بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۱
کد خبر : ۱۴۰۹۲۵
ازار ارز ایران در یک ماهه اخیر نوسانات مختلفی را تجربه کرده است و حالا قیمت دلار در بازار آزاد از مرز 3500 تومان گذشته است.

به گزارش خبرنگارتابناک اقتصادی، بررسی روند قیمت نرخ ارز در یک ماهه اخیر نشان می‌دهد که این بازار در این دوره نوسانات مختلفی را تجربه کرده است.

ماه قبل، در چنین روزهایی، قیمت دلار در بازار آزاد زیر 3240 تومان بود اما امروز 29 آذرماه نرخ بالای 3500 تومان را نشان می‌دهد.

به عبارت دیگر، در مدت یک ماه قیمت دلار در بازار آزاد بیش از 8 درصد افزایش نشان می‌دهد، یعنی از ارزش پول ملی ایران ظرف 30 روز بیش از 8 درصد کاسته شده است.

روایت‌ها درباره نوسانات اخیر ارزی مختلف است. برخی‌ها می‌گویند دولت بامحوریت بانک مرکزی عمدا دلار را در بازار آزاد گران کرده است تا کسری بودجه ناشی از سقوط آزاد قیمت نفت را جبران کند.

برخی دیگر، نوسانات اخیر ارزی را ناشی از اظهارات نسنجدیده رئیس کل بانک مرکزی می‌دانند که در کنار سقوط قیمت جهانی نفت و افزایش نرخ دلار در بودجه 94 از 2650 به 2850 تومان منجر به گرانی دلار در بازار شده است.

یک روایت هم این است که انتظارات روانی قبل و پس از سوم آذرماه و برخی مسایل اقتصادی دیگر، چنین سرنوشتی برای بازار ارز ایران رقم زده است.

از دیگر سو، بانک مرکزی هم هرگونه "بازی با نرخ ارز" و "گرانی عمدی دلار" را تائید نمی‌کند.

به هر حال، چه دولت با محوریت بانک مرکزی بخواهد و چه نخواهد، امروز نرخ ارز در بازار آزاد به بالای 3500 تومان رسیده است که به نظر می‌سد بانک مرکزی با ابزارهای در اختیار، این بار نخواهد گذاشت دلار به کانال 3600 تومان برسد و پیش بینی می‌شود که از این پس، دلار آزاد در کانال 3500 تومان در نوسان باشد.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
شکرستان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۲
این یعنی 7.5 درصد افزایش. دقیقا بازار آزاد هم 7.5 درصد افزایش داشته یعنی از 3250 به 3500 رسیده ولی نفت که 35 تا 40 درصد افت کرده که افت آنرا 30درصد قرارداده اند و مالیات را افزایش خواهند داد حالا 7.5 و مثلا مالیات 2.5 بشه جمعا 10 میشه که 20درصد کم میارن و از آنجایی که دولت با شعار خود کار میکند یعنی اعتدال 20 را 10 در نظر میگیرد پس دلار در یک سال آینده حداقل 350 تومان افزایش پیدا کرده و تا 3850 هم میرود.و این یعنی رکود بیشتر (دادو ستد کمتر)
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۸
چه خوب تونستند نرخ تورم راکاهش بدن! من مونده ام این دولت باقیاس قیمت چه چیزهایی نسبت به قبل ادعای کاهش تورم را داره؟! جالبه خودشون هم زدن به اون راه و همش ازموفقیتشون درکاهش تورم صحبت میکنند،ظاهرا دچار افزایش توهم شده اند. با بی تدبیری دولت،ملت ناامیدترازهمیشه شده
الکس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۱
اینجوری که داره پیش میره.در آینده باید دلار 5000 تومان رو هم دوست داشته باشه
حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۹
نقدینگی از بورس دارد به بازار ارز کوچ میکند . بازار سرمایه دیگر بالایی ندارد . هر مثبتی فرصت خروج ست