بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۱
در پی افت قیمت نفت خام در جهان

سقوط طلای سیاه؛ علت چیست؟

روند طولانی مدت قیمت نفت در آینده را دو عامل اساسی تحت الشعاع خود قرار داده اند: در سمت عرضه همان طور که می دانیم نفت جزو سوخت های تجدیدناپذیر بوده و بنابراین در طولانی مدت مقدار آن کاهش خواهد یافت. در سمت تقاضا نیز تلاش برای استفاده از انرژی های جایگزین مانند انرژی های هسته ای، بادی، خورشیدی، زمین گرمایی، امواج دریا و غیره همچنان ادامه دارد. چالش بین این دو مقوله، تعیین کننده روندآتی قیمت نفت خواهد بود.
کد خبر : ۱۴۰۵۰۹

نفت خام مایعی غلیظ، سیاه و چسبناک است که از چاه‏های نفت استخراج می ‏شود. به این ماده، طلای سیاه هم می‏گویند؛ چرا که پایه‏ های اقتصاد و صنعت جهان بر آن استوار است. این مایع پایه اولیه ساخت بسیاری از ملزومات زندگی و اصلی ترین منبع تولید انرژی حال حاضر جهان می باشد. هر چند همواره هم برای نوع بشر سودمند نبوده و علت اصلی بسیاری از جنگ ها و لشکرکشی های دنیا بوده است.

پس از گذشت 1958 روز و بعد از سقوط حدود 45 درصدی در بازه 6 ماهه دوباره قیمت این ماده ارزشمند به محدوده 58 دلار رسیده تا عده ای را خوشحال و عده ای دیگر را در بهت فرو برد. در این نوشتار سعی داریم در ابتدا عوامل عمده تعیین کننده قیمت نفت را تبیین کرده و در ادامه دلایل افت اخیر را تشریح و در نهایت نتیجه گیری کنیم.

یکی از بزرگ ترین چالش ها در مبادلات دارایی ها، پیش بینی روند قیمتی و نوسانات آن است که این امر به صورت دقیق تقریباً غیر ممکن می باشد؛ به همین دلیل نیز ممکن است معتبرترین شرکت های سرمایه گذاری نیز علی رغم بهره گیری از نیروهای متخصص دچار اشتباه در امر پیش بینی روند قیمتی و نوسانات آن شود.

 نمونه بارز این مسئله در مورد پیش بینی قیمت نفت نیز اتفاق افتاد به طوری که در ابتدای سال 2014 میلادی معتبرترین مؤسسات پیش بینی، در بدترین حالت قیمت 90 دلار را برای این طلای سیاه پیش بینی می کردند. همانند سایر بازارها عوامل و شاخص های مؤثر بر تغییرات قیمت نفت را می توان به دو دسته ساختاری و عوامل تصادفی تقسیم بندی کرد.

عوامل ساختاری شامل قدرت عرضه و تقاضا، عوامل سیاسی، اجتماعی و ژئوپولتیک، رشد اقتصادی کشورها و تغییرات فناوری، آب و هوا، بازار فرآورده ها و پالایش و تصمیمات مجامع و سازمان های کنترل کننده قیمت می شود که معمولاً از روندی بلند مدت و تدریجی پیروی می کنند.

در کنار عوامل بلند مدت، عوامل تصادفی و شوک های غیرقابل پیش بینی مانند تغییرات ناگهانی آب و هوا، وقوع حوادث طبیعی مانند طوفان، زلزله و سیل و جنگ یا تحریم وجود دارند که نمی توان آن ها را پیش بینی کرده و بایستی به عنوان عامل خطا در کنار عوامل ساختاری در نظر گرفت. وجود همین عوامل، پیش بینی قیمت نفت، مقدار فروش و در نتیجه درآمدهای نفتی حاصل را دشوار می کند.

نکته مهم در این زمینه، آن است که نمی توان تک تک عوامل را بدون در نظر گرفتن هم و به صورت مستقل بررسی کرد، بلکه بایستی همه عوامل را با در نظر گرفتن اثرات متقابل بررسی کرد. در ادامه سعی می کنیم تا دلایل اصلی افت اخیر نفت را به صورت موردی تشریح کنیم.

1. نفت شیل: یکی از مهم ترین عوامل سقوط قیمت ها تقویت طرف عرضه می باشد که نفت شیل آمریکا نقش اساسی در این امر بازی می کند. اگر بخواهیم دقیق تر این موضوع را بررسی کنیم ریشه این سقوط قیمت به سال 2008 و کوتولای تگزاس، یک شهر کوچک بین سان آنتونیو و مرز مکزیک برمی گردد. در آن زمان ایالات متحده حدود 7.4 میلیون بشکه در روز استخراج می کرد. در سال های 2009 و 2010 به خاطر بهبود اقتصاد جهانی، میزان تقاضا نیز افزایش یافت و این حجم اضافه شده به سمت عرضه تقریباً نادیده گرفته شد. پس از جریان نفت شیل، ایالات متحده واردات نفت خود را به شدت کاهش داد. با توجه به آخرین گزارش اوپک نیز، بایستی به این نکته اشاره کرد که مازاد نیاز ایالات متحده به ترتیب از کانادا، عربستان سعودی و مکزیک تأمین می شود.

سقوط طلای سیاه، علت چیست؟

میزان عرضه ی جهانی نفت

2. جنگ قیمت: با افزایش میزان تولید نفت ایالات متحده، اپک در آخرین نشست خود حاضر به کاهش تولید نفت خود نشد و این امر بر تدوام ریزش نفت دامن زد. چیزی که با تصمیم اخیر مجمع اوپک مشخص شد آن است که مدت زمان زیادی می باشد که کنترل قیمت نفت از دست این سازمان خارج شده است. اجماع اوپک فقط تبدیل به یک موضع نمادین شده و از آن جایی که اجماع نظری در اعضایش مشاهده نمی شود، نمی تواند باعث کنترل قیمت ها شود. هر چند در این میان زمزمه هایی از هم دستی ایالات متحده و عربستان سعودی برای اعمال فشار بر روسیه و ایران نیز به گوش می رشد که کمی دور از واقع به نظر می رسد.

سقوط طلای سیاه، علت چیست؟

میزان تقاضای جهانی نفت

3. کاهش تقاضا: حال به سمت دوم معادله عرضه و تقاضا می رسیم. کاهش رشد اقتصادی چین و تضعیف اقتصاد اروپا، باعث کاهش تقاضای جهانی شده است. آژانس بین المللی انرژی نیز در آخرین گزارش خود مربوط به ماه دسامبر، پیش بینی خود را با 230 هزار بشکه کاهش به رقم 3/93 میلیون بشکه در روز رساند تا بلافاصله تبدیل به عامل مؤثری بر کاهش قیمت نفت، افزایش نگرانی عمومی و کاهش شاخص های جهانی بورس شود. سیاست های جدید اتحادیه اروپا و ایالات متحده مبنی بر اعمال تشویق برای استفاده از انرژی های نوظهور و غیر نفتی نیز در میان مدت تقاضای جهانی نفت را تحت تأثیر خود قرار خواهد داد.

4. کاهش ترس های ژئوپولوتیک: تنش های ژئوپولتیک در زمینه الحاق کریمه به روسیه، جنگ شهری در سوریه و پیش روی های گروه تروریستی داعش در عراق تا نیمه سال به لحاظ روانی قیمت های نفت را با وجود فزونی عرضه از تقاضا بالا نگه داشت ولی به تدریج و با مشخص شدن آثار این اتفاقات، همانند ادامه استخراج از حوزه های نفتی جنوب عراق، ترس سرمایه گذاران از این تنش ها در نیمه دوم سال فرو ریخت.

با توجه به آخرین دورنمای ترسیم شده از سوی آژانس بین المللی انرژی، انتظار افزایش قیمت نفت به سطوح بالای 100 دلار در کوتاه مدت تا حدود زیادی غیر منطقی به نظر می رسد. روند طولانی مدت قیمت نفت در آینده را دو عامل اساسی تحت الشعاع خود قرار داده اند: در سمت عرضه همان طور که می دانیم نفت جزو سوخت های تجدیدناپذیر بوده و بنابراین در طولانی مدت مقدار آن کاهش خواهد یافت. در سمت تقاضا نیز تلاش برای استفاده از انرژی های جایگزین مانند انرژی های هسته ای، بادی، خورشیدی، زمین گرمایی، امواج دریا و غیره همچنان ادامه دارد. چالش بین این دو مقوله، تعیین کننده روندآتی قیمت نفت خواهد بود.

رضا اسمعیل زاده - مدیر امور سرمایه گذاری شرکت تسکو


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
علی
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۶
با این وضع سربازی را برای همه قابل خرید میکنند...نفت 40 دلار شاید هم کمتر خواهد شد...
چون این عدالت نیست..... خرید خدمت حق همه است نه غایبین که به قانون بی احترامی کردن...
ناشناس
يکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۳
شما تا حال تو کدوم زمینه احساس کردی حق و حقوق شما رعایت می شه که تو این مورد بشه
شکرستان
يکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۸
نه داداش اینا فقط برا فوتبالیستهاست نه من و تو
امید
يکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۴
خدمت سربازی برای همه اجباری ایست همه باید بروند.
علی
دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۰۰:۰۵
تا بوده همین بوده دوست عزیز چیزی بنام عدالت وجود خارجی نداشته و نداره.
حمید رضا سلیمی
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۹
خدا رو شکر ... این دولت سرمایه سهامدارای خرد و تو این یک سال نصف کرد عوضش عربستان باعث شد قیمت نفت نصف بشه ... شکر .. اصلا چرا باید دولت نفت و گرون بفروشه ... خدا رو شکر
ناشناس
يکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۸
خواستند پز تورمی بدهند پول های ما رامکش کردند و حالا دسست طبیعت گریبانشان را گرفت
کریم
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۳
چه اقتصاد ضعیفی داریم مردم رو فریب میدن به اومدن در بورس بعد این بلا رو سرشون میارن .
حسین
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۰
به داد سهامدارای بورس برسید
مگه اون موقع که نفت کله کرد رفت بالا سهاما اینظوری رشد کردن که الان با افت قینت نفت دارن نجومی افت میکنن
میلاد
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۴
خدا کنه سربازی کلا ول بشه تا راحت شیم؛تا کی تو این مملکت ارامش نداشته باشیم
منتقد تصمیمات اقتصادی دولت
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۸
این به اون در
دولت از من سهامدار حمایت نمیکنه خدا هم عوضشو بدجور داره میده.
اگه این روزا اخبار تلویزیون رو ببینید زیاد در مورد بورس حرف نمیزنن ولی اگه یه روز رشد کنه میگن روزهای سود آوری رو در بورس شاهد بودیم.
واله من یکی که استخاره کردم ببینم تا آخر سال میتونم با حداقل ضرر پولمو از بورس بکشم بیرون آیه عذاب اومد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۰
نمیدونم چرا هر وقت یک جناح خاص میاد روی کار نفت مفت میشه!!!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۲
بچه ها الان دولت حال روز مارو در دی ماه گذشته داره که هر روز بازار منفی میشد :)) بلاخره ما هم خدایی داریم :)) الان هم نفت داره هی منفی میشه
ناشناس
دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۰۷:۳۷
دست عربستان درد نکند ما از عربستان صمیمانه تشکر و قدردانی می کنیم لطفا حتما چاپ کن بورس نیوز
علی
دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۶
بله دوست عزیر اما با این تفاوت که دودی از ضرر ما از کاهش قیمت سهام تو چشم دولت نمیره اما تمام دود این کاهش قیمن نفت دوباره تو چشم ماست.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۶
بیا یید دعا کنیم توافق بشه در غیر اینصورت با ابن قیمت نفت وضع بدتر ازاونه که تصور کنید....
ناشناس
يکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۹
به خاطر حمایت ایران از حزب الله هرگز توافقی در کار نخواهد بود
ناشناس
يکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۹
نه خیر ناشناس جان ، بخاطر دشمنی تاریخی اسرائیل از زمان خشایار شاه با ایران توافق نمیشه .
کاضم
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۲
دیگی که برای ما نمی جوشه سر سگ توش بجوشه وقتی پول نفت برای رفاه یک میلیون نفر متصل به قدرت جابجا میشه اگه اصلا فروش نره زیر زمین بمونه بهتره.ایا از روزی که نفت ملی شده چیزی به حساب ما 74 میلیون واریز شده.عراق عربستان و...به مردم خودشون ماهانه حقوف نفتی میدهند ولی نفت ما چون بوش زیاده به دست ما نمیرسه.چه حالی کردن احمدی نژاد با دارو دستشون نفت 140 دلاری 8 سال چه پولی میشه مغز ادم صوت میکشه .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۵
اقایون دزدی هاشونو کم کنن با همین قیمت نفتم هیچ مشکلی برا اداره مملکت پیش نمیاد
ناشناس
دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۰۰:۱۳
احسنت/
ناشناس
دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۸
افرین
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۱
مفت کشورای مصرف کننده نفت بذار سود نفت ارزون برا اونا باشه وضررای سهامش واسه ما این عاقبت عدم اتحاد بین مسلموناس دیگه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۶
مگه همیشه نمیگند ما باید به نفت توجه نکنیم و به اقتصاد مملکت بدون نفت فکر کنیم خب حالا که اتقاقی نیافتاده نفت ارزون شده اونهایی که میگند تحریم کاری نمیکنه شروع کنند به تولید دیگه پول نفت هم که نیست این گوی و این میدان
تا کی میخواهید شعار بدید ترو خدا یه خورده خودتونو اصلاح کنید مردم در عذابند
ناشناس
دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۳
اخا حالا مسیله جیب خودشان مطرحه عزیز
ناشناس
دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۴
نفت برای ملت ایران خوب نیست ولی برای خودشان به به
مگر نمی بینی که صدای اقایان حالا درامده
ناشناس
Kazakhstan
يکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۵
نفت شیل یک خالیبندی امریکایه که با هزینه زیاد راه انداختند تا نفت را پایین نگه دارند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۳
درجواب 14:30
اون یکی جناح نفت گرون فروش که پولشو هدر میده
نتیجه:هردوجناح خیری واسه ملت ندارند
ناشناس
يکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۹
حداقل تو بورس ملتو سرکار نذاشتن
ناشناس
United States of America
يکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۸
در مورد قیمت نفت عموما توسط مسئولان مغالطه ای صورت می گیرد به این شکل که اظهار نظرهای رسمی قیمت نفت ایران را معادل قیمت نفت برنت در نظر می گیرند. مثلا این روزها که قیمت برنت حدود 62 دلار است نفت ایران را هم همین قیمت اعلام می کنند در حالیکه قیمت متوسط انواع نفت ایران همواره حدود 10 تا 15 دلار کمتر از نفت برنت به فروش می رسد. یعنی این روزها نفت ایران حداکثر حدود 50دلار فروخته می شود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۲
قاسم ، سیدکو و ولبهمن مهره سوخته شدند حالا نوبت عرضه اولیه دیگر برای پر کردن جیب دولت است.
طبق محاسبات من مقدار واقعی شاخص کل 44 تا 45 هزار است. برای مثال امروز که معاملات عمده فقط یک مورد بود شاخص 750 واحد افت کرد روز های قبل که معاملات عمده در سطح 150 میلیارد بود شاخص 200 تا 300 افت می کرد.
با شاخص سازی سرمایه یک عده انسان که عمدتا افراد بازنشسته هستند و یا جوانانی که به هزار امید و آرزو سرمایه ای عاریه کردند بر باد رفت.
علی
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۱
تبریک میگم به وزیر اقتصاد و کابینه اقتصادی. هیچکس نمیتونست ارزش سرمایه مردم را نصف کنه .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۰۳:۱۷
دوستان 6 روز مانده تا پایان سال مالی سهم هایم . شیران ولصنم واتی . شیران با کاهش قیمت نفت و برنامه 80درصد تقسیم سود بهترین سود را میده و پیشنهاد و گزینه ای برای خرید دوستان است. تعدیل بالایی دارد. ولصنم هم با پی به ای نزدیک به 5 سود خوبی میده.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۵
سیلو را می سازند برای چه ایا در این مدت که حواله مشت ولگد بکشورهای دیگر می کردیم سیلوی پس انداز را برای ذه سال پر نکردیم که همه هراسان به چه کنم چه کنم گرفتار بشویم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۵
سقوط قیمت نفت فقط و فقط به خاطر دخالتهای ایران در امر کشورهای دیگر است که همه کشورها از جمله کشورهای همسایه را به شدت حشمگین ساخته است پس بس است دیگر
ناشناس
دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۳
اخسنت مگر اینها به فکر مملکت و سازندگی هستند که دیگر بس کنند
ناشناس
دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۵
کار این نظام وملت فقط و فقط شلوغ کاری چوپ کاری است
مهدی
Germany
دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۵
شاخص کل ب کمترین مقدار در 14ماه گذشته رسید......


داعش بیا منو بکش راحت بشم.......
سعید رستمی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۵
خدا ر وشکر عربستان راضیم ازت . انتقام ما رو گرفتی
ناشناس
دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۰
ما هم راضی هستشم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۷
حالا ديگه بايد نفت را بجاي بشكه به گوني بفروشند مثلا بگويند 75 گوني نفت!
سعید
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۱
من نه سهام دارم نه بازاری نه کارمند ولی واقعا آرزو دارم نفت برسه به بشکه ای زیر 10 دلار اونوقت میبینیم افراد مفت خور شکم گنده ای که با این تعصبات مذهبی و جنگ های مذهبی، ایران و منطقه رو نابود کردند چه کاری از دستشون برمیاد به جز دلالی و رانت خواری، برام مهم نیست خسته شدیم از این همه فساد حاضرم بمیرم ولی با خفت زندگی نکنم، ولی دوست دارم ببینم اینها آیا عرضه یک سرسوزن تولید و درآمد از طریق صادرات رو دارند که مثل بچه های پررو که هیچ چیزی ندارند انقدر واسه کشورهای پیشرفته شاخ و شونه میکشند
ناشناس
يکشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۲
باهات موافقم