بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۳۰ آبان ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۳
کد خبر : ۱۳۹۰۰۵
نشست کارگروه تخصصي بازار سرمايه براي تدوين ارتقا اين بازار در برنامه ششم توسعه با حضور رييس سازمان بورس و اوراق بهادار و برخي از نخبگان و مديران بازار سرمايه برگزار شد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني بازار سرمايه (سنا)، در اين نشست تخصصي که در محل سالن کنفرانس سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار شد، سرپرست مديريت پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامي سازمان بورس راهبردهاي سه کشور مالزي، ترکيه و قطر را براي توسعه بازار سرمايه خود تشريح کرد.

سيدمحمد جواد فرهانيان دليل انتخاب اين سه کشور را وضع رقابتي در منطقه و ويژگي هاي خاص آنها مبتني بر اتکا به نظام مالي اسلامي در توسعه بازارشان اعلام کرد.

وي ادامه داد: هر سه کشور(مالزي، ترکيه و قطر) رويکرد ويژه اي براي استفاده از ظرفيت ابزارهاي مالي اسلامي داشته و با توجه به جغرافياي خود مي­ توانند مبناي مقايسه اي مناسبي براي محک زدن برنامه هاي فعلي بازار سرمايه کشورمان باشند.

سرپرست مديريت پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامي سازمان بورس، اظهار داشت: برنامه هاي کشورهايي همچون ترکيه و قطر به عنوان کشورهاي خاورميانه اي در تيررس قرار دارند تا اهداف سند چشم انداز آنها در حوزه بازار سرمايه مشخص شود و از سوي ديگر نظر به گرايش اسلامي بازار سرمايه ا‌يران بايد ظرفيت هاي بازاري همچون مالزي که قصد دارد به عنوان مرکز بازار سرمايه اسلامي خود را معرفي کند، مورد توجه قرار گيرد.با تکميل اولين برنامه راهبردي بازار سرمايه مالزي در سال 2010 (CPM1)، راه براي کميسيون اوراق بهادار براي معرفي و اجراي دومين برنامه راهبردي بازار سرمايه (CPM2) هموار شد. آغاز اين برنامه توسط نخست وزير مالزي در 12 آوريل سال 2011 اعلام گرديد. اين برنامه با موضوع 'رشد به همراه حاکميت' محورهاي راهبردي گسترده اي را براي يک دهه آتي بازار سرمايه مالزي (يعني از سال 2011 تا 2020) به تصوير کشانده است.

انتظار بر آن است که ارزش بازار سرمايه مالزي تا سال 2020 به 4.5 تريليون رينگيت (معادل حدود 1.5 تريليون دلار رسد اين مقدار در سال 2010 حدود 1518 ميليارد رينگيت معادل 560 ميليارد دلار است) شود. باتوجه به موضوع کلي اين برنامه راهبردي، بر راهبردهاي رشد به منظور گسترش نقش بازار سرمايه و همچنين راهبردهاي حاکميتي به منظور حمايت از سرمايه گذاران و ثبات بازار تأکيد شده است. هدف عيني اين راهبردها، کمک به بازار سرمايه مالزي براي مواجه با چالش هاي دهه پيش رو معرفي شده است. چالش هاي کلي که توسط کميسيون اوراق بهادار مالزي معرفي شده اند عبارت از تغيير ساز و کار رقابتي بازار سرمايه مالزي، مديريت انواع ريسک براي چشم انداز در حال تغيير بازار سرمايه و پيش بيني چشم انداز رشد بازار سرمايه مالزي تا سال 2020 است.

با توجه به پويايي اقتصاد جهاني و نياز به بستري مناسب براي تغيير و همچنين با استفاده از برنامه راهبردي اول بازار سرمايه، برنامه دوم در راه بهبود ضعف ساختار بازار، کارايي بيشتر در مواقع بحراني، ايجاد تنوع و نوآوري بيشتر در بازار و ايجاد فرصت‌هاي جديد تدوين شده است.

براساس هدف گذاري صورت گرفته مي توان راهبردهاي اين برنامه را در دو دسته مورد بررسي قرار داد: 1 - راهبردهاي رشد و 2 - راهبردهاي حاکميت. در ذيل راهبردهاي مربوط به هر حوزه تشريح گرديده است.محورهاي اصلي راهبردهاي رشد در برنامه راهبردي دوم بازار سرمايه مالزي را مي توان در موارد زير بر شمرد: ارتقاي شکل گيري سرمايه، توسعه و گسترش حيطه و کارايي واسطه گري مالي، تعميق نقدينگي و واسطه گري ريسک، توسعه مرزهاي رشد از طريق بين المللي شدن و ظرفيت سازي و تقويت زيرساخت ها براي مواجهه با الزامات آتي. در زير، هر يک از اين محورهاي اصلي به طور تفصيلي شرح داده شده است.

برنامه استراتژيک تهيه شده دراين گزارش بر مبناي تمام اهداف چشم انداز ملي 2030 قطر و برنامه 2011-2016 استراتژيک توسعه ملي قطر است. هدف از طراحي برنامه استراتژيک به منظور ايجاد يک چارچوب براي نظارت موثر و ساختار قانوني که موجب حفظ ثبات مالي، ثبات رشد اقتصادي و تقويت و پويايي فعاليت­هاي بخش مالي گردد، است.سرپرست مديريت پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامي سازمان بورس با بيان اينکه اين سازمان در حال گردآوري راهبردهاي بازار سرمايه دو کشور آمريکا و انگلستان است، ايجاد بهترين قابليت‌ها، ايجاد فضايي به منظور کسب و کار جهاني و توسعه فرصت ها از مهمترين راهبردهاي بورس لندن است که پس از تکميل گزارش ها، جزييات بازارهاي سرمايه آمريکا و انگلستان هم ارائه خواهد شد.

در ادامه اعضاي حاضر در جلسه، نقطه نظرات، ديدگاه ها و پيشنهادهاي خود در باره تدوين ارتقا بازار سرمايه در برنامه ششم توسعه را ارائه کردند.

در پايان اين نشست مقرر شد، مديريت پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامي سازمان با همکاري ساير ارکان بازار سرمايه و متخصصان، گزارش هايي را در زمينه وضعيت بازار سرمايه چند کشور بانک محور به خصوص آلمان و ژاپن را تهيه و مقايسه تطبيقي آن ها با کشورهايي که بازار محور هستند را در جلسات بعدي ارائه دهند.

وضع ارتباط بازارهاي مالي به ويژه در بحث سرمايه گذاري خارجي، سياست تقسيم سود، بررسي بازارهاي کالايي، نحوه بکارگيري ابزارهاي مشتقه، پردازش داده‌ها، دسته بندي و مقايسه تطبيقي آنها، بررسي پرتفوي بورس ها، نحوه صيانت از حقوق سرمايه گذاران و نحوه انتخاب مديران ارشد بازار سرمايه از ديگر مواردي بود که مقرر شد، مطالعات و تحقيقات لازم براي تدوين جايگاه بازار سرمايه در برنامه ششم توسعه انجام شود.

گفتني است، رئيس سازمان بورس پيش از اين از تشکيل کارگروهي در وزارت اقتصاد براي تبيين جايگاه بازار سرمايه در برنامه ششم توسعه خبر داده بود.از سوي ديگر کارشناس بازار سهام با اشاره به اينکه عمده صنايع بورسي حتي در صورت برداشته نشدن تحريم‌ها به پيش‌بيني‌ سودشان مي‌رسند، گفت: صنايع خودرو و بيمه پس از تحريم‌ از رونق افتادند و برداشتن تحريم مي‌تواند بر اين صنايع تأثير خوبي داشته باشد.

به گزارش فارس، روند صعودي بازار سهام در روزهاي گذشته متوقف شده و حتي عرضه‌ها نسبت به تقاضا پيشي گرفتند.عمده دلايل روند مثبت بازار طي هفته‌هاي اخير بحث مذاکرات و خوشبيني‌ ايجاد شده نسبت به برداشته شدن تحريم‌ها عنوان شده بود، اما برخي کارشناسان معتقدند که کاهش ارزش ذاتي قيمت سهام در بازار موجب ورود نقدينگي‌هاي جديد شده است.علاوه بر اين رکود در بازارهاي سکه، طلا ، ارز و مسکن و احتمال افزايش بازدهي در بورس اوراق با توجه به ريزش‌هاي پياپي از جمله ديگر عوامل رونق بازار سهام عنوان مي‌شود.

در اين زمينه کامران صديقيان با اشاره به اينکه اکنون کليت بازار در انتظار نتيجه مذاکرات هسته‌اي نشسته است، گفت: افزايش عرضه در بازار امري طبيعي و پس از گذشت چند روز از روند صعودي پياپي قابل پيش‌بيني بود، اما در صورت به نتيجه رسيدن مذاکرات جو رواني در بازار کاملا مثبت خواهد شد.وي در پاسخ به اين سؤال که نبود اقبال به گروه پتروشيمي در بازار سهام به چه عواملي گره خورده است، گفت: يکي از ريسک‌هاي بزرگ گروه پتروشيمي کاهش قيمت نفت است و ممکن است محصولات اين گروه با توجه به قيمت‌هاي جهاني با کاهش مواجه شود.اين کارشناس بازار سهام با تأکيد بر اينکه صنعت پتروشيمي با نگاه به مذاکرات مي‌تواند روند احتمالا منفي در پيش بگيرد، گفت: نوسان نرخ ارز يکي از عوامل پرمزيت در اين صنعت بود که در صورت توافق در مذاکرات و کاهش نرخ ارز اين مزيت هم در اين صنعت از بين خواهد رفت.وي با اشاره به اينکه بايد به تحولات صنايع بورسي به صورت واقع‌بينانه نگاه شود، تأکيد کرد: کليت مذاکرات تأثير مثبت بر بورس اوراق بهادار خواهد داشت، اما در صورت عدم توافق عمده صنايع بورسي به پيش‌بيني‌هاي خود طبق صورت‌هاي مالي خواهند رسيد.صديقيان با اشاره به اينکه صنعت خودرو با توجه به افزايش توليد و تعديل‌هاي پياپي مورد اقبال سهامداران قرار گرفتند، گفت: اين صنعت پس از تحريم‌ها بزرگترين ضربه را خورده است و طبيعي است که پس از لغو تحريم‌ها رونق بيشتري خواهد داشت.وي با بيان اينکه به لحاظ بنيادي کليت بازار خوب است، تصريح کرد: مذاکرات هسته‌اي که به دنبال آن لغو تحريم‌ها پيگيري مي‌شود در صورت اتفاق عملي مؤثر در بازار و صنايع اثرات مثبت خواهد داشت.اين تحليلگر بازار در پاسخ به اين سؤال که آيا عرضه‌هاي اوليه که اخيرا به صورت سريالي انجام شد مي‌تواند روند صعودي بازار را متوقف کند، گفت: قطعا در کوتاه‌مدت عرضه‌هاي اوليه توافقي براي شاخص خواهد بود.وي افزود: در سه عرضه اوليه بهمن، قاسم و سيدکو حدود 80 ميليارد تومان نقدينگي براي سهامداران عمده از بازار خارج شده و طبيعي است که در کوتاه مدت روند صعودي شاخص متوقف شود.

صديقيان تأکيد کرد: عرضه‌هاي اوليه در بلندمدت براي بازار مثبت و منجر به ورود سهامداران جديد به بازار خواهد شد.وي يکي از عوامل ايجاد رونق در بازار را کاهش کارمزد معاملاتي کارگزاران بيان کرد و گفت: با کاهش کارمزد معاملاتي اگرچه جذابيت سرمايه‌گذاري بالا مي‌رود، اما با زيان کارگزاران همراه خواهد بود، چرا که طي يک سال گذشته رکود شديدي در بازار حاکم خواهد بود و به دنبال کاهش ارزش معاملات درآمد کارگزاران کاهش پيدا کرده است.صديقيان در عين حال تصريح کرد: يکي از رايج‌ترين اقدامات تخفيف در کارمزد معاملاتي معامله‌گران بزرگ است که بر جذابيت اين بازار خواهد افزود.علاوه بر اين زماني مي‌توان از کاهش کارمزد معاملاتي صحبت کرد که حداقل ارزش معاملات در بازار سهام به طور روزانه بيش از 1000 ميليارد تومان باشد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر