بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۲ آذر ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۵
کد خبر : ۱۳۹۱۷۰
باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا اعلام کرد در صورت حصول توافق جامع هسته ای با ایران می تواند کنگره تحت کنترل جمهوریخواهان را راضی کند.

به گزارشعصر ایراناوباما در مصاحبه با برنامه " این هفته " شبکه خبری "ای بی سی " آمریکا با اذعان به وجود اختلافات و شکاف عمیق در مواضع دو طرف مذاکرات هسته ای ، تاکید کرد :" اطمینان دارم اگر بتوانیم به توافق جامع با ایران بر سر برنامه هسته ای این کشور برسیم نه تنها می توانم کنگره امریکا را بابت این توافق راضی کنم بلکه مردم آمریکا را متقاعد می کنم که اقدام درستی انجام داده ایم."

اوباما در توصیف توافق خوب با ایران گفت که این توافق باید ایران را از دست یابی به سلاح هسته ای بازدارد.

ایران هر گونه تلاش برای دست یابی به سلاح هسته ای را رد کرده و بر حق خود برای استفاده صلح آمیز از چرخه کامل سوخت هسته ای تاکید می کند.

جمهوریخواهان مخالف اوباما از 3 ژانویه سال جاری میلادی (کمتر از دو ماه دیگر) کنترل کنگره آمریکا متشکل از دو مجلس نمایندگان و سنا را در اختیار خواهند گرفت.

مخالفان جمهوریخواه اوباما تهدید کرده اند در صورت به دست گرفتن کنترل کنگره طرح تشدید تحریم های ایران را به صحن سنا کشانده و آن را تصویب خواهند کرد.

اوباما در یک سال گذشته از کنگره خواسته بود این طرح را به رای گیری نگذارد، چرا که به گفته کاخ سفید تشدید تحریم های ایران، تلاش های دیپلماتیک برای حل و فصل مساله هسته ای ایران در قالب توافق اولیه ژنو 2013 را بی اثر خواهد کرد.

اوباما در مصاحبه با ای بی سی اظهار امیدواری کرد با رسیدن به یک توافق خوب با ایران ، نه تنها رابطه ایران و آمریکا احیا شود بلکه رابطه ایران و کشورهای منطقه و جامعه جهانی شاهد بهبود باشد.

رییس جمهور آمریکا با این حال تاکید کرد انتظار ایران برای لغو فوری تحریم ها واقع بینانه نیست و تحریم ها فورا لغو نخواهند شد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر