بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۹
بهای نفت در حالی با کاهش قابل توجه همراه شده که آثار منفی ناشی از این امر به تدریج بر وضعیت سودآوری شرکت های فعال پتروشیمی، معدنی و فلزات اساسی نمود پیدا می کند.
کد خبر : ۱۴۰۷۳۲
نویسنده :
جمشیدی
فضای کنونی حاکم بر بازار سرمایه عمدتا به دلیل عوامل سیستماتیک داخلی و بین المللی من جمله کاهش قابل ملاحظه قیمت نفت به عنوان عامل اثر گذار بر نرخ های جهانی مواد و محصولات، کاهش رشد اقتصادی چین ،ابهامات موجود در بخش اقتصاد کلان کشور ناشی از تصمیمات اقتصادی احتمالی و بررسی لایحه بودجه سال94 در مجلس، طولانی شدن روند مذاکرات هسته ای در کنار نگرانی سهامداران از کسری بودجه احتمالی دولت مهمترین عوامل اثرگذار بر روند منفی بورس به شمار می روند.

مدیر سرمایه گذاری های شرکت بیمه اتکایی ایرانیان با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: بهای نفت در حالی با کاهش قابل توجه همراه شده که آثار منفی ناشی از این امر به تدریج بر وضعیت سودآوری شرکت های فعال پتروشیمی، معدنی و فلزات اساسی نمود پیدا می کند. این در حالی است که بودجه سال آینده کشور با قیمت 70 دلاری نفت تدوین شده و در پی آن سهامداران نگران از مواجهه دولت با کسری بودجه در صورت تداوم افت قیمت جهانی نفت ویا تثبیت آن در قیمتهای کنونی هستند. علاوه بر این، نتایج نهایی مذاکرات هسته ای کشور می تواند بر روند آتی بورس اثرگذار واقع شود.

جاویدی با اشاره به برخی موارد مثبت در بودجه سال آینده کشور ولایحه حمایت از تولید وخروج غیر تورمی از رکود، در این خصوص افزود: رشد حدود 14 درصدی تخصیص منابع به اجرای پروژه های عمرانی طی سال آینده نسبت به سال جاری از جمله موارد مثبتی است که تحقق آن می تواند آثار مثبتی بر وضعیت صنایع وخدمات در پی داشته باشد.

وی به عدم تغییر میزان حق انتفاع از معادن در بودجه سال آینده کشور اشاره کرد و گفت: اگرچه این امر به عنوان متغیری مثبت در وضعیت آتی شرکت های معدنی به شمار می رود، اما به نظر می رسد در صورت تداوم روند کاهشی قیمت جهانی سنگ آهن، آثار مثبت ناشی از این امر از بین برود.

مدیر سرمایه گذاری های شرکت بیمه اتکایی ایرانیان در خصوص تغییر مدیریت سازمان بورس و اوراق بهادار ابراز داشت: اعلام برنامه ها و استراتژی های آتی مدیریت جدید در حوزه بازار سرمایه در صورت تسهیل وتوسعه رویه ها می تواند بر دیدگاه سرمایه گذاران وجو روانی بورس تأثیر بگذارد، لیکن تغییرعوامل بنیادی واقتصادی راهکار اصلی جهت برون رفت از وضعیت فعلی بازار سرمایه به شمار می رود.

جاویدی صنایعی همچون رایانه، خدمات فنی و مهندسی و نیز دارو را به عنوان صنایع پرپتانسیل بر شمرد و گفت: صنایع مذکور در شرایط فعلی و اعمال تحریم های بین المللی می توانند عملکرد مناسبی را از خود به نمایش گذارند. علاوه بر این، در صورت کاهش نرخ سود سپرده های بانکی و نیز نرخ سپرده قانونی نزد بانک مرکزی همراه با کنترل نرخ تورم می توان چشم انداز مناسبی را پیش روی بانکی ها متصور بود. این در حالی است که در صورت توافق جامع هسته ای کشور صنایعی همچون پتروشیمی و خودرو در کنار بانکی ها می توانند در مسیر رشد سودآوری حرکت کنند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۵
بخدا دیگه خسته شدیم. به کی بگیم، دارم به این فکر میکنم برم فارکس کار کنم
سهامدار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۳ - ۲۳:۲۸
مشکل بورس تنها قیمت نفت یا مذاکرات هسته ای نیست.به نظر بنده مشکل اصلی داخلیست.چون بورس از طرف دولت محترم حمایت انچنانی نمیشود .البته هر وقتی هم حمایتی شده موقتی بوده.که دردی دوا نمیکنه.خلاصه کافیست دولت بخواد..بورس رونق میگیره...حال باتوجه به اینکه رونق بورس به نفع اقتصاد مملکت و دولته نمیدونم وضعیت چرا باید اینجوری باشه...
امین
ROMANIA
شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۵
دولت بخواد می تونه اما این کار هزینه داره.
احتمالا هزینه اش به فایده ش نمی ارزه.
دولت به سودآوری و ارزندگی بلندمدت سهم ها هیچ ضربه ای نزده و فقط باعث شده بشه ارزون تر این سهام ارزنده رو خرید.