بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۶
مستطيل شيشه اي تالار

آغاز شمارش معکوس

بطوریکه برخلاف اینکه دیروز هیچ نمادی نتوانست بر رشد شاخص کل اثرگذار باشد، امروز سهام زیادی در تلاش بودند تا بیشترین تأثیر را بر این نماگر اعمال کنند. اما در این میان گروه بانکی پرقدرت تر از سایر گروه ها ظاهر شد.
کد خبر : ۱۳۹۱۵۶
نویسنده :
کیوان فر
با اتمام ساعات معاملات روز یکشنبه 93.09.01 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 345 واحد رشد به رقم 55791 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 94 واحد افزایش عدد 146609 واحد را تجربه كرد. شاخص كل بورس نيز در روز جاري با 347 واحد رشد به رقم 75389 واحد رسيد.

همچنین در این روز "وبملت" با 55 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "فارس" با 29 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 4 واحد افزایش به رقم 844 واحد رسید.

در این شرایط امروز "پترول" با 2 واحد رشد شاخص فرابورس بیشترین تأثیر مثبت را برجا گذاشت و در مقابل "زاگرس" با 1 واحد کاهش آن، بیشترین تأثیر منفی را بر این نماگر در پی داشت.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 2893 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 1393 میلیارد ریال رسید.

به گزارش بورس نیوز، تمایل قیمت سهام و شاخص های معاملاتی امروز به سمت صعود بود تا در کلیت فضای بازار نگاه خوش بینانه حاکم باشد.

بطوریکه برخلاف اینکه دیروز هیچ نمادی نتوانست بر رشد شاخص کل اثرگذار باشد، امروز سهام زیادی در تلاش بودند تا بیشترین تأثیر را بر این نماگر اعمال کنند. اما در این میان گروه بانکی پرقدرت تر از سایر گروه ها ظاهر شد.

اهالی تالار علل این فضای مثبت را در بازار ناشی از مشاهده یکسری اخبار و اتفاقات مثبت مرتبط با مذاکرات هسته ای می دانند که حال و هوای فعالان بورس را نسبت به حصول توافقات خوش بین ساخته است.

یکی از این اخبار تماس تلفنی جان کری با وزیر امور خارجه چهار کشور حوزه خلیج فارس و نیز وزیر امور خارجه ترکیه و کانادا است تا با آنها پیرامون مذاکرات اتمی ایران و گروه 1+5 گفتگو کند.

بدین ترتیب به اعتقاد اهالی تالار چنین اخباری نشان دهنده قوت گرفتن حصول توافق هسته ای است و به نظر می رسد کری با این عملکرد قصد دارد در خصوص راهکارهای موجود جهت حصول نتایج مثبت، با جدیت بیشتری به رایزنی بپردازد.

هرچند یک روز مانده به سوم آذر ماه و زمان اتمام مهلت یک ساله تعیین شده برای توافقات، هنوز خبری قطعی مبنی بر توافق نهایی از هتل کوبرگ منتشر نشده است تا بتوان گفت توافقی صورت گرفته و یا اینکه زمان گفتگوها تمدید خواهد شد.

اما با توجه به روی خوش بورس نسبت به این دور از گفتگوها می توان گفت بازار نسبت به رسیدن به نتایج مثبت بیش از پیش مطمئن شده است.

به هر ترتیب طبق قراری که وجود دارد طی امروز و فردا مهلت یکساله مذاکرات به پایان می رسد و نگاه کلی آن است که توافقات نهایی انجام خواهد شد و در صورت تمدید، تنها مهلت چند روزه تعیین می شود که این حالت نیز بیانگر آن است که در نهایت گفتگوها به سمت حصول نتیجه مثبت جریان دارد و تنها مدتی چند روزه نیاز است تا توافقنامه نهایی آماده و امضا شود.

در مجموع دستیابی به توافق هسته ای یا شکست مذاکرات ایران و 1+5 این روزها غیر از وین، هیجانی بالا را در بازار سرمایه و بورس ایران نیز ایجاد کرده و این روزها سرمایه گذاران خوش بین و بدبین همچنان در تقابل با یکدیگر هستند. گرچه به نظر می رسد قدرت طیف افراد مثبت اندیش و خوش بین به حصول توافق جامع هسته ای بیشتر از گروه دیگر باشد و در حال حاضر تمام توجهات به زمان باقی مانده تا پایان مهلت یکساله است و تیم های مذاکره کننده، هتل کوبرگ، سرمایه گذاران داخلی و حتی عقربه های ساعت شمارش معکوس را برای دریافت نتیجه نهایی آغاز کرده اند.

در پایان امید آن می رود تا جدا از تمام گزینه های متنوع و سناریوهای مختلف پیش روی این گفتگوها شاهد ورق خوردن برگی جدید در روابط سیاسی ایران باشیم. گرچه این امر پیامدها و آثار منطقه ای و فرامنطقه ای قابل توجهی را به ویژه برای ایران و آمریکا در پی خواهد داشت.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
بهزاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۶
درود بر امیر کبیر زمان محمد جواد ظریف
ستار
دوشنبه ۰۳ آذر ۱۳۹۳ - ۰۰:۰۶
درود بر امیر کبیر و ظریف ، اما فاصله زیاد است.

کلا" مردم با اقراق و افراط و طفریت مانوس هستند.

اما تعقل و راستی و اعتدال بهتر است .
نسیم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۶
یقینا اگر هر نوع توافقی صورت گیرد فردا بازار سرمایه منفجر خواهد شد .انشاالله ختم بخیر گردد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۳
سلام بورس نیوز جان:
خواستم یاد آوری کنم 10روز پیش چند روز متوالی سهام رتکو مثبت خورد به طوری که قیمتش از 1380 به 1670 رسید همون روز بود که امثال شماها هی تیتر زدین رتکو پرید /رتکو قیمتش چند /رتکو رو چند میخری/و...اونقدر تبلیغات کردین که از فرداش صف فروش شد الان درست 5 روز هر روز 4 درصد منفی میخوره ولی حالا کسی دیگه از رتکو حرفی نمیزنه.چرا تا یه سهمی چند روز مثبت میشه زود سر زبونا میندازین ولی منفی میشه دیگه ازش چیزی نمی نویسین.
لطفا بفرمایین سهام اذر اب /ولغدر/حکمت/کرمان در عرض کمتر از 1ماه بیش از 50درصد رشد داشتن ولی کسی از اونا چیزی نمینویسه.
زورتون فقط به رتکو میرسه.
تو بازار مثبت تو یه هفته 20 درصد ضرر کردیم.فکر میکنید کی باعث این ضرر سهامداران خرد هستش؟
ناصر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۳ آذر ۱۳۹۳ - ۰۰:۱۸
چطری بود که توی توافق قبلی طیف افراد خوشبین کمتر تا طیف بدبین ها بود که اینطوری بورس کله پا شد
علی شاه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۳ آذر ۱۳۹۳ - ۰۱:۲۴
بورس نیوز جان !
امروز سهام داران خوش بین بودند و یک حقوقی 136 میلیون سهام صادرات را فروخته ؟؟

خوشبینی همین شکلی هست ؟