بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۲ آذر ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۰
کد خبر : ۱۳۹۱۸۲

ه نظر می‌رسد خط قرمز نمایش فیلم در ایران، به برخی اسامی خاص محدود شده و مسئولان سینمایی ظاهراً فراموش کرده‌اند که در قانون برای آن‌ها وظایف نظارتی مشخصی تعریف شده و این‌گونه نیست که صرفاً زمانی که فیلمی با مخالفت مجلس شورای اسلامی و یا طیف‌های اصولگرا مواجه می‌شود، مانع از نمایش آن شوند.

به گزارش گروه فرهنگی مشرق به نقل از سینما پلاس، سینمای ایران در یک سال اخیر شاهد حساسیت‌هایی ویژه از سوی برخی طیف‌های اصولگرا و نمایندگان مجلس شورای اسلامی بوده است. این دو گروه خواستار نظارت و کنترل شدیدتر بر بوده و البته مسئولان سینمایی نیز در مقابل این درخواست‌ها کاملاً تسلیم شده و در آخرین نمونه، پروانه نمایش فیلم «عصبانی نیستم» را معلق کردند. اما آیا این نظارت‌ها باعث عدم اکران فیلم‌های ضعیف و کم محتوا نیز شده است؟

«اعمال سانسور و ممیزی در سینما و هنر ایران» همواره مخالفان و مدافعان فراوانی داشته است. موافقان دلیل این امر را لزوم صیانت از ارزش‌های اخلاقی ـ اجتماعی می‌دانند و مخالفان نیز معمولاً به شیوه اعمال ممیزی اعتراض داشته و عنوان می‌کنند این امر صرفاً جلوی تولید آثار انتقادی و دغدغه مند را می‌گیرد. در طول سال‌های گذشته زمانی که مسئولان سینمایی به این دغدغه‌ها بی توجه بودند، گروهی از حزب اللهی‌های جامعه اقدام به تجمع در مقابل وزارت ارشاد نموده و خواستار توقف نمایش برخی فیلم‌ها همچون: «خصوصی» و «گشت ارشاد» شدند. تعلیق پروانه نمایش «عصبانی نیستم» و جلوگیری از اکران «قصه‌ها» نیز دو نمونه از برخوردهای اخیر صورت گرفته با فیلم‌های سینمایی است.

سکوت مجلسی‌ها در مقابل یک فیلم 18+


آموزش گام به گام صیغه

این روزها فیلمی در حال اکران است. این فیلم ساخته کارگردانی است که در طول سال‌های گذشته آثار مختلفی را در مقام فیلم نامه نویس و کارگردان به ثبت رسانده و از نظر فکری و تشکیلاتی، از نزدیکان جریان سینمایی پیشین است.

آخرین ساخته این کارگردان، داستان پزشکی میان‌سال را روایت می‌کند که با وجود داشتن همسری شایسته و فرزندانی برومند، با پرستاری مطلقه که از نظر سن و سال جای دخترش است، مخفیانه ازدواج می‌کند و از او صاحب فرزند می‌شود. این پزشک که شخصیتی زن باره و تا حدودی هرزه دارد، مرتب به دنبال معاشرت با زنان جوان و نیز صیغه است! فیلم البته بار آموزشی نیز دارد و نحوه خواندن صیغه، نحوه پیچاندن همسر و مواردی از این دست را نیز به مخاطب آموزش می‌دهد اما این همه ماجرا نیست. کارگردان پیام و مضمون خود را در لایه ای سطحی از پیام‌های اخلاقی پوشانده و در دل داستان، هرچه خواسته بیان کرده است. حجم فراوان صحنه‌های توالت رفتن شخصیت‌های داستان، اشاره‌های اروتیک به مسائل میان زن و شوهر، بیان جملات توهین آمیز خطاب به زنان، نمایش صحنه پاشیده شدن ادرار کودکی بر چهره پدرش و... از جمله ظرافت‌های موجود در این فیلم است که سبب می‌شود اگر یکی از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و یا مسئولان سینمایی با خانواده خود به تماشای فیلم بنشینند، نتوانند تا پایان این فیلم را تحمل کنند. در سینمایی که خبرنگار سینما پلاس این فیلم را همراه چند نفر دیگر دید، هنگام خروج از سالن با مردان میان‌سالی مواجه شد که اعلام می‌کردند باید این فیلم را تنها ـ و نه با خانواده ـ دید!!!

چرا این فیلم‌های مبتذل مجوز می‌گیرند؟

قطعاً اگر فیلمی مانند این فیلم در زمان ریاست جواد شمقدری بر سازمان سینمایی جهت اکران عمومی عرضه می‌شد، با محدودیت‌های فراوانی مواجه می‌گشت. هر ایرادی به جواد شمقدری و تیم همراهش وارد باشد، ایراد «بی مسئولیتی و سکوت در مقابل چنین آثاری مبتذلی» وارد نیست و نمونه آن نیز برخورد سفت و سخت تیم سینمایی پیشین با فیلمی بود که در زمان تولید، تخلفاتی در اضافه کردن برخی صحنه‌های مبتذل به فیلم نامه اصلی صورت گرفته بود. شمقدری آن فیلم را توقیف نمود و اجازه نداد ساخته شود اما در دولت تدبیر و امید و در سازمان سینمایی که افرادی فرهیخته، دیپلمات مسلک و تحصیل کرده مسئولیت اداره آن را به عهده دارند، فیلمی نمایش داده می‌شود که گذشته از خدشه دار کردن شان پزشک و پرستار و شکل دهی به نگاه‌های منفی نسبت به جامعه محترم پرستاری، انواع و اقسام توهین‌ها را در قالب شوخی و خنده به خانواده ایرانی و خصوصاً پدر ایرانی مطرح می‌کند و در پایان نیز با یک نتیجه گیری آبکی، سر و ته موضوع را هم می‌آورد.

به نظر می‌رسد خط قرمز نمایش فیلم در ایران، به برخی اسامی خاص محدود شده و مسئولان سینمایی ظاهراً فراموش کرده‌اند که در قانون برای آن‌ها وظایف نظارتی مشخصی تعریف شده و این‌گونه نیست که صرفاً زمانی که فیلمی با مخالفت مجلس شورای اسلامی و یا طیف‌های اصولگرا مواجه می‌شود، مانع از نمایش آن شوند. این مدیران سینمایی خود نیز باید آستین بالا زده و برای آنکه حقوقشان حلال شود، نسبت به نمایش محدود و یا حداقل جرح و تعدیل آثار این‌چنینی اقدامی عاجل انجام دهند.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ندا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۲ آذر ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۴
مطمعنم هر کی این مطلبو بخونه ترغیب میشه بره فیلمو حتما ببینه
تو ایران اگه میخوای یه فیلم خوب بفروشه بگید مبتذله.سیل جمعییت ایست که روانه سینماها میشه
حسین
سه‌شنبه ۰۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۲
خدا بهمون رحم کنه
ناشناس
چهارشنبه ۰۵ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۱
احسنت
الان یه آمار فروشی میزنه که نگوو

میشناسیم دیگه این جماعت صف نشین رو
فرشاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۲ آذر ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۲
بیان واقعیات یعنی ابتذال؟
تو جامعه امروز کاربلد زیاد هست که خودشون از این فیلم خیلی فیلمترن،
به فکر حل مشکل باشیم نه پاک کردن صورت مساله.
ناشناس
دوشنبه ۰۳ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۸
با نظر شما موافقم اگرچه بیان واقعیت یکی از وظایف اصلی اثار هنریه ولی بعضی از کارهای هنری نه تنها کار هنری نیستند که بتوانند وظیفه اصلی خودشونو انجام بدهند بلکه بقدری سطح پایین و بی کلاس هستند که خود
عملی برای ترویج ابتذال هستند.
خدا رحمت کند ظهوری و میری را که من جدیدا هر بار آقای شریفی نیا رو میبینم یاد اون خدابیارمزها می افتم
مینا
سه‌شنبه ۰۴ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۰
به ادم بی عقل میگیم کار بلد
ناشناس
UNITED KINGDOM
يکشنبه ۰۲ آذر ۱۳۹۳ - ۲۳:۱۸
میشه اسم فیلمو بگید بریم ببینیم چه جوریاست؟
ناشناس
دوشنبه ۰۳ آذر ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۵
انچه مردان درباره زنان نمیدانند!!!!!!!!!
مجتبی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۳ آذر ۱۳۹۳ - ۰۱:۵۰
اقا خوب هر کسی بدش میاد نره ببینه این همه فیلم منم خوشم نمیاد خوب نمیرم ببینم چیه این بحث خاله زنک باز ی باید از سینمای هند یاد گرفت فیلمهاش روز به روز دارن پیشرفت میکنن به اندازه ما هم دنبال موضوع خاله زنک بازی هم نیستن
ali
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۳ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۹
دوستانم نام فیلم چیست ؟ کنجکاو شدم که ببینم ؟من هم اخیرا این امر خیر (صیغه) را تجربه کرده ام
بانوی ایرانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۲
گویا اقایان یادشان رفته مسیله ضیغه و چند همسری را مجلسیان مطرح کردند چی شد اگر شما عملی کنید اشکال ندارد اگر بصورت فیلم شود نماینده مجلس به همراه خانواده اش نمی تواند ببیند البته کهچنین است چوب را که بر میداری گربه دزده فرار می کنه قابل توجه همسران پولدارن نو کیسه که شلوار شوهرانشان از وصله جدا شده
313
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۳
یه زمانی میگفتن یه دانش آموز امریکایی معلم رو کشت ... یه زمانی وقتی چنین خبرهایی به گوش می رسید همه دهنشون باز می موند.
حالا یه زنگ خطر! امروز نوشتن در ایران یه دانش اموز به خاطر نمره صفر درس فزیک معلم را کشت!
درسته واقعیت هایی در جامعه ما وجود داره صیغه حلال هست ولی هوس رانی حلال نیست و ترویج هوس رانی (این پزشک که شخصیتی زن باره و تا حدودی هرزه دارد ) خودش یک گناه هست.
اینم زنگ خطر است.
جناب روحانی در یک سخن رانی گفت تا اونجایی که تونستیم مجوز دادیم اینم یکی از اون مجوزهاس دیگه !
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۵
اون کارگزدانه هم دقیقا عقیده تو رو داشته که تو سایتت تا جایی که برات ممکنه لینکهای پر بازدید میزاری با تیترهای انچنانی تا بازدیدکنده بره بالا تا پول بیشتری در بایری ..مگه غیر از اینه...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۴
بورس نیوز جان:
کمی انصاف داشته باش.دیروز مطلب میزنی و اموزش زناشویی میدی که اقایون خانومشونو ببرن ...حالا به یک فیلم اجتماعی میگین مبتذل.اگه این مبتذل هستش پس اونی که شما میفرمایین اسمش چی میشه؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۸
پس باید فیلم خوبی باشه. اسمش چیه ؟
بهار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۵ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۶
سلام آقا من 2 هفته هست پشت هم میرم سینما
هفته پیش که شیار 143 رو رفتم که همه صلوات میفرستادن و ما وسط هاش رفتیم بیرون دیروزم این فیلم رو رفتم آخه کجاش مبتذله حداقل آدم برای چند دقیقه میخنده مگه بده
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۴
با این تفکرات به نظر میرسه بورس نیوز توسط کیهان و دارودسته اش داره اداره می شه!!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۶ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۳
بهتره سرتو از لاکت بیرون بیاری تو همین شهر چه خبره
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۱
اصل مطلب رو گرفتین؟ کافیه هر آشغالی باشه فقط سیاسی نباشه. حرف دل مردم نباشه. حرف حسابی و بدون ردخور توش نباشه. غیر از این هر چرند کثیفی به خورد مخاطب دادن دیگه اشکال نداره و مجوز مجلس رو شاخشه .
احسنت
UNITED STATES
شنبه ۰۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۹
خواستم فقط نظر دوستان رو تایید کنم. در ضمن بنظرم نویسنده از دسته نسوان هستند که هم بهشون فشار اومده بابت روایت فیلم ، هم تنها دستاویز رو مجلس می دونه . دو سره بار زدن یعنی همین. نمیشه روشنفکر باشی بعدش واسه اعتقادت بری سراغ کسایی که خودشون تایید می کنن چند همسری رو .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۶
کامنت دوم فرهاد:اگر واقعیت چرا دارند تبلیغش را میکنن خوب واقعیت دیگه .چرا فیلمش را می سازند؟؟؟!!!! این اشاعه فحشاست وترویج بی بند وباری توسط بازیگران بعضا به ظاهر موجه ؟؟؟؟!!!!اما پول ...... این همه با این جور فیلمها بیان واقعیت شد بهتر شد؟؟؟یا بدتر شد؟؟؟؟