بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۷
کد خبر : ۱۳۹۱۵۹

گروه سیاسی/پایگاه خبری حامیان ولایت

خبرنگاران اعزامی به وين می‌گويند که دستيابی به توافق جامع و نهايی بر سر پرونده هسته‌ای ايران تا روز سوم آذر عملاً منتفی شده و طرفين اکنون گفت‌وگوهای خود را برای دستيابی به «توافق سياسی بر روی کليات» ادامه می‌دهند.

به گزارش پایگاه خبری حامیان ولایت:

در همین حال خبرگزاری فرانسه روز یک‌شنبه دوم آذر به نقل از «يک منبع ایرانی» در وين گزارش داده که در صورت بی‌نتيجه بودن مذاکرات تا ضرب‌الاجل سوم آذر، جمهوری اسلامی آماده تمديد مذاکرات برای شش ماه تا يک سال ديگر است.

در همین روز «یک منبع نزدیک به مذاکرات» نیز همین موضوع را در گفت‌وگو با خبرگزاری روسی اینترفکس بیان کرده است.

اين در حالی است که يک عضو ارشد هيئت مذاکره‌کننده ايران به خبرنگاران اعزامی گفته که اين هيئت هنوز درباره تمديد مذاکرات با قدرت‌های جهانی مذاکره نکرده است.

پيش از اين نیز، به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) يک عضو تيم مذاکره‌کننده هسته‌ای ايران، دستيابی به «توافق جامع و نهايی» تا روز سوم آذر را «غير ممکن» ارزيابی کرده وافزوده بود:«اگر تا يکشنبه ‌شب [دوم آذر] در وين بر سر يک تفاهم سياسی و کلی توافق نکنيم، گزينه تمديد توافق ژنو روی ميز قرار می‌گيرد.»

گفت‌وگو برای «توافق سياسی بر روی کليات»

به گزارش خبرنگار به نقل از يک عضو ارشد تيم مذاکره کننده هسته‌ای ايران که با او گفت‌وگو کرده، می‌گوید که ايران، آمريکا، بريتانيا، فرانسه، آلمان، روسيه و چين، در جريان گفت‌وگوهای کارشناسی متعدد يک سال گذشته، بخشی از پيش‌نويس توافق نهايی و جامع را که شامل کليات اين توافق است، آماده کرده‌اند.

اين گفت‌وگوکننده ايرانی گفته است که جمهوری اسلامی و ۱+۵ اکنون در پی اين هستند که به يک توافق سياسی دست پيدا کنند که راه را برای تکميل اين پيش‌نويس که به توافق جامع و نهايی منجر می‌شود، هموار می‌کند.

ديپلمات ايرانی افزوده که به «چند روز تا چند هفته» زمان برای تکميل اين پيش‌نويس آن‌هم در صورت دستيابی به «توافق سياسی» نياز است.

«ابعاد برنامه غنی‌سازی اورانيوم، تعداد سانتريفيوژها و چارچوب زمانی فعاليت‌ها، چگونگی لغو تحريم‌ها و چگونگی فعاليت تاسيسات مختلف اتمی ايران در فردو، اراک و ...»، کلياتی هستند که به گفته خبرنگاران در وين، ايران و ۱+۵ بايد نخست بر سر آنها توافق کنند تا سپس بتوانند گفت‌وگوها برای بررسی و تعيين چگونگی اجرايی کردن آنها را ادامه دهند.

زمزمه‌ها درباره آمادگی ايران برای تمديد مذاکرات اتمی با قدرت‌های جهانی در حالی شنیده می‌شود که مقام‌هایمذاکره‌کننده جمهوری اسلامی پيش از ايناعلام کرده بودندکه تهران به دنبال تمديد مهلت مذاکرات نيست.

منبع:حامیان ولایت


اشتراک گذاری :
ارسال نظر