بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۴
پرسش یک کارشناس بازار سرمایه از مسئولین امر

آیا کلید تدبیر در بورس گم شده؟

متاسفانه ظاهرأ تمايل دولت به جاي رونق بخشيدن معقولانه به بازارها بيشتر درجهت تخريب آنهاست تا از اين طريق با حفظ نرخ بهره بالاي بانكي بتواند سرمايه ها را متمركز كرده و كنترل تورم را به دست گيرد .
کد خبر : ۱۴۰۶۲۲
نویسنده :
واصله
عمده فعالان حقوقي بازار سرمايه نهادهاي دولتي و وابسته به دولت هستند و انتظار مي رود كه اين نهادها در راستاي حمايت از بازار سرمايه به بازارگرداني منطقي بپردازند. در حالي كه هيچ فعاليت بازارگرداني مثبتي از طرف اين نهادها مشاهده نمي شود.

متاسفانه ظاهرأ تمايل دولت به جاي رونق بخشيدن معقولانه به بازارها بيشتر درجهت تخريب آنهاست تا از اين طريق با حفظ نرخ بهره بالاي بانكي بتواند سرمايه ها را متمركز كرده و كنترل تورم را به دست گيرد . اين در حالي است كه مسئولان امر در مصاحبه ها و اظهار نظرهاي خود در مقاطع زماني گذشته لفظأ از بازار سرمايه حمايت كرده و افراد حقيقي را نيز تشويق به سرمايه گذاري در اين بازار نمودند.

واقعيت امر اين است كه همانطور كه خود دولتمردان اقتصادي بهتر از هر كسي مي دانند؛ حفظ و كنترل تورم به موازات حفظ نرخ بهره بانكي بالا؛ هيچ گاه منجر به خروج از ركود نخواهد شد.

پرسش اساسي اين است كه آيا دولت اصولأ اعتقاد به بازار سرمايه به عنوان يك بازار سرمايه گذاري و تامين مالي دارد يا خير؟

آنچه تاكنون مشاهده شده نشان مي دهد كه چنين اعتقادي در بدنه دولت وجود ندارد. گواه اين ادعا اين است كه چنانچه به آمار رجوع مي كنيم مي بينيم كه در يك سال اخير ارزش بازار سرمايه كشور (پس از حذف شركتهاي عرضه شده طي يك سال اخير) معادل 40 هزار ميليارد تومان يا حدود 12 ميليارد دلار كاهش يافته است يعني يك افت 10 درصدي در ارزش بازار سرمايه. اين كاهش ارزش معنایي جز ايجاد ركود در بازار سرمايه ندارد. جاي تعجب است كه دولتي كه در ساير بخش ها و بازارها رفتار و تدبير عقلايي از خود نشان داده است چگونه است كه در بازار سرمايه كشور هيچ گونه تدبير قابل قبولي ارائه نكرده است. اين در حالي است كه برخلاف ساير بازارها؛ عمده فعالان بازار سرمايه جزء افراد خبره؛ متخصص و تحصيل كرده اين مرز و بومند و عمومأ با اتكا به دانش و تجربه خود اقدام به سرمايه گذاري مي نمايند. چنانچه دولت فقط با انجام وظايف خود در بخش بازار سرمايه از طريق سازمان ها و نهادهاي دولتي و شبه دولتي فعال در بازار؛ اقدام به بازارگرداني واقعي (نه سفته بازي) نمايد؛ اولأ مانع از افت و ركود بازار سرمايه مي گردد و ثانيأ با رشد منطقي سهام ارزشمند بازار؛ مانع از بروز رفتارهاي سفته بازانه در سهام كوچك و يا سهام كم ارزش مي شود.

سئوال نهايي اين است كه آيا دولت به اهميت نقش و جايگاه خود در بازار سرمايه واقف است؟ آيا حاضر است صرفأ با اجراي وظايف خود؛ منافع سهامداران را حفظ نمايد؟

احمدحسین عظیمی کارشناس بازار سرمایه

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۸
کلید کجا بود دارن با سوزن باز میکنند
حسن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۲
با سلام شخصیت دولت را موقع ارائه صورت های مالی پالایشگاهی خواهیم دید
علی
سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۹
حسن آقاسالی که نیکوست ازبهارش پیداست (aa)
گرفتار
ROMANIA
دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۰
من که شخصا طرفداردولت تدبیر وامید بودم حال به این نتیجه رسیدم که این دولت فقط شعار میدهد نه تدبیری در کار است نه امیدی به آینده خدا پدر دولت قبلی رابیامرزد که علیرغم هوچیگری و بی تدبیری اش عملکرد بهتری داشت . فکر میکنم اینقدر که بفکر جمع کردن مال و ثروت بیشتر هستند اصلا بفکر قشر ضعیف جامعه نبوده ونیستند
ناشناس
سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۹
یعنی اگر به فکر قضر شعیف باشند یعنی اینکه رانت های دو لا سه لا به بورس بدهند تا عده ای حال کنند..نه بابا شما با این تیترهای بورس نیوز دل خوش نکن..اینها دنبال منافع خودشون هستند..دولت بادی کار پایهخ ای بکند نه مثل تو دنبال نوسان گیری توی بورس باشد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۵
دقیقا
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۳
دولت نه تنها اعتقادی به بازار سرمایه ندارد بلکه هیچ اعتقادی به سرنوشت مردم هم ندارد.
محمد خان
سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۱
این چه حرفیه ؟؟؟

روحانی من از طرف این رانت خوران بیدرد که پولشون را یا پیدا کردن یا دزدیدن ازت معذرت میخام... تو به دل نگیر اینا تو را با اون محمود بی تدبیر مقایسه میکنن و خبر ندارن ز انگشت تدبیرت جهانی حیران است !!!!!
ایلیا
ROMANIA
دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۹
کلیدی برای بورس وجود نداشته مردم را به خطا انداختند .
از ماست که بر ماست .
روحانی مچکریم
رحیم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۶
با سلام وخسته نباشید ضمن تایید صحبت های این کارشناس عزیز ارزش بازار در ماه های آذر و دی سال گذشته حدود 530000 میلیارد تومان و اکنون 330000 میلیارد است که با در نظر گرفتن دلار 3200 تومان بیش ار 62 میلیارد دلار کاهش را نشان میدهد با سپاس فراوان و تقدیم احترامات.
نوید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۰
گم شده چیه.زنگ زده.
حسن نيت
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۱
فعلاً دولت رفته گل بچينه
صابر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۱
لازم نیست که دولت دنبال کلید تدبیر بورس باشد اکردولت در حاهای دیگر منطقی باشد بورس خود به خود دزست میشود
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۷
تمام این بلاها از اصولگرایان است . چطور در دوره هشت ساله دولن نهم و دهم یک سنت به نرخ خوراک گازی پتروشیمی ها اضافه نکردند اما تا دولت یازدهم اومد از سنت به حداقل سنت رساندند
سالار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۱
اگه این حقوقی های که دیروز و امروز به جای -4 روی +2 نه بیشتر خرید میکردن هیجان فروش دو چندان نمی شد.حیف که حقوقی ها هم از آب گل آلود ماهی میگرند و بعضاً سفته باز شدند.خداحافظ بازار سرمایه.
شکرستانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۲
این دولت از اقتصاد هیچ چیز نمیداند و اصلا اعتقادی به ان ندارد. به همین دلیل بورس را نابود کرده بازارهای دیگر و کاسبی بخش خصوصی را هم از بین برده و بقول یکی از خودشون دارند گداپروری میکنن.
شکرستان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۶
چرا واقف نیست خیلی هم هست ولی خود را به کوچه علی چپ زده است.
مجید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۷
دست اندرکاران بدبختی در حال تخریب ارزش سهام های بازار بورس هستند، بازار را به جایی رسانده اند که سهام داران حقیقی از بازار سهام در حال خارج شدن هستند، اگر همین روند ادامه یابد در آینده ای نزدیک خارجی ها سهام ها را خواهند خرید و نه تنها ارز، طلا و نفت بلکه سهام های شرکت های بورسی را نیز در دست خواهند گرفت، و عروسک گردانان این مملکت خواهند شد و هر بلایی خواستند سر دولت و ملت خواهند آورد، کاش دستی از آستین بیرون می آمد و حداقل بازار را سامان می داد..
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۶
اینها کلیدی نداشتند که بخوان گم کنند!!

چه کسی پاسخ گوی ضرر سهامدار است !!؟؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۲
اگه اهمیت میداد که سرمایه های ما دود نمیشد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۰
ایا برای جمع کردن نقدینگی راه حلی بهتراز بورس وجود دارد معامله گران ارزش افزوده خود راغیر این است که صرف خرید سهام میکنند چرا دولت بجای درامد کسب کار صحیح مردم را بسوی نزول خواری دعوت می کند(سود بانک ) ایا هدف اجابت مستجاب نشدن دغای مردم است
مسعود
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۲۳:۱۵
خداوند حفظ کند آنان را که سخنان شایسته می زنند .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۲۳:۱۵
محض رضای خدا بگویید دولت در کدام بخش تدبیر بکاربرده.در هسته ای که بیش از یکسال مردم سر کارند.نان که 30درصد گران شد.آلودگی که بیشتر شده که کمتر نشده.همه اش میگفتند بنزین پتروشیمی حالا که بنزین یورو 4 مصرف میشودکه به اعتقاد من یورو 1هم نیست.دلار که سر به جهنم گذاشته 3540 تومان و.....پس نتیجه اینکه بی تدبیری همه جا هست ودر بورس بخاطر اینکه دولت مایل است سرمایه هارا بسوزاند بیشتر.
محسن چه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۲۳:۴۶
آقا گم نشده لامصب شکسته و تو قفل بورس گیر کرده وهر کاری می کنند در نمی یاد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۰۰:۰۰
متاسفم برای خودم که با توصیه مسئولین پولم را دو دستی وارد بورس کردم و حالا افسرده و سرگردان شده ام و زخم زبانهای خانواده را باید تحمل کنم که چرا یک زمین نخریدی. واقعیت این است که رفتارهای مسئولین اقتصادی به اموال 7 میلیون سهامدار شبیخون زد و این پولها در صندوق دولت وارد شد. من که حلالشان نمیکنم و این روش حرام است
عبداله
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۰۱:۱۰
یسمه تعالی همه مسائل ذکرشده حر ف خالی است مقهور گشتگان به دشمن می خواهند به آزادگان ودوستداران استقلال مملکت ثابت کنند که بدون دست دادن به شیطان نمی توان مملکت را اداره کرد
ناشناس
چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۸
بزن زنگوووووووووووو
ناشناس
GERMANY
سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۰۲:۳۴
احسنت بر این قلم بُرنده
فاطمه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۸
بورس به محل وحشتناكي براي سرمايه ها تبديل شده است
masoud
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۰۷:۱۵
خير .دولت و دولت مردان ما فقط به فكر مسائل مهم فرا مرزي مثل سوريه و تروريسم و حزب الله و فروش تسليحات به كشور هاي عقب افتاده عربي هستند.يكي نيست بگه اون موقع كه ايران در جنگ بود اين كشورا كجا بودن!؟حالا از حق مردم اين سرزمين و نون شب بعضي ها كه ندارن و گشنه سرشون رو زمين ميذارن تو اينجور مسائل بدون هيچ محدوديتي خرج ميشه و حتي يك لحظه فكر فشار اقتصادي و گروني و اقتصاد كشور و سرمايه گذار و تحصيل كرده اين مملكت نيستند.خدا يا ظهور امام زمان (عج) رو برسون زودتر.
فرنام
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۲
چرا سانسور ميكني
حسن
UNITED ARAB EMIRATES
سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۵
آیا خبر پزیرش استعفای آقای دکتر صالح آبادی در شورای بورس بی اهمیت بوده است که درج نکردید؟
ژاندارک
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۵
نه اقا گم نشده بورسهای دنیا عاجزانه درخواست کردن یکی از رو کلید بزنن.
ناشناس
MALAYSIA
سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۲
به خدا بدبخت شدم 100 میلیون در یکسال از دست دادم. خدایا آیا از این افرادی که مسئول این همه ضرر مردم هستن سوال و جوابی خواهی پرسید یا اینکه مستقیم میرن بهشت؟ آخه این همه رانت و فساد اقتصادی تا کی میخواد تو این مملکت باشه؟ بعدش میگن مملکت دچار مشکل کمبود بودجه هست با این همه زد و بند طبیعیه دیگه. ای کاش نفت نداشتیم اون موقع میدیم که چکار میکنید با این خلاقیت اقتصادیتون
شادی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۶
بله گم شده !
همه جا گم شده .
علی اکبر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۵
به نظر من که آقای روحانی وقتی برای اولین بار حرف از کلید به میون اوردند منظورشون کلید قفلی بود که به رفاه و آسایش مردم زدن کلید گرانی و اینجورچیزا.
همون موقع هم انداختنش دور دیگه کسی نمیتونه پیداش کنه
احمد
-
سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۲
اخیرا" بانک م بصورت مخفیانه وتوسط کارمندان خود سود روز شمار 22درصد را اجرا میکند .یکی از کارمندانش گفت بخشنامه شده تلفنی به مشتریان اطلاع دهیم واز الصاق بروشور وسایرتبلیغاتها خودداری کنیم وهر کارمندی شپرده جذب کند پاداش میگیرد . خوب وقتی سود بانکی اینجوریه بازار سرمایه داغونه . تا زمانی که نزول خواری رواج داشته باشد وضع اقتصادی همینه .حتی اگر نفت رو هزار دلار بفروشیم . خدا باعث وبانی نزول خواری رو لعنت کند . اگر این بانکداری بدونه رباست پس اونهایی که درسرزمین کفر سود 3درصد میدهند از من وامثال شما انسانترند ومسلمان تر
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۵
چرا گیر دادین به سود بانکی. مگر مردم دیوانه شده اند که داروندارشون را در بورس از دست بدهند. حضرت آقا نان تو شیراز 100% گران شده بعد میگین سود بانکی زیاده. واقعا تورم الان چقدر لبنیات گران، تاکسی گران بنیزن گران بعد میگن تورم ما کم شده. بابا چقدر دروغ
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۳ - ۲۲:۳۰
بورس نیوز عزیز توهم بعضی وقتا یه چیزایی میگی ها . آخه عزیز کدوم رفتارشناسیه که نفهمیده باشه کلید در فردای پیروزی حسن آقا گم شده بود . احتمالا سیف اون قایم کرده
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۹
بورس نیوز هرطوردوست دارید گفته هایم رامنتشر نکن ، ولی بدانید جلوی نورخورشید راهرگزنمی توان بادست گرفت درست است سخنم حقیقت تلخ است بیشترازاین انتظارنداشتم ،خورشید بزرگترین منبع آب شیرین کن جهان است ولی هیچ موجودتشنه ای آن رادوست ندارد موفق باشید کارشما مثل کسی است که باصابون ذغال رامی شوید تاآنراسفید کند