بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۰
مستطيل شيشه اي تالار

آقای وزیر خسته نباشید

امروز اهالی تالار پس از یک روز احساسی مجدداً راه منطق را در پیش گرفتند، راهی که بهتر بود از همان ابتدای معاملات روز گذشته انتخاب می شد اما از قدیم گفتن "ماهی را هر وقت از آب بگیری تازه است."
کد خبر : ۱۳۹۴۲۶
نویسنده :
آموخته
با اتمام ساعات معاملات روز چهارشنبه 93.09.05 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 571 واحد افت به رقم 54772 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 770 واحد کاهش عدد 144366 واحد را تجربه كرد. شاخص كل بورس نيز در روز جاري با 664 واحد افت به رقم 74076 واحد رسيد.

همچنین در این روز "شنفت" با 8 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "وبملت" با 81 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 1 واحد افت به رقم 834 واحد رسید.

در این شرایط امروز "جم" با 0.77 واحد رشد شاخص فرابورس بیشترین تأثیر مثبت را برجا گذاشت و در مقابل "پترول" با 0.98 واحد کاهش آن، بیشترین تأثیر منفی را بر این نماگر در پی داشت.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 2840 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 950 میلیارد ریال رسید.

شاخص کل بورس طی معاملات روز جاری نیز روندی نزولی در پیش گرفت بطوریکه در پایان معاملات نماگر بورس با افتی 664 واحدی مواجه شد. اما اگرچه شاهد روندی نزولی بودیم ولی اهالی تالار طی روز جاری نظاره گر متعادل شدن بورس پس از یک روز بسیار منفی و هیجانی بودند.

بنابرگزارش بورس نیوز، امروز اهالی تالار پس از یک روز احساسی مجدداً راه منطق را در پیش گرفتند، راهی که بهتر بود از همان ابتدای معاملات روز گذشته انتخاب می شد اما از قدیم گفتن "ماهی را هر وقت از آب بگیری تازه است."

در روز جاری بجز گروه بانکی در مابقی گروه های بورسی شاهد متعادل شدن روند قیمت اغلب سهام شرکت های فعال و حتی بعضاً سیر صعودی نیز بودیم.

در گروه خودرو که همچنان از این گروه به عنوان لیدر بورس نام برده می شود شاهد حجم معاملات بسیار بالایی در نمادهای "خودرو"، "خساپا"، "زامیاد" و "خپارس" بودیم. جالب است که هنوز یک روز از روند نزولی گروه مذکور نگذشته که مجدداً حواشی و شایعات مثبت گروه مذکور را فرا گرفت. امروز در حالیکه همه نگاه ها به سهام ایران خودرو بود و این شرکت در کشاکش صف فروش و جمع آوری آن قرار داشت به یکباره نماد "خپارس" راه خود را تغییر داد و از صف فروش تا صف خرید پیش رفت.

بررسی های اهالی تالار از علت این اتفاق حکایت از انتشار شایعاتی مبنی بر واگذاری سهام پارس خودرو متعلق به سایپا به شرکت رنو فرانسه داشت. در اینکه این خبر برای اهالی تالار بسیار خوشایند است شکلی نیست اما قبل از هر تصمیمی ابتدا باید صحت و سقم این خبر مشخص شود. به نظر می رسد در صورتیکه این خبر تأیید رسمی شود، اولین نشانه از موفقیت تیم مذاکره کننده کشورمان با گروه 1+5 در مذاکرات اخیر وین خواهد بود که می تواند امید را مجدداً حتی با قدرتی بیشتر به بازار سرمایه و فعالان آن باز گرداند.

در گروه بانکی نیز سه نماد "وتجارت"، "وبملت" و همچنین "وبصادر" علی رغم حضور سهامدران حقوقی و تلاش آنها برای تشکیل روند متعادل اما این موضوع به روزهای آتی موکول شد. در مابقی نمادها نیز روند متعادل اما نزولی قابل رویت بود. اهالی تالار معتقدند ابتدای هفته آینده این گروه نیز علی رغم تعادل می تواند حتی در برخی از نمادها با روند صعودی نیز مواجه گردد.

در مابقی نمادها و گروه ها نیز روند به گونه ای بود که پرپتانسیل ها یا صف خرید بودند و یا در آستانه آن قرار داشتند. برخی دیگر نیز به دنبال اخبار و شایعات شکل گرفته پیرامون خودگر روند صعودی نداشتند اما حجم بالای معاملات در آنها نشان از احتمال وقوع یک اتفاق در آینده داشت.

در نماد "غپینو" همچنان منتظر تأیید رسمی شایعه بخشودگی جرایم بدهی ارزی و نیز احتساب این بدهی با ارز مرجع هستیمو البته فعلاً نماد این شرکت متوقف است و افزایش سرمایه 50 درصدی آن نیز به تصویب مجمع رسیده.

معامله بیش از 14 میلیونی سهام شرکت مپنا نیز در روز جاری قابل توجه بطوریکه امروز خریداران حقیقی و حقوقی شرکت به یک نسبت بودند.

در نماد "ثنوسا" نیز دومین سهامدار عمده این شرکت یعنی سرمایه گذاری ساختمان نوین به جمع فروشندگان پیوسته است.

شاید سهامدار عمده هم متوجه ریسک بالای سهام این شرکت در قیمت های فعلی و با پی بر ای 253 شده است.

در بیمه ای نیز امروز صف های فروش قابل رویت بود. اهالی تالار معتقدند تأیید خبر حضور شرکت رنو در جمع سهامداران پارس خودرو توسط یک مقام مسئول و رسمی با توجه به قوت بخشیدن به اخبار و شایعات حضور سرمایه گذار خارجی در شرکت های بیمه ای می تواند سبب بازگشت روند تعادلی به نمادهای این گروه در معاملات هفته آتی شود.

اما از بازار سرمایه یک لحظه می گذریم تا به یک نکته ای مهم برسیم، نکته ای که شاید مهمترین عامل جمع آوری صف های فروش و تعادل نسبی در بازار سرمایه شد، چند ماهی است که وزیر اقتصاد صحبت از تعادل و ثبات در بازارها می کند، اما بی تعارف باید بگوییم چون شرایطی برای اثبات این ادعای وزیر به وجود نیامده بود اندکی تردید بین اهالی تالار نسبت به این گفته وجو داشت اما روز گذشته ثبات در بازارهای ارز و طلا برای اهالی تالار ثابت شد چراکه علی رغم اینکه سرمایه گذاران پیش بینی رشد قیمت ارز و سکه طلا را به تبع خروجی مذاکرات می دادند اما نه تنها این اتفاق به وقوع نپیوست بلکه این بازارها روندی متعادل و بدون تغییر محسوس را سپری کردند و این یعنی ارجحیت بازار سرمایه نسبت به دیگر بازارها و عدم خروج نقدینگی از این بازار به جهت ورود به دیگر بازارها.

لذا جا دارد که از این فرصت برای گفتن یک خسته نباشید جانانه به وزیر اقتصاد استفاده کنیم که گفته های ایشان در عمل نیز به فعالان و سرمایه گذاران ثابت شد.

در پایان پیش بینی می شود که هفته آینده برای اهالی تالار هفته ای سبز و متعادل با ریسک اندک باشد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
ROMANIA
چهارشنبه ۰۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۲
البته خسته نباشید از نوع اون خسته نباشید که توی اون سریال که عیدها بخش میشه ، درسته؟؟
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۰
واقعیت پتانسیل بسیار بالای سهام خودروساز ها کم کم مشخص میشود هر کس سهم خود را از دست بدهد به صحبت بنده میرسد حرکت سهم خودروها قیمتهای اتی به شما ثابت میکند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۵ آذر ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۸
هفته بعد روهم میبینیم.
بهنام
پنجشنبه ۰۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۸
شما بیشین تا پول بیاد سمت مسکن و طلا... دیگه بقول دوست محبوبمون اون ممه رو لولو؟؟؟؟
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۵ آذر ۱۳۹۳ - ۲۳:۲۶
اقایان خانمها به همه خسته نباشید میگم که تو این دو روز سهماتونو بدونه هیچ دلیلو منطقی فروختین و طبق ادت غلت سف نشین شدین حالا شنبه همون سهمو که مفت فروختین برید از حقوقی بالاتر بخرید. دوستان بازار در حاله رشته و شاخص اروم اروم رو به صعوده خواهشن با تحلیله درست خرید و فروش کنید نه از رو هیجان.
علی شاه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۶
بورس نیوز عزیزم !
من برای شما و زحمات شما احترام زیادی قائلم ، اما گاهی احساس میکنم بعضی از نویسندگان شما احساسی برخورد میکنند.
ظرف 2 روز بطور میانگین 6.5 درصد دارایی من در بورس سوخت و هنوز هم پایانش معلوم نیست چون مهمترین سهمهای من تا آخرین لحظه صف فروش موندند.

تشکر از آقای وزیر برای همینه ؟
گیرم که طلا متعادل باشه ، همه میدونیم که ایشون هیچ ارزشی برای بازار بورس قائل نیست. هر وقت ایشون در عمل نشون دادن که برای بورس برنامه پشتیبانی دارن ، اونوقت خسته نباشید جانانه بگید.

الان شما در این چند ماه یکبار دیدید که آقای وزیر یا آقای رئیس بورس بیان و خاصا و عملی برنامه ای ارائه کنن ؟؟
فقط زیر مجموعه های اونا دارن وعده های سر خرمن میدن.
سال تموم شد ، اون 40 درصد بازدهی که میگفتن کو ؟؟
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۶
بورس نیوز جون زود باش تشکرتو پس بگیر که دلار داره میترکونه.
تو این یکسال و نیم دوره روحانی به تنها چیزی که اهمیت داده نشده بازار بورسه و سهامدار بدبخت جز ضرر و زیان هیچ چیز نصیبیش نشده و به نظر من اگر بورس 200درصدم رشد کنه نباید از وزیر تشکر کرد چون وزیر نشان داده که حمایتش از بورس فقط در حد جرفه پس اگر بورس رشدی هم بکند نه به خاطر حمایت دولت بلکه به خاطر شرایط فاندامنتال این اتفاق رخ خواهد داد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۳
بورس نیوز اصلا خدا تو رو افریده واسه ماله کشی واقعا برازندته
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۵
خسته نباشید که به مردم جو الکی میدادید که 95 درصد پرانتزها رو حل شده!!!!!!!
کاسب واردات بنزین یورو2
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۸
اقای ظریف خسته نباشی!!!

نتیجه یکسال مداکره چی بود؟
فقط شامهای دیپلماتیک؟؟؟؟؟
جهانگردی شما؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
یا لبخند های تمسخر امیز جان کری؟
این بادکنک تحریم ها نترکید که هیچ....
کم باد هم نشد...داره پر باد تر هم میشه!
بورس نیوز چرا نظرات مخالف رو چاپ نمیکنی لطفا به وظیفه خودت عمل کن و برای یک بار هم که شده نظرات مخالف رو منتشر کن
نا امید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۷
یه خورده اگر نویسنده محترم صبر داشت و الان که قیمت دلار بالای 3300 رفته را میدید از نوشته خود پشیمان میشد ...
ناشناس
UNITED KINGDOM
پنجشنبه ۰۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۱
در این لحظه 6 آذر 93
دلار 3310 تومن - 60 تومن افزایش در 2 روز
سکه 938 هزار تومن - افزایش 20 هزار تومنی در دو روز
امیدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۳
خسته نباشید وافعی را به دکتر ظریف بگویید وزیر اقتصاد چکاره بیده؟چراالکی آقای پیر موذن جشن هسته ای را اعلام کرد باید بورسیها از این آقای نماینده بعنوان عامل شایعه پردازی شکابت کنند
سعید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۰۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۹
دارندگان سهامهای خودروسازی عجله نکنند . چون همایش خودروسازان یکشنبه حواشی زیادی برای گروه ایجاد خواهد کرد .
عباس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۰۷ آذر ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۶
باسلام زمانیکه سازمان بورس از حقیقی ها حمایت نمیکنه چه انتظاری دارید شرکتها جدول زمانبندی پرداخت سود سهام رو اعلام میکنند سهامدار بیچاره قبول میکنه و رو پولش حساب میکنه ولی مدیران شرکتها توجهی به قول که داده اند ندارند این یعنی حرف خودشون وامضا که کرده اند رو قبول ندارند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۰
منفی باف ها خسته نباشید
آقا قراره تهران زلزله هشت ریشتری بیاد
قرار با آمریکا جنگ بشه دلار ۱۰۰۰۰ تومن شد
روحانی استفا داده است
سازمان بورس محو شده است
به خاطر همین شاخص پایین اومد

گفتم یه کمکی به سفته بازا که نقد تشریف دارند بکنیم
حالا تا هفته بعد صبر کنید ببینید چه بازی با بانکیها خواهند کرد و خواهید دید که اگر آقایون بخواهند شاخص رو به هشتاد هزار هم می رسونند.
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۰
عدم جهش قیمت ارز نه بدلیل زحمات وزیر محترم اقتصاد، بلکه بخاطر رکود است. این ارز دیگر مشتری ندارد و گرنه شاید دولت بدش نیاید که کمبود بودجه سال جاری و بخصوص آتی خود را از راه هوشمندانه!! احمدی نژاد (فروش ارز در بازار آزاد) جبران نماید.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۴
انصافا" خسته نباشید وزیر خیلی بموقع بود وازنوسنده نهایت تشکرراداریم
وقتی کسی کاری راشروع کرد وعدم توان فرد مشخص شد خسته نباشید مفهوم خاص
خودرادارد