بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۴ آذر ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۳
کد خبر : ۱۳۹۳۷۶

گفت و گو نیوز:مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 در شرایطی شب گذشته در وین به پایان رسید که در زمان برگزاری این مذاکرات بازارهای اقتصادی کشور در شرایط ویژه ای قرار داشته و در انتظار سیگنال های مثبت از وین بودند.

با توجه به این که مذاکرات اخیر وین آخرین دور مذاکرات در زمان تعیین شده توافقات ژنو بود بازارهای مالی کشور بیش از دوره های گذشته به این مذاکرات توجه داشته و بر همین اساس کوتاه ترین خبری از مذاکرات تاثیر مستقیمی بر بازارهای مالی داشت.

شاخص کل بورس افزایش یافت

بازار بورس یکی از مهم ترین بازارهایی بود که در این مدت تحت تاثیر مستقیم مذاکرات وین قرار داشت و از 27 آبان ماه تا روز گذشته نوسان های فراوانی را تجربه کرد و امیدواری به آینده مذاکرات و دستیابی به توافق هسته ای نهایی حجم معاملات را افزایش داد.

در این مدت اما شاخص کل بورس از 75 هزار و 401 واحد در نخستین روز مذاکرات وین به 75 هزار و 949 واحد در روز گذشته رسید و این موضوع نشاندهنده واکنش مثبت بازار سرمایه به مذاکرات هسته ای وین بود.

همچنین باید به این نکته نیز توجه کرد که رشد بورس تهران که از آخرین روزهای مهر ماه آغاز شده بود، در آبان ماه شدت گرفت و سرمایه‌گذاران توانستد بعد از ماه‌ها زیان، به طور متوسط 1.5 درصد سود به خانه‌های خود ببرند که خوش بینی مذاکرات هسته ای در کنار انتشار گزارش عملکرد 6 ماهه شرکت‌ها و انتشار اخباری مانند کاهش نرخ سود سپرده قانونی بانک‌ها از جمله دلایل این موضوع بود.

تغییر مسیر ناگهانی دلار

اما قیمت دلار که از 10 آبان در بازه بین 3250 تا 3265 تومان قرار داشت و از یکشنبه هفته گذشته تا شنبه این هفته نیز، قیمت بین دو سطح 3250 تا 3255 تومان در نوسان بود روز گذشته تا 3265 نیز افزایش یافت.

دلار در شرایطی در آخرین روز مذاکرات هسته ای به 3265 تومان رسید که در در یک هفته گذشته روزهای با ثبات و آرامی را سپری کرد و از 3260 تومان در 27 آبان ماه که مذاکرات هسته ای وین آغاز شد با افزایش 5 تومانی به 3265 تومان رسید.

این در شرایطی است در چند روز نخست از دور جدید مذاکرات هسته ای، بازار هیچ واکنشی به اخبار و حواشی مذاکرات نشان نداده بود اما در فاصله یک روز مانده به پایان زمان مذاکرات قیمت دلار در مسیر کاهش قرار گرفت و به پایین ترین سطح در یک هفته گذشته رسید که البته در روز پایانی مذاکرات این روند تغییر کرده و دلار نهایتا به 3265 تومان رسید.

مسکن رونق گرفت

یکی دیگر از بازارهایی که مذاکرات هسته می تواند در شرایط فعلی تاثیر روانی مثبتی داشته باشد بازار مسکن است که طی یکسال گذشته علی رغم کاهش قیمت ها در رکود به سر می برد.

در حالی که در یکسال گذشته تقاضا برای خرید مسکن کاهش و برای اجاره مسکن افزایش پیدا کرده است رئیس اتحادیه مشاوران املاک از رشد 20 درصدی حجم معاملات خرید و فروش مسکن در آبان ماه امسال، نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داده و گفته است در آبان 1393، در شهر تهران 12 هزار و 234 مبایعه نامه مسکونی در بنگا‌ه‌های املاک تنظیم و ثبت شده است که در مقایسه با ماه مشابه سال قبل رشد 20 درصدی داشته است.

وی در خصوص علت افزایش حجم معاملات گفته است افزایش حجم معاملات موید خیز خروج از رکود در بخش مسکن و افزایش تدریجی میل به خرید مسکن در بین مردم است.

به گفته عقبایی با توجه به وضعیت فعلی و چشم انداز آتی بازار مسکن تا پایان سال روند افزایش حجم معاملات ادامه خواهد داشت ضمن اینکه به هیچ وجه پیش بینی افزایش قیمت تا پایان سال نداریم.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تاکید کرده است نتایج مذاکرات هسته ای به هر شکل که باشد امسال نمی تواند اثر محسوسی بر بازار مسکن داشته باشد چرا که تحولات در بازار مسکن برخلاف سایر بازارها به شکل کند و در طول زمان اتفاق می‌افتد.

سکه گران شد

یکی دیگر از بازارهایی که طی یکسال گذشته روزهای متفاوتی را سپری می کند بازار سکه است که به واسطه افت قیمت جهانی طلا از مرز یک میلیون و 300 هزار تومان به محدوده 900 هزار تومان رسیده است.

اما آخرین دور مذاکرات هسته ای در شرایطی آغاز شد که قیمت سکه تمام بهار آزادی 917 هزار تومان بود و در آخرین روز مذاکرات هسته ای به 919 هزار تومان رسید و در این مدت از ثبات نسبی برخوردار بود.

البته یکی از دلایل اصلی این افزایش قیمت اقدام غافلگیر کننده چین در کاهش نرخ بهره این کشور بود که منجر به افزایش قیمت جهانی طلا و رسیدن به 1201 دلار بود که روز گذشته رخ داد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
حسن حسینی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۴ آذر ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۸
اقای عقبایی هرچندگاهی سیکنال خرید میده مثل اینکه ازطرف مافیای مسکن تحت فشار است
مهرداد
SWEDEN
سه‌شنبه ۰۴ آذر ۱۳۹۳ - ۲۲:۵۹
این آقا هر ماه میگه بازار مسکن رشد میکنه میخواد زورکی بازار رو داغ کنه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۵ آذر ۱۳۹۳ - ۰۰:۵۲
اونوقت این مسکن از دیشب تا حالا چقد سریع رونق گرفته!
بورس نیوز جون نکنه زدی تو کار مسکن؟!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۵ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۷
کاملا صحیح است چون با عدم توافق، چشم انداز آینده بسیار روشن و درآمد مردم هم بطور ناگهانی و چشم گیری افزایش پیدا کرده است.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۵ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۶
شما بفرمائید با چه استدلالی مسکن باید رونق بگیرد مگر در شرایط چه تغییری ایجاد شده است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۵ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۹
مصاحبه با رئیس اتحادیه مشاوران املاک ؟
اصلا به عنوان ایشان دقت کرده اید چه انتظاری میشود از نظرات کارشناسی ایشان داشت.
چیزی که همه می بینند این است که مسکن در رکود عمیق تری فرو خواهد رفت
سعید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۷
شایعه رونق خرید و فروش مسکن فقط توسط دلالان و بنگاه داران مطرح می شود. آقای عقبائی رئیس این اتحادیه مدت دو سال است که هر ماه از رونق خرید و فروش خبر می دهد او این دروغ را برای نجات صنف خود عنوان می کند. در بازار رکود کامل حاکم است. مسکن از این نیز ارزان تر می شود. برای خرید کسی عجله نکند. به زودی سازندگان مسکن مجبور می شوند مقداری از سودهای کلان خود بگذرند. در بازار خریدار وجود ندارد. مردم باید در جهت کاهش قیمت مسکن یاری کنند. چند روز پیش آمار واحدهای خالی در تهران اعلام شد اگر کسی خرید نکند این آمار افزایش خواهد یافت. وقتی عرضه بیش از تقاضا باشد کاهش قیمت در پی خواهد داشت.
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۶ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۵
طبق نظر کارشناسان برنامه پایش سیمای ایران واراعه امار مستدلات کافی تا 2یا3سال اتی مسکن نه تنها افزایش نمیابد درشرایطی امکان کاهش هم وجود دارد.والسلام.
ناشناس
MALAYSIA
جمعه ۰۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۲
ببینید شمایی که در اقتصاد فعالیت میکنید ولی از اقتصاد ایران خصوصا بورس نیوز چیزی نمیدانید. بعضیها تو میدون فردوسی پول دستشون آماده هست و ساعت 11 صبح منتظرن قیمت ارز رو بشه بعد میگن خوب بچه ها امروز دلار سرف نمیکنه چکار کنیم ؟ بریم مسکن بخریم و مسکن هم که آماده هست و زود بدو بدو میرن مسکن میخرن و فردا میبیبنن که رئیس فلان اتاق یه چیزی پروند و دلار گرون شد زودی میرن مسکن رو میفروشن و دلار میخرن. بله اینه اقتصاد پویای ما که شما نمیدونید که مسکن در هر ثانیه یه قیمت میزنه وقتی میری مسکن بخری و قیمت میکنی میپرسن الان یا الان؟ یعنی فارکس باید جلوش لنگ بندازه با این نوسانات لحظه ایش