بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۲
کد خبر : ۱۳۹۲۷۴

وین - ایرنا - هیات های مذاکره کننده ایران و گروه 1+5 در هفتمین و آخرین روز مذاکرات وین 8، در حال بررسی سناریوهای مختلف هستند تا بیش از یکسال مذاکرات سیاسی، فنی و حقوقی خود را درباره مهمترین موضوع بین المللی به سرانجام خوشی برسانند.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا به وین، سناریوی «نحوه ادامه مذاکرات» به رغم همه تلاش های تیم مذاکره کننده ایران برای دستیابی به توافق در این دوره از مذاکرات، اکنون یکی از این سناریوها است که طرفین در حال بحث و تبادل نظر درباره آن هستند.

هیات مذاکره کننده ایران در این دوره از مذاکرات بسیار تلاش داشت تا مذاکرات را به سرانجام برساند اما موضع طرف مقابل (1+5 ) از همان ابتدا «تمدید» مذاکرات بود.

یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده هسته ای ایران می گوید که هم اکنون هیات های در حال بررسی همه سناریوها از جمله چگونگی ادامه مذاکرات هستند.

این سناریو بدان معناست که طرفین عزم خود را برای رسیدن به توافق جامع جزم کرده اند اما به دلیل اختلافات اساسی و عمده ای که بر سر مدت زمان توافق جامع، میزان غنی سازی اورانیوم ایران و جزئیات آن و نیز نحوه لغو تحریم ها دارند نتوانند تا پایان امروز به این توافق دست یابند؛ ضمن اینکه، همه طرف های مذاکره در تلاش هستند تا بیش از یکسال مذاکرات خود را به سرانجام خوبی برسانند و مذاکرات بصورت برد - برد پایان یابد .

حضور وزیران خارجه هفت کشور مهم و بزرگ دنیا یعنی ایران، آمریکا، انگلیس، فرانسه ، آلمان، روسیه و چین در وین نشانه آن است که طرف های مذاکره خواستار به نتیجه رساندن این مذاکرات هستند.

نشست رسمی محمد جواد ظریف، جان کری، فیلیپ هاموند، لوران فابیوس، فرانک والتر اشتاین مایر، سرگئی ریابکوف و وانگ یی از دقایقی پیش برگزار شده است تا طرفین مباحث را جمع بندی و پس از بحث و تبادل نظر، نتیجه هفت روز مذاکرات سخت، فشرده و جدی را در وین اعلام کنند.

از آنجا که تهران در موضوع هسته ای بیشترین اختلافات را با آمریکا داشته، طی روزهای گذشته نیز بیشترین دیدارها و مذاکرات را با طرف آمریکایی داشته تا طرفین بتوانند به راه حل های مشترکی دست یابند و به این بحران غیرضروری پایان دهند.

جمهوری اسلامی ایران که با سردمداری آمریکا ذیل فصل هفتم منشور ملل متحد قرار گرفته و 6 قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل علیه برنامه هسته ای کشورمان و نیز قطعنامه هایی از سوی اتحادیه اروپا، رییس جمهوری آمریکا و کنگره این کشور علیه آن صادر شده است، با به نتیجه رسیدن این مذاکرات، نخستین کشور در جهان خواهد بود که از طریق مذاکره از ذیل این فصل خارج خواهد شد.

از این رو، طبیعی است که مخالفان جمهوری اسلامی ایران و آنان که منافع خود را در این زمینه در خطر احساس می کنند بخواهند در مسیر این مذاکرات سنگ اندازی کنند.

هفت وزیر یاد شده در روزهای اخیر دیدارهای بسیار فشرده و جدی با یکدیگر داشته اند و هم اکنون 500 خبرنگار، فیلمبردار و تصویربردار در شهر وین و محل مذاکرات وزرای خارجه حضور دارند تا نتایج هفت روز مذاکرات دیپلماتیک کشورهای جهان را به تصویر بکشند.

خبرنگاران از نخستین ساعات صبح امروز (دوشنبه) در محل مرکز رسانه ای مقابل هتل کوبورگ حضور یافته اند و همه منتظر اعلام رسمی نتیجه این دور از مذاکرات هستند که گفته می شود پس از نشست رسمی وزیران خارجه هفت کشور اعلام خواهد شد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۶
مذاکرات به توافق رسیده .... و قرار شده 2 هفته بعد اعلام کنند.....مطمعن باشید ....