بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۰
مهمترین پدیده سیاسی دولت یازدهم در حالی دستیابی به توافق جامع هسته ای به شمار می رود که مذاکرات نهایی هسته ای کشور با گروه 1+5 به مراحل پایانی خود نزدیک می شود و همه نگاه ها به نتایج نهایی این نشست در روز سوم آذر ماه جاری است.
کد خبر : ۱۳۹۰۸۱
نویسنده :
جمشیدی
مهمترین پدیده سیاسی دولت یازدهم در حالی دستیابی به توافق جامع هسته ای به شمار می رود که مذاکرات نهایی هسته ای کشور با گروه 1+5 به مراحل پایانی خود نزدیک می شود و همه نگاه ها به نتایج نهایی این نشست در روز سوم آذر ماه جاری است.

براساس گزارش بورس نیوز، به طور قطع نتایج مذاکرات نهایی هسته ای پیامدهای مثبت یا منفی را بر وضعیت اقتصادی کشور و بازار سرمایه با خود به همراه خواهد داشت آثار مثبت یا منفی را و بر روند قیمتی اکثر سهام شرکت های بورسی اعمال خواهد کرد.

برهمین اساس و با توجه به اهمیت و تأثیرگذاری این دستاورد مهم کابینه سیاسی دولت فعلی، بر وضعیت اقتصادی کشور و بازار سرمایه این سایت خبری نیز اقدام به برگزاری نظرسنجی با عنوان زیر نموده است.

مذاکرات انتظارات را برآورده نمی کند

براساس اطلاعات موجود، بیش از پنج هزار نفر در این نظرسنجی شرکت کرده اند که همانطور که از نمودار فوق مشخص است، حدود 34 درصد از آراء به گزینه آخر یعنی کمتر از 50 درصد اختصاص دارد و بعد از آن نیز بیش از 24 درصد از مشارکت کنندگان بر برآورده شدن حدود 70 درصد از انتظارات بازار سرمایه از نتایج نهایی مذاکرات هسته ای معتقد هستند و سایر آراء نیز گزینه اول و سوم را انتخاب کرده اند.

در همین ارتباط، یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار ما عنوان کرد: لغو دفعتی و یکباره تحریم های بین المللی در حالی بسیار خوشبینانه به نظر می رسد که برگشت به دوران قبلی و تشدید تحریم ها براساس نگرشی بدبینانه تلقی می شود. این در حالی است که به جز دو دیدگاه خوش بینانه و بدبینانه، اغلب فعالان بازار سرمایه دیدگاهی متعادل نسبت به این مذاکرات دارند و برهمین اساس بیشترین آراء به گزینه چهارم یعنی برآورده شدن کمتر از 50 درصد از انتظارات سهامداران از نشست سیاسی کشور اختصاص یافته است.

حسین خزلی خرازی به سه سناریو پیش روی نتایج مذاکرات در سوم آذر ماه جاری اشاره کرد و اظهار داشت: برداشته شدن تدریجی حلقه تحریم ها، تمدید تحریم های اعمالی و در نهایت شکست کابینه سیاسی در دور آخر مذاکرات از جمله وقایع احتمالی در این نشست به شمار می رود که احتمال تحقق سناریو اول حدود 75 درصد است و در مقابل آن انتظار می رود نتایجی همچون تمدید مذاکرات حدود 20 درصد و در نهایت شکست آن پنج درصد حاصل شود.

برهمین اساس و با دیدگاه لغو تدریجی تحریم های بین المللی انتظار می رود تا پایان امسال شاهد رشد کمتر از 50 درصدی قیمت سهام شرکت های بورسی باشیم و بورس طی چهار ماه باقیمانده از سال جاری بازدهی به طور میانگین 50 درصدی را به سهامداران خود اعطا کند.

وی در بیان دلایل این امر اضافه کرد: چراکه با توجه به ایجاد رونق نسبی در کلیت بازار سرمایه از مهر ماه امسال تاکنون ناشی از انتشار اخبار مثبت پیرامون مذاکرات هسته ای و پیش خور کردن پیامدهای مثبت ناشی از لغو تحریم ها بر وضعیت بورس، انتظار می رود تا بازار سهام تا پایان امسال تحت تأثیر جو روانی ناشی از نتایج نهایی مذاکرات در مسیری مثبت حرکت کند که البته این روند صعودی چندان پرشتاب نخواهد بود.

علاوه بر این، آثار مثبت عینی ناشی از برداشته شدن گام به گام تحریم ها همچون لغو تحریم های اعمالی کشور آمریکا و اتحادیه اروپا طی بازه زمانی بلندمدت در وضعیت اقتصادی کشور نمود پیدا می کند و به عبارت بهتر آثار مالی و اقتصادی این امر طی سال آینده بر وضعیت عملیاتی و سودآوری صنایع مختلف همچون میزان تولید و فروش محصولات، صادرات تولیدات و حاشیه سود آنها طی مؤثر واقع می شود که البته تحقق این امر نیز منوط به تداوم روند کاهش تحریم های بین المللی است.

برهمین اساس به نظر می رسد خروجی نتایج نهایی مذاکرات هسته ای در سوم آذر ماه جاری کمتر از 50 درصد از انتظارات فعالان بازار سرمایه را برآورده کند و بورس تحت تأثیر جو روانی حاکم بر آن به طور میانگین بازدهی 50 درصدی را محقق سازد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
محسن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۰
حتي اگر مذاكرات تمديد شود نهايتا جو منفي آن 15 درصد است ولي اگر ذره اي مثبت شده و بخشي از تحريمها برداشته شود بازدهي حداقل 50 درصد
ساشا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۷
هیچکس تو این کشور به فکر مردم بدبخت وستم کشیده نیست و به قولی سواره از حال دل پیاده بی خبره یک عده ی کثیری از مردم دارن قربانی میشنفقط و فقط بخاطر ساست بازی این بازی کثیف