بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۵ آذر ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۷
بهبود نسبی حجم معاملات پلیمرها در بورس کالا رقم خورد

افزایش تحرک در بورس و بازار

رینگ پتروشیمی در بورس کالای ایران روز گذشته شاهد افزایش نسبی جذابیت خرید بود. با توجه به حجم و تنوع مطلوب عرضه‌ها بسیاری از خریداران به بازار بازگشتند که نشان‌دهنده افزایش جذابیت تولید خواهد بود. این در حالی است که افزایش حجم عرضه‌ها و بهبود نسبی معاملات در تالار یا در مچینگ را می‌توان پتانسیلی برای افزایش حجم عرضه به بازار دانست که در کنار کاهش قیمت‌های پایه و شرایط فعلی بازار، می‌تواند به افزایش حجم معاملات منجر شود. این موارد در روزهای سرد سال می‌تواند نویددهنده روزهای بهتری برای تولید باشد.
کد خبر : ۱۳۹۳۹۱
همچون سایر سه‌شنبه‌ها، عرضه‌های روز گذشته پلیمرها در بورس کالای ایران از تنوع و حجم مطلوبی برخوردار بود. انواع مختلف کالاهایی که متقاضیان متفاوتی داشتند ولی همچون گذشته باز هم ورود به مچینگ چهره اصلی اغلب عرضه‌ها را تشکیل داد. البته باید پذیرفت که این رویکرد یعنی معامله در مچینگ که توسط تمامی خریداران در این بورس قابل انجام است را می‌توان مهم‌ترین شیوه تزریق کالا به بازار داخلی دانست. البته از زمانی که این شیوه معامله مرسوم شده است شاهد افزایش حجم عرضه‌ها به بازار هستیم که اجازه نداده یک شوک قیمتی به بازار وارد شود، البته این شرایط بیشتر در مورد کالاهایی خودنمایی می‌کند که جذابیت کمتری دارند و برای انواع پرمخاطب تفاوتی نداشته و ندارد.
همان گونه که در گذشته به آن اشاره کردیم با اعلام قیمت‌های پایه جدید محصولات پتروشیمی در بورس کالا دیگر دلیلی برای انتظار کشیدن وجود ندارد زیرا قیمت‌های بورس برای آذرماه تثبیت و اعلام شده است. این انتظار در روز
سه شنبه پاسخ داده شد و افزایش تقاضای مطلوبی ثبت شد، البته هنوز این حجم تقاضا به میزان عرضه نبوده ولی در مقایسه با روزهای گذشته از افزایش قابل توجهی برخوردار بود. از سویی اعلام نتیجه اجلاس وین و تمدید زمان مذاکرات نیز آخرین دلیل تعلل را از بازار گرفت تا بتوان به بهبود حجم معاملات بیش از پیش امیدوار بود. در هر صورت با پایان یافتن مذاکرات وین و افزایش نسبی قیمت ارز، بازار محصولات پلیمری با بهبود حجم معامله رو به رو شده ولی بالابودن حجم عرضه‌ها در بورس و بازار اجازه افزایش سریع و شتابان قیمت‌ها را نخواهد داد؛ البته برخی از گریدهایی که با افزایش نرخ پایه در بورس کالا رو به رو شده‌اند هم‌اکنون پتانسیل افزایش قیمت دارند ولی پتانسیل این افزایش چندان قدرتمند نیست و افزایش قیمت‌ها محدود و حتی مقطعی خواهد بود.
اگر به قیمت‌های محصولات پلیمری در بازار توجه کنیم شاهد کاهش قیمت‌ها در فاصله روزهای دوشنبه تا سه شنبه هستیم که بیشتر به گریدهای سبک فیلم مربوط بود، البته سایر گریدها بعضا با افزایش قیمت نیز رو‌به‌رو شدند. عرضه‌های روز سه‌شنبه را شاید بتوان یکی از دلایل این کاهش قیمت‌ها دانست ولی در هر صورت انتظار داریم تا حجم عرضه‌ها در بازار همه روزه افزایش یابد. البته در فاصله زمانی بین هفته گذشته تا دیروز هم چنین شرایطی در بازار وجود داشت که افزایش یا کاهش‌قیمت متناظری ثبت شد. نکته مهم دیگر با افزایش جذابیت گریدهای سنگین و تزریقی در بازار مواجه هستیم که از افزایش تقاضا و بهبود شرایط تولید آنها حکایت می‌کند که برخی تغییرات را در کالاهای مورد نیاز نشان می‌دهد. به‌صورت کلی می‌توان گفت که گریدهای سبک و پلیمرهای ساده‌تر با کاهش قیمت و پلیمرهای سنگین و پیشرفته‌تر با افزایش قیمت رو‌به‌رو هستند که می‌تواند داده مهمی برای دورنمای بازار به حساب بیاید.
یکی از مهم‌ترین رخدادهای روز گذشته را می‌توان افزایش شدید تقاضای پلی‌وینیل کلراید S65 بندر امام دانست که پس از مدت‌ها، شاهد این جذابیت بودیم تا جایی که به رقابت منجر شد و از قیمت پایه 2889 تومان تا بیش از 3 هزار تومان نیز مورد معامله قرار گرفت. پلی‌اتیلن سنگین فیلم OFF - 7000F درجه 1 پتروشیمی ایلام نیز همین شرایط را تجربه کرد تا جایی که در برابر عرضه 682 تن شاهد ثبت 4,818 تن تقاضا بودیم که این کالا نیز وارد رقابت شد. رخداد مهم دیگر نیز افزایش شدید جذابیت پلی‌اتیلن سبک فیلم 0075 بندر امام بود که در برابر 1000 تن عرضه 4,590 تن تقاضا ثبت شد. پلی‌اتیلن سبک فیلم 0200 و برخی انواع OFF گرید هم چنین وضعیتی داشتند.
درخصوص این افزایش جذابیت‌ها، روزهای پایانی ماه و تلاش برای حداکثر استفاده از مجوز خرید را می‌توان یکی از دلایل اصلی دانست که در کنار کاهش قیمت‌ها و موجودی پایین انبارها باعث شد تا برخی کالاها با رقابت روبه‌رو شوند، البته کیفیت بالاتر تولیدات پتروشیمی بندرامام را نباید از نظر دور داشت که در کنار برخی تجربیات نامطلوب گذشته، هنوز هم این تولیدکننده از اعتبار بسیار بالایی برخوردار است. درخصوص انواع OFF گرید هم همچون گذشته جذابیت خرید بالا است که به رقابت منجر شد.



اشتراک گذاری :
ارسال نظر