بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۱ آذر ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۷
کد خبر : ۱۳۹۰۹۷

به گزارش گروه سیاست خارجیخبرگزاری فارس، شهر وین از روز سه‌شنبه - (27 آبان ماه) میزبان دهمین دور مذاکرات جامع هسته‌ای بین ایران و 6 کشور (آمریکا، فرانسه، روسیه،‌ چین، انگلستان و آلمان) بود.

روز گذشته مذاکرات درحالی ادامه یافت که روز پرکاری برای هیئت‌های مذاکره کننده پشت سر گذاشته شد، محمد جواد ظریف، جان کری و کاترین اشتون دوبار پشت درهای بسته با یکدیگر مذاکره کردند.همچنین ظریف دیداری جداگانه با لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه برگزار کرد و پس از آن دیداری سه جانبه هم با حضور فلیپ هاموند و فابیوس برگزار کرد. کری، اشتون،هاموند و فابیوس هم روز گذشته دیداری چهار حانبه را برگزار کردند.

از سوی دیگر منابع رسانه‌ای خبر دادند که احتمالاً ظریف وین را برای انجام مشورت‌هایی به مقصد تهران ترک خواهد کرد اما ساعاتی بعد این خبر تکذیب شد و خود ظریف هم در جمع خبرنگاران گفت: بحث های مهمی انجام شده ولی پیشنهاد قابل توجهی نبود که به تهران ببرم.از سوی دیگر جان کری هم که قرار بود به همراه فابیوس امشب راهی پاریس شود، سفرش را لغو کرد تا برای انجام مذاکرات بیشتر در وین بماند.

در این میان قرار است امروز شنبه اشتان مایر وزیر خارجه آلمان هم به وین بیاید تا در مذاکرات میان ایران و 5+1 حضور داشته باشد و همچنین هرچند منابع روس مشخص نکرده‌اند کهسرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه چه زمان به وین می‌آید اما امروز وزارت خارجه روسیه طی بیانیه‌ای اعلام کرد که دیدارهای لاوروف با وزرای خارجه تانزانیا و بروندی که قرار بود روز یکشنبه برگزار شود، لغو شده است.

در عرصه رسانه‌ای نیز چندین پایگاه خبری از جمله، رویترز، ایتارتاس و وردویو از ارائه پیشنهاد جدیدی به ایران در مورد نحوه لغو تحریم‌ها خبر داده‌اندهرچند این خبر ساعتی پس از انتشار توسط مرضیه افخم تکذیب شد و وی تاکید کرد که پیشنهاد جدیدی به هیئت ایرانی ارائه نشده است.

همچنین خوانندگان محترم می‌توانند اینجا مهمترین اخبار، تحلیل‌ها و گزارش‌های مربوط به مذاکرات هسته‌ای ایران و اخبار روز گذشته هسته‌ای رااینجامشاهده کنند.

وزرای خارجه ایران و گروه 1+5 به همراه کاترین اشتون مسئول وقت سیاست خارجی اتحادیه اروپا سوم آذر ماه سال گذشته (1392) در شهر ژنو به توافقی تحت عنوان «برنامه اقدام مشترک» در خصوص برنامه هسته‌ای ایران دست یافتند که این توافقنامه سی ام دی ماه وارد مرحله اجرا شد و بهمن ماه نیز مذاکرات جامع هسته‌ای برای دستیابی به یک توافق جامع آغاز شد که تاکنون شهر وین میزبان هفت دور این مذاکرات بوده و یک دور نیز در نیویورک و آخرین دور (نهمین دور) نیز هفته گذشته در شهر مسقط پایتخت عمان برگزار شد.

با اینکه طرفین در وین پنج کار نگارش متن پیش نویس توافقنامه جامع هسته‌ای تحت عنوان «برنامه اقدام مشترک جامع» آغاز شد و حتی گفته شد که 60 تا 65 درصد متن مورد نگارش قرار گرفته،‌ولی محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران اعلام کرد که هنوز متن پرانتزها (جاهای خالی) زیادی دارد و اختلافات عمده کماکان به قوت خود باقی است.

اخبار مرتبط با مذاکرات هسته‌ای تا سوم آذر ماه را در زیر ملاحظه می‌کنید (با کلیک بر روی ساعت خبر، متن کامل گزارش قابل دسترسی است)

***

21:24«استفن سستانوویچ» محقق ارشد شورای روابط خارجی به جان کری در مذاکرات ایران توصیه می‌کند از توافق ۱۹۷۴ بین آمریکا و شوروی درباره محدود کردن سلاح های استراتژیک عبرت بگیرد.

21:16چهارمین نشست سه جانبه وزرای خارجه ایران، آمریکا و هماهنگ کننده 1+5 در وین لحظاتی پیش پایان یافت.

21:10خبرنگار پایگاه خبری المانیتور به نقل از یک مقام ایرانی نوشته است که طرفین هنوز بر رسیدن به توافق در مهلت مقرر متمرکز و امیدوار هستند، با این حال وی احتمال تمدید چند روزه گفت‌وگوها را رد نکرده است.

21:00کارشناس برزیلی در ارزیابی مذاکرات هسته‌ای گفت که ایده تمدید مذاکرات وین، خطرناک است و خاندان آل سعود مخالف توافق هسته‌ای است زیرا توافق هسته‌ای ایران را بعنوان یک بازیگر ژئوپولتیک کلیدی در جنوب غرب آسیا صاحب قدرت می‌کند.

20:22وزیر خارجه آمریکا که در وین به سر می‌برد، امروز پیش از آغاز نشست سه‌جانبه با حضور «محمد جواد ظریف» و «کاترین اشتون» بار دیگر نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی را در جریان روند مذاکرات هسته‌ای قرار داد.

20:18«یو تی سندیگو» گزارش داد که حتی اگر نتوان در مذاکرات محدودیت جدی بر برنامه هسته‌ای ایران اعمال کرد، هیچ چیزی از دست نمی‌رود چون این برنامه اکنون متوقف و تحت نظارت است».

19:57چهارمین نشست سه جانبه وزرای خارجه ایران، آمریکا و هماهنگ کننده 1+5 در هتل پله کوبورگ شهر وین آغاز شد و همزمان نیز معاونان ظریف با نمایندگان سه کشور اروپایی در 1+5 به رایزنی می‌پردازند.

19:30رویترز: احتمال توافق تا دوشنبه بسیار اندک است.

19:03خبرگزاری ایتارتاس به نقل از یک منبع آگاه گزارش داده است که وزیر خارجه چین هم در حال بررسی پیوستن به مذاکرات در وین اتریش است.

18:49خبرگزاری دولتی کویت در گزارشی درباره مذاکرات ایران و گروه 1+5، تعداد سانتریفیوژها را مهمترین موضوع مورد اختلاف در گفت‌و‌گوهای وین خواند.

18:35خبرگزاری کویت روز شنبه به نقل از شرکت‌کنندگان در مذاکرات هسته‌ای نوشت تعداد سانتریفیوژها اصلی‌ترین مورد اختلاف در مذاکرات است

18:34وزرای امور خارجه ایران و آلمان با حضور هماهنگ کننده 1+5 در شهر وین و در پنجمین روز دهمین دور مذاکرات جامع هسته‌ای به گفت‌وگو پرداختند.

17:56یک دیپلمات غربی به خبرگزاری رویترز گفته است که روند همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد ابعاد احتمالی، مانع توافق هسته‌ای نخواهد بود.

17:29کارشناس و تحلیلگر آمریکایی درباره مذاکرات هسته‌ای وین گفت که مذاکره با ایران باید به موفقیت برسد. حتی مأموران اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل توافق دارند که ایران تسلیحات هسته‌ای نمی‌سازد بنابراین این مسئله می‌بایست هرچه سریعتر حل شود.

17:25اشتاین‌مایر: در ساعات سرنوشت‌ساز قرار داریم.

17:07وزیر خارجه آمریکا می‌گوید که شکافها همچنان باقی است اما امیدوارم در حال پیشرفت محتاطانه باشیم.

16:55وبگاه کنگره آمریکا در گزارشی مدعی شد که در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات، ممکن است ایران به شرکت‌های آمریکایی حمله سایبری کند.

16:52انگلیس، فرانسه و آلمان می‌ترسند ایران و آمریکا توافق یک جانبه نمایند و آمریکا نیز از توافقات ایران و روسیه نگران است. کشورهای حاشیه خلیج فارس هم نگرانند با توافق جامع میان غرب و ایران سکه آنان در مرحله جدید از رونق بیفتد.

16:44سفیر ایران در فرانسه در گفت‌وگو با شبکه «صدای روسیه» به تشریح اهداف کشورمان از برنامه هسته‌ای خود پرداخت.

16:43وزیر خارجه آمریکا امروز با همتای آلمانی خود که برای شرکت در مذاکرات هسته‌ای راهی وین شده، دیدار و گفت‌گو کرد.

16:31امروز در پنجمین روز رایزنی‌ها در وین در چارچوب چهارمین دور مذاکرات جامع هسته‌ای، قرار است کارشناسان ایران و آمریکا با حضور نماینده اشتون به گفت‌وگو بپردازند و چهارمین دور رایزنی ظریف،‌اشتون و کری عصر امروز برگزار می‌‌شود.

15:55وزیر خارجه آمریکا به صورت تلفنی با وزرای خارجه کانادا و ترکیه درباره مذاکرات هسته‌ای رایزنی کرد.

15:47وزیر خارجه آلمان در سخنانی پس از ورود به وین گفت که حصول توافق جامع، سخت اما امکان پذیر است.

15:33وزیر خارجه آلمان برای شرکت در مذاکرات هسته‌ای وارد وین شد.

15:23گزارشخبرگزاری فارس: اغلب اخباری که این روزها از محتوای مذاکرات وین منتشر می‌شود، با فاصله زمانی کوتاهی تکذیب و انکار می‌شود، از این روست که بیشتر خبرها چندان قابل استناد نیستند و سکوت مقامات دو طرف کماکان ادامه دارد.

15:15 کارشناسان اعلام کردند که تهدیدات رژیم صهیونیستی در خصوص حمله به ایران در صورت حصول توافق بد، در واقع قدرت نمایی توخالی است که بیشتر جنبه ارعاب و تهدید برای رسیدن به هدفش را دارد نه اینکه در عمل انجام شود.

14:58جان کرى از وین، وزراى خارجه ٤ شیخ نشین خلیج فارس شامل کویت، قطر، بحرین و امارات را تلفنى در جریان آخرین هاى مذاکرات هسته اى با ایران قرار داد.

14:27 یک ژنرال بازنشسته آمریکا با اشاره به مذاکرات در جریان وین بین ایران و 1+5 تصریح کرد که تفکر برخی نمایندگان کنگره مبنی بر اینکه تحریم‌های بیشتر علیه ایران آنها را وادار به تسلیم می‌کند یک «بی‌ملاحظگی» است.

13:51 وزیر امور خارجه کشورمان با همتای آلمانی خود ساعت 15:30 دقیقه به وقت محلی دیدار و گفت‌وگو می‌کند.

13:35یک پایگاه آمریکایی گزارش داد که اسرائیل در حال ارائه مشاوره به اعضای 1+5 بوده و این مشاوره‌ها بر ابعاد توافق نهایی تاثیر خواهند گذاشت.

13:31وزیر خارجه فرانسه لحظاتی پیش وین را ترک کرد.

13:23معاون وزیر خارجه روسیه، نتیجه مذاکرات جاری بین ایران و گروه 1+5 را در جهت ترسیم برنامه عمل مشترک دانست.

13:11رادیو بین‌المللی فرانسه امروز طی گزارشی از سختی گفت‌وگوهای سه روز باقیمانده تا ضرب‌الاجل تعیین شده خبر داد و هدف نهایی را یافتن چارچوبی کلی برای توافق جامع و گفت‌وگو درباره جزئیات آن طی هفته‌های آتی اعلام کرد.

12:52عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه مقام معظم رهبری درخواست دولتمردان قبلی و فعلی را برای مذاکره با 1+5 را برای اطلاع آنها از خباثت و روح استکباری غرب قبول کردند، گفت: 1+5 و صهیونیست‌ها از تفکر انقلابی ایران وحشت دارند.

12:46یک دیپلمات روس از سفر احتمالی وزیر خارجه روسیه به وین و پیوستن وی به تیم مذاکره‌کننده ایران و 1+5 خبر داد و گفت با توجه به ماندن وزرای خارجه آمریکا و ایران در وین، احتمالاً این مذاکرات موفقیت‌آمیز بوده است.

12:45معاونان وزیر خارجه کشورمان امروز نشست دوجانبه‌ای با هیئت روسی و نشست سه جانبه‌ای با برنز و اشمیت خواهند داشت.

12:22خبرگزاری کیودوی ژاپن به نقل از منابع حاضر در مذاکرات وین گزارش داد که تمرکز مذاکره کنندگان بر روی حصول یک چارچوب توافق تا 24 نوامبر است.

12:17وزیر خارجه کشورمان با همتای اتریشی خود دیدار و گفت‌گو کرد.

12:11یک منبع نزدیک به هیأت ایرانی در مذاکرات هسته‌ای وین اعلام کرد که مذاکره‌کنندگان به دنبال توافق بر یک چارچوب کلی هستند و بعد از آن می‌توان جزئیات توافق را به دقت تنظیم کرد.

11:40وزیر امور خارجه آمریکا و مذاکره کننده ارشد آمریکایی در مذاکرات هسته‌ای ایران، مشاور اسبق کاخ سفید را برای جلب رضایت کنگره در جهت توافق احتمالی با ایران دعوت کرد.

10:57المانیتور در گزارشی ضمن مه‌آلود خواندن فضای مذاکرات ایران و 1+5 مدعی شده که ایران و شش کشور به‌دنبال دست‌یابی به یک چارچوب کلی توافق هستند.

10:49مدیرکل اسبق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید ایران لقمه‌ای بزرگ‌تر از آن است که از گلوی اسرائیل پایین برود.

10:40روزنامه انگلیسی دیلی تلگراف در گزارشی نوشت که مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 به بازی اعداد تبدیل شده است.

10:37وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که احتمال حضور وزیر خارجه در مذاکرات هسته‌ای که میان ایران و گروه «1+5» در وین جاری است، حضور دارد.

10:29روزنامه فرانسوی لوموند با اشاره به تداوم بی‌اعتمادی و سوءظن میان طرفین مذاکرات هسته ای از یک سو و هدف مشترک آنها از سوی دیگر اعلام کرد که به رغم وجود اختلافات عمیق میان ایران و غرب، مذاکرات هرگز تا این حد به هدف نزدیک نبوده است.

10:20برخی منابع غیررسمی از سفر یوسف بن علوی وزیر خارجه عمان به وین خبر می‌دهند.

06:39نمایندگان رئیس جمهور آمریکا در جلسه استماع اعضای دموکرات مجلس نمایندگان تاکید کردند که برداشته شدن یکجای تحریم‌ها علیه ایران غیرقابل مذاکره است.

06:28روزنامه «وال‌استریت‌ژورنال» با اشاره به اظهارات روز جمعه وزیر خارجه انگلیس و دیگر مقامات غربی نوشته است که 1+5 اعطای امتیاز به ایران در مذاکرات هسته‌ای را بررسی می‌کند.

06:04یک پایگاه خبری گزارش داد که مقامات دولت آمریکا به اعضای دموکرات کنگره اطلاع داده‌اند که انتظار می‌رود مذاکرات هسته‌ای با ایران تمدید شود.

05:29«دنیس راس» دستیار سابق رئیس‌جمهور آمریکا در روزنامه واشنگتن‌پست نوشته است که بر خلاف انتظار «باراک اوباما»، توافق هسته‌ای تغییری در سیاست‌های منطقه‌ای ایران ایجاد نمی‌کند.

04:59یک مقام ارشد آمریکایی در گفت‌وگو با روزنامه نیویورک‌تایمز گفته است همچنان اختلافات واقعی پابرجاست، اما طرفین نمی‌خواهند پیش از موعد در مورد تمدید مذاکره کنند.

04:50رئیس جمهور آمریکا تصمیم گرفته تا یک دیپلمات ارشد را مامور مذاکره با کنگره برای جلب حمایت درباره توافق هسته‌ای با ایران کند.

04:27«کلسی دونپورت» مدیر بخش عدم اشاعه انجمن کنترل تسلیحات آمریکا در گفت‌وگو باخبرگزاری فارسبا بیان اینکه شکست و توقف مذاکرات جزو گزینه‌ها نیست، گفت حتی در صورت عدم توافق، امکان تمدید مهلت مذاکرات وجود دارد.

02:56یک دیپلمات ارشد غربی به روزنامه وال استریت ژورنال گفته که ایران و 5+1 با توافق فاصله زیادی دارند.

01:53یک مقام ایرانی به خبرنگار تلویزیون العربیه گفته است که تهران تنها خواستار توافق جامع است و به دنبال تمدید مذاکرات نیست.

01:16خبرنگار العربیه در وین مدعی شد که وزیر امور خارجه عمان برای حضور در مذاکرات میان ایران و 5+1 وارد پایتخت اتریش شده است.

01:15خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه مدعی شده است که وزیران خارجه ایران و آمریکا در حال کار بر روی ایده‌های تازه‌ای هستند تا آن‌ها را به پایتخت‌های خود ارائه کنند.

00:28نماینده روسیه در مذاکرات هسته‌ای روز جمعه در واکنش به لغو سفر وزیر خارجه آمریکا به پاریس و ادامه رایزنی‌های وی با همتای ایرانی‌اش در وین، گفت همه می‌دانند که در مذاکرات هسته‌ای نباید حتی یک ساعت را از دست داد.

00:02گزارش تحلیلیخبرگزاری فارس؛ آل‌سعود و مذاکرات هسته‌ای وین، از رفتار غیرعاقلانه تا شیون‌های کودکانه

00:01قدیری ابیانه: مذاکرات به نتیجه نرسید هیأت ایرانی را تخریب نکنیم/مردم نسبت به واقعیت قضیه آگاه شدند

23:58سخنگوی وزارت خارجه انگلیس گفت: لندن خواهان رفع بخشی از تحریم های ایران است نه همه آنها.

23:29 سومین دور از مذاکرات سه‌جانبه وزیران خارجه ایران و آمریکا و هماهنگ‌کننده گروه موسوم به 1+5 پایان یافت.

22:45مجلس عوام انگلیس با انتشار بیانیه‌ای، به خاطر آنچه سیاست فریبکارانه ایران در عرصه هسته‌ای خوانده شده، خواستار اعمال سیاست سختگیرانه‌تر علیه جمهوری اسلامی ایران شد.

21:57وزیر امور خارجه کشورمان در سخنانی گفت: بحث های مهمی انجام شده ولی پیشنهاد قابل توجهی نبود که به تهران ببرم

21:27 واشنگتن: شرایط مذاکرات 1+5 و ایران متغیر است/تمرکز ما بر روی 24 نوامبر است

20:57 سخنگوی وزارت خارجه روز جمعه گزارش‌های منتشر شده از سوی منابع غربی در مورد ارائه پیشنهاد جدید به ایران در مذاکرات هسته‌ای را رد کرده و آن را خبرسازی خواند


اشتراک گذاری :
ارسال نظر