بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۰
در گفتگو با معامله گر بورس کالای کارگزاری بازار سهام عنوان شد:

تأثیر کاهش قیمت نفت در مسیر بورس کالا

بورس کالای ایران در هفته گذشته نیز همچون سایر بازارهای اقتصادی دستخوش کاهش شدید قیمت نفت که در 5 سال اخیر بی سابقه بوده است قرار گرفت.
کد خبر : ۱۴۰۶۱۳
نویسنده :
محمدآموخته
بورس کالای ایران در هفته گذشته نیز همچون سایر بازارهای اقتصادی دستخوش کاهش شدید قیمت نفت که در 5 سال اخیر بی سابقه بوده است قرار گرفت.

معامله گر بورس کالای کارگزاری بازار سهام در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز ضمن بیان مطالب فوق اظهار داشت: در هفته اخیر شاهد بازاری کم رونق همراه با اتخاذ رفتارهای محتاطانه خرید از جانب عمده متقاضیان محصولات پلیمری در رینگ محصولات پلیمری بودیم به گونه ای که با توجه به ارایه لایحه بودجه سال 94 به مجلس و همچنین نوسانات قیمت نفت منجر شد که خریداران محصولات بورس کالا بیشتر نظاره گر ثبات در شرایط اقتصادی کشور باشند و از خرید اجتناب نمایند.

ابراهیم بیک زاده به عرضه مازاد اکثر محصولات پتروشیمی و فرآورده های نفتی در بورس کالا اشاره کرد و افزود: در رینگ محصولات پتروشیمی و فرآورده های نفتی به غیر از چند محصول خاص که با اقبال خریداران مواجه شد سایر محصولات این رینگ با مازاد عرضه مواجه شد و وارد تالار مچینگ گردیدند. در این هفته می توان از محصول پلی استایرن انبساطی نام برد که طبق روال هفته های گذشته در سقف قیمتی خود معامله و تسهیم به نسبت شد.

وی ادامه داد: پلی اتیلن سنگین تزریقی 52.518 پتروشیمی جم همچون هفته گذشته رقابت بین خریداران شاهد بود به گونه ای که برای عرضه 1012 تنی این محصول تقاضای 2800 تنی را نظاره گر بودیم. اما می توان نقطه عطف معاملات هفته گذشته را در محصول پلی اتیلن سبک فیلم پتروشیمی بندر اما گریدهای 0075 و 0200 یافت که به ترتیب برای عرضه 1000 و 1200 تنی این محصول استراتژیک تقاضای نسبتاً مطلوبی در حجم تناژ 2000 تنی شاهد بودیم که سبب رقابت بین خریداران گشت. سایر محصولات پلیمری عمدتاً با صف تقاضای اندک رو به رود بود که به نظر می رسد با توجه به کاهش قیمت نفت قیمت های فعلی فاقد جذابیت های لازم برای ورود تقاضای مؤثر بازار است و خریداران منتظر اعمال قیمت های جهانی در ابتدای ماه آینده هستند.

معامله گر بورس کالای کارگزاری بازار سهام در خصوص میزان عرضه و تقاضا در سایر رینگ های موجود در بورس کالا خاطر نشان کرد: در رینگ محصولات فلزی و معدنی نیز می توان به معاملات انواع ورق تولیدی فولاد مبارکه اصفهان اشاره کرد که تقاضای با ثباتی را شاهد بود. گروه آلومینیوم نیز شاهد معامله 700 تن شمش هزار پوندی 99.75 مجتمع آلومینیوم هرمزگان به قیمت 83 هزار و 871 ریال بود. این شرکت همچنین، 700 تن شمش هزار پوندی 99.7 را به قیمت 83 هزار و 526 ریال به فروش رساند. علاوه بر این، 400 تن "بلیت 6063-7" و 1200 تن انواع شمش آلیاژی شرکت ایرالکو معامله شد؛ شایان ذکر است تالار صادراتی نیز شاهد معامله 500 تن قیر 6070 شرکت نفت جی و 100 تن قیر 85100 شرکت نگین گام پارس به همراه 100 تن عایق رطوبتی شرکت پاسارگاد عایق پارس بود.

بیک زاده در پایان به آینده بازار محصولات پلیمری و پالایشگاهی موجود در بورس کالا اشاره کرد و گفت: با توجه به نوساناتی که در بازار انرژی دنیا وجود دارد به نظر می رسد در هفته های آتی شاهد تغییراتی در میزان عرضه و قیمت های عمده محصولات پلمیری و پالایشگاهی خواهیم بود به گونه ای که بتوان بارقه های امید را برای رونق هرچه بیشتر معاملات در بورس کالای ایران نظاره گر باشیم.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
نادر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۰
با سلام
من به صراحت میتونم بگم که جناب آقای بیک زاده به نحو احس بازار هفته قبل و هفته های آتی رو کارشناسی کردند.
تبریک میگم بهتون استاد