بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۲ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۹
یک کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد:

رشد شارپی در صورت توافق و افت 15 درصدی با عدم توافق

با توجه به افت 9 ماهه قیمت سهام در بورس، هم اکنون قیمت اکثر سهام به سطح ارزندگی و ارزش ذاتی آنها رسیده اما اخبار ناشی از مذاکرات هسته ای به دلیل جو روانی، تأثیر بسزایی بر روند قیمت سهام گذاشته است.
کد خبر : ۱۳۹۰۸۴
نویسنده :
اعتماد
روند قیمت سهام در بازار سرمایه، وابستگی شدیدی نسبت به نتیجه نهایی مذاکرات هسته ای پیدا کرده است. اگرچه با توجه به افت 9 ماهه قیمت سهام در بورس، هم اکنون قیمت اکثر سهام به سطح ارزندگی و ارزش ذاتی آنها رسیده اما اخبار ناشی از مذاکرات هسته ای به دلیل جو روانی، تأثیر بسزایی بر روند قیمت سهام گذاشته است.

در همین راستا، پرنا، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: به اعتقاد بنده، نتیجه نهایی ناشی از مذاکرات هسته ای به صورت سفید و یا سیاه نمی باشد بلکه نتایج حاصله از مذاکرات هسته ای، خاکستری رو به مثبت خواهد بود در نتیجه به نظر می رسد مذاکرات هسته ای تداوم یابد اما احتمالاً نتیجه ناشی از مذاکرات، به سمت افق روشن و حل شدن مشکلات بین طرفین طی مرحله بعدی می باشد و در مقطع فعلی، شاهد کاهش تحریم ها نیز خواهیم بود.

این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: بطور کلی فرضیات دولت نیز بر روی حصول توافقات در مذاکرات هسته ای می باشد چراکه دولت برای موفقیت در عرصه اقتصاد، نیاز به نقدیگی دارد این در حالی است که دولت می تواند در صورت رفع تحریم ها، از اعتبارات بین المللی استفاده نماید و با توجه به روابط خارجی، درآمدی را جهت تزریق به پروژه های عمرانی و سایر موارد ایجاد کند.

پرنا عنوان کرد: پیش بینی می شود که تا سوم آذر ماه در برخی زمینه های مربوط به مسایل هسته ای توافقات حاصل شود همچنین احتمالاً شدت تحریم ها کاهش می یابد و مذاکرات به دور بعدی موکول می گردد. افزون بر این، شواهد حاکی از تمایل دولت برای دستیابی به توافقات هسته ای می باشد. در نتیجه می توان اظهار کرد که تمایل دو طرف در مذاکرات، رسیدن به توافقات هسته ای است.

وی افزود: بطور کلی در خصوص تأثیر مذاکرات هسته ای بر روند قیمت سهام سه سناریو مطرح می باشد سناریو نخست، برد برد است در این حالت با رفع کلیه تحریم ها، به دلیل ورود سرمایه گذار خارجی و گشایش مراودات بین المللی، سودآوری شرکت های بورسی نیز افزایش خواهد یافت بطوریکه در این حالت شاهد رشد شارپی قیمت سهام در کوتاه مدت خواهیم بود و احتمال می رود شاخص کل بورس نیز از مرز 89 هزار واحد عبور کند. در نتیجه در این شرایط، انتظارات از عوامل بنیادی شرکت ها سبقت خواهد گرفت سناریو دوم، عدم نتیجه گیری در کلیه مباحث مربوط به مذاکرات است بطوریکه در اینحالت، شاهد نزول قیمت سهام و عرضه شدید سهام شرکت خواهیم بود. بنابراین در این شرایط، قیمت سهام برای ایجاد ثبات نسبی افت 10 الی 15 درصدی خواهد کرد.

پرنا بیان کرد: احتمال وقوع 2 سناریو فوق، اندک می باشد بطوریکه کارشناسان وقوع سناریو سوم را محتمل تر می دانند. سناریو سوم به تمدید مذاکرات هسته ای اشاره می کند این در حالی است که تمدید مذاکرات را با چشم انداز مثبتی نسبت به آینده می توان متصور شد. همچنین در این حالت روند قیمت سهام صعودی توأم با شیب ملایمی خواهد بود.

وی در خاتمه افزود: متأسفانه عوامل بنیادی شرکت های بورسی مطلوب نمی باشد و به همین دلیل، روند قیمت سهام به مذاکرات هسته ای گره خورده است. چراکه در صورت توافقات هسته ای، زمینه سودآوری شرکت ها نیز فراهم می گردد. این در حالی است که درصدی از مبنای تصمیم گیری سهامداران باید برمبنای نتیجه نهایی مذاکرات باشد. بطوریکه سهامداران باید تصمیمات خود را بر مبنای عوامل بنیادی شرکت ها اتخاذ نمایند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
میثم دانشی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۲ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۹
رشد شارپی خیلی خوش بینانه هست مخصوصا از عقبه ای که از اقتصاد ایران سراغ داریم در بهترین حالت اگر بهترین توافق صورت بگیرد چند روز رشد داریم که نهایت شاخص تا حدود 80 هزار واحد میرسد سپس دولت با بودجه نامناسب و مجلس با خوراک پتروشیمی و سهامداران عمده (شبه دولتی ها) با عرضه های بی موقع ترمز بورس را خواهند کشید.شاهد این شاخص سازی ها همین عرضه های اولیه که این اواخر صورت گرفت و باعث شد ترمز رشد شاخص کشیده بشود.
سهامدار دل خسته
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۲
بورس نیوز لطفا گزارشی ازعرضه بی رویه سهامدارعمده صادرات شرکت روغن ماهیدشت تهیه کن که باعرضه بی رویه سهامداران را به خاک سیاه نشانده
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۳ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۹
این مذاکرات و مسیله هسته ای هم دیگه حال به هم زن شده