بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۲ آذر ۱۳۹۳ - ۰۶:۳۹
افشاگری قائم مقام وزارت راه و شهرسازی:

تحویل شبانه واحدهای نیمه تمام مسکن مهر

گروه اقتصادی / علیرضا لعل اکبری - شواهد نشان می دهد، این روزها برخی تعاونی ها نسبت به تحویل سریع‌تر واحدهای مسکونی مسکن مهر به مالکان بیش از گذشته تلاش می کنند.
کد خبر : ۱۳۹۱۲۳

واحدهایی که به گفته بسیاری از مالکان هنوز ناتمام است و حتی تأسیسات آب و برق و گاز آنها وصل نشده است.

هرچند که در این میان برخی از مالکان برای رهایی از پرداخت اجاره بها حاضر
 می شوند که سختی ها و مشکلاتی که واحدهای ناتمام مسکن مهر دارند، به جان بخرند.

در همین حال مجیدی یکی از متقاضیان مسکن مهر به خبرنگار ما می گوید: این روزها تماسهای زیادی از تعاونی برای تحویل سریع‌تر واحدهای مسکن مهر می شود و از مالکان می خواهند هرچه سریع‌تر واحد خود را تحویل بگیرند.

وی می افزاید: گاهی این تماسها به اصرار و گاهی حتی به تهدید نیز منجر می شود، به طوری که برخی مالکان به خاطر اینکه واحد مسکونی خود را از دست ندهند و به دیگری واگذار نشود، بناچار حاضر می شوند واحد ناتمام را از تعاونی‌ها تحویل بگیرند.

وی اظهار می دارد : مدتی پیش در پی همین تماسها من واحد مسکونی ناتمام خود را تحویل گرفتم، با اینکه هنوز آب و برق و گاز آن وصل نشده و همین امر مشکلات زیادی را برایم به وجود آورده است.سعیدی، یکی دیگر از متقاضیان مسکن مهر با تأیید این موضوع می گوید: چرا دولت نسبت به واگذاری‌های این چنینی تعاونی ها وارد عمل نمی شود و آنها گاهی با تهدید اینکه در صورت ممانعت از تحویل، امتیاز شما واگذار می شود، متقاضیان را مجبور به تحویل می کنند.

وی تصریح می کند: از مسؤولان انتظار داریم که در خصوص نحوه تحویل واحدهای مسکونی مسکن مهر نظارت بیشتری بکنند و مانع از اجحاف به مردم از سوی برخی از تعاونی‌های ساخت شوند.

تحویل مسکن بدون امکانات

در همین باره قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر چندی پیش به تسنیم گفته بود:‌ متأسفانه برخی تعاونی‌ها با تحویل مسکن بدون امکانات برای دولت و مردم مشکل ایجاد کرده‌اند.

مهرآبادی یادآور شد: متاسفانه تعاونی‌های مسکن در برخی جاها به حرف دولت گوش نمی‌دهند و با فشار اعضا واحدهای بدون امکانات را تحویل می‌دهند و برای دولت و مردم مشکل ایجاد کرده‌اند.

این در حالی است که برخی تعاونی‌های مسکن پا را فراتر گذاشته و اقدام به تحویل شبانه واحدهای مسکن مهر به اعضای خود کرده‌اند، آن هم بدون اینکه این واحدها مراحل مربوط به فروش اقساطی را طی کرده باشند.

این مسأله سبب شده تا عملاً هیچ ساز و کاری برای بازپرداخت تسهیلات مسکن مهر وجود نداشته باشد و متقاضیان نیز برای فروش اقساطی این واحدها مراجعه نکنند.

زورمان به تعاونی ها نمی رسد

در همین حال مسؤولان وزارت راه و شهرسازی معتقدند، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید فشار بیشتری را به تعاونی‌ها بیاورد تا آنها دیگر واحدهای مسکن مهر را شبانه و بدون دریافت دفترچه اقساط واگذار نکنند.

گفته می‌شود، مدیران کل تعاونی‌ها به این نکته اذعان دارند که زور آنها به تعاونی‌ها برای عدم تحویل واحدهای مسکن مهر بدون فروش اقساطی نمی‌رسد و وزارت تعاون باید با مدیران عامل و هیأت مدیره تعاونی‌های متخلف به‌طور جد برخورد کند.

اعتبار برسد، وعده ها عملی می شود

از سوی دیگر، یکی از فعالان تعاونی ساخت مسکن مهر می گوید: اغلب تعاونی‌ها به مشکل مالی برخورد کرده اند و توان پرداخت هزینه هایشان را ندارند.

برهانی می افزاید: هر تعاونی تلاش می کند بنا به شرایط خود هرچه زودتر واحدهای خود را به مالکان تحویل دهند تا بتوانند پاسخگوی مخارجشان باشند.

وی تصریح می کند: برخی از مالکان به دلیل ناتمام بودن واحدها، از تحویل امتناع می کنند و این موضوع سبب شده که بسیاری از تعاونی‌ها با مشکل مواجه شوند.

سبحانی، یکی دیگر از فعالان تعاونی ساخت مسکن مهر می گوید: اغلب واحدهای ساخته شده آنها در مرحله سفت‌کاری و نازک‌کاری است، اما به دلیل افزایش نرخ دستمزد و مصالح ساختمانی پیشرفت آنها متوقف شده است و چشم به راه اعتبارات لازم از سوی دولت هستیم.

وی تصریح می کند: در صورت برآورده شدن اعتبارات مورد نیاز با افزایش سقف تسهیلات مسکن مهر، تعاونی‌ها نیز به وعده های خود عمل خواهند کرد و واحدها نیمه تمام را به طور کامل به متقاضیان تحویل خواهند داد.

نامه نگاری به بانک مرکزی

به گزارش فارس این در حالی است که در خصوص افزایش سقف تسهیلات مسکن مهر اوایل مهر ماه سال جاری نامه‌نگاری‌های آخوندی وزیر راه و شهرسازی و جهانگیری معاون اول رئیس‌ جمهور به رئیس کل بانک مرکزی به کمیسیون اعتباری بانک مرکزی رفت، اما افزایش سقف وام مسکن مهر در این کمیسیون برای تصویب معطل مانده است.

در این نامه آخوندی استدلالهای فراوانی آورد که چاره‌ای جز افزایش سقف تسهیلات مسکن مهر نداریم؛ زیرا ساخت 900 هزار مسکن مهر شهری و روستایی با پیشرفت فیزیکی 75 درصد کند یا متوقف هستند.

تأخیر در تکمیل این واحدهای مسکونی و رها شدن پروژه‌ها به دلیل عدم تزریق اعتبارات جدید افزون بر اتلاف منابع و تحمیل هزینه‌های اقتصادی بر کشور پیامدهای اجتماعی گسترده‌ای را در پی دارد.

در عین حال برخی خبرها حاکی است، کمیسیون اعتباری بانک مرکزی با افزایش سقف وام مسکن مهر به 30 میلیون تومان مخالفت کرده و افزایش وام مسکن مهر از 25 به 30میلیون از سوی مسؤولان تکذیب شده است است. به هر حال این بار رضا ویسه، معاون هماهنگی و نظارت معاون اول رئیس‌جمهور در نامه‌ای که به سیف رئیس کل بانک مرکزی ارسال کرده، خواسته است پیگیر افزایش تسهیلات مسکن مهر از 25 به 30 میلیون تومان باشد.

دغدغه و نگرانی جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور و ویسه معاون هماهنگی و نظارت معاون اول رئیس‌جمهور برای افزایش سقف وام مسکن مهر به این دلیل است که بسیاری از واحدهای مسکن مهر در کشور به دلیل کمبود اعتبار نیمه تمام مانده‌اند و با نزدیک شدن به فصل سرما عملاً سال 93 برای سرعت دادن به ساخت و ساز مسکن مهر از دست رفته است.

فشاری به بانک مرکزی نیست

در همین حال شایعاتی مطرح می شود، در خصوص اینکه میان رئیس کل بانک مرکزی و وزیران اختلاف نظری وجود دارد و همین امر سبب شده که موضوع تصویب افزایش سقف وام مسکن مهر مسکوت بماند.

رئیس کل بانک مرکزی در گفت و گو با تسنیم تأکید می کند: هیچ فشاری در دولت و بین وزیران اقتصادی کابینه برای تزریق نقدینگی به این بانک وارد نمی‌شود.

وی در خصوص شایعات مربوط به اختلاف نظر وی با آخوندی وزیر راه و شهرسازی در حوزه تأمین مالی منابع مسکن مهر، اظهار می دارد: ما به لطف خدا تفاهم کامل در دولت داریم. وی تصریح می کند: همیشه جلساتی را برای کارشناسی و پیداکردن راهکارهایی برای حل بهتر مسایل داریم که به‌محض پیدا کردن یک راه مناسب برای اجرای آن اقدام می‌کنیم.

تحمل بیشتر برای راهکارهای بهتر

با این حال به نظر می رسد، واکنش مناسب و مورد انتظار متقاضیان مسکن مهر برای رفع موانع و مشکلات آنان در آینده ای نزدیک از سوی مسؤولان صورت نگیرد و آنها بازهم چاره ای جز انتظار نداشته باشند و بنابراین آنان باید سرمای زمستان و مشکلات موجود و همچنین اجحافهایی که از سوی برخی از تعاونی‌ها صورت می گیرد، را همچنان تحمل کنند تا شاید در میان جلسات همیشگی کارشناسان، نهایتاً مسؤولان راهکارهایی برای حل بهتر مسأله پیدا بکنند!


اشتراک گذاری :
ارسال نظر