بازی کنند. اتحادیه اروپا، چین و روسیه بایستی تصمیم دیگری بگیرند و مذاکرات را به شورای امنیت بیاورند تا این روند کسل‌کننده تغییر پیدا کند و نتیجه‌بخش شود چراکه آمریکایی‌ها اصلاً به دنبال حل مسئله مذاکرات نیستند.

همچنین هادی قوامی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی نیز در تذکری شفاهی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی گفت: بهترین واکنش به 1+5، تقویت اقتصاد داخلی است.

12:47-قرار است سایر دیدارها نیز به ترتیب با فرانسه، انگلیس و آمریکا بطور جداگانه انجام شود.

12:46-مذاکرات دو جانبه هیات جمهوری اسلامی ایران به ریاست مجید روانچی و سید عباس عراقچی معاونان ظریف با هیات روسی و آلمانی انجام شده است.

این خبر لحظه به لحظه تکمیل می‌شود

اشتراک گذاری :
ارسال نظر