بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۸
کد خبر : ۱۴۰۷۹۲

همایشی که با عنوان بررسی ۱۰ سال مذاکرات هسته ای ایران و ۱+۵ تدارک دیده شده بود حرف های نه چندان جدید اصلاح طلبان درباره مسائل پرونده هسته ای را تکرار کرد.

فارس نوشت:سالن فردوسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران؛ میزگردی برای بررسی 10 سال مذاکرات هسته ای میان ایران و کشورهای 5+1؛ میهمانان هم چهره های گمنامی نیستند و در بین اصلاح طلبان به خوبی شناخته شده اند.

داوود هرمیداس باوند، صادق زیباکلام، احمد شیرزاد و سیروس ناصری که آخری به گفته مجری مراسم نتوانسته بود زمان بلیط هواپیمایش را هماهنگ کند تا به میزگرد برسد.

برنامه به همت انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده ادبیات برگزار شده و دست زدن‌ها و تائیدهای پشت سر هم حضار نشان می دهد که حرف های سخنرانان باب میل آنهاست.

شیرزاد نماینده اصلاح طلب مجلس ششم تندتر از دو همراه دیگرش در همایش حرف زد؛ شاید اگر کسی می خواست صحبت های شیرزاد را خلاصه کند می توانست یک جمله را تیتر کند «انرژی هسته ای بدرد ایران نمی‌خورد!»؛ زیبا کلام هم مشکلات هسته ای را به گردن جمله امام خمینی (ره) انداخت که فرموده بودند «اسرائیل باید از صحنه روزگار محو شود»

نام همایش «درباره یک توافق» بود اما درباره توافق ژنو و انتقادات و حرف های پیرامون کمتر صحبت شد، بیشتر بحث ها سعی داشت یک چیز را القا کند:«ایران به انرژی هسته ای نیازی ندارد»

تکرار این اظهارات از سوی چهره های اصلاح طلب به بهانه حمایت از دولت اما می تواند شروع یک موج برای بی تاثیر نشان دادن فناوری هسته ای استراتژی قدرت جمهوری اسلامی باشد که در پوشش مسائل روشنفکری و به ظاهر منطقی – علمی مطرح می شود.

در ادامه به مرور بخش هایی از اظهارات سخنرانان این میزگرد می‌پردازیم:

شیرزاد: چرا موضوع هسته ای را ناموسی کرده اید؟/ چه فرقی می کند 10 هزار سانتریفیوژ داشته باشیم یا 10 تا!؟

احمد شیرزاد نماینده اصلاح طلب مجلس ششم با بیان اینکه هرکسی در هر دوره ای که تصمیم گرفته ایران را به سمت هسته ای شدن پیش ببرد اشتباه کرده گفت: از مسئولان سازمان انرژی اتمی در زمان مجلس ششم سؤال می‌کردم که استراتژی هسته‌ای ما چیست که هیچکس پاسخ روشنی در این باره به من نمی‌داد.

عضو فراکسیون مشارکت در مجلس ششم با بیان اینکه از این چاه (صنعت هسته‌ای) آبی در نمی‌آید، مگر اینکه برای برخی افراد نانی درآید، افزود: از سال 82 تاکنون دریغ از یک لیوان آب برای کشور.

وی اظهار داشت: هیچکس در ایران نمی‌داند که ما به چه دلیلی به مسیر هسته‌ای شدن پا گذاشته‌ایم و این امر دقیقاً‌ به مانند ادامه جنگ بعد از آزادسازی خرمشهر بود در حالیکه برخی افراد شعارهایی مانند راه قدس از کربلا می‌گذرد را بیان می‌کردند.

شیرزاد در ادامه با زیر سوال بردن پیشرفت های هسته ای کشورمان گفت: در زمینه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران نه منابع اولیه دارد و نه احاطه به علوم آن را.

عضو فراکسیون مشارکت در مجلس ششم افزود: تولید اورانیوم در جمهوری اسلامی ایران 10 برابر قیمت جهانی تمام می‌شود. ضمن اینکه هیچگونه برداشتی نیز از معدن ساغند یزد تا کنون به دست نیامده و فقط فعلاً از معدن گچین بندرعباس برداشت می‌کنیم.

وی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای گفت:‌ جمهوری اسلامی ایران با ورود به صنعت هسته‌ای به خط قرمز برخی قدرت‌های بزرگ وارد شده است و هم‌اکنون باید در میز مذاکرات به آنها بگوییم که اگر ایران پای خود را از خطوط و دایره قرمز آنها عقب‌تر بگذارد چه چیزی را به ایران می‌دهند و این موضوع تنها در میز مذاکرات مشخص می‌شود.

نماینده اصلاح طلب مجلس ششم با تأکید بر اینکه متأسفانه برخی افراد خصوصاً دلواپسان مسئله هسته‌ای را به ناموس یا ایدئولوژی نظام تبدیل کرده‌اند، افزود: وقتی چیزی به ناموس تبدیل شود نمی‌توان برای آن چانه‌زنی کرد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تصریح کرد: در حال حاضر شورای عالی امنیت ملی به مسئله هسته‌ای نگاه منافع ملی دارد و دیگر به هیچ وجه به این موضوع نگاه ناموسی ندارد.

وی اظهار داشت: رآکتور آب سنگین اراک بسیار مضر است و حادثه چرنوبیل از این دست رآکتورها را در خود داشت و حالا در طرف غربی در مذاکرات جمهوری اسلامی ایران می‌گوید که آب سنگین این نیروگاه را با آب سبک عوض کند و این برای ما نیز بهتر است.

شیرزاد با بیان اینکه غرب با نظام جمهوری اسلامی ایران دچار اختلاف است، گفت: طرف غربی در مذاکرات در مورد اورانیوم دپو شده ایران مشکل دارد، در حالی که هیچ گونه نظری در مورد نیروگاه بوشهر ندارد، زیرا دپویی در آنجا صورت نگرفته است.

وی افزود: وقتی اروانیوم به شکل UF6 غنی‌شده دپو می‌شود شبهاتی پیش می‌آید که اگر مجددا به دستگاه سانتریفیوژ بعدی تزریق شود، غنای آن می‌تواند بیشتر شود.

این نماینده مجلس ششم تصریح کرد: وقتی اورانیوم در مخزن نگهداری می‌شود هزینه‌هایی را در بر دارد و وقتی مردم پشت ماشین احمدی‌نژاد می‌دویدند باید این هزینه پرداخت را نیز بدانند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: آقایان علم‌الهدی و رسایی پاسخ دهند که کجای ایدئولوژی اعلام شده که باید اورانیوم 20 درصد را نگه داریم.

شیرزاد گفت: راکتورهای آب سنگین بسیار بدنام و حادثه‌ساز بوده‌اند و ایرانیان می‌توانند از مسئولان سوال کنند که راکتور ناامن در کشور داریم یا خیر.

وی خاطرنشان کرد: حجم ذخایر فعلی اورانیوم تنها کفاف 5 سال ایران را می‌دهد، در حالی که 10 سال هم روس‌ها ضمانت دادند که سوخت هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را تهیه کنند، پس چرا باید تحریم‌ها و فشارها را تحمل کنیم؟

شیرزاد گفت: اگر جمهوری اسلامی ایران به جای 10 هزار دستگاه سانتریفیوژ 500 یا هزار و یا حتی 1 دستگاه داشته باشد چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

وی با تاکید براینکه جامعه ایرانی رگ زیر بار زور نروی را دارد، افزود: وقتی غرب و دیگران به دنبال ضربه به منافع ملی ما نیستند و خاک کشورمان را نگرفته‌اند، چرا باید فشارها و تحریم‌ها را تحمل کنیم؟

این نماینده مجلس ششم تصریح کرد: برخی افراد و مسئولان متوجه شدند که پافشاری و ایستادگی بر روی تعداد دستگاه‌های سانتریفیوژ منفعتی را برای ما ندارد.

وی اظهار داشت: داشتن فناوری و صنعت هسته‌ای برای کشور ما هزینه تحمل تحریم‌ها و فشارها را در بر داشته است و اگر قرار بود این فشارها را تحمل کنیم، آیا بهتر نبود که نیروگاه و رآکتور کانادایی و یا فرانسوی را خریداری کنیم که بسیار بهتر از نیروگاه‌های عقب‌مانده با تکنولوژی قدیمی روس‌هاست؟

شیرزاد گفت: مشکل هسته‌ای ایران از زمانی آغاز شد که این موضوع به شورای عالی امنیت ملی رفت و خود ما پذیرفتیم که این امر موضوعی امنیتی است و راه نقادی آن را بستیم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تصریح کرد: ما مثل کبک سرمان را زیر برف کرده‌ایم، ولی غرب با کمک عکسبرداری‌های هوایی و اقدامات سازمان مجاهدین خلق سر بزنگاه بر علیه ایران وارد عمل شدند و البته باور من این نیست که سازمان مجاهدین (منافقین) این برنامه را لو داده است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پایان اظهار داشت: در حالی که هم‌اکنون فناوری هسته‌ای را به دست آورده و علم آن را یاد گرفته‌ایم پس فرقی نمی‌کند که چه تعدادی دستگاه سانتریفیوژ در کشور داشته باشیم.

زیبا کلام: ضرر انرژی هسته ای برای ایران از جنگ بیشتر بود!

در ادامه این همایش نیز صادق زیباکلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران و فعال اصلاح طلب گفت: هر وقت به مردم، مطبوعات و رسانه‌ها اجازه اظهارنظر در مورد آن داده نشده متأسفانه حاصل کار خوب از کار درنیامده است.

وی ادامه داد: اشغال سفارت آمریکا نیز اینگونه بود و اجازه داده نشد افکار و نظرات دیگر ارائه شود و تصمیمی بود که وحشتناک به زیان منافع ملی بود و همچنان از منافع ملی قربانی می‌گیرد.

زیباکلام تصریح کرد: به راه افتادن آمریکاستیزی هم همین‌طور بوده است. در مسئله جنگ نیز اجازه داده نمی‌شد مسائل گفته شود. زمانی که آتش‌بس برقرار شد تا به امروز همچنان بحث و گفت‌وگو در این رابطه وجود دارد و افراد مختلف پذیرش قطعنامه 598 را بر گردن هم می‌اندازند.

وی افزود: کسانی که تلاش می‌کردند مسائل هسته‌ای را پیش ببرند آدم‌های انقلابی، اسلامی، غیرتمند و غیور شدند و کسانی که صحبت‌های کژدار مریض می‌کردند به قول احمدی‌نژاد خائن شدند.

زیباکلام اضافه کرد: من زمانی در یک جا گفتم هسته‌ای چه گلی به سر ملت زده است و فقط به خاطر این مسئله برایمان پرونده درست شد.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران افزود: حکومت 2 استدلال در رابطه با مسئله هسته‌ای داشت. یکی از آنها این بود که می‌گفتند هسته‌ای باعث پیشرفت‌های علمی فراوانی می‌شود و استدلال دوم هم این بود که می‌گفتند هسته‌ای باعث به وجود آمدن صنایع انبوهی در کشور خواهد شد. احمدی‌نژاد هم در جایی گفت که مسئله‌ هسته‌ای 250 صنعت به وجود می‌آورد بنابراین چون غربی‌ها نمی‌توانند پیشرفت ما را ببینند با ما مخالفت می‌کنند.

وی ادامه داد: من بارها از اصولگرایان پرسیدم حداقل یکی از این 250 صنعتی که هسته‌ای به وجود می‌آورد بگویید. هیچ پیشرفت و نوآوری علمی در رابطه با مسئله هسته‌ای نه تنها در ایران بلکه در هیچ کشوری وجود ندارد.

عضو هیأت‌علمی دانشگاه تهران در قسمت دیگری از سخنانش افزود: فعالیت‌های هسته‌ای دست کم از سال 82 به این سو خیلی شیره گلوسوزی برای مملکت نبوده است، نه از نظر پیشرفت علمی خیلی خبری بوده و نه از لحاظ اقتصادی و چه بسا با مطالبی که مطرح شد به ضرر ما بوده است.

این استاد دانشگاه گفت: نگاه وقتی نگاه ایدئولوژیک می‌شود آن وقت مسائلی مانند اینکه چه به خیر و صلاح مردم و مملکت است خیلی مطرح نمی‌شود. آن چیزی ارزش پیدا می‌کند که با ایدئولوژی می‌خواند.

وی خاطرنشان کرد: این سوالی که در رابطه با مسئله هسته‌ای پرسیده شد را می‌توان در رابطه با مسائل دیگر مانند اینکه آیا فعالیت‌های سیاست خارجی ایران در سوریه و لبنان به نفع ما در بلند‌مدت بوده است یا اینکه آیا اشغال سفارت آمریکا و ادامه جنگ به نفع ما بوده است نیز پرسید.

عضو هیأت‌علمی دانشگاه تهران تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری است که عملا اعلام کرده می‌خواهد یک کشور دیگر به نام اسرائیل را نابود کند، این در شعار هم خلاصه نشده و هرگاه توانستیم در رابطه با نابودی اسرائیل با کمک به حماس و لبنان و غیره گام برداشتیم و اگر سلاح‌های مرگبار هم به آنها نداده‌ایم به خاطر این بوده که نمی‌شده است.

این استاد دانشگاه افزود: ما در مقابل همه تهدید‌هایی که داشته‌ایم فقط گفته‌ایم که اسلام با سلاح هسته‌ای مخالف است و علما و مقام معظم رهبری فتوا داده‌اند که سلاح هسته‌ای حرام است و یک طلبه ساده هم می‌داند که فتوا تابع زمان است.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: اینکه می‌گویند اسرائیل باید نابود شود و با افتخار هم این حرف را می‌زنند باعث چنین مشکلاتی می‌شود و آن وقت با هر چیزی که در ایران ختم به کشتار جمعی شود مخالفت خواهند کرد.

زیبا‌کلام ادامه داد: من معتقدم آنقدر که هسته‌ای به ما ضرر زده است جنگ نزده است.

هرمیداس باوند: باید مشکلمان را با آمریکا حل کنیم/ هنوز برای گروگان گیری هزینه می دهیم

داوود هرمیداس باوند کارشناس مسائل بین‌الملل با غیرمنطقی خواندن مقایسه ملی شدن صنعت نفت و دستیابی ایران به فناوری هسته ای گفت: وقتی ملت ایران به رهبری دکتر مصدق به ملی کردن صنعت نفت اقدام کرد با یک مقبولیت مواجه شد.

باوند با اشاره به برخی حوادث پس از انقلاب اظهار داشت: اما پس از انقلاب ایران یک نگاه ارزشی وجود داشت مبنی بر اینکه قراردادهای مطرح شده در زمان شاه همگی باید لغو شود و این یک کار انقلابی به نظر می‌آمد و ما به همین دلیل مقدار زیادی غرامت پرداخت کردیم.

وی اضافه کرد: اقدام به ملی کردن صنعت نفت در آن دوران یک اقدام تاریخی بود ولی امروز با توجه به مسئله هسته‌ای مشکل بزرگ کشور ما برای جلب سرمایه‌‌های خارجی است.

باوند با تأکید بر اینکه در زمینه ملی کردن صنعت نفت ما از نظر حقوق بین‌الملل پیروز بودیم و از نظر حقوقی این فضا به نفع ما بود، گفت: ولی در زمینه هسته‌ای فقط شاید بتوان عنوان‌ها را یکی فرض کرد نه چیز دیگری.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: احمدی‌نژاد مدعی شد که یک استراتژی تهاجمی را باید در پیش گرفت و مذاکره‌کنندگان قبلی آب‌نبات گرفته و دّر داده‌اند؛ استراتژی احمدی‌نژاد نگاه به شرق بود و برایند این رفتار ارجاع پرونده هسته‌ای ایران به شورای حکام و پس از آن شورای امنیت شد.

باوند اعلام بی‌نتیجه بودن پی در پی مذاکرات در دولت قبل را راهی برای اضافه کردن تحریم‌‌ها خواند و افزود: نتیجه این رفتار به بن‌بست کشیده شدن مذاکرات شد و عده‌ای گفتند که تحریم‌ها کاغذپاره است.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی باید از راه منطقی پرونده هسته‌ای ایران حل شود و برآیند مذاکرات نیز تاکنون مثبت بوده است.

وی ادامه داد: البته برداشته شدن بخشی از تحریم‌ها آسان نیست؛ برخی تحریم‌ها درباره حقوق بشر و حمایت از تروریست بسیار پیچیده بوده و لغو آن به مصوبه دوباره کنگره نیاز دارد.

باوند با بیان اینکه عوض شدن وضعیت پرونده هسته‌ای ایران خواست 18 میلیون نفر از مردم ایران است که به آقای روحانی رأی داده‌اند، اظهار داشت: در کل هیچ گونه رابطه منطقی بین ملی کردن صنعت نفت و بحث هسته‌ای وجود ندارد.

وی با اشاره به حوادث ابتدای انقلاب اظهار داشت: ما از آغاز انقلاب تا امروز هنوز بابت مسئله گروگان‌گیری هزینه می‌دهیم.

وی ادامه داد: ایران راجع به مردم فلسطین در هر محفل بین‌المللی دفاع حقوقی می‌کند ولی خط مشی که اتخاذ کرده‌ایم دال بر این است که منافع حیاتی نداریم و حتی برخی گروه‌هایی که مورد حمایت ما بودند در تحولات اخیر منطقه به سمت ترکیه رفتند.

این کارشناس مسائل بین‌المللی با بیان اینکه مادامی که مشکلات خود را با آمریکا حل و فصل نکنیم مشکل ما ادامه دارد، اظهار داشت: مشکلات منطقه می‌تواند فرصت خوبی باشد تا اشتباهات خود را جبران کنیم و این فرصت‌ها برای حل مسائل به کارگیری شود.

باوند اضافه کرد: اگر از این فرصت استفاده بهینه صورت نگیرد پیامدهای بسیار بدی را برای منافع ملی خواهد داشت و عقل سلیم حکم می‌کند به سمت نتیجه برویم.

وی درباره چگونگی برداشته شدن تحریم‌ها در صورت توافق نهایی گفت: البته شرایط به گونه‌ای نیست که بگوییم کل تحریم‌ها برداشته شود بلکه باید یک روند گام به گام صورت گیرد.

بنابر این گزارش، اظهارات مطرح شده از سوی این چهره های اصلاح طلب در حالی مطرح می شود که گروه های مختلف اصلاح طلبی مدعی هستند مذاکرات هسته ای دولت برای استیفای حقوق ملت ایران و کم کردن فشار تحریم ها همزمان با حفظ اقتدار علمی ایران دنبال می شود؛ اما با توجه به اظهارات این چهره های اصلاح شاید بتوان به عمق نگاه اصلاح طلبان به موضوع هسته ای پی برد و دلیل عقب نشینی ها پیاپی این جریان در سال های 82 تا 84 درباره مساله هسته ای را درک کرد.

در اینجا این سوال نیز ایجاد می‌شود که آیا این تفکر توانسته در میان برخی مسئولان مرتبط با پرونده هسته ای نیز نفوذ داشته باشد یا خیر.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
hamid
Iran, Islamic Republic of
پنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۳ - ۰۱:۴۸
در اینجا این سوال نیز ایجاد می‌شود که آیا مسئولان ما ، به خصوص اصولگرایان میدانند منافع ملی چیست ؟؟؟
ناشناس
جمعه ۲۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۱
منافع ملی یعنی تو شکمت سیر باشه اینه دیگه درسته ؟
ناشناس
شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۰۰:۰۰
این اقایون که می بینی به دنبال منافع جیبشون هستند نه ملت
بهروز
شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۴
زين همرهان سست عناصر دلم گرفت
شير خدا ورستم دستانم آرزوست
ناشناس
شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۳
منافع ملی=سیری "موقت" شکم یه عده
hamid
شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۲
منافع ملی یعنی :
اگر توسعه میدان نفتی مشترک اسفندیار طبق طرح اولیه در بهار ۱۳۸۶ با ظرفیت تولید روزانه ۴ هزار بشکه به بهره‌برداری می‌رسید، با در نظر گرفتن متوسط قیمت نفت در طول سال‌های گذشته، تا سال ۱۳۹۳ درآمدی معادل حداقل یک میلیارد دلار نصیب کشور می‌شد.
اما این میدان نفتی مشترک توسط عربستان غارت شد !
غلامی
شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۸
غربی ها برای چه موفق تر هستند ؟؟
برای اینکه آینده را بسیار وسیع تر از جهان سومی ها میبینند آینده نگر هستند
و صنعتی را که باید جمعش کنند را با زرنگی تحویل جهان سومی ها با قیمت های بسیار گزاف میدهند و خود وارد صنعتی نو و مدرنتر میشوند
اگر غربی ها با ما بر سر مسئله هسته ای بسیار سخت میگیرند این است که در آینده ای نه چندان دور ((15 تا 20 سال آینده )) کلا و جمیعا صنعت خودرو برقی میشوند دیگر ازماشین های با سوخت های فسیلی خبری نیست دیگر کارخانه ای با سوخت های فسیلی دیگر برق تولید نمی کند و هزاران صنایع دیگر که به سوخت هسته ای وابسته خواهدبود
و غربی ها از الان به هیچ وجهی دوست ندارند کشورهای در حال توسعه از جمله ایران دسترسی به دانش و صنعت هسته ای باشد این صنعت در حال حاضر در انحصار خودشان است که کلا با کشور عزیزمان ایران کل کشور هایی که سوخت هسته ای تولید میکنند بیشتر از 12 کشور نیستند
واقعا برای برخی از ایرانی های به اصطلاح باسواد که بعضا استاد دانشگاه و یا سمت های مهمی هم دارند باید تاسف خورد که میگویند انرژی هسته ای بدرد ایران نمی‌خورد!!!!!!»؛
-- امروز درخت دانش و صنعت هسته ای را به هر قیمتی شده میکاریم و در آینده بی نیاز خواهیم بود فقط آینده است همه چیز را پابت میکند منتظر مرور زمان میمانیم
رضا
شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۴
منافع ملی یعنی آنکسیکه ده هزاررای که به هزار ترفند بیشتر نداره و میاد از طرف هفتاد پنج میلیون نفرصحبت میکنه وتوصحبتهاش مرتب میگه ملت /مردم /همه ایران /و امثال ذالک. منافع ملی یعنی این شخص دارای رانت های آنچنانی بعلت تحریم /بایددنبال تحریم بیشترباشه چون اگر تحریمها برداشته بشه واسشون همه چیز نابود شده
ناشناس
شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۲۳:۳۰
منافع ملی یعنی کلاس های زیبا کلام سریع پر بشن و بیشتر بهش کلاس درس بدن که حقوقش بره بالا
علی
شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۲۳:۵۵
متاسفانه هر جناحی برای خود تفسیری از منافع ملی میکند .
منافع ملی فقط هسته ای است .
مفاسد اقتصادی ، تهمت و دروغ و غیره اختصاصی است .
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
پنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۳ - ۰۷:۴۵
با نظرات فوق کاملا" موافقم .
ايراني
Iran, Islamic Republic of
پنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۳
با این استدلالات آقایان پس هرگونه مقاومت در برابر زر و زور و تزویر بی فایده و محکوم به شکست است در صورتی که تاریخ ثابت کرده هرجا که ملتی در برابر زور تسلیم شد در نهایت به خاک ذلت نشست. خدا رحمت کند معلم شهید انقلاب ، دکتر شریعتی را - در آن سالهای خفقان چگونه از تریبون حسینیه ارشاد هیکل اسرائیل را به لجن می کشید - وا قعا جای تاسف دارد برای کسانی که در این مملکت زندگی می کنند ولی در جهت منافع دشمنان این ملت قدم بر می دارند.
مریم
پنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۹
کدوم دشمن خواهر یا برادر گرانقدر ؟ در این دنیا هر کشوری به فکر منافع ملی خودشه جز کشور ما که منافع ملیمون رو داریم می دیم تا کشورهای دیگه حفظ بشوند . به خاطر خدا یک کم فکر کن اگر فقط یک روز پولهایی که ایران خرج حزب الله می کنه قطع بشه آیا حزب الله و آقای نصرالله شما رو برادران خودشون می دونند ؟ تا به حال فکر کردی نفع اونها برای منافع ملی ما چی بوده ؟ شماها دنبال چی می گردید ؟
ناشناس
جمعه ۲۸ آذر ۱۳۹۳ - ۲۳:۲۷
اگر همین ها نبودن سپر بلای ما شوند معلوم نبود الان داخل ایران چه خبر بودو شما مریم خانم کدام کمپ پناهنده شده بودی
علی
شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۲
آقای ناشناس مگر همه کشورها سپر بلا دارند. هر قومی که دنبال سپر بلای بیروی باشه محکوم به فناست. و هر کشوری متکی به ملتش باشه مطمئن باش که سربلنده و نیازمند امسال بشار و نصرالله نیست.
2014
شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۳
ناشناس ۲۳:۲۷
عزیز من اگر دشمنی بیمورد ما با اسراییل نبود اصلا نیازی به سپر بلا نداشتیم.
خوبه قضایا رو ریشه ای ببینیم. اسراییل حکومتی ضد اسلامی، ضد انسانی، ضد اخلاقی داره. همه اینا قبول. کل دنیا هم دارن همین حرفا رو میزنن شاهدش هم قطعنامه های پی در پی سازمان ملل و اتحادیه های مختلف بین المللیه. منتها باید دید اون کشورها چقدر حاضرن برای این مخالفت هزینه کنن. تا کجا باید مخالف بود؟ حیثیت و شرف و بیت المال و آینده و..... همه اینها رو هزینه مخالفت با اسراییل کردیم. آیا اسراییل دست از رفتار غلطش برداشت؟
واقعیت اینه تا اسراییل در وهله اول و در قدم دوم کل کشورهای منطقه و کشورهای تاثیر گزار دنیا نخوان مشکل فلسطین حل نمیشه.
حالا این وسط چرا فقط و فقط ایران باید تمام قد پای هزینه های مخالفت بایسته؟
علی
Iran, Islamic Republic of
پنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۸
شیرزاد جان
اگر چند سال پیش این حرفها را میزدی ممکن بود از تو حمایت کنیم اما
بعد از این همه خون دل خوردن بر سر برنامه هسته وامضاء شدن این طومار با خون شهدایی چون شهید شهریاری دیگر صرف نظر کردن ازاین برنامه برای ما معنا ندارد.حتی اگر نفت بشکه ای ده دلار شود یا من سهامدار بورس تمام سرمایه ام هیچ شود.
ناشناس
پنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۵
امثال شما قطعا از یه جایی ساپورت میشید والا اون کارگر بیچاره ای که روز به روز داره وضعش بدتر میشه و داره میسوزه امثال شمارو نفرین میکنه
ناشناس
شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۲
دوست عزیز ما هم مثل شما از جایی ساپورت نمیشیم قبول دارم اوضاع اقتصادی بد وافراد با مشکل روبه رواند اما معتقدیم زندگی چیزی فراتر از راحت خوردن وخوابیدن است .ملت ایران با اعتقاد خود مبنی بر مقاومت زنده است والا مثل وهابیت کثیف با کاسه لیسی اسرائیل در رفاه بودیم .اما برا ایرانی با تاریخی به این عظمت زشته که به خاطر شکم نوکر افراد پست بشه.آیا به خودت اجازه میدی که نسلهای آینده بگند اجداد ما به خاطر شکم تسلیم قدرتهای بزرگ شدند.
2014
شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۷
شما با این استدلالت چرا پس قطعنامه پایان جنگ رو پذیرفتی؟ چرا اون موقع اعتراض و راهپیمایی نکردین؟ شهدای جنگ که چند هزار برابر داستان هسته ایه.
این حرفا بهانست تا ما رو گول بزنن و برا خودشون سیاهی لشکر درست کنن.
ناشناس
شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۳
دوست عزیز قطعنامه جنگ زمانی پذیرفته شد که یک وجب ازخاک کشور هم دراشغال دشمن بعثی نبود نه آن موقع که خرمشهر در اشغال دشمن بود.
محمد
شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۲
قطعنامه رو هم امثال این اقایون باعث شدند
نیما نیکنام
Germany
پنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۱
درود به شرفت.درود به پدر و مادرت که یه مرد پیدا شد و حرف حساب زد
ناشناس
جمعه ۲۸ آذر ۱۳۹۳ - ۲۳:۳۷
این ها نامردند نه مرد
ناشناس
شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۷
در روایات داریم در آخرزمون نادانان محبوب میشن! من اون زمون که می خوندم می گفتم یعنی چی؟مگه میشه؟عجب ظاهرا آخر زمونه!
2014
شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۹
شما دوستان ناشناس که میگید اینا نامردن و ...
برا عقیدتون دلیل بیارید. چرا این آقایون نامرد و ... هستن؟
محمد
شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۵
دستاوردهای ملت رو که با خون شهیدان به دست آمده رو کوچک کردن این نشانه نامردی نه مردی
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
پنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۴
حیف وقت افراد صرف چه حرفهای مسخره ای می شود.
تیتر بزن
((از چاه ))غرب وآمریکا آبی برای ایران در نمی آید.
یاری
پنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۲
از چاه روس و چین ابی برای ایران در میاید ؟ از چاه لبنان ، فلسطین ، کس تاریکا چطور ؟ هسته برای عوام فریی است که اگر می گذاشتند الان مریخ بودیم .
ناشناس
شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۹
احسنت اقاي ياري
ناشناس
شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۱
اگر همین فلستین ،لبنان،سوریه و عراق نبود که جلو اسراییل ، امریکا، دست نشانده هاشون داخل منطقه بایسته الان فکر میکنی ما تو ایران این امنیت رو داشتیم.یاری جان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
پنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۹
انها ایرانیا ند یا امریکایی واسرایلی ؟؟؟!!!!درامریکا حین مذاکرات جمهوری خواها دارن دبه دولت دموکرات اوباما فشار میاورند که تحریم بیشتر میکنیم ایران حق نداره واز این حرفها .اینجا اینها دارند برعکس منافع ایران ودولت مورد نظر خودشون حرف می زنند تو امریکا رد واقع دارند اخطار میدهند اگر با به تفاهم نرسید دولت بعدی به مراتب از این دول ت چنین وچنان تر اینجا اینا دارند دولت خودشون تحت فشار می گذارند که چرا تفاهم را قبول نمیکنی ؟؟؟!؟!اینها دنبال منافع خودشون هستند یا ایران وایرانی تمام این فشار ها راهم قطعا خود اینها دارند مدیریت می کنند
2014
شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۰
عزیز من کسی که الان تحریمه ایرانه نه آمریکا.
کشوری که به پول خودش هم دسترسی نداره ایرانه نه آمریکا.
کشوری که از اول اعلام موجودیتش شعارش شده مرگ بر این و اون ایرانه نه آمریکا.
کشوری که دودو تا چارتا بلد نیست ایرانه نه آمریکا.
ایرانه که به منافع خودش برای بدست آوردن چیزی که برای آمریکا اسباب بازیه ، چوب حراج زده.
این ما هستیم که تحت فشاریم نه آمریکا.
بنابراین ما باید نمیگذاشتیم کار به اینجا برسه و حالا که رسیده ما باید کوتاه بیایم. واقعیت تلخیه که آمریکا از نظر بزرگی اقتصاد با مجموع اقتصاد سه کشور بعد از خودش برابری میکنه.
حجم نیروهای نظامی آمریکا با 5 کشور بعد خودش برابره.
کدوم عقل سلیمی میپذیره که کشوری مثل ایران با آمریکا دربیفته و انتظار داشته باشه پیروز هم بشه؟
ناشناس
شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۰
دوست عزیزی که قدرت آمریکا شما را مبهوت کرده بدان که سسترین خانه ها خانه ی عنکبوت است.آمریکا و هم پیمانانش کسانی هستند که درجنگ هشت ساله زیر چکمه های رزمندگان ما له شدند..اسرائیل درجنگ 33روزه با آن قدرت نظامی زیر چکمه های حزب ا...له شدند.این برا عبرت گرفتن ما بس نیست.
محمد
دوشنبه ۰۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۸
چند تا فرزندان خود آقایان و منسوبین رو مثال بزنم که تو امریکا زندگی می کنن و حتی اونجا خونه های چند میلیون دلاری دارن و تابعیت دوگانه؟؟؟؟نکنه دوستان برای کشف شهودی خلقت و تعیین و تشخیص حق از باطل اونجا تشریف دارن؟
حسين
Iran, Islamic Republic of
پنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۱
آيا آب نبات چوبي كه به دست ما رسيده اين عقب افتادگي يك دهه أخير نيست و نابولي اقتصاد و صنعت كشور آيا در روز قيامت خورشيد به حرف در نمي آيد و نمي گويد چرا انرژي أرزان و تجديد پذير پاك مرا كه از مواهب خداوندي هستم را رها كرديد و به قول حضرت آيت الله شاهرودي آيا تأسيس ٥٠٠٠٠ شركت إيراني در كشور كوچك إمارات براي ايران و إيراني ننگ نيست
آرمان
Iran, Islamic Republic of
پنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۲
کاش دو تا عاقل تو این مملکت پیدا میشد که حرف حق را می پذیرفت.
مریم
Iran, Islamic Republic of
پنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۲
دوست ناشناس نه تنها از چاه غرب و آمریکا بلکه از چاه روسیه ، چین ، سوریه ، لبنان ، و فلسطین و یمن و شیعیان بحرین هم آبی برای ما درنمی آید . هر کس در این دنیا می خواهد منافع ملیش بیشتر حفظ بشه .
sattarxan
Iran, Islamic Republic of
پنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۳
دغدغه ما اسلام است نه رابطه با آمریکا والا قبل از انقلاب که شما عروسک اصلی آمریکا در منطقه بودید. آره آقایان اصلاح طلب و کوروش گرا !؟
مصلحی
جمعه ۲۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۶
جناب! اگه به خاطر فشاری که تو زندگی هس شرمنده اهل و عیالت باشی هیچگاه این چرندیات رو مطرح نمی کنی! یا متأهل نیستی یا مفتی به حسابت میریزن! بی چون و چرا استخدامت میکنن راحت وام درصد پایین میدن بهت! هر جا میری کارت حله خوب منم باشم از این حرفا میزنم تقصیر امثال شما نیس! چون هیچگاه نفهمیدین مردم چی میکشن ..
ناشناس
جمعه ۲۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۷
مصلحی جان چه راحت برچسب میزنید شما تندروها
ناشناس
شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۰۰:۰۵
آفرین
رضا
شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۸
مصلحی بنده خدا داره از درد دلش میگه یک کیهان خون اونو تندرو میخونه . جل الخالق
محمد
دوشنبه ۰۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۴
دغدغه تو اسلام هست/دغدغه من زندگی!پدرم دراومد!اومدم کودکی کنم انقلاب شد،اومدم جوونی کنم جنگ شد،اومدم میانسالی کنم بار مالی داره پدرمو درمیاره /هزار تا مثل شما ها رو میشناسم که به تناسبب وضعیتتان دارید یه جوری از شرائط موجود بهره می برید
مجتبی
Germany
پنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۶
خوب دقت کنید می بینید که مشکل این آقایون اینه:
«جمهوری اسلامی ایران با ورود به صنعت هسته‌ای به خط قرمز برخی قدرت‌های بزرگ وارد شده است...»
رضا
شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۱
عزیزدل طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب داشتن سلاح هسته ای حرامه . پس ماقصد نداریم به خط قرمز قدرتهای بزرگ نزدیک بشیم . اما صنعت هسته ای که بنگلادش هم سالهاست داره استفاده میکنه
حسین
Iran, Islamic Republic of
پنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۱
زبونتو گاز بگیر آقا
میخوای نون یه عده که دارن از تحریمها درمیاد رو آجر کنی ؟؟
ناشناس
شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۰۰:۱۰
تحریم ها یک فرصت است
fara
شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۸
فرصت برای پر کردن جیبشان
ناشناس
دوشنبه ۰۱ دی ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۸
تحریم=تولید ملی
علی
دوشنبه ۰۱ دی ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۰
تحریم=فرصتی برای تولید کننده داخلی
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
پنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۰
زیان مادی و معنوی ما از لجبازی در بحث هسته با فایده که به دست اوردیم همخوانی داشت؟

یک به ما جواب بده وقتی برای یک چیز بزرگ چیز بزرگتر را از دست بدیم این رفتار عقلاییه ؟
ناشناس
United States
جمعه ۲۸ آذر ۱۳۹۳ - ۰۰:۲۰
هسته ای که چاه نداره عزیزم مگه نفته ؟ که چاه داشته باشه !!! هسته ای سانتریفیوژ داره دادا
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
جمعه ۲۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۰
انهایی که دارید دم از صنعت وپیشرفت میزنید این صنعت وپیشرفت برق زیاد (با تولید اتمی )وارزان نمی خواد شما فکر میکنین این اقایان قجر زاده که این حرفه ها را میزنند به فکر منافع ملی هستند ؟؟؟؟!!!یا خوش امد افراد کم سواد وظاهر بین ؟چرا کسی ته این مطلب را در نمی اورد که چه کسانی از این حرفها سود میبرند چرا کسی جواب این تجار وتجارزاده ها را نمی ده این ها حرفهای فاندامنتال دارند می زنند بعید ندونید با این حرفها دنبال سقوط بیشتر بازار وخرید ارزان تر در اینده هستند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
جمعه ۲۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۹
این افراد خودشون صنعت وپیشرفت را ناموس کردند این صنعت وپیشرفت برق نمی خواد خودشون یک کاری میکنند بعد جلو باد هم وامی ایستند ما چقدر باید ساده باشیم فریب حرفهای این افراد را بخوریم این دارند فیلم میایند اینها نگران مردم وفقر مردم وتحریمها هستند ؟؟؟!!!!!!صنعت اینها واشتغالی که قولش را میدهند و.......اینها برقو امکانات زیر بنایی نمی خواد ؟؟؟!!!ارامش منطقه وپیشرفت افغانستان و.....برق ارزان وزیاد نمی خواد؟؟؟!!!!! یا دلیل المتحرین !!!!!!
ابراهیم
Iran, Islamic Republic of
جمعه ۲۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۸
همه جای دنیا سیاست مدارای متعهد به فکر مصالح ملی و غرور ملی هستند. اگر این عزیزان در دوران فتحعلی شاه بودند ایران به جای 70شهر 700شهر تقدیم روسها میکرد. اون وقت دیگه تریبونی نمیموند که با اون برای مردم پز روشنفکری بدهند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
جمعه ۲۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۹
مشکل اصلی تحریم نیست بلکه فساد و رانت و بی تدبیری مدیران مثلا روشنفکر است و صد البته مردم ...........
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
جمعه ۲۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۵
کفار مکه از خرما خدا درست می کردند بعد که گرسنه شان می شد خدا شون را میخوردند برخی افراد صنعت را خدا ی خودشون غرار میدهند وبعد خداشون را میخورند برخی هم انرژی اتمی را اغاز میکنند وبعد باهاش مخالفت می کنند برخی میگویند مرگ بردیکتاتور ولی خودشون از هر دیکتاتوری دیکتاتورترند و......
مهدی
Iran, Islamic Republic of
جمعه ۲۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۶
من نمیدونم به خاطر این هسته ای شدن تا کی باید این کشورهای عرب نفتمونو ببرن وبه ریشمون بخندن برادر من اول اقتصادتو قوی کن که محتاج نفت نباشی بعد برو دنبال هسته ای.
محمد
دوشنبه ۰۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۹
از اول تا به حال فقط داریم برای همه دنیا شاخ وشونه می کشیم/ هند اتمی شد پاکستان اتمی شد ولی با تدبیر و آرام به اهدافشان رسیدن/بگی یه کشور باید محو شه بعد دنبال انرژی اتمی باشی و بعد بگی دنیا چرا نگرانه؟!جالبه!
ناشناس
United States
جمعه ۲۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۳
جناب زیبا کلام امیدواریم این تحلیلت مثل تحلیل توافق ایران با 5+1 اشتباه نباشه ، که میگفتی توافق شده من خبر دارم و تبریک میگفتی به مردم ایران اما بعدش یهو توافق نشد بازار بورس هم منفی شد راستی چطور شد انقدر مطمئن حرف میزدی و باعث ضرر خیلیا شدی
ناشناس
United States
جمعه ۲۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۴
بنیامین ، هرچی میکشیم از این ریش پروفسوری های روشنفکره
ناشناس
United Kingdom
جمعه ۲۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۳
آخه چی میگی شما 3 تا ! شما چی بلدید؟ اگه انرژی هسته ای به درد ایران نمیخورد که کلیدش در دوره پهلوی نمیخورد ! یعنی اون زمان بررسی نکردن که به درد ایران میخوره یا نه ؟
ناشناس
شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۳
دوست عزيز! كود حيواني هم به موقعش به درد مي خوره و كسي منكر ش نيست ! اما مساله اصلي "هزينه فايده " انرژي هسته اس است !هسته اي كه پدر بخاطر ش شرمنده فرزندخردسالش شود ارزشش از اب بيني بز هم كمتر است
2014
شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۲
ناشناس 19:23
انرژی هسته ای استارتش سال 54 بود به این امید که تا سال 60نیروگاه هسته ای به بهره برداری برسه نه اینکه بعد از 40سال هنوز نیروگاه تو فاز اجرای آزمایشی باشه. اونهم با فناوری دهه ها قبل. الان دنیا از انرژی هسته ای هم عبور کرده. خود فرانسه تصمیم گرفته از سال 2016 هر سال از تعداد نیروگاههاش کم کنه. بله نیروگاه هسته ای خوب بود برای 50-60 سال قبل نه الان.
شاه هم از روی غرور بود که به نیروگاه اتمی رو آورد وگرنه خودش درتوجیه افزایش 3 برابری بهای نفت در سال 1973 میگفت دنیا باید به سمت انرژیهای تجدید پذیر بره و منابع نفت رو برای مصارف بهینه تر ذخیره کنه. اون هم اشتباه کرد.
ناشناس
شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۲۳:۲۸
پدری که نمیتواند مخارج زندگی را بدهد بی جا میکند پدر میشود
ناشناس
يکشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۳ - ۰۷:۳۸
اینجا بحث هزینه نبوده مغلطه نکن ! این میگه ایران منابعشو نداره و اورانیووم در ایران نیست حرف من اینا آقای زرنگ
اشعه
Iran, Islamic Republic of
جمعه ۲۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۰
دوستان این داستان سیاست است داستان سیاست دنیایی دارد بده بستانی دارد که نگو و نپرس و تر و خشکی دارد که نگو و نپرس .
حمید
Iran, Islamic Republic of
جمعه ۲۸ آذر ۱۳۹۳ - ۲۳:۳۲
این اقایون اگر راست میگن سر میز مناظره حرف بزنند
ناشناس
شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۴
مگه میگذارن حرف بزنن؟ مگه خود زیباکلام تابحال n بار دلواپسان رو به مناظره دعوت نکرده؟ طرف مقابله که پای مناظره حاضر نمیشه
محمد
دوشنبه ۰۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۱
مگه مناظره هم داریم؟!!!!
احمدي
Iran, Islamic Republic of
شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۰۷:۴۵
جرج سوروس نيز بدليل عدم صدور ويزا نرسيده!
ناشناس
Kazakhstan
شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۰
برادر من ایران و عراق هم 8 سال با هم جنگیدند و صدها هزار نفر کشته شد و لی الآن پای منافع که میشه همه چیز رو فراموش کردند حالا از جنگ و کشته کشتار چیزی بدتر که نداریم ، پس چرا فقط با عراق باید اینجور باشیم. بابا جون مردن نیازهای اولیه خودشان را هنوز نمیتونند تهیه کنند.
ناشناس
شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۴
روابط ایران که با عراق خوب شده به این دلیل است که منافع هم جهت دارند نه منافعی درجهت مخالف یکدیگر مثل ایران وعربستان
ناشناس
شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۹
چون حکومت بعثی و تکفیری عراق تغییر کرده
ناشناس
شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۸
عراق بازار خیلی عالی برای تولیدات ایرانی
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۵
زیبا کلام ضرری که به سهامدار زدی حساب کردی ؟ یا فقط ضرر هسته ای بلدی حساب کنی؟؟؟
رضا
شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۹
اولا تمام قرائن حاکی از توافق بود تادقیقه نودهم کسی فکر نمیکرد توافق نشه . دوما عزیز دل اگه با صحبتهای آقای زیبا کلام سهم خریدی .. واله چی بگم
امیری
United States
شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۷
ایران با افت قیمت نفت 8 میلیارد دلار ضرر کرده و در چند ماه اخیر شرکت بازی سازی rock star با فروش بازی gta v برای کنسول های مختلف حدود 2.5 میلیارد دلار در طی یک ماه فروش داشته در حالی که برای ساختش 258 میلیون دلار هزینه کرده. تا وقتی اقتصاد ضعیف باشه و شرکتهای اپل و rockstar با اقتصاد نفتی ما رقابت کنند اوضاع همینه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۹
برخی بیخودی میایند یک چیزی را تابو می کنندبعد خودشون درشکل یک سوپر من وارد میشوند تا ان تابو را بشکنند نه کسی مخالف گفتگو با امریکاست نه مخالفمنافع ملی اما در این که این افراد فکر میکنند خیلی می فهمند همه باید دنباله رو اینها باشند همه با این مخالفند اسولا این افراد خودشون رامردم میدانند وهر چی برای خودشون خوب برای بقیه مردم هم خوب اصولا مشکلات اقتصادی ربطی به برنامه هسته ای نداره خود این تحریمها هم باری خیلی از این افراد برخلاف ادعا هاشون برکت وفرصت وموقعیت پول دار شدن وبرنامه نویسی برای ینده انها وهمفکرانشان استباه نکنید اینها به فکر تحریمها ومردم و...نیستند برخی از اینها ابن الوقت هسمند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۷
اون 4تا دوستی که بالا از سیری شکم گفتن نترسید اینها شکمهاشون از همه سیرتر هم هست وضعشون هم از همه خوبتر فقط هر طرف بادبیاد بادش میدن
ناشناس
شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۲۳:۲۶
آره مثل تو
رضا
Iran, Islamic Republic of
شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۳
سلام این که برنامه هستهای برای ایران هیچ امتیازی محسوب نمی شه وتمام ثروت مملکت را براش دادیم وهیچ وقت هم از قبلش یک دلار هم نمی توانیم در بیاریم را هرکس که می خواهد باند می داند ونیازی به میز گردو سخنرانی نیست .ولی این برنامه برای عده ای نان بی حدی داشت همان دلالان تحریم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۴
به نظر من نظرا آقای شیرزاد صد درصد صحیح و درست است از این چاه آبی برای مردم جز بدبختی در نمیآید دشمنان مردم ایران به خاطر اینکه میخواهند نظام را منزوی و به خیال خودشان نظام را نابودکنن با ناموسی کردن مسئله هسته ای و با این مکرو حیله عمروعاصی در صدد نابودی مردم و نظام ما هستند من باور دارم که اصلاح طلبی در ایران باعث آبیاری نظام جوان اسلامی شده و یا قطع و نابودی علفهای هرز نظام توسط اصلاحات این درخت نظام را قویتر میکنیم ولی دشمنان نظام و مردم با ترفند هسته ایشدن به هر قیمتی دارند ریشه مردم و نظام را به خیال خود نابود میکنند افرادی مانند شیرزاد که دلسوخته و خواهان رشد و ترقی مردم و نظام هستند دادر کاملا حقیقت را میگوید ما باید سریعا از این هسته شدن فاصله بگیریم و از نابود کردن بیشتراقتصاد مردم و نظام فاصله بگیریم چیزی که باعث نابودی اقتصاد مردم و نظام و باعث دشمنیو اختلاف بین مردم و نظام است را باید حذف کرد الان اکثرمردم دلچرکین هستند به خاطر اینکه اقتصاد مردم نابود شده در اسلام اصل بعد از خدا مردم واقتصاد مردم است چیزی که دشمنان یا از روی آگاهی یا ازروی ناآگاهی دارند باعث نابودی کامل نظام و مردم میشوند سریعا این بهانه را از دست تحریم کنندگان مردم ایران بردارید و بر روی هسته ای شدن خط قرمز بکشید و مردم را و اقتصاد مردم را دریابیم که قدرت مردم هزاران هزار بار از قدرت هسته ایها بیشتر است چون رضای خدا در گرو رضای مردم است و قدرت رضای خدا کجا و چیز مادی و بی ارزش هسته ای شدن کجا
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۹
بینشون،فقط زیباکلام منطقی حرف زده. بقیه شون بدون هیچ اطلاع تخصصی حرف زدند. البته نظرشون محترم... ولی آدم همیشه نباید نوک بینی اش را ببینه، باور کنید که تا چندسال دیگه، نفت وگاز از رده خارجه و به شدت به این انرژی وابسته میشیم. این را متخصصان حوزه انرژی میگن...
صادق اکبری
Iran, Islamic Republic of
يکشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۹
با سلام،در جواب این به اصطلاح روشنفکران غربزده باید بگم آمریکا هم برای موجودیت اسراییل سالانه میلیاردها دلار هزینه میکند،آیا از خود پرسیده اید چرا؟در عراق و افغانستان و سوریه و غیره جنگ به راه میاندازد و میلیاردها دلار هزینه میکند،چرا؟چون اینها همه منافع ملیشان را تضمین میکند؟ پس اگر ایران از حزب الله و سوریه و غیره دفاع میکند بحث منافع ملی در میان است.چرا با سفسطه گری سعی در فریب مردم دارید؟اگر در جنگ از افکار سست عناصر انی چون شما استفاده میکردیم وکوتاه میامدیم امروز نابود بودیم،حتی لحظه ای هم در این مورد شک نکنید.اگر قرار بود همه دیدگاهمان بحث اقتصادی باشد پس نیازی به انقلاب نبود و با رژیم طاغوت هم الان از نظر اقتصادی بهترین بودیم ولی هدف چیز دیگری بود،ما برای احیا فرهنگ عاشورایی و حسینی انقلاب کردیم(اگر امام حسین خود و خانواده خود را فدا نمیکرد و ذلت را میپذیرفت از لحاظ دنیوی به همه چیز میرسید اما شهادت و قربانی شدن را ترجیح داد تا امروز دشمنانش خوار شوند و راه امام حسین ادامه دار شود وتا ابدیت علم قیامش بر پا باشد)ما پیرو این مکتبیم و بهای آن را هم میپردازیم اما تن به ذلت نمیدهیم.آقایان روشنفکر بحث هسته ای بهانه است،اگر آن را بپذیریم فردا بهانه دیگری علم میکنند چون آنها از فرهنگ عاشورایی و مهدویت ما میترسند، آنها خوب میدانند که اگر این فرهنگ عالم گیر شود بنیان کاخهای ظلم و ستمشان را خواهد برچید و بدانید که اینها تفکرات کهنه نیست و توهم نیست و به زودي به وقوع خواهد پیوست،انشالله.و شما غربزدها اگر در خفقانید در آنسو برای شما سر و دست میشکنند پس بشتابید که ما به شما نیازی نیست.
محسن
Iran, Islamic Republic of
يکشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۷
می دونید تو قانون اساسی ما منافع ملی نیومده ؟
آرزو می کنم روزی بیاد ما یاد بگیریم عقل خودمون رو بر احساسات غلبه بدیم . اینکه مات حریم شدیم به علت سوئ تدبیر و عما خودمونه به اینکه به ما حمله شد از عدم اینده نگری مون بود .
فعلا که ملت با مسائل شبهه دینی مشغولند کسی هم به فکر حال و آینده نیست جونا هم که اغلب مهاجرت می کنند اونور البته با سواداش کی می مونه من و اکبر و غضنفر
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۰۱ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۴
ان با سوادها که مهاجرت میکنندبنظر شما کجا باسواد شدند ؟؟
سامان
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۰۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۳
آن زمان که در دولت هاله نور متوهم نام کارکنان هسته ای با اجازه شخص هاله نور افشا شد و باعث ترور آنها توسط اسرائیل شددلواپسان کجا بودند
علی
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۰۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۳
ّهتون قول شرف میدم که این نانشانس هایی کهاینجا پیدا شدند یا در اسیتهای دیگر فقط شر ور تحولی میدهند تماما برنامه ریزی شده است..جوری از ایستادگی در بابر ظلم حرف میزنه انگار ظلم رو میشناسه..تعریف ظالم رو میدونه..اینکه شکم سیر رو فدای منابع عده ای از بزدلان که همیشه پشت سر ملت گم هستند بشود شده شعار ناشناسها..اینکه ایارن بوشد خط مقدم جبهه روسیه در جنگ با غرب و همچنین بشود بنجل خر چین تا چین بشود اقتصاد روز دنیا همش و همش در گروی کج فهمی است..وقتی کسی علمی از بی فایده بودن انرژی هستی صحبت میکند سریعا دست به کار شدن و رگ غیرت ایرانی را وسط میکشند..غیرت ایرانی ان زمان لکه دار شد که در سریالهای ساخت داخلمان امثال مختار به عجم کشی معروف بودند و شدند اسطوره ایرانی ها و خیلی از اطوره های ما که در بابر اعراب قد علم کردند شدند بیگانه..ما هزار سال است از نظر فرهنگی مستعمره اعرابیم و بکلی فرهنگ غنی از ژن ایرانی ها ریشه دوانده..به نظرم اسلام با هرفرهنگ عرب متفاوت است ولی اینجا همه چیز در هم است...
مهدی
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۰۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۰
در کشور ما آقایان اصولگرا بر اساس منافع ملی کار نمی کنند . می گویند اسلام به خطر افتاده! و اسلام را هر روز آنطور که می خواهند تفسیر میکنند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۰۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۱
وطن فروشه سرسپرده.مشخصه ترسو هستی بیچاره
علی
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۰۱ دی ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۹
متاسفانه حتی تحلیل هائیکه در راستای حفظ منافع ملی باشد مخصوصا وقتی که از زبان یک اصلاح طلب و متخصص امر عنوان شود مورد هجمه اقتدار گرایان قرار میگیرد و تاکنون این برخورد های انحصارطلبی عده ای که بی اطلاع هم هستند باعث خسارات غیر قابل جبران به کشور و مردم شده
کوروش
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۰۲ دی ۱۳۹۳ - ۰۰:۱۸
کره شمالی به بمب اتم هم رسید اما ....
کره جنوبی بمب اتم هم نداره اما همون سامسونگ و خودرو سازان هیوندا و کیا دنیا رو دارند می گیریند .
مهدی
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۰۲ دی ۱۳۹۳ - ۰۰:۳۲
کتاب‌های«غربزدگی» و «در خدمت و خیانت روشنفکران» جلال آل احمد را بخوانید متوجه می شوید چرا اینها دارند ,, می کنند!.
جلال
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۰۲ دی ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۱
صد سال پیش خیلی ها می گفتن نفت می خواهیم چیکار؟ یک ماده سیاه ، کثیف ، بدبو و پرهزینه، (1280). الان ما در رابطه با آن افراد و عقاید چه قضاوتی داریم؟ صد سال آینده هم احتمالا راجع به ما همانطور قضاوت خواهند کرد.
انرژی هسته ای می خواهیم چیکار؟ پر هزینه ، خطرناک! چرنوبیل را نگاه کنید! آنقدر که انرژی هسته ای برای ما هزینه داشته جنگ برای ما هزینه نداشته! (1393)

-----------------------------------------------------------------------------------

همیشه بی کفایتی قاجار و بی وفایی کوفی برام جای سئوال داشت و نمی توانستم هیچ جوره رفتارشان را توجیه کنم اما چند وقتیه که فرقی بین آنها و خودمان نمی بینم. چقدر بیرون گود با داخل گود فرق می کند، خیلی سخته این امتحانات خیلی، خدا عاقبت مان را بخیر کند
امیر
Iran, Islamic Republic of
چهارشنبه ۰۳ دی ۱۳۹۳ - ۰۰:۰۲
حداقل اینها درد مردم گرفتار و گرسنه را می فهمند. برچسب غربزدگی و این جور تراوشات مسموم را نزیند.کوبا را ببینید بعد زا 50 سال با آمریکا دوست شد.
شهروندعادی
Iran, Islamic Republic of
چهارشنبه ۰۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۳
این قبیل نظرات آقایان جزبویی ازغربزدگی نمیده