بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۵
وین - ایرنا - مجید تخت روانچی و سید عباس عراقچی معاونان وزیر امور خارجه ایران ششمین روز مذاکرات وین 8 را با دیدار با ویلیام جوزف برنز و وندی شرمن معاونان وزیر امور خارجه آمریکا و با حضور هلگا اشمید معاون کاترین اشتون آغاز کردند.
کد خبر : ۱۳۹۱۵۴

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا به وین، البته عراقچی و روانچی پیش از این دیدار، نیم ساعتی را با نماینده چین دیدار و گفت و گو کردند تا او را از آخرین روند مذاکرات مطلع سازند.

هیات آمریکایی در طول 13 دور مذاکرات هسته ای ایران با گروه 1+5 همواره طرف اصلی مذاکره کننده هیات ایرانی در سطوح مختلف وزرا، معاونان وزرا و کارشناسان بوده چرا که بانی همه تحریم ها علیه برنامه هسته ای صلح آمیز کشورمان، واشنگتن بوده است.

هم اکنون سه محور اصلی اختلافات میان ایران و آمریکا بر سر راه دستیابی به توافق جامع، میزان غنی سازی اورانیوم ایران و جزییات برنامه صنعتی غنی سازی ایران، نحوه لغو تحریم ها و مدت زمان توافق نهایی است.

در این دور از مذاکرات که هشتمین دور مذاکرات در وین و دهمین دور مذاکرات جامع هسته ای میان ایران و گروه 1+5 است، طرفین در تلاش هستند که تا مهلت نهایی یعنی فردا (24 نوامبر/ 3 آذر ماه) به راه حل های مشترکی برای حل اختلافات دست یابند.

معاونان ظریف قرار است پس از دیدار با معاونان کری با سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه و نماینده مسکو در گروه 1+5 مذاکره کنند.

همزمان با این دیدار، پنجمین نشست سه جانبه محمد جواد ظریف و جان کری وزیران خارجه ایران و آمریکا و کاترین اشتون هماهنگ کننده 1+5 برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، طی بیش از یکسال مذاکرات ایران و 1+5 پیشنهادها و ایده های مختلفی هر یک از طرف ها برای رسیدن به توافق نهایی روی میز گذاشته اند که تهران ایده ها و پیشنهادهای جدید و منطقی خود را در مذاکرات مسقط روی میز گذاشت.

تهران به رغم نیاز به 190 هزار سو غنی سازی برای برنامه صنعتی غنی سازی خود در آینده به منظور تامین سوخت نیروگاه اتمی بوشهر حاضر است جهت رفع نگرانی های مشروع طرف مقابل، شفاف سازی ها و بازرسی هایی را در چارچوب معاهده ان.پی. تی و اساسنامه پادمان آژانس بپذیرد اما حاضر به عقب نشینی از خط قرمزهای خود که در واقع حقوق حقه ملت ایران است، نبوده و نیست.

جمهوری اسلامی ایران در ازای این همکاری ها خواستار لغو همه تحریم های علیه برنامه هسته ای خود اعم از تحریم های شورای امنیت سازمان ملل، تحریم های اتحادیه اروپا و تحریم های رییس جمهوری و کنگره آمریکا است .


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۳
بارک الله حالا شد. با قهر که نمیشه کار رو درست کرد .پیغمبر (ص) هم در حدیبیه با دشمنان اسلام پیمان صلح امضا کردند